Pyörän Valinta

FOX151
Pyörä:
HONDA CRF250R -08
Liittynyt:
17.11.2007 23:08

ViestiKirjoittanut FOX151 » 20.11.2009 15:55

Ei muutakuin pyörää ostamaan ja harjoittelemaan. mutta ei todellakaan 85cc pyörää se on ihan liian pieni.itse suosittelisin 250 cc nelaria se on helppo ajettava ja vääntöä löytyy.
xQ
Pyörä:
yz250f -11
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
20.11.2005 23:36

ViestiKirjoittanut xQ » 20.11.2009 16:49

IsaacBawls kirjoitti:Terve!
Tuli tässä sopivasti talvella kauhea innostus motocrossin aloittamiseen. En tiedä lajista kauhean paljon, pitää varmaan käydä kattelemassa tutun ajamista ja kysellä samalla, ennen kuin mitään suurempaa asiasta päättää. Himottaa kuitenkin kysellä jo etupeltoon kaikenlaista pientä ja luultavasti tyhmääkin. Täytän kohta 20v pituutta 175cm, painoa 64kg. Kannattaisiko käytännössä ostaa 85cc pyörä vaiko sitten astetta isompi 125cc pyörä? Onko olemassa jotain "motocross-kursseja" jossa opetettaisiin ajamaan? (asun Espoossa) Kuinka paljon uudet männät keskimäärin maksavat, kun niitä ilmeisesti pitää semi usein vaihtaa? Voiko radalla ajeltavan motocross-pyörän rekisteröidä tieliikennekäyttöön tavalla, että laittaa siihen jotkut irroitettavat lamput +muut härvelit? Vai onko siinä käytännössä mitään järkeä? Kuluttaa varmaan turhaan tuota mäntääkin... Ajatuksena kumminkin.


Piikki on simppeli kampe alkuun. liityt sitte paikalliseen kerhoon ja ne luultavastikkin sitte kesällä pitävät crossikouluja. piikin mäntä on n.100e. ei pysty rekisteröimää tai ainakaan se ei missään suhteessa ole järkevää mutta liikenne vakuutus kannattaa vähintää olla nii se sitte korvailee ansiomenetykset ynnä muut kulut mitä tulee kun on kättäjalkaapoikki =D
jappis
Pyörä:
kx450f -09
Paikkakunta:
tuusula
Liittynyt:
11.1.2008 0:13

ViestiKirjoittanut jappis » 20.11.2009 18:54

xQ kirjoitti:
IsaacBawls kirjoitti:Terve!
Kannattaisiko käytännössä ostaa 85cc pyörä vaiko sitten astetta isompi 125cc pyörä?

Voiko radalla ajeltavan motocross-pyörän rekisteröidä tieliikennekäyttöön


Piikki on simppeli kampe alkuun.
Kannattaa kyl kääntyä tohon 250cc nelitahtipyörään. On erittäin paljon helpompi ajaa kuin 125cc kakstahti. Piikillä joutuu ajamaan koko ajan kovilla kierroksilla jos haluaa mihinkään päästä ja jos ei vaihteiden ja kaasun käyttö ole jo valmiiksi takaraivossa on varmasti helpompi aloittaa ajaminen tolla nelitahdilla.

Valkokilpi enduron voit ostaa jos haluut tielläkin ajella. Menee radalla ihan yhtä kivasti kuin crossi, ja sillä on metsässäkin paljon parempi ajaa jos alkaa enduro kiinnostamaan. Sit kyl jos meinaat tiellä paljonkin ajella niin joku 300cc tai 450cc tai vielä isompi.
zeizei125
Liittynyt:
14.4.2008 14:25

ViestiKirjoittanut zeizei125 » 20.11.2009 22:05

kannattaa kyl kääntyä tuohon 125cc kaksitahti pyörään.on todella mukava ajaa ja todella kevyt käsitellä!
250cc nelitahti on huomattavasti raskaampi käsitellä,ja sitä joutuu huudattamaan kovilla kierroksilla jos haluaa sen mihinkään liikkuvan.osat ja ylläpito myös paljon kalliimpaa nelitahtisessa kuin kaksitahtisessa!tekniikka myös nelarissa aloittelijalle huomattavasti paljon vaikeampi selkoista kuin
2-t pyörissä.
joten suosittelen EHDOTTOMASTI 125-2t pyörää ensimmäiseksi pyöräksi!
OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32

