Muuta Keskustelua

wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24
Outo työkalu

ViestiKirjoittanut wolvie » 16.2.2011 20:00

Selaisim 24mx:n sivustoa ja törmäsin omituiseen renkaanvaihtotyökaluun. Osaakos joku kertoa miten tuota käytetään?
Työkalu
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
Tommi Toukola
Pyörä:
KTM 200EXC
Liittynyt:
27.1.2011 10:56

ViestiKirjoittanut Tommi Toukola » 16.2.2011 20:10

tuolla vedetään venttiili vanteen reiästä esiin rengasta asennettaessa. Tuo ruuvi osa kierretään sielun tilalle venttiiliin. Ei tarvitse nyrkit verillä ähistä mikäli sattuu sellainen palteet toisissaan oleva kumi.
everton
Liittynyt:
2.10.2003 21:16

ViestiKirjoittanut everton » 16.2.2011 21:11

Toi on todella kätsy, tosin biltemasta saa n. 3 eurolla.
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24

ViestiKirjoittanut wolvie » 16.2.2011 21:12

Jaa,e ttä sellanen. No eipä tuo ole ollut mulla ongelma kun opin aikanaan tosi kätevän (eli mulle toimivan) tavan vaihtaa rengas. Tässä ohje kuinka kumi vaihdetaan
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
Jay_|P
Pyörä:
crf 250r -08
Liittynyt:
15.6.2006 13:41

ViestiKirjoittanut Jay_|P » 16.2.2011 22:44

Itse olen kanssa tehnyt tuolla tyylillä jo muutaman vuoden. En keksi kyllä kätevämpää tapaa vaihtaa rengasta. Kannattaa kokeilla
Tommi Toukola
Pyörä:
KTM 200EXC
Liittynyt:
27.1.2011 10:56

ViestiKirjoittanut Tommi Toukola » 23.2.2011 22:40

Onkos täältä muita lähdössä tuonne Pälkäneelle Pinteleen ajoihin. Olen aloittanut valmistautumisen toiseen enduro kilpailuuni ja huoltanut takaiskarini, nyt on sisällä Bilteman sae5 mineraali keulaöljyt ja ajetun testin valossa se tuntuisi aivan toimivalta. Mikäli pakkanen vielä hiukan hellittää ei ole aihetta pelätä sen puolesta ongelmia koska testissä pakkasta oli-16 ast. Edellis kisan jälkeen lyhensin vielä varmuuden vuoksi huolto Sprintteristä keulaa reippaasti ahtaan varikon pelossa, mutta tuli tehtyä turhankin hyvää työtä ja jouduin hankkimaan korvaavaa kalustoa. Nyt ajelemme 300e. Pösöllä ja laina kärryllä. Eukkokin selvisi ilmeisimmin pelkällä säikähdyksellä ja pääsi lekurista liki samantien pois.Turvavyöt rules. Tuota takaiskaria lukuun ottamatta mopo saa olla samassa kunnossa kuin Mäntsälän kisassa. Numerot on jo liimattuna (179) ja luokka on edelleen se vasta-alkajille tarkoitettu C-avoin. Tämäkin kisa ajetaan ilmeisesti täysin valoisan aikaan ja taidankin lähteä nyt vakio valoilla koittamaan mihin rahkeet riittää. Hiukan tämä sitkeä lentsu nyt haittaa hengästymistä, mutta josko se siitä, kuten Manu sanoi aikoinaan. Sen verran tosissaan olen, että taidan leikata kynnet lyhyemmäksi ja ajaa parran painonsäästön toivossa. Kaikki paremman tuloksen takia. :lol: :lol: :lol:
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 24.2.2011 1:06

Ensinnäkin on typerää laittaa keulaöljyä takaiskariin, kun ne ei kestä läheskään yhtä hyvin painetta ja lämpöä, toisekseen biltsun keulaöljy on niin saakelin sakeeta jo nollassa, että kannattas varmaan ne simmittelyt tehdä ihan oikeesti kunnon öljyllä. 5l hyvää takaiskariöljyä saa jo 85e eli tuo säästö menee jo typeryyden puolelle. 5l satsilla simmaat kummiskin 20x sen iskarin tai huollat täysin lk. 10x.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32

