Männät

samuli91
Pyörä:
1000cc
Liittynyt:
10.6.2007 19:18

ViestiKirjoittanut samuli91 » 13.2.2010 12:50

Kiitoksia vain kommenteista ja mielenkiinnosta. Ja itse ainakin olen pitänyt huolta tuosta kuin vauvasta! Bensan sekaan Repsolin öölit, lämmittely ON tehty hyvin ja kyllä olen sitä putsariakin pessyt. Ei tosiaan ole leipassut, ihan ajosta avasin koneen ja purin pyörän atomeiksi. Eikai se tosiaan auta kuin uus mäntä tilata :roll:
samuli91
Pyörä:
1000cc
Liittynyt:
10.6.2007 19:18

ViestiKirjoittanut samuli91 » 13.2.2010 14:19

Jatketaans vielä. Eli mistä olisi järkevää tilailla ja mitä? Tuossa nopean Google-haun tuloksista huomasin, että esim. Proxin täydellisillä mäntäsarjoillakin hintaeroa ihan hyvin. MM: Mc-Scatterilla 99e ja MPT verkkokaupassa 130e.

Mikä mäntä se nyt loppujen lopuksi olisi kannattava ostos? Vertexiä ja Namuraa näyttää saavan halvimmallaan tuohon 90e pintaan Suomesta! (moto-häme.fi ja motocross-x.com) Tosiaan nyt ollu kiinni Proxin mäntä sekä kiertokankikin samalta valmistajalta.

E: Hinnat siis haettu oman 93vm. Wanhus Kawan mukaan :)
J!gs@w#
Pyörä:
Ktm 250sx-f -10
Paikkakunta:
Lojo
Liittynyt:
13.3.2007 23:46

ViestiKirjoittanut J!gs@w# » 13.2.2010 17:40

vertexi todettu ainakin omassa pyörässä toimivaksi, nyt menossa 3 mäntä putkeen vertexiä sitä ennen pari wisecoa ja proxia..
Everyone crashes. Some get back on. Some don't. Some can't
samuli91
Pyörä:
1000cc
Liittynyt:
10.6.2007 19:18

ViestiKirjoittanut samuli91 » 14.2.2010 15:08

J!gs@w# kirjoitti:vertexi todettu ainakin omassa pyörässä toimivaksi, nyt menossa 3 mäntä putkeen vertexiä sitä ennen pari wisecoa ja proxia..


Vertexiä voisi kokeilla kun noinki edullinen. Proxista liikkunu enemmän ja vähemmän huonoja puheita, mutta varmaan sekin ihan käyttökelpoinen mäntä.

E: Ääh väärin katoin tuon hinnan.. On se vertexiki vain siellä 120 euron paremmalla puolella.
läppis
Pyörä:
Yamaha yz 125 & GIZ 200cc & Tunturi SuperSport & Aprilia MX
Paikkakunta:
Jokioinen
Liittynyt:
26.8.2007 10:56

ViestiKirjoittanut läppis » 14.2.2010 20:59

Itsellä on Namura ja sillä on ajettu nyt 15h eikä ainakaan vielä ole mitään ongelmaa ollut eikä sitä kyllä hinnalla ole pilattu!
samuli91
Pyörä:
1000cc
Liittynyt:
10.6.2007 19:18

ViestiKirjoittanut samuli91 » 14.2.2010 22:49

läppis kirjoitti:Itsellä on Namura ja sillä on ajettu nyt 15h eikä ainakaan vielä ole mitään ongelmaa ollut eikä sitä kyllä hinnalla ole pilattu!


Namuraa houkuttelis kyllä kokeilla. Myyntipuheet ainaki on firmoilla kovat ja hinta silti alhainen.

Kawassani tosiaan pytty standardi kokoinen. Mäntä 66.40mm. Mites tuon hoonauksen kanssa? Pientä kiiltelyä ja tummumista eritoten imupuolella kun nyt vilkaisin paremman kerran. Ei mitään syvempää naarmuuntumista, että porausta tarvisi..

Hoonaushan ei tarkoita, että isomman koon mäntää tarvis? Hoonaushan on vain pinnan siistimistä, ei niin rankkaa että halkaisija muuttuis? Vai olenko nyt väärässä.. Anteeksi nyt tällänen "peruskysymys*, mutta päätin varmistaa kun kaveripiirissä pari kertaa isketty vääränkokoinen mäntä kiinni huonoin seurauksin :roll:
J!gs@w#
Pyörä:
Ktm 250sx-f -10
Paikkakunta:
Lojo
Liittynyt:
13.3.2007 23:46

ViestiKirjoittanut J!gs@w# » 19.2.2010 10:07

jos monta kertaa on hoonautettu niin kyllä kannattaa laittaa sitten jo toisen koon mäntä, kyllähän siitä aina vähän lähtee poies pinnasta kun hoonauttaa tietenkin, ja toiseksi pyttyä ei voi porauttaa paitsi jos se on putkitettu..
Everyone crashes. Some get back on. Some don't. Some can't
aksutus
Pyörä:
Yamaha yz 250 ´84
Liittynyt:
30.9.2008 18:54

ViestiKirjoittanut aksutus » 23.2.2010 13:16

Minkä kokoinen sylinteri pitää olla wisecon 66.00mm männälle? Sopiiko wisecon mäntä ja putkitettu sylinteri yhteen?

Jos putki on liian ahdas männälle, niin voinko porauttaa sylinterin männälle sopivaksi ja onko siinä mitään järkeä?

