Pyörän Valinta

M-Racer

ViestiKirjoittanut M-Racer » 18.12.2009 12:42

Vuoden vanha, mutta voi olla että sattui vaan huono yksilö. Ei vaan ole sitä ennen tai sen jälkeen osunut muilta merkeiltä yhtä huonoa yksilöä.
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"

ViestiKirjoittanut SMK) » 18.12.2009 12:50

M-Racer kirjoitti:No tuo reaktio oli kyllä vähintäänkin odotettavissa, mutta aikoinaan (1995) isopyörästä TM:ää oli vaan mahdoton saada toimimaan kunnolla. Ongelmia oli mm. puolia meni useampi, kaasaria oli mahdoton saada oikeasti hyviin säätöihin ja nestekytkimen kanssa oli ongelmia. Lisäksi koko pyörän viimeistely oli todellakin surkeaa laatua verrattuna esim. Hondaan (mm. muovit ei osuneet yhtään kohdilleen jne.). Jostain syystä sitä ennen Suzukien ja Kawojen kanssa ei ollut ongelmia ja sen jälkeen Yamahojen tai Hondien kanssa ei ole ollut mitään vastaavaa. Varmasti on kehitystä tapahtunut, mutta edelleenkin kuulee yllättävän paljon negatiivista ks. merkistä. Noin tulinen TM:n puolustaminen lähentelee jo sitä paljon puhuttua Tukholman syndroomaa.

EHKÄPÄ toi nestekytkinkin on "vähän" kehittynyt noista markkinoiden ensimmäisistä malleista (japstihan ei osaa tehdä sitä vieläkään, huom. Montesa on espanjalainen vaikka Honda omistaakin) ja tuo kaasarihomma kuulostaa ihan pupulta kun noi pyörät on tuon aikakauden tulosluetteloiden kärjessä koko ajan. No mulla ei ole menny -02 85:sta yhtään puolaa, ei liioin -05:sta, ongelmia tekniikan kanssa oli muutenkin äärimmäisen vähän.
Muoviosien asennus/sovitus yhteen on temmissä edelleenkin ihan perseestä, mutta osien laadusta ei voi kyllä huonoa sanoa. Ottaa viereen vaikkapa minkä tahansa japsin 2T sylinterin niin eihän sitä japsia uskois KILPAlaitteessa IKIPÄIVÄNÄ käytettävän vrt. temmin pytty! Tai kampiakseli. Tai iskarien sisäkalut. Tai etenkin nelareissa tyypillisesti naurettavan hentoset vaihteiston osat. Itseppä tekee jokainen valintansa, painottaako laadussa teknistä laatua vai ulkoista laatua, mä en kyllä viittis vaikkapa viilata tai uusia kytkinkruunua joka vuosi, kun voi valita sellaisistakin pyöristä joissa seKIN osa KESTÄÄ - tuommosten rinnalla mulle ihan yks hailee tarviiko putsarikoppa kertaalleen täriä uusiks paikalleen ja penkin hahloa vähän jatkaa, jotta muovit alkaa istua suoraan ja helposti paikalleen.

Ei voi enää paljon muuta sanao kuin omasta kokemuksesta joka väriä japskiakin ollu ja ihan tuliterääkin, kyllä temmi on pessy ne laadussa (josta merkkinä en muovien sovitusta pidä) ihan mennen tullen. Vähempi siinä oli laittamista vaikka 100h kohden kuin japseissa 30h. Shercon ihanuudesta huolimatta saattasin nykysin ajaa uudella 250F temmillä, jos vaikka sitä myis Shercon nykynen maahantuoja, 100% varmasti jos Shercoo myis Puro!
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
SMRacing
Pyörä:
Kawasaki ZX12R B1

