Jay_|P kirjoitti:Jos tulee kilometrejä tielläkin niin valitsisin vajaatahdin nelarin sijasta sen takia että nelariin rupee uppoon rahaa huoltoihin aika paljon ja tiheempään tahtiin kuin kakstahtiin. Ei se 2tahtikaan ikiliikkuja ole mutta rahasummat on aika erilaiset kun puhutaan koneen osista.
Sulla kun on hiukka järkeekin päässä (aina välillä), niin vastaan nyt ihan asiallisesti:
Sovitaanko, että ennen kuin alat latelene noita "viisauksias", hankit vähän omaakin kokemusta asioista?
Nyt puhutana kuitenkin moottoriurheilusta, eikä kylillä rässimisistä js snägärin ympäri paskaringin ajosta. Eli oletuksena tiellä ajaminen on muun liikenteen mukana asiallista liikkumista ja huomioiden nappuloiden vaikutus ajoon, 80km/h aika yleisesti ne isoimmat tiet mitä pääsääntösesti siirtymiin käytetään.
Faktaa:
Vajaatahtiset on mahdotonta säätää toimimaan täydellisesti sekä tiellä, että maastossa => iso riski koneelle tai huono mettässä, siommat kulut. Nelari toimii aina ok.
Vajaatahtinen kuluu tielä ajossa siinä kuin metsässäkin, vrt. vaikkapa se bensakulutus, ainut lähes yksikäsitteinen tapa huoltovälien määrittelyynkin on käytetyt litrat ==>> tiellä ajo on todellisuudessa vajaatahtisella täysin älytöntä.
Pikkunelari ei muutn ole mikään pommi, krossissa ne on liia kovilla, tiellä ajo on pelkkää puksuttelua ja ihan noin vertailun vuoks mm. muuan valkokilpinen WR250F 14tkm eka avaus ja vielä täysin kunnossa, 70% siirtymiä. Mun pyörällä ajettu nyt 1700km ja kaikki täysin uutta vastaavaa. Piikissä mäntä olis näillä ajoilla jo männänvaihtokunnossa.
Husaberg FE400 kaverilla m. 98, valkokilpinen ja ollu ekat 100h ihan tiekäytössä, sitten n. 2/3 siirtymiä, 400h ajettuna kaveri otti motin auki (2. omistaja) ja kas kun ei ollu edes mäntä merkittävästi kulunu! Kaveri kotiutettiin ausseista helmikuun lopussa ja tuumas vaan et on se hyvä kun vanha ratsu on vielä täydessä iskussa niin on varaa harrastaakin.
Nelarin remppa ei tosiaankaan tule kalliiksi, jos asiat tekee ajallaan. Tiellä ajossa on merkki/mallikohtasia juttuja, jotka pitää hoitaa suhteessa aikasemmin kuin metsäajossa menisi, kun esim. mäntä kestää metsäajoon nähdne tolkuttoman pitkään. Ja se pätee myös pikkunelareihin. Esimerkkeinä näistä vois mainita Jampeissa nokkaketjun, kotareissa laakerit ja etnekin tp-akseli.
Mut älä rupee päteen, kun et kerran mitään oikeesti asiasta tiedä. Mä puolestani laitan raporttia sit kun Shercon eka rajapyykki, eli 5tkm, on takana ja sit 10tkm. Mulla tulee siinä 50% siirtymää ja siten 5tkm kohdalle pitäis päästä ilman venojen säätöö, männän vaihtoo tai mitään. Ei toivookaan, millään piikillä, kun puhutaan RISKITTÖMÄSTÄ ajosta. Se on aian eria asia ne, jotka muka ajaa enskaa, käy mettässä konttamassa parin kivne yli ja reivttää lopun aikaa tiet rullalle ja ajaa männän niin loppuun ettei sillä piheinkään kisakuski olis enää vuotene uskaltanu startata missään yli 1k kotoo...