Pyörän Valinta

QueQ
Pyörä:
KTM 300 GS & KTM MXC 300
Paikkakunta:
jyväskylä
Liittynyt:
21.5.2009 21:22

ViestiKirjoittanut QueQ » 31.1.2010 15:55

leXXo kirjoitti:Päiviä. Ensikrossia oon ostamassa, ja tässä lähellä olis pari aika hyvää. Kumpaa suosittelisitte?
http://www.nettimoto.com/yamaha/tt-r/885280
vai
http://www.nettimoto.com/yamaha/yz/889238



onko se sitten pakko olla juuri yamaha? näyttäis temmiä olevan -99 mallia ton yz:n hintaluokassa ja -97 cr hondakin löyty. näihin vois olla varaosa saatavuuskin jo huomattavasti parempi.
Masssim0
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
16.9.2009 15:34

ViestiKirjoittanut Masssim0 » 31.1.2010 18:35

QueQ kirjoitti:
leXXo kirjoitti:Päiviä. Ensikrossia oon ostamassa, ja tässä lähellä olis pari aika hyvää. Kumpaa suosittelisitte?
http://www.nettimoto.com/yamaha/tt-r/885280
vai
http://www.nettimoto.com/yamaha/yz/889238



onko se sitten pakko olla juuri yamaha? näyttäis temmiä olevan -99 mallia ton yz:n hintaluokassa ja -97 cr hondakin löyty. näihin vois olla varaosa saatavuuskin jo huomattavasti parempi.

Vaan kun Kotkan läheisyydestä saisi olla ;)
Youtube kanava
JokkeMaster
Liittynyt:
22.12.2009 12:16

ViestiKirjoittanut JokkeMaster » 1.2.2010 23:08

Terve! Hakusessa olisi harraste käyttöön tarkoitettu 125cc pärrä. Kesäisin mentäis metässä/montulla ja talvisin sitten jäällä. Mahtaiskohan joku Husqvarna WR tai Honda CR ajaa asian? Pyörähän olisi sitten ensimmäinen. Kokoa minulla on 185cm ja 95kg.
Kawasaki Kx
Paikkakunta:
Varsinais-Suomi
Liittynyt:
9.3.2007 18:30

ViestiKirjoittanut Kawasaki Kx » 2.2.2010 1:13

JokkeMaster kirjoitti:Terve! Hakusessa olisi harraste käyttöön tarkoitettu 125cc pärrä. Kesäisin mentäis metässä/montulla ja talvisin sitten jäällä. Mahtaiskohan joku Husqvarna WR tai Honda CR ajaa asian? Pyörähän olisi sitten ensimmäinen. Kokoa minulla on 185cm ja 95kg.


No periaatteessa sulle kävisi mikä piikki tahansa. Jos ei niin väliä merkistä, niin kannattaa hankkia esim. sen merkkinnen pyörä minkä jälleenmyyjä on lähellä sinua ja josta saa osia tarpeen tullen helposti. Mutta jos enimmäkseen mettässä ajelet, niin sitten kannataa hankkia mieluummin enska, eli vaikka KTM EXC tai sitten Hussen se WR. Niistä löytyy valotkin ;) . Pääseehän noilla tietenkin montuillaki ja rossiradoillakin jos sitä meinaa.
Let The Good Times Roll.
OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32

ViestiKirjoittanut OA243 » 2.2.2010 8:41

JokkeMaster kirjoitti:Terve! Hakusessa olisi harraste käyttöön tarkoitettu 125cc pärrä. Kesäisin mentäis metässä/montulla ja talvisin sitten jäällä. Mahtaiskohan joku Husqvarna WR tai Honda CR ajaa asian? Pyörähän olisi sitten ensimmäinen. Kokoa minulla on 185cm ja 95kg.


Piikkisessä ei riitä tehot ainakaan montulla ja jäällä, vielä kun oot vähän isompi kaveri niin se ei jaksa mennä. 250 2-tahti olis varmaan paljon parempi vaihtoehto.
JokkeMaster
Liittynyt:
22.12.2009 12:16

ViestiKirjoittanut JokkeMaster » 2.2.2010 16:20

Kawasaki Kx kirjoitti:No periaatteessa sulle kävisi mikä piikki tahansa. Jos ei niin väliä merkistä, niin kannattaa hankkia esim. sen merkkinnen pyörä minkä jälleenmyyjä on lähellä sinua ja josta saa osia tarpeen tullen helposti. Mutta jos enimmäkseen mettässä ajelet, niin sitten kannataa hankkia mieluummin enska, eli vaikka KTM EXC tai sitten Hussen se WR. Niistä löytyy valotkin ;) . Pääseehän noilla tietenkin montuillaki ja rossiradoillakin jos sitä meinaa.


