iskarien säätäminen

Bream
Pyörä:
KTM 250SX-F ´07
Liittynyt:
14.9.2010 16:13
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Bream » 26.5.2012 17:20

OA243 kirjoitti:Hiekalle jäykemmiks ja palautusta hitaammalle, moni tykkää säätää pyörän vähän takapainoiseksi painaumaa ja keulaputkien paikkaa muuttamalla.


Ihan vain vielä pieni kyssäri. Miten paljon muutatte tuota asetusta jämäkän alustan asetuksista? Pari kolme kliksausta jäykemmäksi? Onko tähän mitään perusjuttua mistä lähteä vai pitääkö siis vain kokeilla perstuntumalla ihan alkajaisiksi.
OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut OA243 » 26.5.2012 18:32

Bream kirjoitti:
OA243 kirjoitti:Hiekalle jäykemmiks ja palautusta hitaammalle, moni tykkää säätää pyörän vähän takapainoiseksi painaumaa ja keulaputkien paikkaa muuttamalla.


Ihan vain vielä pieni kyssäri. Miten paljon muutatte tuota asetusta jämäkän alustan asetuksista? Pari kolme kliksausta jäykemmäksi? Onko tähän mitään perusjuttua mistä lähteä vai pitääkö siis vain kokeilla perstuntumalla ihan alkajaisiksi.


Paha tohon on mitään perussäätöä heittää kun radat muuttuu ja tulee kokoajan lisää vauhtia niin pakko senkin takia säätää alustaa. Mutta tehdasasetuksethan on ihan hyvä lähtökohta. Keulan puristuspuoli taitaa itellä olla Kaanaan hiekalla 6 pykälää tehdasasetuksista kiinni, takapään nopee puristus kierroksen kiinni, palautus molemmissa päissä 3-4 pykälää kiinni tehdasasetuksista. Keulassa mulla on kyllä jo enemmän öljyäkin kun tehtaalta tullessa että aika jäykkähän se on. Näähän on kyllä makuasioitakin. Mutta perstuntumalla se on joka tapauksessa pakko kokeilla ja vaan yhdestä paikasta ja pari klikkeriä kerrallaan, muuten ei tiedä mikä vaikuttaa mihinkin. Ja kannattaahan niitä ääripäitäkin kokeilla niin saa tuntumaa säätämiseen.

Mutta pikkuhiljaa ja järjestelmällisesti, toi on kyllä sellanen mihin kannattaa käyttää enemmänkin aikaa, säästää voimiakin niin helvetisti kun alusta toimii.
Bream
Pyörä:
KTM 250SX-F ´07
Liittynyt:
14.9.2010 16:13
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Bream » 26.5.2012 18:49

Yeap, pitää huomen lähtee kiristelee askel askeleelta. Mut kiitos infosta ni tietää vähän mitä lähteä tekemään. Ite tiputin keulan öljytasoa tehdasasetuksista että sain hieman herkkyyttä ekalle kolmannekselle kovalla radalla. Mut pitää katsoa miten se sit toimii kun jäykentää menoa ja paluuta. Viimeksi jäi 12mm käyttämätöntä liukuputkea kun yhden tietyn hyppyrin hyppäs hieman pitkäksi. mxtrax.co.uk:sta löyty hyvä ohjeistus mitä vois kokeilla saadakseen asetuksia kohdalleen. Sylettää vaan toi hiekassa turaaminen, ympäristössä on jo ihan riittävästi hiekkaratoja.. vois edes yhden kovan pitää. :)
Guuna#243
Pyörä:
EXC 250 '14
Liittynyt:
5.1.2009 0:40
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Guuna#243 » 26.5.2012 20:18

Sanottakoon vielä, että toi kotarin linkuton pds on varmaan aavistuksen verran herkempi sagin suhteen vrt. linkullinen. Toi klikkereiden säätö on yleensä aika hienosäätöä ja hifistelyä, joten kannattaa lähteä siite liikkeelle, että keulassa on oikee määrä öljyä ja sagit kunnossa. Sen jälkeen radalle ja klikkereillä viiminen silaus.
Kiinteistö- ja konehuolto Heinonen
Bream
Pyörä:
KTM 250SX-F ´07
Liittynyt:
14.9.2010 16:13
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Bream » 27.5.2012 17:04

Homma toimi, pari kolme kertaa muutoksia ja ajoa. Alko pyörä kääntymään ja olla kummasti helpompi ajaa. Ainoastaan yksi kolmen patin sarja aiheutti kylmiä väreitä kun tööttäsin ekan kerran double+single tyyliin ja reilusti tasaselle. Toivottavasti vähän loiventaavat hyppyjen alastuloja ja pidentäävät aavistuksen välejä. Meinaa olla aika tarkkaa osuminen. Hiekalla huomasi että kone puutuu pirusti jos vähänkään laskee kierrokset. Vissiin männänrenkaat/mäntä vaihdettava koht.
mantsapoika
Liittynyt:
29.10.2011 16:19
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut mantsapoika » 28.5.2012 6:25

