AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

Jaze
Pyörä:
KTM 125sx 2009
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
20.7.2005 22:09
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut Jaze » 25.5.2013 22:54

http://www.justin.tv/vegassx#/w/5749117104/2
Ei riemulla rajaa kun crossilla ajaa!
Slage
Pyörä:
Suzuki RM-Z250
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
11.12.2011 13:39
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut Slage » 25.5.2013 23:07

Ja RV:n dominointi jatkuu.
JS7 otti turpaan mookielta :D
Jaze
Pyörä:
KTM 125sx 2009
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
20.7.2005 22:09
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut Jaze » 25.5.2013 23:08

Ja Reed 23. Jokohan mies laittaa pian pillit pussiin?
Ei riemulla rajaa kun crossilla ajaa!
Bream
Pyörä:
KTM 250SX-F ´07
Liittynyt:
14.9.2010 16:13
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut Bream » 26.5.2013 0:53

Reedil ollu vissiin joku pöpö. En yhtään ihmettele vaik kaikki ois muuten kohdallaan, mut vatsatautia ni tiputtaa miehen helposti tuol tasolla. Oma kokemus viimeksi vatsataudista ni en jaksanu 2 viikkoon pelata futista, yks spurtti ja pumppu hakkas niin että meinas rinnasta tulla ulos. Saati kieputtaa 450cc:tä limitillä. :D

Ohan toi Villopoto iha käsittämätön kaveri. :eek:
J!gs@w#
Pyörä:
Ktm 250sx-f -10
Paikkakunta:
Lojo
Liittynyt:
13.3.2007 23:46
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut J!gs@w# » 26.5.2013 1:56

Slage kirjoitti:Jep, ihan hyvät oli meiningit!
Kovalaisen kohtalo vaan jäi harmittamaan, oli kyl häijjyn näkönen tilanne. Pyörä siis sammui ilmassa ja siitä sitte tangon yli ku tuli alas. Ei kuulemma pahemmin satuttanu itteensä, mut jotain pientä ilmeisesti ni ei lähteny enää LCQ:n.

Kullas suvereeni, tiainen pettymys. Ihme sählinkiä tiaiselta taas ja keskeytykseenhän se sitte siis loppu.
Oli se kullaksen meno ihan erilaista muihin verrattuna. Ja oli vissii iha suht vakio kone pyörässä?

Aurinko pääs polttaa iha mukavasti ;)


tianen talutettiin vanhan polvivamman vuoksi pois.. ainakin varikolla sanoi niin.. että otti hittii kun tuli vasta pattiin jossain hypyssä.. ja kovalaisella sammui pelit omasta syystä kun painoi jarrua ja ei laittanut kytkintä niin veti pimeeks ja yli..
Everyone crashes. Some get back on. Some don't. Some can't
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut M-Racer » 26.5.2013 7:06

M-Racer kirjoitti:
Slage kirjoitti:
JayDaddy kirjoitti:
Slage kirjoitti:Turun superi sitte ylihuomenna! Mites, onko Kullas ylivoimainen vai pystyykö Tiainen haastamaan?


IMO: Ei pysty. Pidän Harria huomattavasti teknisempänä kuljettajana ja näin ollen tulee pyyhkimään lattioita muilla. Esim. jossain Siilinjärven superissa vois olla nyt hyvätkin mahdollisuudet haastaa, mutta Turussa ei.


Näin meikäki ajatteli mutta ton ratakartan perusteellahan tuo turun rata on hyvinkin helppo, joten aloin funtsimaan että jos kuitenkin Santtu pystyis Harrin haastamaan. Mutta saa nähä, toivottavasti ois hyvää vääntöö.

Tänään nähdyn perusteella Harri menee menojaan.

Tänään pitäisi sitten itse ajaa, mutta toisaalta huomenna tehdä ihan normaalisti töitä eli pohjia myöten ajellen menee tämä päivä.
Viimeksi muokannut M-Racer päivämäärä 31.5.2013 14:19, muokattu yhteensä 1 kerran
JayDaddy
Pyörä:
YZ450F '17
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
20.9.2003 13:23
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut JayDaddy » 26.5.2013 8:52

