4T vs. 2T

jot
Liittynyt:
29.9.2006 19:20
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut jot » 15.5.2012 18:56

Yam66 kirjoitti:No mielummin sitä vaihteiston rattaat uusii pikkasen useemmin. Kunhan ei tarvii konetta aukoo 15h välein niinkuin pitäis jos oikeesti koko aika menis rajotinta vasten. On vähän eri hintaluokassa noi männät ja venttiilit kuin vaihteiston rattaat. Mutta tottakai saa sitä mennä rajotinta vasten ja odotella että venttiili tippuu, säästyypähän vaihteisto. Ja voi niilläkin rahoilla laittaa kone remppaa.


Milläköhän pyörällä menee 15h/koneremontti? Kärkikuskit ehkä vaihtaa mutta yleensä vain varmuuden vuoksi. Muistelisin että joskus haastatteluissakin Tommi Mäkinen ajaisi crf 450 männillä noin 35h ja jotkut muut ajelivat 50h ja endurossa jopa 100h+. Eipä nuo venttllit tipu vaikka rajoittimella paukuttaisikin,hiekalla ne pilataan vaihtokuntoon. Yamahoissa ollut katkeamisia, mutta johtunut siitä on on päryytetty 200h+ ja venttiilit on tehty kahdesta osasta.

Ja "rajoitinta vasten" ehkei kannata ajaa niinkuin Barcia jos ite remonttinsa tekee, muuten sitä nyt ei kannata hirveästi edes varoa tai ajamisen ilo katoaa.
tukemies2
Liittynyt:
23.5.2008 22:43
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut tukemies2 » 25.7.2012 8:44

vasta käytiin kaverin kanssa ajelemassa pitkin kairaa. kaveri ajaa 450 crf ja itse siis 250 cr. reissun aikana sen huomasin että siinä nelarissa löytyy sitä vääntöä melkolailla YLÄKIERROKSILLA. teitä pitkin kun kyörättiin niin nelarilla sai keulan ylös isollakin vaihteella ja olemattomalla kaasun liikkeella. MUTTA kun päästiin mettään ja kuoppasille kinttupoluille rupes nelari jäämään. omalla pyörällä sain pomputtaa kantojen ja kivien yli hyvin pienellä kaasun liikkeella melkein tyhjäkäynnin alueella ja crf tuli samaa jälkeä hirveän mekastuksen säestyksellä. omaa pyörää sain muutaman kerran potkia uudestaan käyntiin kun tuli tiukka paikka mutta nelaria vasta strarttailtiinkin. pienen pyörähdyksen aikana soramontulla crf hyyty puolen tusinaa kertaa. että sitä vaan notta semmonen mielikuva ainakin ittellä nuista nelareista on ettei niissä nyt mitenkään hurraamista ole niissä alaväännöissä. tietenkin sitten kun sen saa rullaamaan niin kyllähän se sitten menee. tulipa kirjotettua :D pitääpä vielä sanoa että ite kun ajan niin en tykkää edes tuota kovin korkealla kierrättää kun ei sitä oikeastaan edes tarvi. ajaa siinä piikin alapuolella niin omaan tarpeeseen kulkee ainakin ihan sopivasti ja repii riittävästi.
jot
Liittynyt:
29.9.2006 19:20
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut jot » 25.7.2012 13:46

sekoitat nyt kaksi eri asiaa. stumppaaminen ja alavääntö ei juurikaan liity toisiinsa. Nelari stumppaa helposti jos kierrokset laskee alle tyhjäkäynnin, mutta ei pyörää ole alle tyhjäkäynti kierrosten tarkotettukkaan ajettavan. Alaväännöstä puhuttaessa enemmin tarkotetaan kun ajetaan esim alle 5k kierroksilla että miten vahvasti pyörä menee.
jot
Liittynyt:
29.9.2006 19:20
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut jot » 25.7.2012 13:49

ja kyllä stumppaaminen on aina kuskin vika varsinkin soramontulla. Enduroa jos nelarin crossilootalla ajaa niin aika vaikeaa ilman lisämassaa kampuralle, kytkintä luistatetaan kun piikillä konsanaan.

*ja ei ole mitään nelarin puolustelua, itsekin valitsisin enduroon 2t pyörän.
Bream
Pyörä:
KTM 250SX-F ´07
Liittynyt:
14.9.2010 16:13
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut Bream » 25.7.2012 21:42

450cc crossikalu ei ehkä paras valinta kannon kiertoon. :D
Yam66
Liittynyt:
19.1.2012 21:09
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut Yam66 » 26.7.2012 14:49

melkonen rassi. http://www.youtube.com/watch?v=Y91Jms6M ... ure=g-vrec
tapiiri
Liittynyt:
18.4.2010 20:16
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut tapiiri » 27.7.2012 22:58