ViestiKirjoittanut OA243 » 24.2.2011 20:19

http://www.vurbmoto.com/theatre/1299/millcreek-uncut/

Cianciarulo (92) vetää aikas hyvin. :D Voin olla väärässä mutta väittäsin että alla 19/16 renkailla varustettu Pro Circuitin virittämä KX100. Ja tosiaan 125cc pyöriä vastaan.
Keijo-crossi
Liittynyt:
17.10.2004 15:59

ViestiKirjoittanut Keijo-crossi » 24.2.2011 21:07

SMK) kirjoitti:Ensinnäkin on typerää laittaa keulaöljyä takaiskariin, kun ne ei kestä läheskään yhtä hyvin painetta ja lämpöä, toisekseen biltsun keulaöljy on niin saakelin sakeeta jo nollassa, että kannattas varmaan ne simmittelyt tehdä ihan oikeesti kunnon öljyllä. 5l hyvää takaiskariöljyä saa jo 85e eli tuo säästö menee jo typeryyden puolelle. 5l satsilla simmaat kummiskin 20x sen iskarin tai huollat täysin lk. 10x.
Mille puolelle se sitten menee jos on laittanut sinne paineilmaa ja hydrauliikka öljyy? :D

Ei se väärin ole että harjoittelee iskarin huoltoa vaikka vähän huonommalla öljyllä. Tuskin se biltsun öljy niin huonoa on että leikkaantuisi siinä 6o käyttötunnissa. Varsinkaan harraste ajossa.
Tommi Toukola
Pyörä:
KTM 200EXC
Liittynyt:
27.1.2011 10:56

ViestiKirjoittanut Tommi Toukola » 24.2.2011 22:17

Tuota Biltemaa sinne laitoin koska sellaista sattui hyllystä löytymään. Oli jäänyt keulan huollon jäljiltä. Nyt on molemmissa päissä samat öljyt. Sellaisen kokeen tein heti iskarin asennuksen jälkeen, että polkaisin jalkatapista mopon vieressä seisten ja tuntui kumpikin pää painuvan ja nousevan takaisin tasatahtiin. Tätä testiä olen aikapitkään jo käyttänyt. Eihän se kerro mitään alustan toimivuudesta, mutta minun rituaaleihin se on kuulunut. Nää on niitä uskon asioita. Tuolle Biltsun öljylle en useista soitteluista huolimatta saanut VI arvoa. S.postilla sain kemiallisen viskositeetin arvon 14.8csp 40ast.C. Mitä lie sitten tarkoittaakaan?
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 24.2.2011 23:41

Ei mitään, koska tarttisit myös VI-arvon, joka ilman lukuarvon tietämistäkin on tunnetusti siinä liemessä jotain umpisurkeen ja jätteen väliltä. Tän voi 20e sijotuksella testata jokainen itsekin: ostaa 1l jotain korkean VI:n keulaöljyä ainakin Silkolene Pro RSF (en myy, mutta ostan itselle kilpailijalta täyteen hintaan kun se on ainoo 2.5W mikä Paiolissa toimii), BelRay Fork Oil (myyn ja käytän kesällä, 2.5W ei vaan saa Suomeen) tai Motorex Fork Oil (halvinta sisään ja halvinta ulos, WP:ssä rok, ihan ranteet-auki liemi Paioliin ja yli 7.5W mihin vaan) - kaikki max. 20e/l ja VI lk. 400.
Otat keulaputket irti, purat ja valutat tyhjäks toisen pumpun, sinne joku noista ja toiseen jätät biltsut. Sit käännät paluun kiinni josta muutama naksu auki, molemmista saman verran, kippaat kepit ulos hyytyyn ja meet muutaman tunnin päästä koittaan miten liikkuu. Jos ei eroa huomaa jo eka painalluksella, ei varmaan kannata nähdä yhtään vaivaa iskarien eteen tai sit on jotain rikki.

Toi testi on ihan oikea ja lähes täydellinen, sit kun on sen painamisen oikein tekevä kaveri tekemässä sen ja saa itse katsoa muutaman metrin päästä, sit se on täydellinen, sit sä myös näet joka vaiheen iskua miten balanssissa ne menee ja tulee sen lisäks että itse tunnustelet. Ellei niin pistä vaimo ottaan kännykameralla videoo kun painelet, mut jos se hyppysiin menee tasatahtia niin ei yli yhden simmin tai yhden max. kympän paksuuseron heittoa ole ja yleensäkin vaan napsuista enää kii. Spooriin tota testiä kantsii jalostaa sen verran että haet sen munat korkissa asennon, sillä kohdin seisaalles ja sit tiiät paljonko se vastaa tapeilla painona stongassa, koitat niin. Spoorissa kummiskin pakko pitää painoa edempänä kun patit linkoo kuskis ylös ja samaan aikaan mopo menee eteenpäin, eli tuntuu kuin patit heittäs taaksepäin eikä ylöspäin kuten kesällä/seisten. Meinaan ei ne vetomiehetkään saa AINA pidettyä persettä penkin otteessa, et joko ajat 5km/h tai unohda moinen turhana toiveajatteluna ;)

