iskarien säätäminen

Poutiainen
Liittynyt:
21.11.2010 19:45
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Poutiainen » 24.10.2011 15:18

Ei nyt suoranaisesti liity säätämiseen mutta menköön. Eli meikällä rupes taas vuotamaan etustefat öljyä ja ihan kunnolla. Tulee varastonlattiaan lätäköt melkee... Keula oli kesällä huollossa örthenillä. Sen jälkee ajettu max 20h. Joka ajokerran jälkee wd-40:llä ja rätillä pyyhitty liukkarit ja tiivisteet. Että oon pitäny kuin kukkaa kämmenellä ja silti ihan lätinäks menny homma. Missäköhän vika? Mitä kandeis kotikonstein kokeilla tehä. En usko että ois laitettu örthenillä päin pulkkaa, Mutta mistäs sitäkään tietää. :s Heittäkääs jotai iskari firmoi tästä pääkaupunki seudulta ni voin vähä soitella ja kysellä että missäköhä sitä kannattais seuraavaksi huoltaa. Mitä muuten mieltä että millane hinta keulahuollosta on 140e?
"Mitä tapahtu?"
jot
Liittynyt:
29.9.2006 19:20
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut jot » 24.10.2011 16:11

aika paljon. maksoin viimeksi 100e pumput+takaiskari, vanhoilla stefoilla tosin kun olivat vielä hyvät.

mutta kyseessä on tosin pienifirma joka tekee iltatöikseen joten tuskin on ihan vertailukelpoinen hinta.

ja jos noin nopeasti alkoivat vuotamaan nii uskoisin ennemmin että joko liukuputkissa naarmuja tai olet puhdistaessasi sörkkinyt huulen rikki. tarkista myös että eturengas on oikein kiristetty.
en tuohon puhdisteluun hirveästi usko, tähän mennessä ei ole missään pyörässä vuotanut. korkeintaan ajon jälkeen pestä liukuputket puhtaaksi ja pölystefan huulessa ulkopuolella olevat liat pois. jos niitä aina sörkkii rakotulkilla yms hajottaa huulen ja sen jälkeen on varmasti kuraa. jos stefat nii huonoja olisi ettei pitäisi pölyä ulkona niin olisi vaihelaatikokin täynnä hiekkaa.
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut SMK) » 24.10.2011 16:19

Niin mitä siihen 140e hintaan sisältyy? Jos se on pelkkä purku, tarkastus, kasaus ja uudet öljyt, kauhee hinta oli millä ihmeöljyllä vaan. Jos taas oot vieny paskasen keulan ja vielä kiinni mopossa, ei yhtään paha. Tai jos on uusittu kaikki stefat, ei enää kovin paha.

Tosta vuotamisesta sen verran että jos huollossa menee jotain perseelleen niin yhtä ajokertaa et pääse ettei vuoda. Toisaalta se voi käydä koska vaan että menee se kriittinen hiekanmuru väliin, joskus stefoilla pääsee 2h ja joskus 200h, riippuu paljon keulastakin. Öhlinsseillä ei pitkään ilman huonoo tuuriakaan ja muuten niin-kauheella-paiolilla taas tosiaan jopa ton 200h.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
Poutiainen
Liittynyt:
21.11.2010 19:45
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Poutiainen » 24.10.2011 20:14

Mitä meinaat tolla eturenkaan oikein kiristämisellä, voiko sen jotenki väärinkin tehdä? Ja itseasiassa en oo ton keulahuollon jälkeen edes käyttänyt eturengasta irti. Eli vois kait edelleen olettaa että asiallisesti laitettu. En tieteskää millään rakotulkeilla tms työkaluilla sinne väliin sörkkiny. Ihan vain öljyllä pyyhkiny kurat pois pölytiivisteestä. Tietysti käyttöohjekirjassahan suositeltais että aina liuittais sen stefan alas ja kiillottais vielä sieltä sisäpuoleltakin... :s Hinnasta, juu vein paskasen mopon liikkeeseen. Ja laitettiin uuet tiivisteet.Keulahan on kayaba vm02.
Täytyy vielä ottaa silmä kätee ja käydä ne liukkarit läpi.
Mutta kyllä mä tässä sitten kait paskaan tuuriin vetoan. Mutta tosiaan ois kiva jos joku viittis pistää yhteystietoo johki pk-seudun iskaripajoihin, ni ihan huvin vuoksi vois kokeilla toista firmaa välillä.
"Mitä tapahtu?"
jot
Liittynyt:
29.9.2006 19:20
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut jot » 24.10.2011 20:19

että kiristät eka aksilan mutterin sen jälkeen mutterin puoleiset hirtto pultit. pumppaat keulaa pari kertaa ilman etujarrua ja kiristät toisen puolen hirtto pultit.

