Aika paljon tullut bilteman kamppeilla ajeltua, niin voishan sitä kokemuksiaan jakaa..
Renkaita oon ajanu varmaan kymmenkunta etusta ja 15 takasta. En oo huomannu laadussa suuria poikkeamia, ilmeisesti aina sattunut suht tuoretta kamaa hyllystä. Aika muovimaiselta seokselta renkaat tuntuu verrattuna vaikkapa Michelinin starcrosseihin. Nappulat kuitenkin on seoksesta huolimatta aina pysynyt kiinni toisin kuin joissain muissa halparenkaissa. Kuluminen ei juuri poikkea Michelinin renkaista, ainakaan pehmeällä tai puolikovalla alustalla. Takarenkaan nappulat on kuitenkin pari milliä matalemmat kuin misukassa (biltemassa 15mm), mikä vähentää renkaan käyttöikää. Pito-ominaisuudet ovat uutena aivan himpun verran starcrossia huonompia, mutta ei se harrastetasolla estä vauhdin kasvattamista. Vanteelle bilteman kumit kyllä saa ihan yhtä rivakkaan tahtiin kuin muutkin, kunhan osaa tekniikan. Kumin "keskittämisessä" onkin sitten suurempi ero micheliiniin. Bilteman rengas vaatii noin 6 bar painetta ennen kuin kumi hakeutuu keskelle vannetta. Michelinissä riittää alle 3 baaria. Ja jottei kukaan ymmärrä väärin niin tämän "keskittämisen" jälkeenhän rengaspaineet lasketaan "normaaliksi".
Muutama bilteman ilmansuodatinkin on käytössä. Tuntuu toimivan samalla lailla kun twin airitkin. Ulompi kerros on hieman harvempaa vaahtomuovia, mutta sisempi yhtä tiheää. Ilmansuodatinöljyä käytän myös. Se on koostumukseltaan erilaista kuin huippumerkit, mutta ei se sen huonommin ole tuntunut toimivan. Käsiin se tarraa enemmän kiinni
Biltsun jarrulevy on takana, enkä oo huomannu mitään käytännön eroa vakioon. Jarrupalat on myös samasta putiikista. Todella märällä kelillä kuluvat hieman nopeammin kuin laatumerkit, mutta normaaliolosuhteissa kestää ihan yhtä hyvin. Ketjut on myös asiallisia. Ainoastaan ketjulukon sokka on kuraa. Se ei tunnu joustavalta materiaalilta ollenkaan. O-rengas ketjut onkin parempi yhdistää niittaamalla.
Renkaiden tasapainottamisessa on varmasti järkeä. Toista sataa kun painaa niin alkaa se rengaslukko pompottaa merkittävästi.
Renkaita oon ajanu varmaan kymmenkunta etusta ja 15 takasta. En oo huomannu laadussa suuria poikkeamia, ilmeisesti aina sattunut suht tuoretta kamaa hyllystä. Aika muovimaiselta seokselta renkaat tuntuu verrattuna vaikkapa Michelinin starcrosseihin. Nappulat kuitenkin on seoksesta huolimatta aina pysynyt kiinni toisin kuin joissain muissa halparenkaissa. Kuluminen ei juuri poikkea Michelinin renkaista, ainakaan pehmeällä tai puolikovalla alustalla. Takarenkaan nappulat on kuitenkin pari milliä matalemmat kuin misukassa (biltemassa 15mm), mikä vähentää renkaan käyttöikää. Pito-ominaisuudet ovat uutena aivan himpun verran starcrossia huonompia, mutta ei se harrastetasolla estä vauhdin kasvattamista. Vanteelle bilteman kumit kyllä saa ihan yhtä rivakkaan tahtiin kuin muutkin, kunhan osaa tekniikan. Kumin "keskittämisessä" onkin sitten suurempi ero micheliiniin. Bilteman rengas vaatii noin 6 bar painetta ennen kuin kumi hakeutuu keskelle vannetta. Michelinissä riittää alle 3 baaria. Ja jottei kukaan ymmärrä väärin niin tämän "keskittämisen" jälkeenhän rengaspaineet lasketaan "normaaliksi".
Muutama bilteman ilmansuodatinkin on käytössä. Tuntuu toimivan samalla lailla kun twin airitkin. Ulompi kerros on hieman harvempaa vaahtomuovia, mutta sisempi yhtä tiheää. Ilmansuodatinöljyä käytän myös. Se on koostumukseltaan erilaista kuin huippumerkit, mutta ei se sen huonommin ole tuntunut toimivan. Käsiin se tarraa enemmän kiinni
Biltsun jarrulevy on takana, enkä oo huomannu mitään käytännön eroa vakioon. Jarrupalat on myös samasta putiikista. Todella märällä kelillä kuluvat hieman nopeammin kuin laatumerkit, mutta normaaliolosuhteissa kestää ihan yhtä hyvin. Ketjut on myös asiallisia. Ainoastaan ketjulukon sokka on kuraa. Se ei tunnu joustavalta materiaalilta ollenkaan. O-rengas ketjut onkin parempi yhdistää niittaamalla.
Renkaiden tasapainottamisessa on varmasti järkeä. Toista sataa kun painaa niin alkaa se rengaslukko pompottaa merkittävästi.