Terve!
Kyselisin näistä valoista... Omassa pyörässäni (HM CRM F125X eli kyseessä piikinen katupyörä), johon olen asentanu xenonit vakio umpioon, ei tahdo riittää valoteho näin talvelle. 30kmh-40kmh vauhdeissa ei tahdo enää nähdä yhtään mitään, jos pimeitäkin pätkiä ajelee niin olisi mukava nähdä jopa 80kmh vauhdeissa... Lähtökohta on siis, ettei valoja ole ollenkaan. Niin huonot ovat nykyiset.
Budjekti voisi olla 100e, mutta ei nyt ihan euronpäälle, kuhan ei mene 200e puolelle
Budjetti on siksi tälläinen, koska valot ei ole tulossa jokapäiväiseen enduro käyttöön radalle, vaan pimeälle kelille muutamaksi kerraksi rälläilyyn esim. mettätiet, kelkkareiti. Tietenkin kyseessä on myös se kuuluisa opiskelia budjetti.
Kriteereinä on ainakin, että systeemi tulee toimia ilman erillisiä akkuja eli pyörän akulta suoraan ja itse en aivan alusta lähde lamppuja rakentamaan. Jos lamput tulee kypärään niin kovin paljoa se ei saisi painaa. Myös valokeila pitäisi olla semmonen, että sillä pystyisi ajamaan nopeampiakin nopeuksia.
Tässä tullut mietittyä erinlaisia vaihtoehtoja (En tiedä onko hyviä vaihtoehtoja, koska ihan uutta asiaa minulle tälläiseen käyttöön nämä lisävalot.)
- 2kpl Wesem HO4 lisävaloa ja niihin kiinasta xenon muutossarja (Erikoistekniikan kaveri suositteli tätä minulle. Hän kertoi, että joku oli sellaisen kypärään pistänyt ja kehunut sitä hyväksi.) Staattori kyllä jaksaa pyörittää molempia 55w xenonia, mutta onko lämpö ongelma? Alkuperäinen idea olisi istuttaa kypärään molemmat, jos nyt ei kappaleeltaan kovin paljoa paina. Tarvittaessa voidaan kiinittä pyörään.
- LED-otsalappu kypärään, joka on
jännitteensäätäjän (???) avulla laitettu pyörän akkuun. Esim.
Tällaisia 1 tai 2 kpl tai sitten Luminalightin navigator 2500. (Tietenkin pelkän valopään.)
-Pyörään, jotkin kiinteät isommat valot. Esim Luminalightin X LED 35w lisävalot. Tosin aika kallis ratkaisu tähän budjektiin, jonka voisi jo periaatteessa ajaa alas.
Kypärävaloista tuli mieleen, että mitenköhän piuhat olisivat tiellä sitten, jos pyörään menisivät. Sitten kansa jäi arveluttamaan xenonin korkeajänitepiuhoista se, ettei vissiin ole olemassa mitään sellaista pikaliitimillä ja tällöin aina jotakin hajoaa, jos piuhaan tulee vetoa. Esim. kaatuu tai unohtaa irroittaa piuhan pyörän päältä lähtiessä. Balistikit olisivat mieluiten penkin alla viemässä painoa pois kypärästä. Miten te olette nämä hoitaneet?
Eli, millaisia valoja suosittelisitte minulle keulille tai kypärään ja kumpi nyt on parempi lähtökohta tälle budjetille xenonit vai ledit?