AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut M-Racer » 28.11.2011 22:37

Olisi edes MXJ molempina päivinä, niin saisi muutkin kuin KTM junnut treeniä.

MXB:llä on muuten yllättävän suuri merkitys maahantuojille, koska siinä luokassa löytyy rahaa uusiin pyöriin, tarrasarjoihin ja varusteisiin vaikka ajaisikin sen 15 tuntia kaudessa...
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut wolvie » 28.11.2011 23:45

201262 kirjoitti:Mikä ongelma siinä on, että saa ajaa kahdet kisat samana viikonloppuna? Mulle huoltajana, mekaanikkona, autonkuljettajana ja pääsponsorina se on pirunmoinen säästö. Ja ainakin meillä kuski on jo nyt innoissaan kun ikä riittää ensi kaudella J:hin, saa ajaa kahdet kisat samana viikonloppuna.


Vuosi sitten piikkiluokkaa markkinoitiin kassareiden ja J:n väliluokkana. Luokkana johon voisi mennä harrastajat ja ylikokoiset kassarikuskit. Piikkiluokka olisi myös hyvä luokka ajaa yksi kausi kassareiden jälkeen ennenkuin siirrytään puolikkaisiin ja J:hin.

Todellisuus oli se, että piikkiluokasta muodostui J-kuskeille keino ajaa kisaa molempina kisapäivinä ja toisaalta vanhoille staroille mukava fiilistelyluokka.

Varmasti todella mukava homma em. kuskeille, mutta samalla se aiheutti sen että luokan kärjen taso on todella kovaa. Osa kärkikuskeista pärjäisi hyvin A-ryhmässäkin. Tästä taas seuraa se että kärjen ja hitaiden välinen vauhtiero on niin suuri että se muodostaa jo mahdollisia vaaratilanteita.

Onhan se tosi hienoa kun J-kuskeille on mahdollisuus ajaa enemmän kisoja ja saada tärkeätä kokemusta kilpailemisesta.

Jos oikein luin noita lajiparlamentin tarinoita niin ensivuonna osalla J-kuskeja on mahdollisuus ajaa piikeissä, J:ssä ja MX2:ssa. MX2:n pääsee jos on kymmenen parhaan joukossa. Eli pitäisi varmasti olla riittävästi kisoja.

Olen aikaisemminkin sanonut, että jos piikit jaettaisiin A ja B piikkeihin, niin silloin tuo vuosi siten markkinoitu piikkiluokka toteutuisi paremmin. A:ssa olisi J-kuskit, vanhat starat ja muut nopeat kuskit ja B:ssa harrastajat ja muut hitaammat kuskit. Olisi paremmin kivaa kaikille.
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
pmc
Pyörä:
YZ250F + YZ250
Paikkakunta:
Hollola
Liittynyt:
29.3.2009 12:07
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut pmc » 29.11.2011 0:04

wolvie kirjoitti:Olen aikaisemminkin sanonut, että jos piikit jaettaisiin A ja B piikkeihin, niin silloin tuo vuosi siten markkinoitu piikkiluokka toteutuisi paremmin. A:ssa olisi J-kuskit, vanhat starat ja muut nopeat kuskit ja B:ssa harrastajat ja muut hitaammat kuskit. Olisi paremmin kivaa kaikille.

Pystyiskö siitä erottamaan vielä savuselät luokan, koska olen vain vanha, mutta en stara?
OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut OA243 » 29.11.2011 0:27

J:ssä turpaan C/A:sta vaihtaneilta nelarikuskeilta ja piikkiluokassa turpaan Piriseltä ym. :D Kyl nyt menee piikkiset kaupaks. :D
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut M-Racer » 29.11.2011 9:10

Veikkaan, että noita vanhoja staroja on entistä vähemmän (eipä niitä kovin montaa ollut tänäkään vuonna) mukana ensi vuonna esim. Pirinen ajaa mun tietääkseni MX1 SM sarjaa. Myöskään toi jako homma ei oikein toimi, kun MX125 kuskeja on kisoissa 15 - 50 kpl eli tulee liian pienet ryhmät ja päivät on muutenkin liian pitkiä. Piikkiluokassa tehtiin varmaan negatiivinen ennätys paljonko numeroita varattiin suhteessa kuinka moni oikeasti meni viivalle :lol:
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut wolvie » 29.11.2011 9:25

pmc kirjoitti:Pystyiskö siitä erottamaan vielä savuselät luokan, koska olen vain vanha, mutta en stara?