Osaako kukaan sanoa mitkä etujouset on jammu wr 450 -09 vakiona? pieni epäilys on 0,38...
Maskotti^
Pyörä:
kx450f
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.11.2004 22:34
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Maskotti^ » 28.5.2012 12:38

http://racetech.com/ProductSearch/1/Yamaha/WR450F/2009

Tuossa on luultavasti jenkkimallin tiedot, mutta aika lähelle se eurooppamallikin osuu.
mantsapoika
Liittynyt:
29.10.2011 16:19
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut mantsapoika » 28.5.2012 17:24

Maskotti^ kirjoitti:http://racetech.com/ProductSearch/1/Yamaha/WR450F/2009

Tuossa on luultavasti jenkkimallin tiedot, mutta aika lähelle se eurooppamallikin osuu.
Kiitos!
Yam66
Liittynyt:
19.1.2012 21:09
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Yam66 » 28.5.2012 17:40

Mikäs on porukan mielestä parasta haarukkaöljyä?
everton
Liittynyt:
2.10.2003 21:16
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut everton » 28.5.2012 21:53

Ei varmaankaan parasta mutta hyvää on Motorex, eikä maksa ihan kamalasti.
jamperi
Pyörä:
Rmz 450 -11
Paikkakunta:
ilmajoki
Liittynyt:
8.5.2004 20:27
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut jamperi » 10.6.2012 18:22

tahtoisin saada tietoa tuosta takaiskarissa olevasta isommasta säätönamiskasta joka on yläpäässä, hitaan ja nopean vaimennus? mutta mitä se käytännössä tarkoittaa. Onko se että jos se on kiinni kokonaan niin klikkerit vaikuttaa nopeaan vaimennukseen, mulla ei oo mitän käryä sen toiminnasta?

entäs ootteko ostanu ittelle noita etuiskarityökaluja? En löydä sitä työkalua millä saan sen sisäputken korkin auki? eli ei se normaalin lenkkiavaimen näköinen työkalua vaan se mutterimainen ?

kiitos ja anteeksi
"Täälä kans saa mitää olla tai tehdä"
ilexxx
Pyörä:
Suzuki RM125 -06
Paikkakunta:
Mäkkylä
Liittynyt:
20.6.2005 0:05
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut ilexxx » 10.6.2012 21:44

jamperi kirjoitti:tahtoisin saada tietoa tuosta takaiskarissa olevasta isommasta säätönamiskasta joka on yläpäässä, hitaan ja nopean vaimennus? mutta mitä se käytännössä tarkoittaa. Onko se että jos se on kiinni kokonaan niin klikkerit vaikuttaa nopeaan vaimennukseen, mulla ei oo mitän käryä sen toiminnasta?

entäs ootteko ostanu ittelle noita etuiskarityökaluja? En löydä sitä työkalua millä saan sen sisäputken korkin auki? eli ei se normaalin lenkkiavaimen näköinen työkalua vaan se mutterimainen ?

kiitos ja anteeksi
No siis niistä säädöistä se ulompi mutteri on se nopea ja se sisällä oleva ruuvi on se hidas ja sitten siellä alhaallahan oli palautus, tai ainakin omassa näin. :lol:
Ja sitten se etu iskarin korkki, ni eikö siihen sovi ihan iso hylsy? Omani olen ainakin sellattee avannut, en nyts kokoa muista mutta ihan hylsyllä ja sitten se tosiaan ihan lenkillä se sisä säiliö :D ;)
Anssi_L
Pyörä:
450 SX-F 2013
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
4.8.2005 14:27
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Anssi_L » 10.6.2012 21:46

Siis tarkoitettiinko tuolla korkilla iskarin pohjassa olevaa? Joissain iskareissa siellä taitaa olla isolla kuusiokoloavaimella avattava korkki. Sellaisen avaimen/hylsyn löytää kyllä normaalista työkaluliikkeestä tai vaikka Biltemasta.
jamperi
Pyörä:
Rmz 450 -11
Paikkakunta:
ilmajoki
Liittynyt:
8.5.2004 20:27
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut jamperi » 16.6.2012 13:55

iskarit huollettu. Eihän se nyt niin ydinfysiikkaa olekkaan.

aina on hyvä olo kun tekee jotain uutta itte ja huomaakin että se onnistuu hienosti! :D
"Täälä kans saa mitää olla tai tehdä"
ilexxx
Pyörä:
Suzuki RM125 -06
Paikkakunta:
Mäkkylä
Liittynyt:
20.6.2005 0:05
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut ilexxx » 16.6.2012 15:14

jamperi kirjoitti:iskarit huollettu. Eihän se nyt niin ydinfysiikkaa olekkaan.

aina on hyvä olo kun tekee jotain uutta itte ja huomaakin että se onnistuu hienosti! :D

Juu mä uskalsin viimeks huoltaa takakepinkin, ja kyllä oli kiva fiilis ku tietää et voi siinäkin tästä lähtien säästää itsetekemällä :D