Saisin uuden wisecon männän muutamalla kympillä tai vaikka kaksi, niin siksi kyselen näin ihmeellisiä kysymyksiä :)
Guuna#243
Pyörä:
EXC 250 '14
Liittynyt:
5.1.2009 0:40

ViestiKirjoittanut Guuna#243 » 23.2.2010 13:22

aksutus kirjoitti:Minkä kokoinen sylinteri pitää olla wisecon 66.00mm männälle? Sopiiko wisecon mäntä ja putkitettu sylinteri yhteen?

Jos putki on liian ahdas männälle, niin voinko porauttaa sylinterin männälle sopivaksi ja onko siinä mitään järkeä?

Saisin uuden wisecon männän muutamalla kympillä tai vaikka kaksi, niin siksi kyselen näin ihmeellisiä kysymyksiä :)

Vissiin aika monessa pyörässä on vakiona välys 6 satkua eli A-koon mäntä (piikissä 53.94mm) istuu tasan 54.00mm sylkässä. Joten tossa sitte pitäs olla kaiketi 66.06mm sylkkä. En kyllä tiedä, onko toi 6 satkua "vakio" kaiken kokosissa pyörissä.
Kiinteistö- ja konehuolto Heinonen
aksutus
Pyörä:
Yamaha yz 250 ´84
Liittynyt:
30.9.2008 18:54

ViestiKirjoittanut aksutus » 23.2.2010 15:34

Nyt ois kone ja mäntä irti. Digityöntömitalla sain männän ylimmästä kohdasta 66.00mm ja tuosta männänrenkaiden alapuolelta männäntapin suuntaisesti 66.20mm. Männäntapin korkeudelta mitattuna imu/pakopuolelle 68.38mm. Voiko tuohon tilalle laittaa wisecon mäntää minkä koko on 66.00?
sylinteristä sain niin monta eri lukemaa että en kehtaa niitä täällä edes ilmoittaa, mistä se pitää oikeaoppisesti mitata?

Edit; männänpäällä on numero 50, tarkoittaako se sitä että mäntä on 0.5mm isompi kuin vakiomäntä?
Janttura
Pyörä:
Zx9r Ninja
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
18.10.2006 9:31

ViestiKirjoittanut Janttura » 23.2.2010 18:33

Mäntähän kuuluisi mitata helmoista. Ja eikös wiseco ilmoita sen "yhden" koon ainoastaan? Ellei sitten tietenkin ylikokoja ole.

E= Ja välyksen itse mittasin männästä sekä sylinteristä rakotulkilla helmoista. Puolikkaasta en tiedä, mutta omassa piikissäni oli 3 satkua helmavälyksenä.
Viimeksi muokannut Janttura päivämäärä 24.2.2010 15:15, muokattu yhteensä 1 kerran
Ei riemulla rajaa ku raisulla ajaa....
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 24.2.2010 2:47

Huh huh, ainoa oikea tapa on mikrometri männän mittaukseen ja mikrometri/sisäjalka heittokelloon pytylle, 3 satklun välyksellä piikkiin ONNEE vaan, leipoo tasan varmaan jo alkuunsa! Piikkiin normaali välys lk. 7 satkua! No kertoohan toi mittausmenetelmäkin jo karun totuuden neuvojen surrealistisuudesta...
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
Janttura
Pyörä:
Zx9r Ninja
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
18.10.2006 9:31

ViestiKirjoittanut Janttura » 24.2.2010 15:11

Noh, moottori on käynyt lämpimäksi monesti ja hyvin on toiminut. Ei ole tuota sun "leipomista" ainakaan vielä tapahtunut. Ja kyllä sillä työntömitalla saa jo jonkun kuvan männänhalkaisijasta, ainakin oma digitönäri näytti uudesta männästä samat lukemat mitä paketin kyljessä luki. Ja tosiaan oikeassa olet että JOS KUNNOLLA/HUOLELLISESTI halutaan hommat tehdä niinkuin pitäisikin tehdä, niin otetaan se mikrometri ja sillä mitataan, sekä se sun "heittokellosi". Itse olen "heittokelloa" käyttänyt kampiakselin "Suoristamiseen", kun kiertokangen vaihdoin prässissä, ja nimenomaan juurikin tuohon piikin moottoriin kyseinen kampura/kiertokanki paketti tuli.

E= Ja myönnän että virheitä on sattunut itselleni monesti, voihan se myös olla että pyörän moottori menee samantien lukkoon kun sillä pääsee uruttamaan huolella. MUTTA JOKAINEN TEKEE ASIAT OMALLA TAVALLAAN.
Ei riemulla rajaa ku raisulla ajaa....
ilexxx
Pyörä:
Suzuki RM125 -06
Paikkakunta:
Mäkkylä
Liittynyt:
20.6.2005 0:05

ViestiKirjoittanut ilexxx » 24.2.2010 17:52

Noista mäntä jutuista kannattais ehkä tehä vaikka lisäys tohon perustietoa tietämättömille-topikkiin, koska niistä esitetään niin paljon samaa toistavia kysymyksiä. Tai no kai ihmiset sen tiedon selaamallakin löytää.
Neula
Paikkakunta:
Jokioinen
Liittynyt:
20.4.2006 21:23

ViestiKirjoittanut Neula » 24.2.2010 19:57

Ja eiköhän se ole männästä kiinni, että leipooko vai ei, siis eikös tuo välys ole sitä varten ettei leivo kun mäntä lämpölaajenee, ja esim? wisecossa tätä laajenemista ei ole.