Eikös silloin hyvä luokka ole vetskuissa?
Tosin eipä ne ukot mee hiljaa siellä vetskuissakaan. sielläkin kärki pärjäisi A-ryhmässä. Jos huhu pitää paikkansa, niin V40 saattaa ensivuonna olla kaikkein mielenkiintoisin luokka.
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut wolvie » 29.11.2011 9:28

M-Racer kirjoitti:Veikkaan, että noita vanhoja staroja on entistä vähemmän (eipä niitä kovin montaa ollut tänäkään vuonna) mukana ensi vuonna esim. Pirinen ajaa mun tietääkseni MX1 SM sarjaa. Myöskään toi jako homma ei oikein toimi, kun MX125 kuskeja on kisoissa 15 - 50 kpl eli tulee liian pienet ryhmät ja päivät on muutenkin liian pitkiä. Piikkiluokassa tehtiin varmaan negatiivinen ennätys paljonko numeroita varattiin suhteessa kuinka moni oikeasti meni viivalle :lol:


Olet ihan oikeassa, jotta A/B jako voidaan tehdä olisi osallistujia oltava enemmän. Väitän että Pirisen ja muiden nopeiden kavereiden myötä jonkin verran porukkaa jäi menemättä kisoihin, mutta se onko tällä porukalla määrällisesti oikeasti mitään vaikutusta tilanteeseen on eri asia.

Meillä oli vuosi sitten suunnitelmissa että tällä kaudella oltais ajettu muutama piikkikisa, mutta todettiin kuskin kanssa että vauhti ei sinne riitä joten jätettiin menemättä. Ensikaudella ei taida tämä kuski ajaa yhtään kisaa.
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
JayDaddy
Pyörä:
YZ450F '17
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
20.9.2003 13:23
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut JayDaddy » 29.11.2011 11:22

Jokohan oltais valmiita (edes) kokeilemaan jotain kyläkilpailuja ilman keinotekoisia luokkajakoja? Tuntuu ne muuallakin toimivan ihan OK.

Free for all, ja aamun aika-ajoista kaverit tason mukaan eri sarjoihin. Siinä ois sitten jokaiselle jotakin - ja oman tasoista vastusta.
Stylish as usual @ 2006
@ Twitter
willik
Pyörä:
exc&RR
Paikkakunta:
MLI/Jkl
Liittynyt:
2.1.2004 19:25
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut willik » 29.11.2011 13:11

JayDaddy kirjoitti:Jokohan oltais valmiita (edes) kokeilemaan jotain kyläkilpailuja ilman keinotekoisia luokkajakoja? Tuntuu ne muuallakin toimivan ihan OK.

Free for all, ja aamun aika-ajoista kaverit tason mukaan eri sarjoihin. Siinä ois sitten jokaiselle jotakin - ja oman tasoista vastusta.

Niimpä.

Vähän jotenkin epäilen, että moottoriliitto kyllä torppaa kaikki tommoset. Byrokraateille pitää olla papereita mussutettavaksi ja sääntöjä tehtäväksi, ei ne muuten elä.

"sarjacrossit" mutta kunnon tulospalvelulla ja oikealla kisafiiliksellä. Musta se olisi kyllä tosi jeppisjepulis.
-Gotham Squad-
Acme Motorsport
pmc
Pyörä:
YZ250F + YZ250
Paikkakunta:
Hollola
Liittynyt:
29.3.2009 12:07
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut pmc » 29.11.2011 14:39

wolvie kirjoitti:
pmc kirjoitti:Pystyiskö siitä erottamaan vielä savuselät luokan, koska olen vain vanha, mutta en stara?


Eikös silloin hyvä luokka ole vetskuissa?
Tosin eipä ne ukot mee hiljaa siellä vetskuissakaan. sielläkin kärki pärjäisi A-ryhmässä. Jos huhu pitää paikkansa, niin V40 saattaa ensivuonna olla kaikkein mielenkiintoisin luokka.

