Huolto & korjaus

huss_
Pyörä:
Tm 250 Smr
Paikkakunta:
Pudasjärvi
Liittynyt:
30.9.2008 20:38
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut huss_ » 15.4.2013 20:35

Kertokaas tietävämmät vähän näistä isompien kakstahtien (250cc&300cc) huolloista. Lähinnä katuajoa ja pientä metsäräpellystä, suhteella 90/10 kutakuinkin. :D

Nettimotossa kun on eräskin 250cc Ktm, johon ei myyjän mukaan ole tehty alakerralle _MITÄÄN_ 300h aikana. Onko nuo alakerrat oikeasti noin kestäviä öljyjen vaihdoilla, vai onko menty vain munkilla? Ei kuulemma ole vieläkään menyt miksikään alakerta, jota on kyllä vaikea uskoa. Pyörällä on ajettu harraste enskaa ilmeisesti suurin osa ajosta.

Ja muutenkin näiden kaksareiden huoltoväleistä olisi kiva kuulla jotain suuntaa-antavia ohjeita. Öljythän pitää vaihtaa noin 10h välein, mutta mäntä, alakerta jne huollot kiinnostaa nyt eniten.
Ex: Honda Monkey, Yamaha Dt -07, PitPro Standard 150 -08, Husqvarna Sm HE -09, Tm Smr 250 -04
201262
Liittynyt:
18.7.2006 13:50
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut 201262 » 15.4.2013 21:17

Mites kaksitahtisen alakertaan vaihdetaan öljyt...?
^^jünther^^
Liittynyt:
16.4.2006 20:24
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut ^^jünther^^ » 15.4.2013 22:21

Onko tuo vitsi? No vaikkei oliskaan ni ei kukaan ole seppä syntyessään. Kuitenkin niinkin simppeli homma, että otat vaan "öljypohjasta" propun auki ja lasket öljyt pois. Jos kone on vähän lämmin niin tulee kyll paremmin öljyt ulos. Sitten vaan lisäät öljyä korkista. Yleensä siellä on joku tarkistusruuvi tai öljysilmä. Riippuen toki mikä pyörä kyseessä :D
jake---
Pyörä:
TE450 ja 2xPV
Paikkakunta:
Oulainen
Liittynyt:
3.10.2010 20:17
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut jake--- » 15.4.2013 22:22

Käytetään konetta vähän lämpimäksi jotta öljyt tulevat paremmin ulos, sitten pohjaproppu auki ja valmiina astia alle mihin äljyn mahtuu. Käyt kahvilla välillä ja öljyproppu kiinni, jonka jälkeen kaadat uudet öljyt ylhäältä koneeseen. Ota selvää oikea öljynlaatu ohjekirjasta ja sieltä kato myös öljymäärä joka koneeseen laitetaan. Mahdollisesti öljymäärä lukee jossakin kytkinkopassa.
Kuvat.fi Galleria!
Guuna#243
Pyörä:
EXC 250 '14
Liittynyt:
5.1.2009 0:40
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut Guuna#243 » 15.4.2013 22:28

Eiköhän tässä tapauksessa tarkoitettu alakerralla kampikammioita...
Kiinteistö- ja konehuolto Heinonen
[^lollero^]
Liittynyt:
19.7.2010 23:46
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut [^lollero^] » 15.4.2013 22:31

Sarcasm is not for everyone...
^^jünther^^
Liittynyt:
16.4.2006 20:24
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut ^^jünther^^ » 15.4.2013 22:31

Näköjään tosiaan juu kannattaisi lukea vähän pidemmältä ennen kun vastailee mitään :D Tosiaan kyllä tuosta tän sivun ylimmästä tajusi heti, että alakerralla tarkoitetaan vaihteistoa. Tuli vaan sitten joltain turhaa pilkun viilausta johon sitten tossa vastailtiin.

Sori OT
Viimeksi muokannut ^^jünther^^ päivämäärä 15.4.2013 22:42, muokattu yhteensä 1 kerran
^^jaani^^
Pyörä:
EX Yamaha DT 50x 09 EX Aprilia Rs125cc 06 fighter EX Aprilia Sx125cc Honda Cr 250cc
Paikkakunta:
Haapavesi
Liittynyt:
11.10.2009 21:20
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut ^^jaani^^ » 15.4.2013 22:32

wtf? :lol:
201262
Liittynyt:
18.7.2006 13:50
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut 201262 » 16.4.2013 9:35

Kaveri pohtii alakerran kestävyyttä, kyllähän "alakerralla" on aina tarkoitettu kampikoneistoa, yläkerralla mäntää. Vaihteisto on asia erikseen.
mikulov
Pyörä:
KTM SX-F 450 -14, TM 450 -05
Paikkakunta:
Kausala
Liittynyt:
30.4.2010 15:31
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut mikulov » 16.4.2013 12:18

ei mulla ollut vaikeuksia ymmärtää kysymystä, ja kyllä sen 300 tuntia ajaa lohkoja purkamatta. , itse vaihtaisin tosin öljyt kahden-viiden ajotunnin jälkeen, riippuen käytön rankkuudesta.
^^jünther^^
Liittynyt:
16.4.2006 20:24
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut ^^jünther^^ » 16.4.2013 14:18

Kyllä minäkin heti tuon tajusin mistä on kyse. Ite olen n.5h öljyillä ajanut. Toki tuohon gassuun tullut vähän tiuhempaan vaihettua kun ollut kaiken näköstä :D
Fella
Liittynyt:
5.6.2009 22:54
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut Fella » 17.4.2013 15:24

Pyörää (-09 250 crf) ostaessa sain tommosen Petro Canadan Duron-E SAE 15w-40 20l pöntön mukaan ja entinen omistaja kertoi että moni "kisakuski" on käyttänyt moista öljyä. Toi on siis jotakin Heavy Duty diesel engine oil mainoksin varustettua kamaa, mahtaakohan tosta löytyä joltakin kokemuksia?

Kuva
Hitain
Pyörä:
Suzuki RM 250
Paikkakunta:
TRE
Liittynyt:
29.1.2005 22:08
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut Hitain » 17.4.2013 16:58

Mä käytän tota Petro Canadaa. Aika moni muukin sitä käyttää, ainakin täälläpäin. Kytkimessä parempi tuntuma kun vertaa Belray Thumperiin.
Radal eka radal vika
jerp81
Pyörä:
KTM 250sx -13
Liittynyt:
2.3.2012 12:44
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut jerp81 » 18.4.2013 11:59

Mielenkiinnosta kyselen minkä hintaista öljyä tuo on esim 20.l pönttö ja voitelukeskusko tuota ainostaan myy?
Hitain
Pyörä:
Suzuki RM 250
Paikkakunta:
TRE
Liittynyt:
29.1.2005 22:08
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut Hitain » 18.4.2013 13:23

20 litraa on 80e. Saatavuudesta ei mitään tietoa, en oo paljo muualta kyselly.
Radal eka radal vika