4T vs. 2T

33du
Liittynyt:
31.8.2007 18:24

ViestiKirjoittanut 33du » 21.2.2009 21:44

kurseikko kirjoitti:Jätkät oli pakanneet kelkalla ja mönkijöillä enskareitin. Kävin ajamassa reitillä pienellä nelari enskalla. Vaihde oli aina "sinne päin". Vääntöä on riittävästi. Kerran väänsin huvikseni kaasun pohjaan kun oli isomäki edessä. Rengas löi kovasti tyhjää.

Kyllä. Jos harjoittelisin reitin ulkoa niin olisin varmastikkin nopeampi kevyellä 2T krossarilla. Tosin yksikin stumppaus 2T koneella päästäisi nelarin edelle. Siksi ääni nelarille


Mitä itte testattu pikkunelaria niin melko hengettömältä tuntui joka 200 2t verrattuna, sellainen painava traktori paremminkin josta en tykännyt yhtään

2t pelejäkin on niin monenlaisia.. krossipiikki jolla pitää olla kokoajan kierrokset katossa tai sitten joku 300nen josta tämänkään foorumin tyypeistä alle 10% käyttäisi kaasua edes puolessa välissä jossain suomienskakisoissa yli 3sek pätkää:) (paitsi jossain tiellä)

Ja ihan samalla ne nelaritkin tuolla sammuilee, vaikeampia vaan usein saada käyntiinkin sen jälkeen, 2t:ssä siihen kertapolkaisuun ei kovinkaan paljoa aikaa kulu

"Kerran väänsin huvikseni kaasun pohjaan kun oli isomäki edessä. Rengas löi kovasti tyhjää."

Tätä vois verrata siihen kun zx10r kawa julkaisiin, tuttu joka sai ensimmäisiä sanoi että aivan hullu laite.. keulii 5:lla kaasusta!! Omani ku sain vähän myöhemmin joutui kyllä huomauttamaan että pirun suuria eroja on saman mallin tehoissa kun oma ei tee sitä kolmosellakaan kunnolla:D

Joten oliko alla paskat renkaat, uutuuden viehätystä vai aivan kokematon kuski
Viimeksi muokannut 33du päivämäärä 21.2.2009 21:50, muokattu yhteensä 1 kerran
lerppa
Liittynyt:
12.3.2007 19:35

ViestiKirjoittanut lerppa » 21.2.2009 21:45

Kyllä tommonen pikkunelari ainakin mitä minä ajanut helvetin tarkkoja oikeasta vaihteesta.Joku 250-300 enska 2-t nii antaa paljon enempi anteeksi ainakin silloin kun koitetaan mennä ja hyvin harvoin stumppailee verrattuna pikkunelariin.Isommat nelarit aivan eri juttu.Tuntuu että aika monet selittää täällä semmosia asioita mistä ei itsellä mitään kokemusta,kyllähän se tehoputki raisun jälkeen tuntuu et piikkikin vääntää ja edelleen pitää muistaa että crossi ja enska versiot eroaa kun yö ja päivä toisistaan
ranne putos..
kummeli II
Pyörä:
Ktm exc 300 -07
Liittynyt:
9.12.2007 19:14

ViestiKirjoittanut kummeli II » 21.2.2009 22:47

No ei kellään ois mustaa valkoosella noitten huoltojen suhteen? Varmasti teho piisaa 2t piikissäkin mulle tuossa käytössä ja tod. näkösesti muutenki. :D Että suuria tehojahan ei varsinaisesti hajeta, tai siis että nopeus ei ole se ensimmäänen jota katotaan. Itteä arveluttaa noissa suuremmissa nelareissa jo niitten "suuruus", tain ainakin ku on vierestä kattonu niin tuntuu jo aika lailla isommalta jostain kumman syystä tollanen 400. En tiiä sitten onko se vaan kyljessä olevien numeroiden aiheuttamaa illusinaatiota tms. Onkos tollanen isompi nelari sitten paljonki painavampi ajettava vrt. pikkunelari?
v4ltsu
Pyörä:
KTM EXC, Suzuki GT125 X-4
Paikkakunta:
Vaasa
Liittynyt:
27.7.2007 19:13

