iskarien säätäminen

^mikkis^
Pyörä:
Honda crf 250&450
Liittynyt:
12.5.2011 19:33
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut ^mikkis^ » 26.12.2011 18:54

Kuvitteleeks joku oikeesti et jos huolto maksaa jonku 40 euroo keppi ni sinne vaihdetaan kaikki tiivisteet ja typpi pussit samalla rahalla? kyl kaikki nee varmaan vaihtaa mut sit hinta on jo eri.
_Jre_
Pyörä:
CR250
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
19.11.2007 22:34
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut _Jre_ » 27.12.2011 18:09

Hyvä jos se noin pelaa, mutta maksoin edellisestä huollosta 80e ja Skogin mukaan iskarissa ei nyt avattaessa ollut ollenkaan typpeä, mutta ei myöskään vuotoa missään (paitsi öljypuolella). Mitenhän se selittyy? ;)
Ei sitä voi millään tietää kun ajamalla että onko huollossa tehty kaikki mitä piti.
Tommi Toukola
Pyörä:
KTM 200EXC
Liittynyt:
27.1.2011 10:56
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Tommi Toukola » 15.1.2012 0:28

Taas on alkanut Enduro sen verran kiinnostaa, että pitää jatkaa kesken jäänyttä kehittelyä. Onko kukaan sattumalta nähnyt kun iskaria testataan testipenkissä, mitä suureita siinä mitataan? Viime talvena kun tein nuo iskarin huolto laitteet olin kovasti tyytyväinen itseeni ja mielenkiinto lopahti. Nyt taas ajo maistuu ja vanha suola alkoi janottamaan sen verran, että kaivoin esiin analogisen mittarini jolla saa kyllä mitattua sadasosan sek. tarkkuudella liikenopeuden, mutta mielenkiinto olis nyt digitaalisen infon suuntaan ja kirjaaminen käsin jäisi pois mikäli saisin kaiken faktan kerta testillä tietokoneen muistiin. Mitä siis pyrkisin mittaamaan?
Tommi Toukola
Pyörä:
KTM 200EXC
Liittynyt:
27.1.2011 10:56
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Tommi Toukola » 18.1.2012 19:51

Asia etenee, mikäli pumppaan 160 kertaa takaiskaria edestakaisin minuutissa 70mm tulisi siitä noin 2.7 iskua ja vetoa sek. Voisi olla aika lähelle todellista enduro tilannetta? Ehkä yläkanttiin jonkunverran. Pitäisi selvittää jotenkin voiman määrä mikä vaikuttaa iskariin tilanteessa kun se pohjaa, eli kulkee koko liikeratansa n.70mm. Kuinka siis lasken montako Nyyttöniä iskariin vaikuttaa? :nolo:
dirttimopo
Liittynyt:
13.12.2011 21:23
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut dirttimopo » 18.1.2012 20:02

Mä en oikeasti tiedä tästä mitään, mutta momentti avaimella sais varmaan sinnepäin olevan arvon, jos onnistut virittelemään niin että voit vaikka t-kappaleen laittaa momenttiavaimeen ja sillä kääntää sitä jousta kasaan.. tarvii varmaan jonkun näkösen telineen jostain putkesta värkätä että saa systeemit pysymään paikoillaan. Tää olikin jo sitten "redneck" versio :roll:
Tommi Toukola
Pyörä:
KTM 200EXC
Liittynyt:
27.1.2011 10:56
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Tommi Toukola » 18.1.2012 20:26

Sittenhän meitä on jo kaksi. Tarkoitus olisi saada tietoa shimmi muutosten vaikutuksista muutenkin kuin ajamalla, mä ajelen niin harvoin etten saa muutoksiin mitään tolkkua ja nopeuskin vaihtelee päivän mukaan hirveesti. Joskus kulkee ja joskus ei onnistu mikään. Vaikka saisinkin laitteen rakennettua ja asiaan selvyyden, ei se varmaan vaikuttaisi ajoon, mutta kun jokin alkaa askarruttamaan ei se anna rauhaa mielessä ennenkuin asia ratkeaa. Tiedättehän te. Tiedän toki että näitä voi ostaa jostain, muttei se ole sama kuin hakata päätä seinään ja tuskailla itse. Kuulostipa ihan Endurolta :lol:
dirttimopo
Liittynyt:
13.12.2011 21:23
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut dirttimopo » 18.1.2012 21:59

