4T vs. 2T

^mikkis^
Pyörä:
Honda crf 250&450
Liittynyt:
12.5.2011 19:33
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut ^mikkis^ » 31.7.2012 17:09

Tommoset tanko jutuuja nyt ei voi sotkee 2t vs 4t juttuun, niitä ku on eri taivutusvaihtoehtoja varmaan sata ja siihen nelariin saa sen ihan saman tangon mikä siinä savukoneessa on. Ja eikä muutenka voi sanoo jonkun pikku lenkin jälkeen et mimmonen joku pyörä on. 450 on kyl vähän semmonen "kömpelö" verrattuna esim. 250 nelariin. Kai noissa nelipuolikkaissa on vähän järeemmät kytkimet ku jossain piikeissä.

Se siinä just onki et täällä kaikki luulee ettei 250 4t riitä kyyti verrattuna isompiin pyöriin. 250 4t on niin paljon helpompi ajaa ku 450. Joku cairoli veis meitä kaikkia vaikka kasikymppisellä.
pecu_83
Pyörä:
Suzuki RM 125
Paikkakunta:
HML
Liittynyt:
28.5.2008 10:18
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut pecu_83 » 31.7.2012 20:19

^mikkis^ kirjoitti: Joku cairoli veis meitä kaikkia vaikka kasikymppisellä.


Cairoli kasikymppisellä: http://youtu.be/hHuNJPxHpV0

ynnä muuta :D
ilexxx
Pyörä:
Suzuki RM125 -06
Paikkakunta:
Mäkkylä
Liittynyt:
20.6.2005 0:05
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut ilexxx » 31.7.2012 20:45

^mikkis^ kirjoitti:Tommoset tanko jutuuja nyt ei voi sotkee 2t vs 4t juttuun, niitä ku on eri taivutusvaihtoehtoja varmaan sata ja siihen nelariin saa sen ihan saman tangon mikä siinä savukoneessa on. Ja eikä muutenka voi sanoo jonkun pikku lenkin jälkeen et mimmonen joku pyörä on. 450 on kyl vähän semmonen "kömpelö" verrattuna esim. 250 nelariin. Kai noissa nelipuolikkaissa on vähän järeemmät kytkimet ku jossain piikeissä.

Se siinä just onki et täällä kaikki luulee ettei 250 4t riitä kyyti verrattuna isompiin pyöriin. 250 4t on niin paljon helpompi ajaa ku 450. Joku cairoli veis meitä kaikkia vaikka kasikymppisellä.
Juu kyl, mut en mie ainakaan raaski turhaan mitään tankoi ostella ku tuo suitsan on kuitenkin jo vakiona kivemman tuntuinen :D Tietty jos ruvetaan kaikkia osia vaihtelee ni molemmista saa varmasti paljon parempia xD
jot
Liittynyt:
29.9.2006 19:20
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut jot » 1.8.2012 20:15

Tuo asia on ikävää esim. offroardpron arvosteluissa että pyörää arvostellaan ilman että sitä on säädetty kohdalleen. Pitäisi aina kuski kohtaisesti säätää alusta, hallintalaitteet,sag yms. kohdalleen että pystyisi kunnolla kertomaan pyörästä. Näin esim dirtrider tekee, ja yleensä julkaisee säädöt jotka ovat kokeneet hyviksi.

Noh ehkä se on vain se "pakasta vedetty" arvostelu ja tarkotus onkin testata pyörää semmottenaan, mutta kuitenkin :s
motoriikka651
Pyörä:
kx450f
Liittynyt:
27.5.2004 15:33
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut motoriikka651 » 2.8.2012 0:32

Meikäläinen ei ees muista millon oon viimeks ees kokeillu uutta pyörää sen vakiotangolla. Se "oma" tanko jää itelle aina ku pistää vehkeet myyntii ja on ensimmäinen käikäle mikä uuteen pyörään vaihdetaan kiinni kun sen saa itelle.
OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut OA243 » 2.8.2012 0:42

Noi offroadpron testit on muutenkin vähän huvittavia, jokaisessa testissä valitetaan että iskarit on vähän pehmeät ja sitten lisätään että testikuski kyllä painaa 90kg. :D On siellä muutenkin välillä aika kiinnostavia havaintoja.
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut M-Racer » 2.8.2012 9:19