ViestiKirjoittanut SMRacing » 18.12.2009 13:42

Kyllä täältä +1 japseille. En muista kellään tuttavalla, joka TM:n omistanut olleen kovinkaan positiivisia kokemuksia ko. merkistä. Ja minkä takia pitäs olla nestekytkin? Saisivat käyttää vaijeria vieläkin. Ainakin varma toiminen, kunhan rasvailee ja vaihtaa ajallaan. Nestekytkimet ei tuota kun harmaita hiuksia, jos ei jaksa vaijerikytkintä käyttää niin pieni kyynärvarsijumppa ei ole pahitteeksi. Vaihdelootia hajoillut piikeistä, sähköistä puhumattakaan. Jokseenkin verrattavissa automaailmaan, ottaako sen japsi toyotan vai alfa romeon. Tilastolliselta näkökannalta uskoisin, että jos tehtäisiin tutkimus johon otettaisiin esim. 1000 Yamahan omistajaa ja 1000 TM:n/eurooppalaisen omistajaa: Varmasti japsipyöräilijät olisivat keskimäärin tyytyväisempiä pyöränsä toimintaan.

Kinkkiäkään en todellakaan voi suositella. Voi saada väärän kuvan harrastuksesta. Toki pienellä budjetilla se voi olla ok, mutta ennemmin ajasin länsimaalaisella pyörällä 1h, kuin kiinalaisella 3h.
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"

ViestiKirjoittanut SMK) » 18.12.2009 14:07

Nestekytkin on TARKKA, TÄSMÄLLINEN, LOISTAVA. AINA. Vaijerikytkin voi olla yhtä lailla vaikka kevyempi kuin nestekytkin, mutta tuntuma on aina yhtä syvältä. Mulla ei ole ikinä ollut vähäsintäkään probleemaa muiden kuin Maguran nestekytkinten kanssa ja yhdellä (AJP) oon sentään ajanu n. 230h. Yhdessä kotarin piikissä Magura pääsylkky kuori pinnotteensa irti, mutta sitä nyt ei vissiin oltu ikinä huollettukaan. Ellet osaa edes nestekytkintä huoltaa niin että se toimisi niin suosittelen kyllä pysyynkin niissä japseissa, ei tarvii vanhojen huoltamattomien raatojen perusteella arvioida mitään merkkiä. Kattos kun mä tunnen aika liudan niitä ketkä on ostanu temmin uutena ja osannu huoltaa pyöränsä, niin tiedän myös että on enempi sääntö kuin poikkeus, että toimivat hienosti.
Sherco endurot
JM82
Pyörä:
KTM 250SX -16, KTM 150SX -13, Honda CR 125R -86, Husaberg FE 650 smoto -08

ViestiKirjoittanut JM82 » 18.12.2009 15:14

Itse olen myös nestekytkimen kannattaja. Vaijerikytkintä joutui aina alkaa säätämään kytkimen lämmetessä, kun taas nestekytkimen toiminta pysyy samanlaisena lämpöisessäkin moottorissa. Itselläni ei ainakaan ole mitään pahaa sanottavaa nestekytkimestä.
http://www.youtube.com/watch?v=JdXWY6ICs-c
http://www.youtube.com/watch?v=Mod_6dG__Qw
Guuna#243
Pyörä:
EXC 250 '14

ViestiKirjoittanut Guuna#243 » 18.12.2009 15:42

Siitä, onko paras pyörämerkki kasipallolle TM vaiko jokin muu japsi, lienee turha väitellä Suomen fanaattisimman TM-kannattajan kanssa..
Kiinteistö- ja konehuolto Heinonen
everton

ViestiKirjoittanut everton » 18.12.2009 18:29

Kiihkeät merkkifanaatikot ovat rasittavia, puhuttiinpa sitten mopoista, autoista tai mistävain. Niitten kanssa keskustelu on turhauttavaa koska asiallisella tasolla se ei pysy, se on lähinnä jankutusta fanaatikon puolelta. :)

Ei sillä saattaahan TM ollakin hyvä pyörä, minulla ei ole kokemusta. Harvalla varmaan on kokemusta TM:stä, kaikki vaan silti "tietää" että se on paska pyörä. Vähän sama kuin ranskalaisilla autoillakin, kaikki "tietää" että ne on paskoja vaikkei ole semmoista omistanut/ajanut.
mudface
Pyörä:
KTM GS 125 -88