Joo, testausta helpottais huomattavasti jos sattus oleen vaikka pelto takapihalla johon vois sitten rakennella erinäköstä estettä/hyppyriä. Mutta ei sen puoleen, ei noi suomalaiset A-luokan kuskitkaan tiedä mitenpäin pitäis säätää.. kokeilemalla nekin tekee, ainakin paikallisia kun oon jututtanut! :D
Kervine
Liittynyt:
3.9.2002 8:59
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Kervine » 18.1.2012 22:31

Jos iskaripenkki ja vaimentimen mittaaminen kiinnostaa niin yhteyttä Honkasen Jarkkoon. http://www.mphuolto.fi/
Tommi Toukola
Pyörä:
KTM 200EXC
Liittynyt:
27.1.2011 10:56
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Tommi Toukola » 19.1.2012 7:33

Juuri tuommoista laitetta suunnittelen. Voiman määrää yritän laskeskella siksi että voima antureita on myynnissä aika monen kokoista ja kun tietäisi mitkä voimat on kyseessä tulisi ostettua kerralla oikea. Maksavat pirut. Ajatus juoksi jo seuraavaankin eli jousituksen tiedon keruuseen, mutta sellainenkin näytti hänellä jo olevan.Sekin siis on mahdollista tehdä. Eipä hullutella kaikkea kerralla, tässäkin on kyllä haastetta.
hp199
Liittynyt:
5.8.2007 17:09
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut hp199 » 20.1.2012 20:50

Tommi Toukola kirjoitti:Juuri tuommoista laitetta suunnittelen. Voiman määrää yritän laskeskella siksi että voima antureita on myynnissä aika monen kokoista ja kun tietäisi mitkä voimat on kyseessä tulisi ostettua kerralla oikea. Maksavat pirut. Ajatus juoksi jo seuraavaankin eli jousituksen tiedon keruuseen, mutta sellainenkin näytti hänellä jo olevan.Sekin siis on mahdollista tehdä. Eipä hullutella kaikkea kerralla, tässäkin on kyllä haastetta.


Että oikeata vertailupohjaa saisi aikaan olisi mitattavaa jonkin verran mm; Voima, nopeus, liikematka, frekvenssi.... ja sitten kun nuo saa mitattua ymmärrettävässä ja toistettavissa olevassa muodossa on vielä jäljellä se kaikkein vaikein: tulosten tulkitseminen. Suo on aika äkkiä pohjaton ;)

Alkuun pääsee googlella: shock dyno
youtubessakin taitaa jotain olla

Noita tiedonkeruu paketteja on mm GET:illä

edit: helpoimmalla varmasti pääsee kun katsoo jotain valmista ohjelmaa esim. shim program
Tommi Toukola
Pyörä:
KTM 200EXC
Liittynyt:
27.1.2011 10:56
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Tommi Toukola » 21.1.2012 0:19

Haasteen suuruus alkaa pikkuhiljaa paljastumaan, luettavaa ja ymmärrettävää löytyy netistä aivan sairaasti, siis ihan tuhottomasti. Toisaalta se helpottaa ja toisaalta taas sotkee vähäisetkin jo selvinneet asiat. No, ei tässä vielä heitetä iskaria kaivoon vaan kehitellään ajatusmallia mahdollisesti toimivasta laitteesta. Naapurin nerolta tuli taas hyviä ideoita joilla saisi kustannuksia karsittua elektroniikan suhteen, mutta niiden aina niin mahtavien ideoiden toimivuus selviää vasta kokeilemalla ja siihen menee aikaa. Aina ne parhaat ideat on kuitenkin sieltä tulleet. On tässä kyllä sen verran vastusta tavikselle ettei ajatus nyt millään suostu jättämään rauhaan. Pakkohan tätä on kokeilla. Voi olla että joudun nolona myöntämään tyhmyyteni ja antamaan periksi, mutta se hetki ei ole vielä. Vaikka niin kävisikin olisin kuitenkin oppinut jotain ja edes yrittänyt. ;)
Guuna#243
Pyörä:
EXC 250 '14
Liittynyt:
5.1.2009 0:40
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Guuna#243 » 21.1.2012 1:30

