Pyörän Valinta

FOX151
Pyörä:
HONDA CRF250R -08
Liittynyt:
17.11.2007 23:08

ViestiKirjoittanut FOX151 » 1.12.2009 15:40

7800eurolla saat tuliterän pyörän ja vuodessa nelarin remontti tulee maksamaan n.400-1000 riippuen siitä mitä joudut korjailemaan,huoltamaan... mutta mielummin ostaa vähän käytetyn mutta mahdollisimman uuden niin jää sitä rahaa pyörän huoltoon.
samuli91
Pyörä:
1000cc
Liittynyt:
10.6.2007 19:18

ViestiKirjoittanut samuli91 » 1.12.2009 17:46

mxmanne kirjoitti:7800eurolla saat tuliterän pyörän ja vuodessa nelarin remontti tulee maksamaan n.400-1000 riippuen siitä mitä joudut korjailemaan,huoltamaan... mutta mielummin ostaa vähän käytetyn mutta mahdollisimman uuden niin jää sitä rahaa pyörän huoltoon.


Halvimmat 05-taitavat olla nykyään jotain 3000e luokkaa mitä tuolla netissä tullu selattua? Ja nettimotoonkin eksyy noita virolaisia ilmotuksia joissa ylivuotinen -08 ihan tuikku pyörä (esim. olikohan 450 jammu, hinta ~3500e) Ruotsistakin saat pyörän hurjasti halvemmalla mitä kotimaasta.. Taitaa mennä enemmän johonkin tavaran/pyörän hankkiminen ulkomailta -topicciin mutta piti möläyttää :)
kozi
Pyörä:
KX250F
Paikkakunta:
JKL
Liittynyt:
22.4.2006 15:38

ViestiKirjoittanut kozi » 1.12.2009 20:54

Suizan 250 nelaria saa uutena ylivuotisena alta kuuden tonnin, jäisi siinä remonttiinkin rahaa.

E: http://www.nettimoto.com/847880
Jay_|P
Pyörä:
crf 250r -08
Liittynyt:
15.6.2006 13:41

ViestiKirjoittanut Jay_|P » 1.12.2009 21:54

Ei sieltä ruottista kyllä hirveesti halvemmalla enään pyöriä osteta. Itse tein juuri hintavertailua kun kattelin uutta pyörää niin tulin siihen tulokseen että jos ruotsista pyörän hakee, jää "aina" tappiolle. Jos laskee mukaan kaikki matkaan menevät kulut... Pari vuotta sitten kattelin rek. piikkistä enskaa ja sillon hinnat olivat suht. alhaisia ja se olisi ollut halvempaa hakea sieltä kuin suomesta. Mutta rossipyörissä, harva siinä enään rahaa säästää.
Oretna
Pyörä:
450 crf
Liittynyt:
16.1.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Oretna » 1.12.2009 22:01

Mitähän kuluja piikkisika oikein tiedustelee? Jos nyt otetaan uus piikki, ajetaan vuosi ja hukataan pois, niin kustannuksia voisi rupee laskee esimerkiksi:

Pyörän hankintahinta ois joku 5500e

Väität ajomääräsi olevan 3-4krt vk. Tuskin. Joku 4kk on huonot kelit, joskus voi olla kipeenä, joskus ei ehi vanhemmat heittää jne. eli veikkaampa et keskimäärin pari ajokertaa viikossa vuoden aikana ois jo aika kova juttu. Eli 100 ajokertaa. Jokaisella ajokerralla keskimäärin tunti ajoa, eli mittariin kertyis vuoden lopulla joku 100h.