No tässä on monttu 3km päässä, että siinä varmaan ajelisin enimmäkseen(kesäisin). Crossi rata on 12km päässä, sielläkin varmaan aina välillä kävisin.Talvisin tässä on iso jäärata 1km päässä (siellä tulis talvet rässittyä).

OA19 kirjoitti:Piikkisessä ei riitä tehot ainakaan montulla ja jäällä, vielä kun oot vähän isompi kaveri niin se ei jaksa mennä. 250 2-tahti olis varmaan paljon parempi vaihtoehto.


Mutta repisikö tuo 250cc jo vähän liikaa? Kokemusta,kun on vain moposta ja veljen vanhasta CBR 125:sta.


Ja varmaan olis valot kyllä talvella aika kätevät, tulee jäällä niin pimee nopeasti.
OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32

ViestiKirjoittanut OA243 » 2.2.2010 17:23

En nyt viitti ihan kauheesti ottaa kantaa kun on en ikinä oo kyseistä peliä ajanu, mutta sanovat että oikein säädettynä tehot tulee ulos aika tasaisesti, eikä sitä tehoa montulla tai jääradalla liikaa ihan äkkiä oo. Toinen vaihtoehto ois tietty iso nelari, tehot tulee tosi pehmeesti ja pitkät huoltovälit.
Mutta en missään nimessä kyllä sitä piikkistä lähtis ostamaan.
Squbbe
Pyörä:
Tunturi Sport '73 & RD 125 '81
Paikkakunta:
Muhos
Liittynyt:
4.10.2009 10:31

ViestiKirjoittanut Squbbe » 2.2.2010 17:45

Morjensta.

Olen tässä jonkinnäköistä enskaa/crossia katellut jonkin aikaa.
Budjetti ei ole kovin suuri, semmoinen reilu tonni maksimissaan, että jää vähän varaa laittaakin.

Minkälaista suosittelisitte? Kokemusta ei ole enskan tai crossin ajosta. Ajattelin tuommoista vanhempaa 90-luvun jotain huollettua ja hyvin pidettyä 2t-pyörää esim. YZ 125 tai CR 125. Onko 250cc 2t liian iso/tehokas meikäläiselle? Tarkoitus olisi ajella jäällä, metsässä, montulla, myös hitaampaa ajoa.

Painoa on 60kg, pituutta noin 180cm.
JokkeMaster
Liittynyt:
22.12.2009 12:16

ViestiKirjoittanut JokkeMaster » 2.2.2010 20:35

OA19 kirjoitti:En nyt viitti ihan kauheesti ottaa kantaa kun on en ikinä oo kyseistä peliä ajanu, mutta sanovat että oikein säädettynä tehot tulee ulos aika tasaisesti, eikä sitä tehoa montulla tai jääradalla liikaa ihan äkkiä oo. Toinen vaihtoehto ois tietty iso nelari, tehot tulee tosi pehmeesti ja pitkät huoltovälit.
Mutta en missään nimessä kyllä sitä piikkistä lähtis ostamaan.



hmm....No kuinkahan paljon enemmän tuollanen 250 potkis? Onko raskas käsiteltävä, Pyörähän todellakin on sitten ensimmäinen ja sais olla helppo käsitellä. Budjettinihan on sellainen 2-3 tonnia(pelkkä pyörä).

Ehdotelkaa vapaasti.
Akselisto
Liittynyt:
7.4.2009 18:36

ViestiKirjoittanut Akselisto » 2.2.2010 21:30

Olen kyllä sitä mieltä että 250 2t on ehkä turhan raju ensimmäiseski peliksi. Jääradalla vielä menisi, ehkä soramontulla räppäilyyyn, mutta radalla ja metsässä voi hauskuus olla kaukana. Tilanteet tulevat niillä tehoilla aika nopeaan vastaan, joka ei ole kovin hyvä asia jos pyörän käsittely ei ole vielä selkäytimessä. Sama melkolailla koskee isoa nelaria, vaikkakin teho tulee hieman tasaisemmin ulos.

Paras mahdollinen ensi pyöräksi on mielestäni 250 nelari. Ongelma on nyt lähinnä siinä että 2-3k euron hankaloittaa vähän ajetun uudehkon pikkunelarin löytämistä. Tonni lisää niin alkaa löytymään. Ei sillä etteikö tuohon hintahaitariin voisi löytyä, mutta saattaapi myös tökätä näpit melkosen syvään paskakasaan. En sitä piikkiäkään sulkisi täysin pois, vaikka sinulla painoa onkin melkein 100 kiloa. Harrastaminen on paljon hauskempaa alkuun, kun tehot on omien taitojen kanssa lähellä samaa tasoa.