ViestiKirjoittanut mudface » 18.12.2009 21:43

everton kirjoitti:Vähän sama kuin ranskalaisilla autoillakin, kaikki "tietää" että ne on paskoja vaikkei ole semmoista omistanut/ajanut.
Tämä on kyllä faktaa, ainakin ensimmäinen puolisko. Edistääkseni laadukasta keskustelua, lainaan vielä jonkun jenkkiforumin kollegan sanoja:
tirebiter kirjoitti:It just goes to show ya, KTM riders on a whole are a smarter, richer, better informed and a less arm-pumped bunch- totally a different class of riders.
You lesser riders keep buying each other's left over Asian bikes, I'll stick with KTM & keep smilin' and sticking my nose in the air..

:lol:
M-Racer

ViestiKirjoittanut M-Racer » 18.12.2009 22:56

Vähän menee aiheen vierestä, mutta itse ajan Citroenilla ja käytän Maccia. Molemmat sopii mulle ja ovat toimineet hyvin, mutta mua ei haittaa jos jengi haukkuu sitikkaa (no, vanhan mallinen C5 ei ole ehkä ihan vähävikaisin auto) tai Maccia, koska silloin kun haluaa autoa vaihtaa tuoreempaan niitä löytyy superedullisesti ja vähillä kilometreillä. Tietokone puolella taas: mitä vähemmän Maccia käytetään sitä epätodennäköisempää on virukset mun koneella + duunipuolella Macci on selkeästi etu muihin nähden.

Eli kukin tyylillään, mutta turha jostain merkistä hernettä nenään ottaa.
QueQ
Pyörä:
KTM 300 GS & KTM MXC 300
vai että TM

ViestiKirjoittanut QueQ » 18.12.2009 23:58

ei kait sillä merkillä loppujen lopuksi nii väliä ole... on temmejä jotkaa kestää on kotareita jotka kestää on hondia jotka kestää. mutta ennen kaikkea jokainen hajoaa jossain vaiheessa. kyllä suurin syy taita olla vikoihin se että miten pyörää huolletaan milloin ja miten! itse oon kuullu temmistä hyvää ja huonoa. serkkupojalla oli -93 temmi ja petareita meni repullinen vuodessa...kyllähän vika saatiin sitten korjattuakin ja toimi hyvin... osat oli temmiin aika kalliita jokunen vuos sitten mutta eiköhän tuo politiikka ole tasaantunut jo jonkun verran. koneista olen kuullut että kohtalaisen sisukkaita ovat. saattaahan se viikon vanha hondakin kiinni leipasta jos ei öljyä muistanu laittaa...
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"

ViestiKirjoittanut SMK) » 19.12.2009 0:14

everton et co., en ole merkkifanaatikko, en edes mitenkään merkkiuskollinen. En ole koskaan ollutkaan, en autoissakaan. R25 ja XM ovat olleet autot, joista olen eniten pitänyt, niiden jälkeen tuo kaappi tuntui epämukavalta, kaapin jälkeen ei oe ollut paluuta perse tienpinnan tasolle.

Mua vaan yksinkertasesti nävertää toi esim. TM:n mollaus, kun se tulee pääsääntösesti ihmisiltä, jotka eivät ole koskaan itse kyseisen merkin tekelettä uudesta omistaneet, eikä loppujen lopuksi kukaan heidän tuttavapiirissäänkään OIKEASTI. Ja kaiken lisäksi kun vaikka Gassi jollain hajoaa, lähtee siitä hirvee juoru liikkeelle ja ihan hyvin voilla vuoden päästä toisella puolen suomee kietari leikkas gassi jo lohko halkes temmi. Ja tämä sama laulu toistuu jokaisen pienemmän merkin kohdalla. Otetaan nyt vaikka esimerkiksi gassin nelari, siis niistähän ainakin meni antureita ja jopa johtosarjat petti, mutta konetta ei liene kilahtanu ensimmäistäkään, vaikka semmosta juorua milloin kukakin levittää. Ja kaasariksi muutettunahan ne mun tietääkseni on toimineet loistavasti. Shercostakin on puhuttu ihan silkkaa paskaa, -07 oli tällä saitilla joltain tullu veivi ulos lohkosta tms. jo ennen kuin ensimmäistäkään oli missään päin maailmaa edes myyty!