ViestiKirjoittanut OA243 » 20.11.2009 22:15

Nyt jauhoit paskaa kyllä oikein urakalla. Muistaakseni esim. Suzukin pikkunelari painaa samanverran tai vähemmän kun kotarin piikkinen. Alottelijan ei tarvitse pitempien huoltovälien takia oikeestaan aukoa sitä konetta, venttiilit kun kattoo välillä, eihän noissa mäntä mee mikskään alottelijan vauhdilla. Ja selkeesti et oo nelaria ikinä ajanut kun väität että sitä tarvitsee huudattaa korkeilla kierroksilla. Siinä vaiheessa kun piikki hyytyy niin nelari kulkee vielä nätisti. Jos rahaa on uudempaan pikkunelariin niin en nää mitään syytä ostaa piikkistä, eihän piikkisellä aja nykyään kaikki C:stä junnuluokkaan siirtyvätkään kisakuskit missään välissä.
Jay_|P
Pyörä:
crf 250r -08
Liittynyt:
15.6.2006 13:41

ViestiKirjoittanut Jay_|P » 21.11.2009 3:47

250 nelari. ite vaihdoin juuri piikkisestä 250 4t ja toi on mielestäni ihan yhtä ketterä ja paljon helpompi ajaa. huollot juuri niinkuin OA19 kertoi. helpolla pääsee vrt 125 2t. se on mistä tykkää mutta 250 nelari on helppo ajaa.
zeizei125
Liittynyt:
14.4.2008 14:25

ViestiKirjoittanut zeizei125 » 21.11.2009 9:22

vai että oikein urakalla paskaa jauhoin?
OA19 kirjoitti:Suzukin pikkunelari painaa samanverran tai vähemmän kun kotarin piikkinen.

suzukin pikkunelarin paino vs ktm 125sx.mikä vuosimalli suzukilta on ollut piikkiä kevyempi?
ainakin 2010-vuosimallin rmz 250 painaa ajokunnossa 104.5kg!
ktm 2010 125 sx paino ilmoitetaan tyhjällä tankilla 90.8kg. bensatankki imee 8l ainetta.bensa painaa noin 1kg/l=8kg.joten piikin painoksi jää noin 99kg!painoero piikin hyödyksi 5.5kg!
OA19 kirjoitti:Alottelijan ei tarvitse pitempien huoltovälien takia oikeestaan aukoa sitä konetta,

siis pidempien huoltovälien verratuna nyt mihin?
OA19 kirjoitti:Ja selkeesti et oo nelaria ikinä ajanut

olen kokeillut crossi ja enduro mallisia nelareita 250cc-450cc.nelipuolikas vääntää mukavasti,mutta ei semmosella uskalla ainakaan hirveästi reuhoomaan ruveta,tosi hätäseen vauhtia kerää kyseinen laite.pikkunelarista en ainakaan tykkää yhtään,kun olen muutamilla ajanut porukka sanoo että huuatan sitä liikaa,ajan kuulemma sitä kuin piikkiä,vaikka pitäs väännöllä ajaa?ja vetomiehet sanoo että pikkunelaria pitää käskee niinkuin piikkiä,mut vanhemmat äijät sanoo että väännöllä sitä viedään?SIIS MITEN VITTU SITÄ OIKEIN SITTEN AJETAAN??HÄ?
OA19 kirjoitti:Siinä vaiheessa kun piikki hyytyy niin nelari kulkee vielä nätisti.

siis ketä tässä nyt vertaat ja mihin?????jos nyt harrasteajosta puhutaan,ja huolletuista pyöristä,niin aika HELVETIN KOVAA on jo kyyti kun piikki rupeaa oikeasti puutumaan!!!!!haluan nyt todellakin tietää mitä tällä hyytymisellä tarkoitat?????älä nyt sekoita tässä kahta eri asiaa,ajotaidon puutetta/piikin tehoa!!!!!se ei ole pyörän vika JOS EI OSAA AJAA!!!!!

nyt todellakin tuntuu siltä että sinä OA19 et ole koskaan piikillä ajanut!
jappis
Pyörä:
kx450f -09
Paikkakunta:
tuusula
Liittynyt:
11.1.2008 0:13

ViestiKirjoittanut jappis » 21.11.2009 11:43

zeizei125 kirjoitti:250cc nelitahti on huomattavasti raskaampi käsitellä,ja sitä joutuu huudattamaan kovilla kierroksilla jos haluaa sen mihinkään liikkuvan.