Hyväkuntosena pyörästäs saat seuraavana vuona 3500-4500e
Liikennevakuutus 200e
Bensat 100h:lle (800l 1,4e/l) 1120e
2t öljyt (20l 12e/l) 240e
Vaihteistoöljyt (10l 8e/l) 80e
Ilmaputsariöljyt (10l 12e/l) 120e
Liuotin/putsausaine edelliselle 60e
Ilmanputsareita (6 kpl) 100e
ketjut ja rattaat (3 kpl) 450e
Jarrupaloja eteen 4 ja taakse 6 paria 200e
Jarrulevyt eteen 1 taakse 2 250e
Mäntäsetti 2 kpl 200e
Linkunlaakerit 100e
Pyörien laakerit 60e
Tupit 5 paria 80e
Kytkinkahvoja 3 kpl 60e
Jarrukahvoja 3kpl 60e
Renkaita 6 settiä 800e
Piikkirenkaat pari settiä 600e
Muovisarja 2 settiä 200e
Muut rikki menneet 200e
Oma tuning 300e
Eli siit tulis 5480e
No noi hinnat on aikalail sinnepäin ja muutenki kulutus on mutulla arvioitua. Keskittämällä, nuukailemalla yms. varmaan voi pudottaa hintaa aika paljon tai sit jos haluu hifistellä, ni saa menee enmmänkin. Mut karkeesti tollasilla ajomäärillä ylläpito- ja pyörän arvonalenemakulut keskimäärin kuukaudessa vois olla 350...600e. Siihe sit päälle kuljetuskustannukset, ajokamat, lisenssit ja mitä nyt sit keksiikin.
piikkisika125
Liittynyt:
15.11.2009 17:00
tuskin nyt ihan noin paljon

ViestiKirjoittanut piikkisika125 » 1.12.2009 22:26

ainakin vanhemmat maksaa pensat ja tuskin muutenkaan menis noin paljon!

entä sitte 250 nelari osaako joku joka tietää yhtä paljon niistä kun oretna piikeistä

usko tai älä niin ajoin 80 kavalla keskikesäällä yhen männän kuukaudessa


kiitos kuitenkin 0retnalle tollasta listää juuri hainkin
motocrossman125
Liittynyt:
12.10.2008 21:41
!!!!??

ViestiKirjoittanut motocrossman125 » 1.12.2009 22:29

kertokaa nyt miten se menee kun en ymmärrä että miten ktm sx125 kulkee paljon paljon vähemmän kun yamaha yz jossa on 3nm vähemmän ja ja 4 heppaa vähemmän?räjähdin muuten kun katoin noita suzuki rm 125 pyörän teholukemia WOOT! 8o suzuki rm:41 hv (30,2 kW) / 11500 rpm, 30,2 Nm / 10.500 rpm 8o
aapelih
Liittynyt:
6.6.2007 22:08

ViestiKirjoittanut aapelih » 1.12.2009 23:12

motocrossman125 kirjoitti:kertokaa nyt miten se menee kun en ymmärrä että miten ktm sx125 kulkee paljon paljon vähemmän kun yamaha yz jossa on 3nm vähemmän ja ja 4 heppaa vähemmän?räjähdin muuten kun katoin noita suzuki rm 125 pyörän teholukemia WOOT! 8o suzuki rm:41 hv (30,2 kW) / 11500 rpm, 30,2 Nm / 10.500 rpm 8o



Mitä h**vetin väliä sillä on paljon krossit kulkee?? Ja paljonko on paljon paljon vähemmän?

Radalla kun normaalisti et pääse edes satasta päästämään, 80 menee rikki juuri ja juuri. Ja tuohon vauhtiin piikitkin repii aloittelijaa melko mukavasti, kyllä se nelisenkymmentä heppaa alle 100kg pyörässäkin on pienistä kuutioista huolimatta riittävästi ;)
Ja se kotari ei ole oikeasti mikään ihmepyörä :D Korkeintaan maineeltaan parempi, kestävyydestä en ole kuullut mitään hyvää verrattuna muihin merkkeihin.

Ja väleistähän se riippuu, nykypiikki saataisi kulkemaan se 130-140 pelkästään väleillä (ainakin jos katsoo tehoja, yli 25kw pitkälti kun löytyy)
PäRi
Pyörä:
Suzuki RM 125 -03, Aprilia SX 125 -09
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
28.4.2008 17:50

ViestiKirjoittanut PäRi » 1.12.2009 23:13

motocrossman125 kirjoitti:kertokaa nyt miten se menee kun en ymmärrä että miten ktm sx125 kulkee paljon paljon vähemmän kun yamaha yz jossa on 3nm vähemmän ja ja 4 heppaa vähemmän?räjähdin muuten kun katoin noita suzuki rm 125 pyörän teholukemia WOOT! 8o suzuki rm:41 hv (30,2 kW) / 11500 rpm, 30,2 Nm / 10.500 rpm 8o

