No iso nelari on pirun paljon raskaampi ajaa mitä kiharaisempaa tai kivisempää polkua ajat. Eli mitä enemmän taistelet konetta vastaan, ei vaan eteen-taakse vaan myös sivulta-sivulle. Aina kun kallistat pyörää, taistelet tavallaan konetta vastaan, aina kun joudut kropalla korjaamaan suuntaa, jne. Sen takia pyöriviltä osiltaan kevyt kone, kevyt mopoa ja painopiste kaikkinensa mahdollisimman alhaalla on aina etu. Mutta jos se mielihyvä tulee kylillä keulittelusta, ei oo paljon muuta järkivaihtoehtoa kuin isompikoneinen nelari. Enskaväki vaan olis ihan kiitollinen ettet siinä tapauksessa ostais enskaa ensinkään.
WR450F on hieman katuenduromainen, niin painava ja niin kankea, että tarttis kuskina olla aika jässikkä ettei haittais. Eurooppalaiset on selvästi kevyempiä ja kisapyuöriä läpeensä. Pikkunelareista jampin voi ostaakin ja miksei myös HM, mutta uudet jampit on eri pyöriä kuin kisaversiot ja HM-Hondan koneenlaittojen väli on aika lyhyt vs. eurot. Missään nimessä älä osta sellaisia merkkejä kuin VOR, CCM, Canondale, ovat joko olleet jo kauan konkassa tai osia ei ainakaan saa, siis ei todellakaan saa. Gassin 450 oli eka ruisku markkinoilla (-03->) ja niiden kanssa oli ongelmia, eikä maahantuojaltakaan tullut apua tai tukea. Mun mielipide on, että ruiskua ei kannata ottaa, ellei siihen ole saatavana sitten oikeesti apua kun pelit alkaa kiukutella, koska kuluvia osia niissäkin on ja tarvii osata vaihtaa oikea osa, kun se aika tulee. Itse ostin viime syksynä Shercon puolikkaan ja se on ollut ainakin tähän asti ihan täydellinen pyörä. Hiukan se ruisku mua tuttavapiirin gassi-kammo-kokemusten pohjalta hirvitti, mutta kun maahantuojalla on omaa kokemusta jo 400h samasta järjestelmästä niin päätin koittaa...
Tohon hintaluokkaan sulle jää varmaan just mahdollinen gassi, jonka tosin tietääkseni saa muutettua toimimana ihan hyvin Keihinin FCR:lläkin. Sit joku WR-F, Temmit, Husaberit, Husset, Kotarit. Hussessa varaosahinnat välilä vähän huimaa ja saatavuuskin on joskus heikohko, Temmin maahantuoja on grrrrr vaikka siihen onkin osien saatavuus paras kaikista, Husabergin ja Kotarin välille en osaa oikein eroa tehdä. Itse ottasin mieluummin Husabergin ihan siksi kun se on originaali, mut molemmissa on se mielipiteitä jakava takajousitus (ei mulle).