:eek: ??? Mitä sä sekoot??
Helvetin paljon vähemmän tota nelkkua joutuu huudattamaan piikkiin verrattuna ja vetomiehet menee kiekat tapissa oli pyörä mikä tahansa!!! Kytkintä ei tarvi olla lipomassa kokoajan!! ei ole ihan niin tarkka vaihteesta!! Äärettömän helppo pyörä käsitellä, isonelkku kyl paljon raskaampi käsitellä. Ja aivan varmasti helpompi pyörä toi nelari alkaa opettelemaan ajamista!!!
Tomppo92
Pyörä:
Husaberg FS 650e
Paikkakunta:
Äänekoski,Liimattalacity
Liittynyt:
10.3.2008 22:01

ViestiKirjoittanut Tomppo92 » 21.11.2009 11:47

Tähä ei voi muuta sanoa että zeizei125 miks väität tommosta paskaa mikä ei pidä paikkaansa? Voi hyvinkin olla että 250cc pikku nelari on kevyempi kuin 125cc lussu piikki. Itsellä tuommonen Husaberg FE450cc ja ei todellakaa tarvii huudattaa ku mäkeen lähtee alaalta pintakaasulla nii aina nousee ylös, tietenki jyrkempiin mäkiin täytyy jo ottaa vähän vauhtia. Mitä tota piikillä ajoa katteli nii tyypit nous ja huudatti tappiin asti että pääs ne matalemmat mäet ylös. Jos 250cc on sama vääntö rakenne kuin 450cc nii luulis että pääsee vähemmällä kaasulla noi mäet ylös alaväännön ansiosta. Mitä nyt tulee niin olen kokeillut 125cc ja nyt tolla omalla 450cc nii täytyy sanoa että sillä nelarilla on mukavempi ajella. Jos noilla 125cc ja 250cc ei ole hirveästi painoeroa niin kyllä itse kääntyisin tuon nelarin puoleen. ;)
Vois kait sitä jarruttaa, jos ois jarrut millä jarruttaa!
läppis
Pyörä:
Yamaha yz 125 & GIZ 200cc & Tunturi SuperSport & Aprilia MX
Paikkakunta:
Jokioinen
Liittynyt:
26.8.2007 10:56

ViestiKirjoittanut läppis » 21.11.2009 12:34

ite oon ajanu vaan piikkiä ja kyllä sitä saa koko ajan huudattaa. Kun radalla kuuntelee nelareita niin ei ne edes vaihteita kaikki vaihda kun lähtee mutkasta hyvin kun taas piikillä täytyy käyttäää kytkintä :s
rx08
Pyörä:
aprilia rx 50 -08
Liittynyt:
19.7.2008 12:58

ViestiKirjoittanut rx08 » 21.11.2009 13:44

Pystyisikö kukaan ehdottamaan hyvää 250 nelaria? Hakusessa olisi 00-05 vuosimallinen pyörä, ja hintaa ei tarvisisi olla 2500e enempää.
rjm
Pyörä:
KX250F / ZX-10R
Paikkakunta:
Pirkanmaa
Liittynyt:
10.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut rjm » 21.11.2009 16:02

rx08 kirjoitti:Pystyisikö kukaan ehdottamaan hyvää 250 nelaria? Hakusessa olisi 00-05 vuosimallinen pyörä, ja hintaa ei tarvisisi olla 2500e enempää.