Tuo Tommin proju on kyllä melkonen yritys. Isot propsit jos saat oikeesti jotain hyödyllistä aikaan :) Näin teekkarina voisin todeta, että maallikon budjetilla et tule luultavasti saamaan oikeesti hyvää iskaripenkkiä tehtyä.

Jos saat kuitenkin vehkeet raavittua kasaan niin seuraava ongelma onkin tulosten analysointi, niin kuin tossa edellä sanottiinkin. Yhestä videossa tiivistettiin aika hyvin; "So that dyno plot doesn't mean anything without practical testing". Eli jos saat jotain arvoja työnnettyä ulos laitteesta, niin onko mitään vertailupohjaa? Voin jo nyt kuvitella ne lukemattomat pimeät illat kun tujoitan koneen ruutua ja mietin, että mitäköhän helvettiä. Toi vaatii ihan tajuttoman paljon testaamista sekä koneen äärellä että radalla.

Sanottakoon vielä, että fysiikka tulis olla kyllä aika hyvin hanskassa, jotta ymmärtäis mikä vaikuttaa mihinkin ja miksi tulokset on sellasia kun on.. Laitahan jotain speksejä/suunnitelmia tosta toteuttamisesta niin olis helpompi kommentoida/ehdottaa parannuksia..
Kiinteistö- ja konehuolto Heinonen
Tommi Toukola
Pyörä:
KTM 200EXC
Liittynyt:
27.1.2011 10:56
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Tommi Toukola » 21.1.2012 8:28

Sellainen siitä olis tulossa jossa iskunpituus ja testattava alue olisi portaattomasti säädettävissä, niin voisi testailla mitä aluetta tahansa. Silloin saisi (ainakin näin teoriassa) selville mitä pienikin muutos mihin tahansa pakkaan vaikuttaisi. Esimerkki tilanne metsässä olisi vaikkapa kivikko osuuden ajminen missä meikäläisen nopeudella iskari ei käy lähelläkään pohjaa vaan vatkaa edestakaisin pientä liikettä. Ehkä huono esimerkki ja epäselvästi selitetty, mutta ymmärsitte alue testauksen tarkoituksen. Aina ei siis tarvitsisi mittailla koko liikeradan iskulla jolloin tulosten tulkinta vaikeutuu. Nyt painaa päälle jässärit, missä on tarkoitus ajatuksen kanssa yrittää huomata jokin huono asia vuosi sitten Bilteman keulaöljyllä tehdystä takaiskarista. :)
teeäm
Pyörä:
250exc,2X144sx,560smr ja 350sx-f
Paikkakunta:
Vimpeli
Liittynyt:
7.4.2008 22:38
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut teeäm » 21.1.2012 10:55

Mielestäni kannattaisi ensin asentaa anturit pyörään ja ajaa erilaisia maastoja ja tutkia mitä iskunvaimennin pakotetaan tekemään tietynlaisessa maastossa(esim. pelkkää kivikkoa) ja hakea penkissä samoja liikkeitä kiihtyvyyksiä ja nopeuksia. Pitäisi vaan olla iskareita repullinen mukana ja hyvät sponsorit :D
http://www.youtube.com/watch?v=BylpKHjFY0A
Tommi Toukola
Pyörä:
KTM 200EXC
Liittynyt:
27.1.2011 10:56
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Tommi Toukola » 21.1.2012 15:54

Vai vielä ajatuksella, kypärä päässä ei paljon ajatella. Kaikki ennalta sunniteltu unohtui täysin kun yritin räkä poskella pois jaloista. :D Ihan tyytyväinen olen kaikkiaan suoritukseeni, jopa positiivisesti yllättynyt siihen miten ajo kulki.