ViestiKirjoittanut v4ltsu » 21.2.2009 22:51

Mielestäni ainakin kotarin 250 ja 400 ei ole kauhesti eroa kuin väännön ja tehon suhteen. ajettavuus suunnilleen sama. kyllähän se isolta tuntuu melkein mikä vaan aluksi. muistan kun olin 13v ja ensimmäiselle lenkille metsään 250 2t exc:n kanssa :) vanhat hyvät ajat.
Hitaasti, mutta epävarmasti
lerppa
Liittynyt:
12.3.2007 19:35

ViestiKirjoittanut lerppa » 22.2.2009 9:32

kummeli II kirjoitti:No ei kellään ois mustaa valkoosella noitten huoltojen suhteen? Varmasti teho piisaa 2t piikissäkin mulle tuossa käytössä ja tod. näkösesti muutenki. :D Että suuria tehojahan ei varsinaisesti hajeta, tai siis että nopeus ei ole se ensimmäänen jota katotaan. Itteä arveluttaa noissa suuremmissa nelareissa jo niitten "suuruus", tain ainakin ku on vierestä kattonu niin tuntuu jo aika lailla isommalta jostain kumman syystä tollanen 400. En tiiä sitten onko se vaan kyljessä olevien numeroiden aiheuttamaa illusinaatiota tms. Onkos tollanen isompi nelari sitten paljonki painavampi ajettava vrt. pikkunelari?
Itse olen sitä mieltä että isompi on helpompi ajaa hiljaa,pienillä pyörillä koko ajan painettava täysillä mutta isomilla pystyy ajaa kohtuu vauhtia vähän vähemmällä riehalla.Jos käyttettynä meinaat ostaa nii osta 2-t 200-300 alkuperäinen enska,luultavasti sopii parhaiten hakukriteereihin.
ranne putos..
33du
Liittynyt:
31.8.2007 18:24

ViestiKirjoittanut 33du » 22.2.2009 10:26

Kyllähän tuossa löytyy 2 pyörän(200h) osalta jonkun näköinen taulukko ajopäivistä sekä niihin ja harrastukseen ostetuista romuista.. voisikin ajankuluksi noista yhdistellä jonkunlaisen jossa ois huomioitu vaan ostetut varaosat jne päivämäärien mukaan:)

http://sohva.org/~eetu/Gassi/enskatunnit_osat.xls

Listasta puuttuu kaikki kisareissut,bensakulut,ajokamat joista on toinen mokoma
kummeli II
Pyörä:
Ktm exc 300 -07
Liittynyt:
9.12.2007 19:14

ViestiKirjoittanut kummeli II » 22.2.2009 13:08

Joo tuossahan onki hyvä taulukko. Eniten näkyy rahaa menevän ketjuihin/rattaisiin ja renkaisiin? Yllättävän vähän on noi kaikki koneen osat kustantanu... Mutta mikäs tossa taulukossa on toi heti päivämäärän jälkeen oleva palkki?

Käytettynä joo ois tarkotus ostaa tässä parin vuoden aikana... Pahus ku polttelis tuollanen nelari, ku ehkä kuitenki omassa ajossa alhaalta vääntävä ois hyvä, miksei noi 250 2t:kin hyvin väännä, mutta jotenki tuntuu että voima sais tulla tasasesti, eikä piikillä... Mutta ei kai sitä kaikkia ominaisuuksia ole mahollista saada...

Mites nää huollot sitten enska ja krossi vehkeiden kesken jakautuu? Krossit luonnollisesti tarttevat enemmän, mutta missä suhteessa?
v4ltsu
Pyörä:
KTM EXC, Suzuki GT125 X-4
Paikkakunta:
Vaasa
Liittynyt:
27.7.2007 19:13

ViestiKirjoittanut v4ltsu » 22.2.2009 14:37

Tähän väliin pakko kysyä, että oletko hankkimassa enskaa vai crossia?
Hitaasti, mutta epävarmasti
kummeli II
Pyörä:
Ktm exc 300 -07
Liittynyt:
9.12.2007 19:14

ViestiKirjoittanut kummeli II » 22.2.2009 15:09

No, ku en oikeen tiiä itekkää. :) Pyörä tulis tuohon tarkotukseen mitä tässä ny oon koettanu avartaa, että en sitte oikeen tiiä. Periaatteessa esim. valoja ei tarttis välttämättä olla ollenkaan, ja mitä sitten tehoon/tehoalueeseen ja huoltoon tulee, niin niistä en sitte kovin paljon tiedäkkään. Ainoastaan se on tullu selväks että ilmeisesti endurossa on tehoalue tasaisempi, jolla ei nelarissa mielestäni ole väliä, ku se teho kuiteski melko tasaisesti tulee 2t verrattuna.
Ja noista valoista vielä, että nehän ei tosin välttämättömät ole mun käytössä, ja onhan niitä kypärävaloja tms. Ja ainakaan mikään puna-/ tai varsinkaan valkokilpinen pyörän ei tartte olla.