Haluaisin kyllä nähä sen, kun piikki KTM menee PALJON vähemmän kun piikki jammu. Toki saattaa olla mahdollista, että kotarissa on väljä pytty tai se ei ole säädöissä tms. Mistä sie nuo rm teholukemat? Noissa on kyllä aikamoinen lapinlisä tai sitten piikki on kutiteltu aivan timmiksi moottorin osalta... Saattaa toki olla että nuo tehot on mitattu suoraan kampiakselilta tms.
~Way of life.
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 2.12.2009 0:24

Piikkisiak on kyllä NIIN PIHALLA, ettei paljon kannata näemmä kommentoida. Jos kuukaudessa menee kasikympillä mäntä, paljonko ajaa kuukaudessa 80e:lla? Kysyit ylläpitoa 80e/kk budjetilal ja vastasin, sitten viisastelet jotain ihan muuhun (ostobudjetti) liittyvää. Lue Oretnan viesti ja viisastu, samaan saat laskee sen pikkunelrin budjetinkin. En tosiaan usko, että heti alkuuns ahirveesti linkuttelet tms., aja järjellä, Ei Vehviläisesti.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32

ViestiKirjoittanut OA243 » 2.12.2009 11:56

Vähän toi Oretnan lista näytti yläkanttiin arvioidulta jos piikkisestä puhutaan. 2 mäntäsettiä sadalle tunnille ja kuusi rengassettiä. Yhtäkään muoviosaa en ole saanut paskaksi 3 vuoden aikana, 2 muovisettiä tuntuis aika turhalta. Yksittäisiä uusimalla säästää muutamia kymppejä. Toi 500€ tuninkeihin ja kaatumisiin tuntus aika isolta rahalta, varsinkin kun muussa budjetissa on noi yleisimmät hajoavat osat tupit ja kahvat ym.. Jarrupalojenkin kulutus näyttäis aika kovalta? Tommoset nyt pisti tossa silmään.

No, jokasella kai vähän vaihtelee miten pyöräänsä huoltaa, itellä olis kyllä tarkoitus ajaa ens vuosi aktiivisesti paljon pienemmällä budjetilla, kattoo sitten miten onnistuu.
piikkisika125
Liittynyt:
15.11.2009 17:00

ViestiKirjoittanut piikkisika125 » 2.12.2009 13:19

SMK) kirjoitti:Piikkisiak on kyllä NIIN PIHALLA, ettei paljon kannata näemmä kommentoida. Jos kuukaudessa menee kasikympillä mäntä, paljonko ajaa kuukaudessa 80e:lla? Kysyit ylläpitoa 80e/kk budjetilal ja vastasin, sitten viisastelet jotain ihan muuhun (ostobudjetti) liittyvää. Lue Oretnan viesti ja viisastu, samaan saat laskee sen pikkunelrin budjetinkin. En tosiaan usko, että heti alkuuns ahirveesti linkuttelet tms., aja järjellä, Ei Vehviläisesti.


Ekana sulle vaa että opettele lukemaan ja kirjottamaan ja sitten ymmärrät että toi 80e budjetti oli 250ffän ylläpitoon!
Oretna
Pyörä:
450 crf
Liittynyt:
16.1.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Oretna » 2.12.2009 13:54

Kyllä se vika on piikkisian ymmärryksessä.. Tost listasta 2t öjy ja vaiteistoöljy on kuluja, joita ei oo pikkkunelareis.. Bensaa nyt menee vähän vähemmän, mut moottoriöljyä menee ja huolto moottorin osalta on vähän kalliimpaa. Varmaan itekki osaat laskea mitä maksaa. Tietenkin voit ajaa vaikka koko kesän samoilla renkailla, ni säästät paljon, mut onks se sit enää kauhen mielekästä..
piikkisika125
Liittynyt:
15.11.2009 17:00

ViestiKirjoittanut piikkisika125 » 2.12.2009 14:40

olis hienoo jos joku osais tehä samaalaisen listan kun 0retna tuosta 250 4tahtisesta
Oo-
Liittynyt:
26.8.2007 10:43

ViestiKirjoittanut Oo- » 2.12.2009 15:02

No ei siitä uutta tarvi tehdä. Kertoo vaan koneeseen liittyvät osat ja työt kahdella tai kolmella. muuten menee melkein yks yhteen ja muuttaa 2t öljyn moottoriöljyksi.

Ja pyörän hinta ostettaessa se uusi 6K€-8K€ ja käytettynä sen pois myyntihinta 3- 3,5K€