Ei ole V40 luokkaan ikä täynnä vielä kolmeen kauteen. Vauhti on kyllä kadonnut vuosia sitten....
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut M-Racer » 29.11.2011 15:13

Ensi syksyllehän on lajiryhmä suunnitellut sitä Grand Final kisaa, jossa eri luokkien parhaat pääsee vetämään toisiaan vastaan.

Ja oikeasti MXB:ssä löytyy kyllä kaiken tasoisille kuskeille vastusta ja kaikki kuitenkin pääsee liigakisoissa vetämään vähintään B-finaalin. Rohkeesti vaan lisenssin ostoon ja viivalle.
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut wolvie » 29.11.2011 16:27

willik kirjoitti:"sarjacrossit" mutta kunnon tulospalvelulla ja oikealla kisafiiliksellä. Musta se olisi kyllä tosi jeppisjepulis.


Käy kokeilemassa savo cuppia ensikesänä, suosittelen.

Käytiin viimekesänä vehviläisen leirillä ja kotimatkalla kokeiltiin lauantaina joensuussa ja sunnuntaina kiteellä olleet savocupin kisat. Oli muuten tosi hienosti järjestetty kisat. Ainut puute oli tuo elämää-hienompi ajanottosysteemi, mutta se ei ainakaan minua haitannut.
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
201262
Liittynyt:
18.7.2006 13:50
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut 201262 » 29.11.2011 18:00

JayDaddy kirjoitti:Jokohan oltais valmiita (edes) kokeilemaan jotain kyläkilpailuja ilman keinotekoisia luokkajakoja? Tuntuu ne muuallakin toimivan ihan OK.

Free for all, ja aamun aika-ajoista kaverit tason mukaan eri sarjoihin. Siinä ois sitten jokaiselle jotakin - ja oman tasoista vastusta.

Puollan...
LilSleazy
Pyörä:
KTM EXC 200 - Honda CR 500
Liittynyt:
18.11.2011 13:00
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut LilSleazy » 29.11.2011 18:12

Motocross tarvitsee ehdottomasti jonkun näköisen harrastelija luokan. Tämä on satavarmasti helpoin tapa kasvattaa meidän lajia, sekä moottoriliiton/ moottorikerhojen kassaa. Radat täynnä pyöriä ilman numeroita, Bssä ei aina pääse kaikki ajamaan, esim. Heinolassa toistakymmentä kuskia karsiutui B finaalista ja Riihimäellä ei ajettu B finaalia ollenkaan. Väitän että on paljon harrastelijoita jotka ei kilpaile sillä he kokevat että heille ei ole luokkaa. Kaveri joka aloittelee harrastamisen eikä ole seurannut lajia kymmeniä vuosia käy katsomassa B luokan kisan, ja ajattelee että tuoko on se luokka mihin minun pitäisi osallistua. On aivan sairasta ajatella että vuoden kokemuksella ajat samassa luokassa kuin 20 vuotta ajanut. CC kisojen osallistujamäärät harraste luokassa antavat mielestäni selvän kuvan siitä että Motocrossissa olsis oltava C luokka, eikö endurossakin ole. Alalla kun töissä olen niin voin allekirjoittaa sen minkä M-racer yllä mainitsi, harrastelijat on ehdottomasti kannattavin asiakas segmentti meidän alalla. Kun heille kaikille tarjotaan kilpaluokka kaikki hyötyvät.
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut M-Racer » 29.11.2011 20:45

Sen verran pakko kommentoida, että meikäläinen on viimeiset 20 vuotta ajanut joka vuosi vähintään pari kansallista kisaa, mutta nykyinen vauhti ei kyllä päätä huimaa :lol: Tsekkasin MyLapsista niin ainakin liigakisoissa MXB kaikki kuskit on päässeet ajamaan ainakin yhden startin eli vähintäänkin sen karsintaerän. Jos karsintaerässä vielä karsiutuu (eli kierrosnopeus olisi juuri ja juuri C/C:ssä 15 sakissa) niin se yksi erä riittää ihan hyvin. Lisää treeniä ja sarjacrosseja, niin kyllä se vauhti siitä kasvaa. Pointti siis on että MXB B-finaali on kyllä jo sen verran rauhallista tahtia, että jos siitä vielä paljon hidastaa niin mummot menee rollaattorilla ohi.

edit: ja MyLapsissa Riksun liigakisassa näytti kyllä olevan b-finaalikin.