Kyllä näin on. Olin juuri vastaamassa tähän kun yksi niistä harvoista ohjelmista, mitä töllöstä katson, alkoi.
Shine oli itse asiassa vähän pettymys, vaikka skeptisesti tuota alumiinirunkoa kommentoinkin jo aiemmin. Se on varsin järeä, joskaan ei ulkomitoiltana mitenkään kamalasti, mutta aineen määrältään. Siis ne palkkiosuudet siinä sivuilla. Veikkaanpa, että on varsin tönkkörunkoinen ajettava. Painoakin oli paljon tuntuisesti, kun naapuriosastolla pääsi vertaamaan 250 KXF:ään. Jaksoin silti nostaa sen hyvin sarvista pystyyn, eli on se aivan eri painoluokassa kuin Skai, mutta toisaalta aivan eri painoluokassa kuin Sherco tai pikkunelarikrossit ja piikit.
Kaiken kaikkiaan laatuvaikutelma Shinestä oli minun silmissäni tuota rungon palkkiosan ylijäreyttä lukuunottamatta erittäin hyvä. Hitsisaumat olivat parempia kuin vielä muutama vuosi sitten gasseissa, irroitettavat stongan kiinnikkeet, asiallisen oloiset osat kaikin puolin. Ne stongan kiinnikkeet toki näyttää "halvoilta", kutne T-palatkin, kun niitä ei ole hiottu, vs. japseissa usein on. Täytyy kuitnekin muistaa, että valupaloja ne on japseissakin, ne on vaan hiomalla "naamioitu" paremman näköiseksi kuin ovatkaan.
Asiawing oli kaiken kaikkiaan hieno laitos. Noihin valupaloihin samat kommentit hionnasta kuin Shineenkin, mutta Asiawing'n runko oli todella fiksun näköinen ja ainesmääräkin oli noin purkamatta vain tunnustellen paremmin oikeassa mittakaavassa. Koko pyörä oli mielestäni fiksun näköinen ja laadusta henkii myös se, että tankin pinta on sileä molemmin puolin (ei edes kaikissa euroissa ole, ainakaan temmissä, Shercossa on ulkopuoli karhea). Oikeastaan silmiinpistävin virhe tässä oli penkin epämääräinen ulkonäkö.
Toki esim. kahvoiss apaistoi kiinalaisuus ja niihin viimeistelyä tarvitsisikin, kestäisi paremmin, toisaalta niihin kay japsien tarvikekahvat. Molemmissa kytkin oli ainakin voimaltaan ihan japsien tasolla ja 450:ssä moottorin arvot olivat siinä määrin hyvät, että tuommosella pitäisi kyllä sen puolesta pärjätä kisoissa oikein hyvin. Oikea kuski ja A-Avoimessakin pitäisi päästä pisteille.
Kaikille tuo iso leka ei silti todellakana sovi, sen enempää kuin muutkaan isot nelarit, joten mielenkiinnolla odotan jos pääsisi koeajamaan sen 249cc vesikoneisen Shinen. Sherco kyllä pysyy itsellä pyöränä, kun en keksi yhtään järkevää syytä luopua yhdistelmästä "kevyt ja ajaakin kuin piikki - paras pikkunelrikone - valkonen kilpi perseessä!!!", mutta tähän talouden aikaan moni varmasti harkitsee noista -syytä ainakin olisi!
Ja mitä tuohon hintana tulee, niin eräs alan kauppias totesikin osuvasti miten kävi mönkkärien kanssa -merkkipelien hinnat putosivat yks kaks aikas roimasti, kun kinkit olisivat muutne vieneet koko markkinat! Niin tulee käymään vielä näidnekin kanssa, eikä loppujen lopuksi (10v?) hintaeroa kinkki/japsi enää edes ole.