Siis eihän tuollaisia tuntimääriä voi sanoa mitenkään varmaksi.
Tiedän erään MM-tasolla ajavan endurokuskin ajaneen yli 100h piikkisessä enskassa alkuperäisellä takomännällä, samana vuonna kuin kyseinen kuski ajoi Sixillä mestaruuteen.
Esimerkiksi Sajo voi varmasti vahvistaa, että n. 10-15 tuntia alkaa olla maksimi kovemmalla kuskilla männän vaihtoväliksi jossain piikkisessä krossissa. Männästä häipyy "uritus", voitelu vaarantuu ja leikkaamisriki kasvaa.
B-piikkien häntäpään tasolla männän käyttöikä tunneissa on helposti 2-3 kertainen A:n kärkeen verrattuna. Endurossa jopa 5-6 -kertainen, ilman kuluneisuudesta syntyviä riskejä. Hitaampi harrastaja, joka ei niin kiekat tapissa läpi radan vetele, pärjää varmasti kauemminkin joka männällä.
Ja ellei ajo ole kovin aktiivista, vaikka vain 30 tuntia tehokasta vuoteen, niin silloin ikäkin alkaa jo vaikuttaa ja mäntä kannattaa vaihtaa esim. kerran vuodessa. Jos kone vaikkapa seisoo yli talven, niin uusi kausi olisi syytä aloittaa uudella männällä.
Ei siis todellakaan edes kannata alkaa arpoa tunteja jolloin mäntä olisi vaihtokunnossa. Kurkistus pakoaukosta (ja tulpan reiästä valoa) mäntään kertoo jo tarpeeksi: Mikäli näkyy "rotan syömää" (johtuu detonoinnista, aikaisesta sytytyksestä esim.) männässä sillä puolen tai mitään leikkaamisjälkeä (hiekkaa, voitelun puutetta jne.), tahi mäntä on kiillottunut -> vaihda uuteen. Ellei, tarkista vaikka kuukaudne päästä uudelleen. Pieni vaiva. Jos taas ajo on jatkuvaa koneen täyttä kuormitusta, on se mäntä syytä vaihtaa väsymisen varalta säännöllisin välein.
Ja sen verran kokemuspohjaista kommenttia vielä, että kun pojalla oli ensin vanhempi temmin piikki, niin siihen ei todellakaan tarvinnut 50h aikana mäntää uusia. Sitten vaihdettiin YZ:aan, johon myösd uusittiin mäntä heti. 20h ja hiukan kiillottumista havaittavissa. 40h kohdalla mäntä uusittiin. Vauhti kasvoi ja seuraavan kerran mäntä olikin samassa kunnossa jo alle 30h kohdalla. Sitten mentiin Vertex'llä (tako) yli 30h ja viimeisellä originaalilla alle 20h. Ostaja sai uuden männän mukana ja kehoituksen vaihtaa, mutta vaihtamatta jäi ja leipoi melkein heti.
Mäntää/pyörää/moottoria kannattaa siis tarkkailla. Eikä se tarkoita sitä, että aina pitäisi laskea vedet pois ja ottaa sylinteri käteen. Ohi puhallusta saattaa ilmetä hyvinkin myös imupuolella, mutta jos kaikki pakopuolelta näyttää virheettömältä (uudelta) niin tuskin on syytä huoleen. Kunhan muistaa, ettei uusi mäntä ole koskaan kiiltävä...
Mopolla metsään ja työntämällä takasin!