highfive kirjoitti:En oikein ymmärrä mistä teillä on oikein kysymys jos ei löydy tarpeeksi haastavaa rataa 65 kuskeille. Miksi esim. Lavangon pikkurata ei ole 65kuskille haastava? Joko pojat tulee kurviin sisään tapeilla seisten ja etujarrua käyttäen? Onko ajotekniikka hiottu viimesen päälle kuntoon? Meneekö kaikki hypyt yli ym..Onko nämä motocrossin yleiset "haasteet" jo hallussa?
Haastavuudella tarkoitan sitä, että eri vaiheessa oppimista tarvitaan erilaisia ratoja. Yksi hyvä keino tappaa lapsen into on viedä lapsi liian vaikealle radalle jolloin ajaminen ei ole enään hauskaa. Näin meinasi käydä meillä viimekesänä, kun lavangon väliradalle ajettiin S-mutkaan pehmeätä hiekkaa. Rata meni nuorimmalle niin vaikeaksi että hän oli kokoajan nurin eikä halunnut siellä ajaa. Tuolloin siirryimme Kolmperään jossa rata oli helpompi ja ajaminen oli taas mukavaa. Välillä toki kävimme myös lavangossa opettelemassa tuota vaikeata kohtaa. Tänävuonna taasen tuo kohta ei ole enään ollut pojan mielestä ollenkaan vaikea, menee mutkan nelosella hyvällä kaasulla... Ei se täydellisesti mene, mutta alkaa jo luistamaan ihan kivasti. Olisikohan väliradalla yksi hyppyri mistä ei hyppää yli.
highfive kirjoitti:Ja millä mittaat turvallisuuden? Jos poika menee haastavassa hypyssä nurin ja satuttaa, onko rata silloin vaarallinen? Vai oliko syy kenties kuskin ajotaidoissa. Mielestäni Hyvinkään tai Lavangon miniradat ovat ihan turvallisia paikkoja ajaa jos kuskilla riittää malttia ajotaitoihiinsa nähden.
Ikävä kyllä tähän lajiin kuuluu kaatumiset ja aina välillä sattuukin. Se että lapsi kaatuu haastavassa paikassa ei ole ongelma. Ongelma on siinä kun rata on ala-arvoisessa kunnossa. Jos hyppyrit on pelkkää uraa, niin se on pienipyöräiselle kuskille oikeasti todella vaikea paikka ajaa.
Komperän rata on mielestäni hyvä esimerkki oikeasti vaarallisesta radasta. Siellä vauhdit nousevat huonommallakin kuskilla koviksi ja pinta on kivikovaa savea. Siellä kun kaatuu niin aina sattuu. Tämä on yksi syy miksi emme enään käy kolmperässä. Onneksi kolmperässä ovat tehneet uutta mutka-hässäkkää radan keskelle, sillä on saatu rataan pikkasen lisää teknistä vaativuutta.
Hyvinkäällä kun kaatuu, niin pehmeän hiekan ansiosta harvoin sattuu pahasti.
Turvallisuuteen vaikuttaa myös se miten hyppyrit on tehty, hyvä esimerkki jälleen lavangon maalipöytä.
highfive kirjoitti:Hyvinkään iso rata on haastava ja fyysisesti vaativa jopa A-luokan kuskille ja sellainen sen pitää ollakin. Turha pohtia sitä rataa 65 kuskien kannalta ollenkaan. Silloin ollaan metsässä.
Ongelmana ei ole mielestäni se että hyvinkään (ja monen monen muun paikan) iso rata on haastava, vaan se että haastavuus ero pikkuradan ja ison radan välillä on niin valtava. Jos verrataan hyvinkään isoa rataa ja junnuratoja, niin ne on oikeasti ihan eri planeetalta.
Tuskin on tarkoituksena, että hyvinkään moottorikerhon junnut siirtyvät junnuradalta lavangon väliradalle, sieltä lavangon isolle radalle ja sitten vasta hyvinkään isolle radalle?