iskarien säätäminen

Slyffe
Pyörä:
Päreinä tallissa..
Liittynyt:
20.11.2011 12:24
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Slyffe » 10.6.2014 16:00

2010 vm 150 sx ja ensimmäinen iskarihuolto menossa. Täältäkin oon jotain faktaa lueskellut mutta joitain kysymyksiä ois. Keulahan näissä on kaksoiskammio joten taitaa olla melko haasteellinen ilmata joten jos on mitään hyviä niksejä niin otetaan vastaan kuten myös takaiskarin ilmauksesta?
Takaiskariinhan menee kaasu. Sen ajattelin käydä laittamassa alan liikkeessä kun ei kerta kymppiä enempää maksa. Mutta mites tarviikos näissä keulaa paineistaa mitenkää?
Ja vielä jos joku sattuis paljastamaan minkäverran takaiskariin pitäis ööliä ruikata. Kun ei jostain syystä ollu huoltomanuaalissa ilmotettu kun viskositeetti muttei määrää.
Suomenpaskin
Pyörä:
husaberg 650 -04
Liittynyt:
23.6.2013 2:51
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Suomenpaskin » 10.6.2014 19:48

Ymmärtääkseni takaiskariin laitetaan öljyä niin paljon kun sitä mahtuu, ainakin mitä noita purku- ja kasausvideoita kattonu.
HaRtsa88
Liittynyt:
4.6.2010 11:45
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut HaRtsa88 » 10.6.2014 21:12

No ei se kyllä ihan noin mene.
Slyffe
Pyörä:
Päreinä tallissa..
Liittynyt:
20.11.2011 12:24
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Slyffe » 10.6.2014 21:26

HaRtsa88 kirjoitti:No ei se kyllä ihan noin mene.

Jos löytyy tietoa ni saa sen jakaakkin. Veikaan että tälläkin foorumilla on muutama jeppe joka on kotarin pamppuja huollellu ;)
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Murska » 10.6.2014 21:30

Takakeppiä en lähtisi ropeloimaan ellei ole tietoa mitä sille tehdään, vaatii muitakin työkaluja mitä yleensä jamppojen pakista löytyy. Voi tulla äkkiä kallis kokeilu jos ei tiedä mitä on tekemässä. Vie suosiolla takakeppi huoltoon osaavalle iskarisepälle kellä on tarvittavat työkalut ja tieto/taito valmiiksi hallussa.
Slyffe
Pyörä:
Päreinä tallissa..
Liittynyt:
20.11.2011 12:24
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Slyffe » 10.6.2014 21:33

Murska Arska kirjoitti:Takakeppiä en lähtisi ropeloimaan ellei ole tietoa mitä sille tehdään, vaatii muitakin työkaluja mitä yleensä jamppojen pakista löytyy. Voi tulla äkkiä kallis kokeilu jos ei tiedä mitä on tekemässä. Vie suosiolla takakeppi huoltoon osaavalle iskarisepälle kellä on tarvittavat työkalut ja tieto/taito valmiiksi hallussa.

Se on jo purettu. Lähinnä näissä kiinostaa toi kun puhuvat että on melko hankala saada ilmaantuun nää wp:t.
HaRtsa88
Liittynyt:
4.6.2010 11:45
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut HaRtsa88 » 10.6.2014 22:13

Slyffe kirjoitti:
HaRtsa88 kirjoitti:No ei se kyllä ihan noin mene.

Jos löytyy tietoa ni saa sen jakaakkin. Veikaan että tälläkin foorumilla on muutama jeppe joka on kotarin pamppuja huollellu ;)

Mulla ei ole sen kummemin tietoa.
Suomenpaskin
Pyörä:
husaberg 650 -04
Liittynyt:
23.6.2013 2:51
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Suomenpaskin » 10.6.2014 23:17

http://www.youtube.com/watch?v=0_InEnom2ec?t=10m00s
Kato vaikka tuo loppu, toivottavasti ei paljo wp:stä eroa...
Jan_ne89
Pyörä:
kx250F -13
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
27.8.2004 23:54
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Jan_ne89 » 12.6.2014 12:56

Mää kans päätin että keulan huollan itse, se ei ole paha homma, mutta takakepin vien liikkeeseen, en viitsi sitä alkaa opettelemaan ja työkaluja hommaamaan, tunteja ei kuitenkaan niin paljon tuu että tarvis joka kuukausi huoltaa. Esim motokeitaalla maksaa satasen takakepin öljyjen vaihto.
Mutta oma kysymys. Tuli heitettyä aika pahat lipat eilen kaanaassa, siinä pääpöydällä. Mistä johtuu että mopo lähtee hyppyrin nokalta hieman sivuttain ? Tiedän sen että liian suuri kaasunkäyttö puskee mopon sivuttain, mutta mielestäni hölläsin hiukan kaasua nokalla normaalisti. Voiko esim liian nopea palautus takapäässä aiheuttaa tän isommilla vauhdeilla ? Tulin tosiaan alastulon kulmaan poikittain alas, ja siitä yks pomppu ja kuski tangon yli pitkälle alastulon yli, makasin puoli minsaa maassa ennenku alko saamaan sen verran happee ja tajusin mitä tapahtu et pääsin kömmittyä mopon pystyyn ja alta pois (ei ollu lippumiehiä) kävi tuuri et muut kuskit oli just toisella puolen rataa, ois tullu niskaan ihan varmasti.. Toi on helvetin paha paikka kaatua kaanaassa ilman lippumiestä, kun sieltä jos ei heti alta pois pääse niin päälle tullaan aika lujaa.
Slyffe
Pyörä:
Päreinä tallissa..
Liittynyt:
20.11.2011 12:24
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Slyffe » 19.6.2014 16:22