En miettisi sitä kuinka raskas on viedä pyörää mutkiin, mutta nyrkkisääntönä mitä isompi sen raskaampi. Huomattavasti enemmän raskaaksi ajamisen tekee tehot, jos niitä on liikaa... Aina voi vaihtaa isompaan sitten kun siltä alkaa tuntumaan...
xQ
Pyörä:
yz250f -11
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
20.11.2005 23:36

ViestiKirjoittanut xQ » 2.2.2010 23:44

on siinäki perää et nykyään isossa 2t:ssä tulee teho tasasesti ulos mutta jos ei ikinä kuramopoo ajanu nii tuskin kenelläkään tulee ensimmäisenä mielee pyörästä sanoo et tehotulee ulos sievästi!
Ja kuinka paljon enemmän potkis se 250cc? noh ero on ku yöllä ja päivällä vrt piikkiin! suosittelen alottaan sillä piikillä ja kattoo vuodenpäästä mopon vaihtoa.. tai vaikka puolen vuoden jos siltä tuntuu..
2-3 tonttua riittää aika hyvin siihen ensipyörään jos sulkee nelarit pois listalta.
pahinta alussa tahtoo olla ne vahinko kaasut mitä sattuu kaikilla pyörillä mutta isolla kakstahilla se on aika murhaava pikkupatikossa =DD piikki kulkee siellä jäälläkin alkuun ihan mukavasti kun kokemusta ei ole mopoa isommasta laitteesta..
CR250
Pyörä:
Honda XRV 750 Africa Twin -91
Paikkakunta:
Lieksa
Liittynyt:
19.5.2009 20:57

ViestiKirjoittanut CR250 » 3.2.2010 0:05

JokkeMaster kirjoitti:
OA19 kirjoitti:En nyt viitti ihan kauheesti ottaa kantaa kun on en ikinä oo kyseistä peliä ajanu, mutta sanovat että oikein säädettynä tehot tulee ulos aika tasaisesti, eikä sitä tehoa montulla tai jääradalla liikaa ihan äkkiä oo. Toinen vaihtoehto ois tietty iso nelari, tehot tulee tosi pehmeesti ja pitkät huoltovälit.
Mutta en missään nimessä kyllä sitä piikkistä lähtis ostamaan.



hmm....No kuinkahan paljon enemmän tuollanen 250 potkis? Onko raskas käsiteltävä, Pyörähän todellakin on sitten ensimmäinen ja sais olla helppo käsitellä. Budjettinihan on sellainen 2-3 tonnia(pelkkä pyörä).

Ehdotelkaa vapaasti.


Alla onkin jo kommenttia, mutta lähtisin ehkä kuitenkin puolikkaasta liikkeelle. Itse olen likelle sinun kokoluokkaa ja puolikas istui ainakin minulle paremmin käteen. Tietysti tuo "vanhuuden" tuoma itsesuojeluvaisto, ehkä avittaa tässäkin suhteessa.

En tiedä, puolikas on jo melkoinen "kappelikansan" laite, jos aivot jää kuskilta narikkaan.
Hsippe
Pyörä:
Husqvarna TE 250, TE310, Suzuki DL 1000 V-Strom
Paikkakunta:
Raseborg
Liittynyt:
21.9.2008 21:54

ViestiKirjoittanut Hsippe » 3.2.2010 11:00

No miten olis sitten KTM EXC200 (2t).
Toi olis tehoiltaan selkeesti 2t 250:stä miedompi ja paljon helpompi luonteeltaan kuin piikki. 2-tahtarina helppo ja halpa pitää kuosissa vanhanakin (ainakin jos vertaa vanhaan 250 nelariin).
JokkeMaster
Liittynyt:
22.12.2009 12:16

ViestiKirjoittanut JokkeMaster » 3.2.2010 16:25

Hyviä kommentteja!

Piikkiä olen itsekkin miettinyt,Koska kyllä ne tehot varmaan tällä osaamisella riittäisi ja sittenhän, kun alkaa tuntua, että tehoja on turhan vähän niin voi vaihtaa isompaan. 4t en suuresti olisi kiinnostunut pelkän rahoituksenkaan takia. Mitä eroja on huoltoväleissä vrt 125 vs 250. Onko pyörissä eroa jousitukseltaan/massaltaan.
motocrossman125
Liittynyt:
12.10.2008 21:41
kumman valitsen

ViestiKirjoittanut motocrossman125 » 3.2.2010 18:01

olen aloittel 175cm pitkä ja 55 kg painava

mietin että hommaanko 125 2t vai 250 4t???