Itse en jaksa jauhaa tota paskaa. Hävettää että -03 kuuntelin muutaman silmästä silmään niin vakuuttavia juttuja temmeistä, että uskoin ne kaikki ja toitotin vielä eteenpäinkin.

Eurooppalaiset on kautta aikojen tehneet asiat eri lailla kuin japsit. Joissain asioissa japsien tapa tehdä ja toimia on todella ihailtavaa, toisaalta tekniikan alueella ihailtavan ohella luotaantyöntävää. Japanilaiset autot olivat vuosikymmeniä kuten deiselimersujen koneet - väljistyy väljistyy, mutta aina vaan puksuttaa, kilometrien sininen savu perässä, mutta raksuttaa vaan vieläkin, raksuttaa vaikka ylimpään männänrenkaan uraan mahtuis jo kaks rengasta päällekkäin. Tämä siksi kun ikinä en ole tajunnut niitä ketkä ajaa sillä miljoonan ajetulla mersulla, jonka joka käynnistämisen eteen saa huhkia kymmenen minsää perse ja sormet jäässä pakkasessa - loppua kohden hyvä jos enää kesälläkään pilvisenä päivänä lähtee.

Kevein pikkunelarin kone on muuten eurooppalainen, mm. kytkinkruunu on terästä, eikä se siltikään paina edes niin paljon kuin japanintinasta kyhätty itäkruunu.
Sherco endurot
mheinonen

ViestiKirjoittanut mheinonen » 19.12.2009 1:08

Ugh!Kokemuksen ääni on puhunut!Ettäs tiedätte! ;)
mudface
Pyörä:
KTM GS 125 -88

ViestiKirjoittanut mudface » 20.12.2009 0:30

M-Racer kirjoitti:Vähän menee aiheen vierestä, mutta itse ajan Citroenilla ja käytän Maccia. Molemmat sopii mulle ja ovat toimineet hyvin

Ehkä huomasit, että kannanottoni oli jo hyvin kärjistetty. Olen minäkin ranskiksen kyydissä istunut tyytyväisenä ja oma valintani käyttöjärjestelmäksi on Linux, distribuutioista yleisimmin Ubuntu, enkä todellakaan vaihtaisi hallinnoimiani koneita Windows-helvettiin, joten tiedän mistä puhut. Oma ratkaisuni vain on laitteistoriippumaton ja ilmainen. Ennemmin annan propsit sijoituksesta luotettavuuteen!
Otsikon mukaisessa pyörän valinnassa on valmistajan nimeä tärkeämpia kriteerejä, lähinnä historia ja varaosien saatavuus suhteessa tarpeeseen. Varmaan itse kallistun eurooppalaiseen, kun niistä on subjektiivisesti hyviä kokemuksia.
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"

ViestiKirjoittanut SMK) » 20.12.2009 14:36

Niinpä, subjektiivisiahan nämä kokemukset on kaikki. Teknillisiä ratkaisuija voi arvioida myös objektiivisesti, mutta se miten pyörä toimii, on kaiken lisäksi ainkin jossain määrin yksilöllistä ja kellään ei ole vaikkapa sadan pyörän otantaa yhdestä mallista.
Sherco endurot
kawa87
Pyörä:
Kawasaki KX 125 -06

ViestiKirjoittanut kawa87 » 3.1.2010 12:48

Huomenna hakemaan kawasaki kx 125 -06!
-Anssi Koljonen-
-040/8480207-