Tässä oon nettimotoa ny seuraillu, ni kyllä pyörä varmaan Honda, tai KTM pitäs olla, enimmäkseen tämän alueen huoltopisteiden ja osien hankinnan kannalta. Nimittäin ite tulee Seinäjoella asioitua, ja Jokiniemiemeen on hermot palanu jo sen sata kertaa tuon Husqvarnan kanssa. Eipä sillä väliä, voihan niitä osia hommata muualtakin, mutta Jokiniemeen en vapaaehtoisesti kajoa. Saataajan kokemukset olla ihan sattumaa, mutta näin on päässy käymään... :roll:
kummeli II
Pyörä:
Ktm exc 300 -07
Liittynyt:
9.12.2007 19:14

ViestiKirjoittanut kummeli II » 22.2.2009 15:10

Heh, edellinen selventi hirveästi...
OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32

ViestiKirjoittanut OA243 » 22.2.2009 16:44

Crossien ja enskojen huollothan riippuu pitkälti siitä miten niillä ajetaan, millä öljyillä ym. yleisestä huollosta.
Jos ajat crossilla enduroa, niin ei se varmaan juurikaan enempää kulu, kuin enduropyörä enduroa ajaessa.

Mutta jos verrataan crossin ja enduron ajoa, niin jos ajat crossia saat huoltaa konetta n.3-5 kertaa enemmän kuin endurossa.
33du
Liittynyt:
31.8.2007 18:24

ViestiKirjoittanut 33du » 22.2.2009 17:18

NO ei noissa isoissa 2t peleissä teho tule mitenkään yhtenä nykäisynä, kyllä sitä on aika tasaisesti koko alueen läpi..ainakin enskoissa

Enskat taas vähän matalampia viritysasteeltaan jolloin tuollaisen soratie, kuoppa,metsä, krossirata räppäilyyn parempi vaihtoehto.. jos ajosta 80%> pelkkää krossirataa niin sit siihen tehty peli suoraan
Oikeasti jos on kokemusta vaan jostain kuristetusta piikistä niin kannattaa mahdollisuuksien mukaan kokeilla monia vaihtoehtoja, vaikka kaveri sanois että vähintäään 450-4t sen olla pitää niin se ei todellakaan päde harrastelijoilla, näyttäs olevan se vihoviimeinen laite jos haluaa nauttia menosta eikä vaan pöristellä tyhjäkäynnillä

Taulukon toinen sarake oli todellinen ajoaika minuuteissa, katos mitä sitä tekee päiväyksillä jos ei ole selvillä kauanko ajanut;)
kummeli II
Pyörä:
Ktm exc 300 -07
Liittynyt:
9.12.2007 19:14

ViestiKirjoittanut kummeli II » 22.2.2009 17:50

Joo noniin, ku mää aattelin että ne on ajotunnit, ja jossain oli 120 ja sitten seuraavaks 70 niin meni vähän yli hilseen, mutta nyt on taas selvempää. ;)
v4ltsu
Pyörä:
KTM EXC, Suzuki GT125 X-4
Paikkakunta:
Vaasa
Liittynyt:
27.7.2007 19:13

ViestiKirjoittanut v4ltsu » 22.2.2009 22:04

Jostain kuulin, että noissa hondan 450 crosseissa olisi venttiilikoneistossa jotai vikaa ja niitä on sen takia niin paljon tarjolla. meni OT mutta shit happens
Hitaasti, mutta epävarmasti
mikaman
Pyörä:
Honda
Liittynyt:
9.4.2005 13:42

ViestiKirjoittanut mikaman » 22.2.2009 23:06

Millä vuosimalleilla? Kuinka monta tapausta tiedät? Ja mistähän 'kuulit'? Olipa loistava välikommentti.
"Vitusta tänne tultiin ja päin vittua täällä myös menee" - Tommy Taberman
Rautane FC