Itse en ole vielä joutunut oikaisemaan/oikausuttamaan yhtään putkea joten omakohtaista kokemusta ei aiheesta ole.
Olen antanut itseni ymmärtää että tapoja on kolme.
1) painetta putkeen ja lämmittämällä lommokohtaa se oikenee
2) vettä putkeen ja sopiva paine sisään, lämpöä kommoon ja se oikenee
3) vettä putkeen, putki pakkaseen ja se oikenee itsekseen
Ensimmäisen vaihtoehdon ongelmana on se, että kun putkea lämmitetään paine kasvaa ja jos putkeen sulaa reikä niin paineen ansiosta sulaa metallia saattaa lentää silmille.
Kakkosvaihtoehtoon on saatavissa tarvittavat osat jostain sopivasta putkiliikkeestä. Muistaakseni kyseessä on joku putkimiesten koeistustyökalu, eli työkalu jolla saavat linjastoon luotua painetta ja siten varmistettua että kaikki saumat ovat vedenpitäviä. Tämä on se tapa jota minulle asiaan vihkiytyneet ovat suositelleet.
Kolmasvaihtoehdoista on kuulemma Metsäkingien (eli enskakuskien) paljon käyttämä tapa. En sit tiedä pitääkö paikkansa mutta tavoista tämä on se johon tarvii vähinten välineitä. Tosin kesäkeleillä jäädytyksen joutuu suorittamaan pakastimessa jolloin saattaa hallituksella olla oma mielipiteensä asian järkevyydestä. Veden jäätyessä voimat on kovia, onhan tällä menetelmällä kallioitakin joskus lohkottu, mutta miten vesi tietää oikasta putken juuri lommon kohdalta?