Mutta teeppä Tommi testi ja varaudu satsaan se toinenkin 20e. Toisaalta jos oot alipainepumpun kehitelly niin voit käyttää tota 85e/5l takaiskarilientä myös keulassa - lisää työtä mut sekin toimii.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
Tommi Toukola
Pyörä:
KTM 200EXC
Liittynyt:
27.1.2011 10:56

ViestiKirjoittanut Tommi Toukola » 25.2.2011 12:04

Tuota alustaa säädellessä olen ottanut sen lähtökohdan, että pyörä olisi ns. balanssissa. Toisinsanoen mun ajoasentoni on sellainen minulle normaali asento, painopiste suunnilleen tappien kohdalla. Tuo painelu testi on jotenkin korvannut tuon sag. mittailun pois ja haen esijännityksiä vain polkemalla ja ajamalla. Noita painumia en siis mittaile, enkä tiedä mitä ne pyörässäni ovat. Tämä siitä syystä, että yksin tallissa turatessa tahtoo mittaaminen mennä vaikeaksi. Niinkuin SMK tuossa edellä mainitsi on polkemis tavalla myös merkitystä, minulla on omani ja pyrin sen aina tekemään samoin. Nämä eivät ole mitään ohjeita kenellekkään alustan säätöön vaan kertomuksia kuinka itse teen. Sellainenkin laite tuli tehtyä millä saa mitattua iskarin ulostulo nopeuden huollon yhteydessä. Toki myös sisään meno nopeuden eri naksujen asennoilla. Vieläkun keksisi mihin tuota voisi käyttää. :) Lähinnä öljyjen vertailuun? Tietty jos kajoaisi shimmeihin niin sitten saisi faktaa muutoksesta heti. 8)
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 26.2.2011 23:54

Painelutesti ei korvaa static sag mitenkään, etupäässä se on yks paska hailee/ei kannata jousia miettiä yhtyään sen mukaan vaan poistaa kitkat jos persiillään, takapäässä se on kotarissa oltava koko lailla 35-40mm jotta toimii. Jotkut käyttää pikkasen enempikin, 42mm, spoorissa jopa 45mm, se rokkaa kovalla jousella näillä hangilla semmosella laahaavalla roikkuvalla hanaa-vaikka-perse-ulvos -ajotyylillä. Eli kuten nyt rossarit ajaa kun väsy iskee ja mopo vie, vakiorossiiskarein.
Sit kun se kitkan lähde on poistettu niin katsii kyllä keulasta mitata sag kuski päällä ja munat tankin korkissa, kuten takaakin. Noilla pumppauksilla/paineluilla haetaan ne vaimennukset balanssiin, jouset kertoo sagit. Jouset on ensin oltava oikeet ja balanssissa, sit ruvetaan raapiin munia vaimennusten kans. Olis syytä muistaa että vain 35-50% pohjausvoimasta tulee jousista, kaikki muu on vaimennusta ja eniten suhteellista osuuttaa pohjaamisene jousilla on hyppyjen alastuloissa, pateissa, kivikossa jne. vaimennukset on selkeesti suurin määräävä tekijä.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
Tommi Toukola
Pyörä:
KTM 200EXC
Liittynyt:
27.1.2011 10:56

ViestiKirjoittanut Tommi Toukola » 27.2.2011 17:30

Tarina kisasta: http://www.xracing.fi/foorumi/index.php?topic=433.0
Jay_|P
Pyörä:
crf 250r -08
Liittynyt:
15.6.2006 13:41

ViestiKirjoittanut Jay_|P » 27.2.2011 18:41

Olin Mk 2 lähössä siinä punasessa ransiitissa lähettelämässä porukkaa peltoaukeelle. Tuli bongattua teikäläinen siinä "kiireen" ohessa, näytti melko mukavalta menosi! Hieno kuulla että kisa meni hyvin.