Höpöhöpö pojat. Kai ymmärrätte, että Suomessa ei saa tota pyörää koko kesäksi käyttöönsä tai edes sillä ajokerralla juurikaan ehtii osia alkaa vaihtamaan. Mun mielestä riittää sag kohdilleen ja stonga ja kahvat sopivaan asentoon ja sitten vetämään. Klikkereillä sitten korjaa jos siltä tuntuu. Täytyy muistaa, että esim. jo sarvet vaihtaa sitä tuntumaa niin paljon että on enemmän kuin perusteltua ajaa sillä stongalla, putkella ym. minkä tehdas haluaa tarjota kuluttajalla ensiasennuksena. Toisaalta jos tolle osien vaihtelun tielle lähtee, mihin laittaisi sen rajan mitä pitää vaihtaa omiin palikoihin? Ensin sarvet ja tupit, sitten vähän putkea, renkaat, vanteet, kovempi penkki, jalkatapit, iskarit shimmitettäväksi...

Tollaisten testien tarkoituksena on antaa vähän kuvaa miten pyörä käyttäytyy yleisellä tasolla ja muihin pyöriin verrattuna. Jos oikeasti haluat saada käsitystä pyörästä, katsot missä lähin koeajopäivä on ja käy kokeilemassa.
Anssi_L
Pyörä:
450 SX-F 2013
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
4.8.2005 14:27
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut Anssi_L » 2.8.2012 11:34

Siinä koeajopäivässä on sama ongelma. Pari kiekkaa saat röpötellä jollain parhaassa tapauksessa tehtaan säädöissä ja palikoilla olevalla pyörällä, joka tarkoittaa 193cm/92kg-kokoisena sitä, että koko homma on yhtä tyhjän kanssa. Täytyy vain luottaa MXA:han ja nettikirjoituksiin.
EDU96E
Liittynyt:
1.1.2012 11:26
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut EDU96E » 2.8.2012 11:43

Tai sitten vain heräät todellisuuteen ja tajuat ettet ole mikään kilpakuski, eikä kaiken tarvitse olla 100% priimaa? Perus harrastelijat pärjäilee kyllä millä vaan markkinoilla olevalla crossilla/endurolla, jos suunnilleen mitat täsmää ja kunhan varaosia löytyy+ huolto pelaa. Ei se niin justiinsa ole.. :lol:
FMF
Liittynyt:
3.10.2007 15:53
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut FMF » 2.8.2012 12:57

Yamaha DT:llä tuo varmaan pätee. Kyllä kai kaikki ainakin pyrkii tekemään pyörästään sellaisen, joka sopii omiin mittoihin, vauhtiin ja ajotyyliin.
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut M-Racer » 2.8.2012 13:15

Ei kai kukaan ota enää nykyään MXA:ta tosissaan? Meinaan ajavat pelkästään Glen Helenissä (ei vastaa yhtään eurooppalaista rataa, eikä edes jenkkirataa), vanha vihanen mies (Jody Weisel) määrää mitä sinne laitetaan, niillä on suora diili KTM:n kanssa, testikuskit alkaa olemaan vähän sitä sun tätä (näkikö kukaan Dennis Stapeltonin "vauhtia" Helsingin supercrossissa), ne pyörät on jenkkispekseillä ja niitä ei voi suoraan verrata europeleihin jne. Se, että ITSE julistavat "telling it like it is" ei kyllä tarkoita mitään. Meikä on lukenut kyseistä lehteä vuodesta 1990 ja selkeästi on nähtävissä, että aika on ajanut niiden ohi. Vaikka ei noi muutkaan kummoisia testejä pysty tarjoamaaan. Autotesteissä on aikalailla eri asia, koska asfaltti on sut sama aina ja kuskin mitat ja painot ei vaikuta niin paljon. Tuskin muuten MXA:llakaan on teikäläisen kokoista ja nopeudeltaan vastaavaa kaveria testaajana?

