Jengin kommentteja kuunnellessa / lukiessa tulee mieleen Kolmannen Naisen biisin sanat:
"Jos se ois helppoo, oisin tehnyt sen jo, vaan se on vaikeeta. Jos se ois helppoo, oisin tehnyt sen jo ajat sitten uskotko?"
JayDaddy kirjoitti: Vaikea edes arvioida, mutta ainakin katsomopaikat oli käytetty kohtalaisen kovalla prosentilla.
Istumapaikkaliput oli kuulemma myyty loppuun, mutta ilmeisesti kaikki eivät tulleet paikalle, koska toisessa päädyssä näkyi muutamia paikkoja.
JayDaddy kirjoitti:Rata...no joo. Se oli torstain jälkeen laitettu kokonaan uusiksi, joten sallittakoon.
Katseltiin torstaina vapaissa treeneissä kuskien menoa ja ainoat jotka tyrkkäsi hyvällä sykkeellä oli Kullas, jenkit, Eriksson ja Heimonen. Loput sitten ajoivat todella pelokkaan näköisesti. Alkuperäinen rata oli teknisempi, mutta kun jengi ei uskaltanut edes tuplata hyppyreitä, joten päädyttiin helpottamaan rataa.
JayDaddy kirjoitti:Ihmettelin kyllä, että miksi rata oli tehty "vääriäpäin", siis niin että kaikki tapahtuma (pattisuora + rytmisuora) oli mahdollisimman kaukana yleisöstä, ja vähän jopa maalituplan takana piilossa.
Tuolla hallissa on ihan käsittämättömän vaativat turvamääräykset. Juurikin turvamääräyksistä johtuen yleisön puolelle ei saanut laittaa isoja hyppyjä. Samoin rata-alueen läpi menee kaksi 4 metriä leveää ja tasattua turvakäytävää, jota pitkin yleisön pitää päästä esteettä poistumaan tulipalon tms. sattuessa. Alkuvaiheessa näytti siltä, että meidän pitää rakentaa kaksi koko radan läpi kulkevaa tunnelia, mutta onneksi saatiin edes noin hoidettua toi juttu. Samoin oltiin tietoisia, että rytmisuoran viimeinen on-off pituutensa puolesta on haastava (mutta siis sitähän ei ole pakko hypätä) koska siitä välistä menee se turvakäytävä. Maalihyppyrin ja pattien paikat oli juurikin noissa kohti, koska ainoa miten hyppyriin sai edes ton verran pituutta oli laittaa se diagonaalisesti ja koska patteja ennen on oikeastaan pakko olla 180 asteen kurvi (koska 90 asteisen kurvin jälkeen tulee vain yksi spoori pattien läpi) ja viereen tarvitaan huoltokäytävä ei sitäkään voinut oikein muualle laittaa.
JayDaddy kirjoitti:Kaippa se oli aikataulupaineet, lähtöpuomi ois pitänyt siirtää yms.
Itseasiassa valvojan vaatimuksesta jouduttiin se puomi kertaalleen siirtämään eli hänen mielestään "Bercy" -tyylinen lähtöpuomin yli hyppääminen oli liian vaarallinen. Hyvä puoli tuossa oli se, että kuskit sai laitettua oikein kolmosta pesään ja edes hetkellisesti mentiin yli 40 km/h.
JayDaddy kirjoitti:Harmitti myös vietävästi, että kyllähän hallissa oli kokoa, mutta ties-mikä-toiminta vei lähes puolet kokonaispinta-alasta. Kai se vaan pitää todeta et kaikkea ei voi saada, ja tuollekin toiminnalle oli tilausta.
Ongelmana tossa on se, että vaikka noilta oheishommilta ottaisi tilaa pois, niin tälläkin hetkellä rata-alue rajoittuu myös ulkopuolelta turvakäytäviin, jotka kaiken lisäksi on 6 metriä leveitä eli jos olisi isompi ala, niin edelleen se menisi palasiksi turvakäytävien takia + pelastusviranoimaiset ei hyväksy enempää maapohjaisia turvakäytäviä.
Vaikka materiaali peitettiin jo heinäkuussa, se oli kosteasta syksystä (vetää ilmasta kosteutta itseensä) ja sen jälkeen todella kovista pakkasista (ilman kunnon lumikerrosta) todella jäässä ja sulaessaan meni pehmeäksi. Materiaali oli sisään tuotaessa noin - 10 asteista, joten sen sulamiseen meni jo monta päivää. Ärsyttää noi sankarit, jotka ei tiedä tämän projektin kaikkia reunaehtoja ja vaatimuksia ja tulee ehdottamaan ratkaisuja, jotka on jo sataan kertaa käyty läpi. Kai nyt tyhmemmänkin pitäisi ymmärtää, että lämpimän säilytyspaikan järjestäminen 280 autokuormalliselle savea ei ole taloudellisesti mahdollista. Viime vuonna lumi tuli sopivasti ja materiaali oli sisään ajettaessa jo plussan puolella ja siksi kovettui kohtuullisesti jo perjantaiksi, nyt vasta lauantaiksi. Materiaaliin on sekoitettu sekä kalkkia että sementtiä, mutta se ei auta kun materiaali on noin kylmää. Verrattuna Lahteen lokakuussa rakennettuihin ratoihin tämä on ihan eri levelillä hankaluuksien suhteen Ainoat joilla on käsitystä halliradan rakentamisesta Suomessa tammikuussa on ne tanskalaiset, jotka teki Helsingin radan silloin 2012
Kisallisesti rata toimi hyvin ja ohituksia riitti, mutta radan lyhyydestä ja kuskien suurista tasoeroista johtuen kierroksella varvattavat oli nopeasti tiellä, mutta esim. finaalin kuskimäärän tiputtaminen kymmeneen olisi vaatinut sääntömuutoksen, jota ei ollut mahdollista saada tällä aikataululla. Rennerin kanssa juttelin ja ainakin hän antoi todella positiivista palautetta radasta.
Jengi ei taida ymmärtää, että supercross on tuolla messuilla vain yksi ohjelmanumero muiden joukossa ja taloudellisesti messujen kannalta pelkkä menoerä, joten valtavia satsauksia siihen on turha odottaa. Valitettavasti itsellekin on tässä vuosien saatossa tullut varsin selväksi supercross tai motocross kisat ei Suomessa voi olla business ennen kuin saadaan maailman terävimpään kärkeen suomalainen kuljettaja ja suuri yleisö kiinnostuu lajista. Suomalaiset ei ole urheiluhullua kansaa vaan menestyshullua kansaa.