Toivottavasti isot merkit jo pikkuhiljaa heräisivät laittamaan noita ruiskuja näihin 2t kuramopoihin. Moottorikelkoissa ollut kuitenkin aika pitkään käytössä. Tai no parashan olisi kun suoraan laittaisivat sen suorasuihkun niin kun ski-doo:n uudemmissa kelkoissa.
Jaze
Pyörä:
KTM 125sx 2009
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
20.7.2005 22:09
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut Jaze » 28.7.2012 10:26

Suorasuihkutus sen pitäis olla jos meinaa, että siitä olis jotain konkreettista hyötyä.
Ei riemulla rajaa kun crossilla ajaa!
pecu_83
Pyörä:
Suzuki RM 125
Paikkakunta:
HML
Liittynyt:
28.5.2008 10:18
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut pecu_83 » 28.7.2012 19:00

Ihan sama onko suora vai ei, jos mun vaan ei tarvi murehtia suuttimista enää! :)

Juuri tänään hain ensimmäisen kaksitahtini ja siellä on edellisen omistajan jäljiltä talvisäädöt kaasarissa, niin pitää heti aloittaa suutin / neula / ilmaruuvi jumpalla.
HegeX_
Pyörä:
Honda CR250R -92
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
31.5.2010 17:00
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut HegeX_ » 29.7.2012 23:30

Kuva Oma mielipiteeni!
Ei mittään ruiskuja, kaasarin säätäminen kuuluu asiaan ;)
HONDA
The Power of Dreams
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut M-Racer » 30.7.2012 1:37

Ainakaan itselleni 2T ruisku ei ole mikään graalin malja, joka innostaisi vaihtamaan takaisin kaksitahtiin. Jonkun verran on tullut ajettua kaverin noin 320 cc KTM pelillä joka on rakennettu viimeisen päälle hyvin crossihommaan ja pyörä toimii varmasti niin hyvin kuin 2t voi toimia, mutta silti kun hyppää oman nelipuolikkaan Hondan selkään sekä ajettavuus että voima tuntuu todella hyvältä ja varmalta. Jos puhutaan ihan puhtaasti nopeudesta (ei siis puhuta siitä mitä on vaikuttanut fiiliksiin) , niin esimerkiksi sarjacrosseissa on huomannut, että ne kaverit jotka on vaihtaneet takaisin kaksitahtiin ovat selkeästi menettäneet vauhtia samassa hetkessä. Mutta ei kai harrastajalle se vauhti ole kaikki kaikessa :roll:
pecu_83
Pyörä:
Suzuki RM 125
Paikkakunta:
HML
Liittynyt:
28.5.2008 10:18
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut pecu_83 » 30.7.2012 14:01

M-Racer kirjoitti: ...ne kaverit jotka on vaihtaneet takaisin kaksitahtiin ovat selkeästi menettäneet vauhtia samassa hetkessä. Mutta ei kai harrastajalle se vauhti ole kaikki kaikessa :roll:


Mä hommasin 2t koska mulla ei ikinä ole ollut semmosta ja vielä kaikenlisäksi 125cc, koska ajattelin että se voisi olla hauska! :D Kunhan saan piikin säätöihin ja olen vähän opetellut ajamaan niin ajattelin ottaa molemmat pyörät radalle ja kellottaa peräkkäin kierrosaikoja niin näkee kuinka paljon pyörä vaikuttaa. Itse veikkaan että omat kierrosajat ei juuri muutu 125cc vs 450cc.
OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut OA243 » 30.7.2012 14:49

Sillä 2-tahtisella saa tehdä ihan järkyttävästi enemmän töitä että pääsee samaan kierrosaikaan. Ainakin yhtään isommalla radalla tulee varmasti sekunteja lisää.
jot
Liittynyt:
29.9.2006 19:20
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut jot » 30.7.2012 15:34

kyllä siinä vähän aikaa menettää, mutta fiilis on korkeella kun piikillä vetää :D
ilexxx
Pyörä:
Suzuki RM125 -06
Paikkakunta:
Mäkkylä
Liittynyt:
20.6.2005 0:05
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut ilexxx » 31.7.2012 16:34

Mä ku oon tottunut tohon piikkiin ni kokeilin kerran tollast uutta isoo nelari kawaa, ni en kyl osannut sillä ajaa läheskään samalla lailla ku omal 125 suikalla, kauheen kova jousitus verrattuna tohon mun piikkiin ja tanko ihan eri muotonen ja sammuu kauheen helposti jossei käytä paljon kaasua koko ajan ja ku kytkinkin tarras paljon enemmän (siis se mikä on luistamisen vastakohta :D) ku omassa piikissä. Mut huomasin et voimaa kyllä oli, mut ei mitään jakoa et osaisin sitä käyttää silleen ettei pian oltais radan ulkopuolella XD
Nii mut sit viel hiukan ohi aiheesta, mutta oon vähän ihmetellyt ku natikoissa 250 ja 450 pyörien kierrosajat ei noilla kärkikuskeilla kauheesti eroa, et miten se sillattii menee? En tiedä voiko 450 luokkaa pitää enää olleskaan sellattii motocrossin "kuninkuusluokkana" vai oonko ihan hakuteillä? :DD