Oikeasti, ainoa millä on jotain väliä on se, että pyörä sopii juuri SINULLE ja jos pyörä ei pysty vakuuttamaan sinua testiajossa perussäädöillä, niin kannattaa testata niin montaa pyörää, että tietää mikä on vähiten huono. Kuten Dirty Harry sanoisi: Opinions are like assholes - everyone has one, and everyone thinks everybody elses stinks.
jot
Liittynyt:
29.9.2006 19:20
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut jot » 2.8.2012 16:27

M-Racer kirjoitti:Höpöhöpö pojat. Kai ymmärrätte, että Suomessa ei saa tota pyörää koko kesäksi käyttöönsä tai edes sillä ajokerralla juurikaan ehtii osia alkaa vaihtamaan. Mun mielestä riittää sag kohdilleen ja stonga ja kahvat sopivaan asentoon ja sitten vetämään. Klikkereillä sitten korjaa jos siltä tuntuu. Täytyy muistaa, että esim. jo sarvet vaihtaa sitä tuntumaa niin paljon että on enemmän kuin perusteltua ajaa sillä stongalla, putkella ym. minkä tehdas haluaa tarjota kuluttajalla ensiasennuksena. Toisaalta jos tolle osien vaihtelun tielle lähtee, mihin laittaisi sen rajan mitä pitää vaihtaa omiin palikoihin? Ensin sarvet ja tupit, sitten vähän putkea, renkaat, vanteet, kovempi penkki, jalkatapit, iskarit shimmitettäväksi...

Tollaisten testien tarkoituksena on antaa vähän kuvaa miten pyörä käyttäytyy yleisellä tasolla ja muihin pyöriin verrattuna. Jos oikeasti haluat saada käsitystä pyörästä, katsot missä lähin koeajopäivä on ja käy kokeilemassa.


Tarkotin juurikin että hallintalaitteet haetaan kohdalleen, eikä aleta osia vaihtamaan! Mutta lähinnä alustan säätöjä tarkoitin. Suurin osa palautteesta kertoo siittä kuinka hyvin pyörä kääntyy tai käyttäytyy suorilla. Itse ainakin pitäisin siitä, että paremmin kerrottaisi onko sag edes säädetty ennen testiä ja kenen painolle. Ero 95 ja 110 sagilla on kuitenkin kuin yöllä ja päivällä. Ja ikinä ei ole mainittu että onko klikkereitä ruuvattu ja mihinkä suuntaan. Sekin olisi mukava tietää kun kuitenkin parilla naksulla saattaa hyvä säätö muuttua helvetiksi. Suomen radoilla tuo "vakio" 100 sag ei kyllä oikeen riitä missään.

Ja kaiken takana siis on, että saisi paremman kuvan vakioalustasta ja saako siitä edes kalua ilman shimmittämistä sekä yleensäkin rungon toiminnasta.

Mutta kuitenkin tulee ne arvostelut luettua moneen kertaan :D
jot
Liittynyt:
29.9.2006 19:20
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut jot » 2.8.2012 16:35

EDU96E kirjoitti:Tai sitten vain heräät todellisuuteen ja tajuat ettet ole mikään kilpakuski, eikä kaiken tarvitse olla 100% priimaa? Perus harrastelijat pärjäilee kyllä millä vaan markkinoilla olevalla crossilla/endurolla, jos suunnilleen mitat täsmää ja kunhan varaosia löytyy+ huolto pelaa. Ei se niin justiinsa ole.. :lol:


En tiedä millä pyörällä olet ajanut ei ainakaan profiilin pyörillä ole mitään väliä. Mutta jos ajat oikealla crossipyörällä ja haluat päästä kovaa muuallakin kuin tiellä, niin tässä lajissa kaiken kyllä pitää olla priimaa ja juurikin kohdillaan tai vauhti kärsii. Jos ajaa montulla rinteitä ylös niin se nyt onnistuu ilman jarrujakin.

Olisihan se hienoo jos pääsisi helpommalla, mutta mittaa on sen verran että tarvii olla korkeampi jakkara ja matalemmat jalkatapit ennen kuin jaksaa edes alkaa ajamaan radalla. Kyllä sitä miettii että olisin nyt edes 10cm lyhyempi..
Anssi_L
Pyörä:
450 SX-F 2013
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
4.8.2005 14:27
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut Anssi_L » 2.8.2012 20:24

Tiedän kyllä, että ihan tolkun miehienkin mielestä MXA on täyttä kuraa, mutta hyvin ovat arviot osuneet kohdalleen (muihin testeihin verrattuna) niiden pyörien osalta joita olen itse ajanut yhtään enemmän.
jesse juu
Liittynyt:
6.8.2012 22:16
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut jesse juu » 7.8.2012 0:13

Oon samaa mieltää et traktori äänet kuluu pellolle ;)