wolvie kirjoitti:Ymmärtääkseni monelle hyppy sarjosita MXB-kisoihin on liian iso ja monesti liian kallis.
Tämä on totta. Ja jatkojalostuksena: myös hyppy MXB --> MXA on todella kova. MXB on profiloitunut harrastepenaluokaksi (mm. erän pituus 15+2). Jos MXB:stä nousee A:han niin se vaatii aivan älyttömän määrän treenitunteja talvella. Siinä varmasti jokainen sitten kyselee että miksi - suurin osa on kuitenkin jo "aikuisikään ehtineitä" työssäkäyviä (perheellisiä) ukkoja. Parkkinen näytti Lappeenrannassa että MXB:n kärjen taso on aivan riittävä A-luokkaan, vauhdista ei ole kyse vaan siitä että kuinka paljon pystyy ja haluaa laittaa tunteja harrastukseen.
Tuossa ois kyllä luokkien yhdistämiselläkin jonkin verran mahdollisuuksia - eli varauksella nyt ainakin kannatan tuota kuutiotilavuuksien unohtamista.
MXC => Harrastepenaluokka - ja mukaan pääsisi sellaisella "kansallisella lisenssillä" mikä olisi selkeästi edukkaampi kuin nykyinen lisenssi. Erän pituus 15min +2, ehkä jopa snadisti lyhyempi riippuen sitten että minkälaista porukkaa mukaan saataisiin. Meritoituneet kuljettajat MXB:hen.
MXB => Käytännössä nykyisellään MXB ~top 20 + MXJ ~top 30. Voisivat ajaa vaikka 18min +2. Tämän luokan kuljettajilla olisi osallistumisoikeus MXA SM:miin kuten MXJ-kuljettajilla on on tällä hetkellä.
MXA => SM-luokat. MX2/MX1/SX - miten vaan sitten haluttaisiin. Erän pituus: 25min +2
Tuo SM:mien erien pituus 30min on aika old school. Kurkin eilen SVEMO:n sivuja ja huomasin että sielläkin ajetaan 25min +2. Tuo on erän pituus myös EM-sarjassa. SM-sarjassa ajetaan yhtä pitkiä eriä kuin MM-sarjassa. MM-sarjan kuljettajia meillä on mitä, 2? (+MX3 kaverit). Tuossa voisi olla ns. harmonisoinnin paikka.