Mahdollisimman uusi Yamaha.
PäRi
Pyörä:
Suzuki RM 125 -03, Aprilia SX 125 -09
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
28.4.2008 17:50

ViestiKirjoittanut PäRi » 21.11.2009 17:49

Piikki ja nelari kulkevat samalla tavalla, mutta nelari vaan antaa enemmän anteeksi, jonka takia se on mukavampi aloittelijalle. Ei nyt viitsittäisi hyvää topikkia pilata turhalla paskanjauhamisella.
~Way of life.
lerppa
Liittynyt:
12.3.2007 19:35

ViestiKirjoittanut lerppa » 21.11.2009 18:05

Eiköhän kohta riitä tää jauhaminen mikä kulkee ja mikä ei.Se pyörä minkä tuntee itselle sopivammaksi nii kulkee parhaiten.Oon nähnyt monesti kun piikillä mennään sellasta vauhtia ettei juuri kukaan pysty minkään kokoisella pyörällä vastaamaan ja sitä on todella nautinto katsoa/kuunnella,vallankin kun ei itse osaa enää ajaa piikillä yhtään
ranne putos..
OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32

ViestiKirjoittanut OA243 » 21.11.2009 20:16

zeizei125 kirjoitti:vai että oikein urakalla paskaa jauhoin?
OA19 kirjoitti:Suzukin pikkunelari painaa samanverran tai vähemmän kun kotarin piikkinen.

suzukin pikkunelarin paino vs ktm 125sx.mikä vuosimalli suzukilta on ollut piikkiä kevyempi?
ainakin 2010-vuosimallin rmz 250 painaa ajokunnossa 104.5kg!
ktm 2010 125 sx paino ilmoitetaan tyhjällä tankilla 90.8kg. bensatankki imee 8l ainetta.bensa painaa noin 1kg/l=8kg.joten piikin painoksi jää noin 99kg!painoero piikin hyödyksi 5.5kg!
OA19 kirjoitti:Alottelijan ei tarvitse pitempien huoltovälien takia oikeestaan aukoa sitä konetta,

siis pidempien huoltovälien verratuna nyt mihin?
OA19 kirjoitti:Ja selkeesti et oo nelaria ikinä ajanut

olen kokeillut crossi ja enduro mallisia nelareita 250cc-450cc.nelipuolikas vääntää mukavasti,mutta ei semmosella uskalla ainakaan hirveästi reuhoomaan ruveta,tosi hätäseen vauhtia kerää kyseinen laite.pikkunelarista en ainakaan tykkää yhtään,kun olen muutamilla ajanut porukka sanoo että huuatan sitä liikaa,ajan kuulemma sitä kuin piikkiä,vaikka pitäs väännöllä ajaa?ja vetomiehet sanoo että pikkunelaria pitää käskee niinkuin piikkiä,mut vanhemmat äijät sanoo että väännöllä sitä viedään?SIIS MITEN VITTU SITÄ OIKEIN SITTEN AJETAAN??HÄ?
OA19 kirjoitti:Siinä vaiheessa kun piikki hyytyy niin nelari kulkee vielä nätisti.

siis ketä tässä nyt vertaat ja mihin?????jos nyt harrasteajosta puhutaan,ja huolletuista pyöristä,niin aika HELVETIN KOVAA on jo kyyti kun piikki rupeaa oikeasti puutumaan!!!!!haluan nyt todellakin tietää mitä tällä hyytymisellä tarkoitat?????älä nyt sekoita tässä kahta eri asiaa,ajotaidon puutetta/piikin tehoa!!!!!se ei ole pyörän vika JOS EI OSAA AJAA!!!!!

nyt todellakin tuntuu siltä että sinä OA19 et ole koskaan piikillä ajanut!


Jatketaan nyt vielä hetki tästä, mä nyt vähän selvitän mitä hain takaa.

2007 painaa vähemmän.

Pitempien hultovälien verrattuna piikkiseen? Eikös se ollut tän väittelyn aihe?

Ideaali olis varmaan ajaa maksimiteholla, eli jossain parhaan väännön ja kierrostenrajottimen välillä. Mä en paljoa välittäisi mitä porukka sanoo, jos ei nyt puhuta jostain Konttisesta tai Vehviläisestä.

Hyytyminen oli huono sanavalinta, hain siis takaa sitä matalilta kierroksilta lähtöä, mitä aloittelijoilla tulee jonkin verran kun ei hyödynnetä vaihteita tarpeeksi. Ei se piikki varsinaisesti hyydy, muttei se kyllä oikein kiihdykkään matalilta kierroksilta.

Olen ajanut piikillä vuoden ja ens kaudelle tulee 144cc. Tulkitsin tossa nyt jotain vittuilua ajotaidosta? mutten oikeen oo sitä tyyppiä joka uhoaa, niin en nyt siihen lähde mitään kommentoimaan.