FMF/Pakoputket yleisesti

-toune-
Pyörä:
KTM
Paikkakunta:
Masku
Liittynyt:
24.5.2008 14:10

ViestiKirjoittanut -toune- » 19.2.2011 12:22

kotarin tt putketha on rosterii enkä muita oo suoristanukkaa, ja jäädyttämine on lämmittämisen vastakohta nii mite sä tehä liitty?
Domi #312
Liittynyt:
11.10.2007 21:44

ViestiKirjoittanut Domi #312 » 19.2.2011 12:25

Siten että kun putkessa vettä ja se jäätyy. Nii vesi laajenee jäätyessään, nii se suoristaa lommon? ymmärsitkö?

Kotarin vakioputki ei ole rosteria.
http://www.motot.net/talli/ajoneuvot/hu ... 0/id14225/
Tommi Toukola
Pyörä:
KTM 200EXC
Liittynyt:
27.1.2011 10:56

ViestiKirjoittanut Tommi Toukola » 19.2.2011 12:59

Muokkasin virheet pois.
Viimeksi muokannut Tommi Toukola päivämäärä 19.2.2011 14:43, muokattu yhteensä 1 kerran
oilburner
Pyörä:
moto-x
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
11.5.2007 15:17

ViestiKirjoittanut oilburner » 19.2.2011 13:22

Oho?! Täähän on jännää. Fysiikan lait on siis erilaisia eri puolella suomea? Täällä porvoossa vesi laajenee ku jäätyy. Muualla vetää purkit ruttuun?!? Täällä myös ilma kutistuu jäähtyessään. Muualla vissiin laajenee...?
Tommi Toukola
Pyörä:
KTM 200EXC
Liittynyt:
27.1.2011 10:56

ViestiKirjoittanut Tommi Toukola » 19.2.2011 14:42

No niinhän se taitaa ollakin oikeassa elämässä ja yhdyn siis mkantaanne, poistan tuon aiemman stoorini häiritsemästä.
lerppa
Liittynyt:
12.3.2007 19:35

ViestiKirjoittanut lerppa » 19.2.2011 16:43

Oletteko paljon käyttänyt tota jäätymis oikaisua?ja kuinka putki sen kestää??äkkiä ajateltuna aika kova rasitus putkelle(mitä toki lämmittäminenkin).
Tällä hetkellä aika hyvä kuntoiset putket itellä nii ei viitsi kokeilla ja mikä parasta nii monen vuoden kehitystyön tuloksena toimivat oikaisu laitteet...
ranne putos..
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24

ViestiKirjoittanut wolvie » 19.2.2011 17:23

Itse en ole vielä joutunut oikaisemaan/oikausuttamaan yhtään putkea joten omakohtaista kokemusta ei aiheesta ole.

Olen antanut itseni ymmärtää että tapoja on kolme.
1) painetta putkeen ja lämmittämällä lommokohtaa se oikenee
2) vettä putkeen ja sopiva paine sisään, lämpöä kommoon ja se oikenee
3) vettä putkeen, putki pakkaseen ja se oikenee itsekseen

Ensimmäisen vaihtoehdon ongelmana on se, että kun putkea lämmitetään paine kasvaa ja jos putkeen sulaa reikä niin paineen ansiosta sulaa metallia saattaa lentää silmille.

Kakkosvaihtoehtoon on saatavissa tarvittavat osat jostain sopivasta putkiliikkeestä. Muistaakseni kyseessä on joku putkimiesten koeistustyökalu, eli työkalu jolla saavat linjastoon luotua painetta ja siten varmistettua että kaikki saumat ovat vedenpitäviä. Tämä on se tapa jota minulle asiaan vihkiytyneet ovat suositelleet.

Kolmasvaihtoehdoista on kuulemma Metsäkingien (eli enskakuskien) paljon käyttämä tapa. En sit tiedä pitääkö paikkansa mutta tavoista tämä on se johon tarvii vähinten välineitä. Tosin kesäkeleillä jäädytyksen joutuu suorittamaan pakastimessa jolloin saattaa hallituksella olla oma mielipiteensä asian järkevyydestä. Veden jäätyessä voimat on kovia, onhan tällä menetelmällä kallioitakin joskus lohkottu, mutta miten vesi tietää oikasta putken juuri lommon kohdalta?
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
yz250f
Pyörä:
yamaha yz250f,rieju mrt -10
Paikkakunta:
Suonenjoki
Liittynyt:
21.1.2010 21:27