jos on tehty väärin niin voi olla pumppu vinossa. lyhyellä aika välillä ei välttämättä mitään riko mutta pitempään ollessaan voi alkaa senkin takia vuotamaan.
jot
Liittynyt:
29.9.2006 19:20
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut jot » 24.10.2011 20:21

ja en tiedä mitenkä suositellaan puhdistettavan mutta itse en ainakaan öljyä käyttäisi koska pintaan tarttuu kura vielä paremmin sen jälkeen.
H3NKK@
Liittynyt:
31.10.2010 22:07
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut H3NKK@ » 24.10.2011 21:08

,
Viimeksi muokannut H3NKK@ päivämäärä 8.1.2012 15:54, muokattu yhteensä 1 kerran
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut SMK) » 24.10.2011 21:30

Saman se maksaa kuin uudempiinkin, mutta ilo on kovin lyhytaikanen, aivan varmasti iskari on sisältä loppuun kulunu ja paskoo öljynsä muutamalla ajokerralla.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
_Jre_
Pyörä:
CR250
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
19.11.2007 22:34
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut _Jre_ » 29.10.2011 19:28

Nyt kun on tossa reenatessa vauhti päässy vähän kasvamaan niin huomannu semmosen että perä potkii nopeessa patissa aika perkeleesti takas. Mittasin static sagin ja näytti olevan 31mm eli jousi kaiketi liian kireellä?
Kysymys kuuluukin että riittääkö jos säädän sen pelkän static sagin kohdalleen? Kotarissa on vakio jousi ja painan varusteet päällä jotain 75kg, eli jos oikein ymmärsin niin jousi on mulle tarpeeks sopiva.
jot
Liittynyt:
29.9.2006 19:20
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut jot » 29.10.2011 19:41

aivan liian kireällä luultavasti oikea arvo on lähemmäs 100. Sen jälkeen mittaa free sagin ja tarkistat onko jousi oikean kireyksinen.
_Jre_
Pyörä:
CR250
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
19.11.2007 22:34
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut _Jre_ » 29.10.2011 19:53

Siis kotarin ohjekirja puhuu static sagista, tarkottaa varmaan tota free sagia sitten, eli kun en istu pyörän päällä? Perusarvo siellä on 35mm ja mulla siis toi 31mm.

E: Nyt tuli vaimennuksen kanssa sitten ongelma.
Eli heitin säädöt tehdasasetuksille ja tulos: Kun iskaria pumppaa niin siinä pisteessä missä iskari alkaa palautua, on joku ihan tajuttoman kokonen väljä kohta jossa ei oo mitään vaimennusta. Kun vaimennus "ottaa kiinni", kuuluu kolahtava ääni.
Tämä korjaantuu pelkästään sillä että heittää menovaimennuksen säädön melkeen kiinni. :eek:

Sama tapahtunu ennenkin ja sen jälkeen pari tuntia ajoa -> öljyt pihalle ja iskari huoltoon jonka jälkeen taas pelittäny tähän asti, kunnes nyt koitin uudestaan säätää.
Anssi_L
Pyörä:
450 SX-F 2013
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
4.8.2005 14:27
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Anssi_L » 29.10.2011 22:53

Race sag kohdilleen ja sitten katot mihin toi free/static sag osuu. Sen jälkeen iskari huoltoon ja jos jousi oli pielessä niin vaihtoon.

Luultavasti ongelmat ovat enemmän kiinni siitä että öljy on menettänyt ominaisuutensa ja iskari on täynnä mujua kuin siitä että jousen esijännitys on vähän pielessä.
_Jre_
Pyörä:
CR250
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
19.11.2007 22:34
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut _Jre_ » 30.10.2011 12:46

En vaan jotenki usko että huonoista öljyistä voi johtua toi ongelma, siellä on nyt jotain muuta pielessä. Kokeilin nyt ruuvata puristusta noin 20 auki -> paluuvaimennus katosi melkeen kokonaan ja väljä liike suureni.
Tiivistettynä näyttäis siltä että mitä enemmän avaan puristusvaimennuksen säätöä, sitä enemmän paluuvaimennus katoaa ja väljä liike kasvaa. Pakko vielä sanoa että ennen tätä iskari "suhahti" aina kun perä osu pattiin tms, siitä en tiedä onko normaalia.
Anssi_L
Pyörä:
450 SX-F 2013
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
4.8.2005 14:27
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Anssi_L » 30.10.2011 14:04

Sama vinkki pätee, iskari huoltoon vaikka laulaisi hoosiannaa.
_Jre_
Pyörä:
CR250
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
19.11.2007 22:34
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut _Jre_ » 30.10.2011 14:20

Ja sitten huollon jälkeen kosken säätöihin ja samantien uusiksi huoltoon... No ei siinä kai muukaan auta.