Nyt ois stefat vaihdettu wp:n keulaan ja seuraavaks pitäis lorauttaa öljyt ja kasaan. Tuleekos näissä kaksoiskammioissa toi keula paineistaa. Jossain videossa muistelen että jeppe lykkäs siihen patruunaan öljyt sisään ja lopuks ilmaruuvin kautta ihan mittarin omaavalla pyöränpumpulla ilmaa sisään. Vai oonko nyt ihan hakoteillä? Edelleen jos jollakin on jotain kikkoja miten ton wp kaksoiskammio keulan saa kätevästi ilmattua ni ois hyvä. Pyörähän oli vm 2010 150sx.
FMF
Liittynyt:
3.10.2007 15:53
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut FMF » 19.6.2014 16:31

Tuosta voi olla apua jos tuo nyt sama keula on.

Suomenpaskin
Pyörä:
husaberg 650 -04
Liittynyt:
23.6.2013 2:51
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Suomenpaskin » 19.6.2014 18:07

Murska Arska kirjoitti:Takakeppiä en lähtisi ropeloimaan ellei ole tietoa mitä sille tehdään, vaatii muitakin työkaluja mitä yleensä jamppojen pakista löytyy. Voi tulla äkkiä kallis kokeilu jos ei tiedä mitä on tekemässä. Vie suosiolla takakeppi huoltoon osaavalle iskarisepälle kellä on tarvittavat työkalut ja tieto/taito valmiiksi hallussa.

Ei paljoa erikoistyökaluja tarvi, jos tarvii niin yleensä ne vaan helpottavat sitä hommaa, ja ne pystyy itse tekemään.
Typpi on ainoa mikä harvemmassa autotallissa on, mutta jokanen liike jossa sitä on varmaan täyttää muutamalla eurolla sen.
OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut OA243 » 20.6.2014 0:49

Jan_ne89 kirjoitti:Tuli heitettyä aika pahat lipat eilen kaanaassa, siinä pääpöydällä. Mistä johtuu että mopo lähtee hyppyrin nokalta hieman sivuttain ? Tiedän sen että liian suuri kaasunkäyttö puskee mopon sivuttain, mutta mielestäni hölläsin hiukan kaasua nokalla normaalisti. Voiko esim liian nopea palautus takapäässä aiheuttaa tän isommilla vauhdeilla ?


Ite löysäilin takaiskarin palautusta mielestäni kun oli samaa ongelmaa, helpotti. En sitten tiedä aiheuttaako hidas palautus esimerkiks jarrupateissa ongelmaa, kaikki kai no kompromisseja on. Tainnut joka tapauksessa muutaman vuoden ajaa aika hitaalla takapäällä mitä muiden pyöriä kokeillut, jotenkin vaan itsellä noi Yamahat meni sit ylipäätään vakaammin. Se Kaanaan pääpöytä on kyllä ihan viimesiä paikkoja missä haluais kaatua.. :roll:
Jan_ne89
Pyörä:
kx250F -13
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
27.8.2004 23:54
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Jan_ne89 » 22.6.2014 20:43

Ite oon kans oikeestaan kokoajan hidastanu hiukan takapäätä, tuntuu paremmalta ajaa kyllä, kunhan ei niin paljoo hidasta että se alkaa juurikin noissa jarrupateissa pakkantuun liikaa.
Tarvii kokeilla vielä hidastaa pari klikkiä ja kattoo vaikuttaako, tosi ilkeen vaan todeta mistä toi poikittainmeno johtuu, kun tapahtuu harvoin mutta silloinkuin tapahtuu, niin tulee täysin yllättäen ja sit sattuu niinkuin nyt kävi. Ei oo kiva ilmat pihalla yrittää saada ensin ittee sielä pystyyn ja mopokin pitäis saada ylös ennenkun muut tulee sieltä niskaan.
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Murska » 22.6.2014 21:06

Suomenpaskin kirjoitti:Ei paljoa erikoistyökaluja tarvi, jos tarvii niin yleensä ne vaan helpottavat sitä hommaa, ja ne pystyy itse tekemään.


Ei tarvii ei, ja joskus on niitä keppejä nähty mitä on purettu/kasattu enemmän innolla kun järjellä ja hyvillä työkaluilla :D

Ei nämä iskarit mitään raketti tiedettä ole, siinä sitä viimeistään ruuvatessa oppii tekemään. Joskus jopa oppirahojen kanssa.