ViestiKirjoittanut yz250f » 19.2.2011 19:24

lottoisinpa että kun se putki on mennyt siitä kohti ruttuun ni sen metallin rakenne on muuttunut jolloinka se on mahdollisesti siltä kohti heikompi ja pullahtaa hyvin ulos, toinen konsti vois olla, ainakin opettajani sanoi että laittaa vettä täyteen ja saunankiukaalle kuulemma toimii ainakin mopon peltitankissa
-toune-
Pyörä:
KTM
Paikkakunta:
Masku
Liittynyt:
24.5.2008 14:10

ViestiKirjoittanut -toune- » 19.2.2011 20:04

Mä olen kerra koittanu yhtä vanhaa putkee veden kans jäädyttämäl suoristaa eikä mitää tapahtunu ja oli kiva sulatteleminen sen jälkeen, en sit tiä jäiks sinne ilmaakin mut lommo ainaki pysy ennallaan
-toune-
Pyörä:
KTM
Paikkakunta:
Masku
Liittynyt:
24.5.2008 14:10

ViestiKirjoittanut -toune- » 19.2.2011 20:11

Ja tota wolwien 2. vaihtoehtoo mä aikasemminki ihmettelin et jos pistää putken täyteen vettä ja koittaa lämmittää nii käyks siin samal taval ku vesipullo nuotios ettei pullol tapahdu mitään? mut ens kerral ku jotai putkee suoristan nii voisin kokeilla täyttää vedel nii selvii sit seki miten käy...

btw. mitä normi kotarin putki sin on ellei rosterii?
Domi #312
Liittynyt:
11.10.2007 21:44

ViestiKirjoittanut Domi #312 » 19.2.2011 20:20

Terästä, mikä on pinnoitettu.
http://www.motot.net/talli/ajoneuvot/hu ... 0/id14225/
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24

ViestiKirjoittanut wolvie » 19.2.2011 21:12

-toune- kirjoitti:Ja tota wolwien 2. vaihtoehtoo mä aikasemminki ihmettelin et jos pistää putken täyteen vettä ja koittaa lämmittää nii käyks siin samal taval ku vesipullo nuotios ettei pullol tapahdu mitään? mut ens kerral ku jotai putkee suoristan nii voisin kokeilla täyttää vedel nii selvii sit seki miten käy...


Pistä sinne samalla pikkasen painetta, ei se vesi yksinään riitä.
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
-toune-
Pyörä:
KTM
Paikkakunta:
Masku
Liittynyt:
24.5.2008 14:10

ViestiKirjoittanut -toune- » 19.2.2011 21:16

nii joku 4 baarii mitä ylensä on käytetty, mut ei varmaa kauheesti muuta vaikutust tuu ku et lämpee hitaammin sitku lämmittää siit lommon kohtaa eikä mee puhki nii helpol
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24

ViestiKirjoittanut wolvie » 19.2.2011 21:17

Näin kun pikkuhiljaa muistelee isojen poikien tarinoita, niin tuossa vesitäytteisessä vaihtoehdossa etuna on se, että kun putkea kuumentaa niin se vesi ei juurikaan kuumene joten paine ei muutu lämmittäessä.

Ilmalla oikaistessa lämpö aiheuttaa heti paineen kasvua ja kasvattaa riskiä paineesta johtuviin putken rikkoutumisiin.
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
fuelmx
Pyörä:
Honda CRF 450R, 2010
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
5.12.2004 18:33

ViestiKirjoittanut fuelmx » 21.2.2011 0:29

välzy kirjoitti:
fuelmx kirjoitti:
mx-joonas kirjoitti:mistä päin maailmaa saa tilattua alle 3 sadalla eurolla honda crf 150 pikku nelariin pelkkää änkkää?

Suosittelen Powercore 4 rosteriänkkää. Lisää reilusti alapotkua. Mukana tulee sovitin millä saa sopimaan vakioalkukäyrään. Menee posteineen ja tulleineen alle vaaditun, mutta kannattaa googletella paikkoja EU-alueeltakin.

osaatko sanoa paljon tuo pitää mekkalaa dbkillerin kanssa? jääkö kakspuolikas alle 94db ton kanssa? :)

editttiä, http://www.fmfracing.com/Products/MX/42 tuolla ainakin lukee että 94db killerin kanssa, mutta "myydään erikseen".

Tilasin silloin myös sen killerin, mutta se ei sovi tuohon änkkään, kiinnityslaippa on väärän mallinen. Tarvii nyt talven aikana koittaa modata sitä jos saisi kiinni. Ajoin koko kesän siis ilman, kipinäverkko oli päässä, sekin vaimentaa vähän (kaverin pyörässä ei ole sitä ja ääni on selvästi kovempi). Kaikista kesän kisoissa pääsin äänistä läpi tuolla (vaikka se ei nyt mitään todistakaan rajan alituksesta). Katsotaan jos saan sen killerin sorvattua sopivaksi, mikä on ero.
---==[fuel]==---