Katsojan silmiin rata taas näytti oikein hyvältä. Ehkä suurin plussa: se kesti koko päivän eikä tilanteet aiheutuneet kuluneesta radasta. Jopa hivenen parani kun alamäet ja kulmat pyöristyivät? Maybe.
Muutama asia mitä bench racerin silmiin osui noista lipoista:
1) Tarkkanen & Mäkinen: jos sä vedät joka kierros niin kovaa kun pelit kulkee pattisuoralle ja tuurilla pääset siitä läpi ni kyllä päivän aikana tulee sen verran kierroksia et varmasti lähtee. Mäkinen otti LCQ:ssa järjen päähän (en mene sanomaan finaalista kun en tiedä mihin erä päättyi), Tarkkanen lähti finaalissakin vielä. Tyhmyydestä en voi rataa syyttää. Nätisti näytti menevän keskivertokuskilta näin: pari ekaa pattia rauhassa ja sitten höpinää töttöröön. Suora loppui ennen ku veto takapyörältä.
2) Koskela paukutteli siinä rytmisuoralla n. 30% hypyistään vajaaksi: takarengas jäi vastamäkeen. No viiminen kerta jäi sitten koiranluista kiinni.
3) Hannulan pannut triplassa: Ensin jättää lämppärikierroksella jo triplan hiveven vajaaksi, ja sitten erän ekalla kierroksella vauhtia selkeesti vähemmän, ilmeisesti joku aivopieru kun ei osannut päättää että tuplaako vaiko triplaako. Välimallin toteutus.
4) Takatalon lippaa en nähnyt, mut kuulin et lippusiima oli vanteessa jo ennen hyppyriä ja se sitten paisko pelin poikittain ilmassa?
5) Kovalainen sammutti pelit, kylä lähtee!
6) Lähtökohtaisesti Tiaisen tekniikka on mun silmiin aika huono: kyynerpäät roikkuu kyljissä. Se ei ole americcaa, superi on.

Itse en ollut niinkään huolestunut radasta, vaan meidän kuskien osaamistasosta. Hyndet oli kuitenkin kohtuu simppeleitä ja tarjosivat eri variaatioita. Kullasta ja Viljakaista ei tarvitse mainita, mutta nostetaan muutama muu nimi esille:
Oinonen: jos vaahtosammuttimen kokonen jäbä pystyy ajamaan pattisuoran fiksusti läpi joka kierros ni pidemmät kaverit saa katsoa peiliin. Mun mielestä yksi päivän yllättäjistä.
Eriksson: yksi sana, kokemus. Ei urotekoja, näkymätön, tulos seisoo taululla.
Aaltonen: Nyt oli Miskalla väärä paikka. Pelotti vanhan miehen puolesta ja tais vanhaa miestäkin pelottaa kun otti jokaisen hypyn takapyörälle alas. Ei toimi.
Lehtinen: suottaapi olla ny pää jäässä pahemman kerran. Tooooosi pehmeä.

Muutaman muunkin voisi poimia, mutta otetaan vielä tämä: Patrik Raittala. Suoritusvarmuus Viljakaisen luokkaa. Todella hyvä tekniikka ja tietää miten piikillä noita ratoja ajetaan. Ei ylimäärästä ohjelmaa. Ei tainnut triplaakaan finaalissa hyppiä, mutta käänsi seuraavan mutkan sisäreunaan.

Siinä on monella A-luokan jätkällä itsetutkiskelun paikka. Enpä nähnyt Kolehmaiselta tai Haavistolta tilanteita. Jätkien peleistä puuttuu pikkasen potkua verrattuna noihin isoihin, mutta silti vedetään triplat puhtaasti yli. Ja jos ei vedetä ni osataan käyttää sen verran sitä oikean puolen kapulaa et voidaan kyllä ottaa pienemmälläkin jaolla.
Stylish as usual @ 2006
@ Twitter
suomihärkä
Liittynyt:
14.6.2005 18:56
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut suomihärkä » 26.5.2013 19:39

Kyllä rata oli mielestäni upea. Juusi sellainen kuin Superiradan pitäisi olla.
Xracing sivustolla olevat kuskien kommetteja sisältävän pätkäkin mukaan, kuskit pitivät radasta todella paljon.
Mielenkiintoisin kommentti tuli Kovalaiselta, jossa hän piti pattisuoraa huonona ideana suomen sarjaan. Oikein rakennettuna se vain lisää kuskien tasoeroa.
Mikä onkin aivan totta!
Saas nähä osataanko Vantaalla tehdä pattisuora oikein, vai ymmärtävätkö jättää sen pois kokonaan?
Mene ja tiedä? Ehkä se selviää kun vantaa Superi on kilpailtu :D
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut M-Racer » 26.5.2013 22:47

Vantaalle tulee pattisuora.
Viimeksi muokannut M-Racer päivämäärä 13.6.2013 12:10, muokattu yhteensä 1 kerran
JayDaddy
Pyörä:
YZ450F '17
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
20.9.2003 13:23
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut JayDaddy » 27.5.2013 6:50

M-Racer kirjoitti:Huoh. Jossain mättää kun ei kuljettajat halua / uskalla ajaa Suomen motocrossin pääsarjassa ja aika pikaseen se syy pitää löytää tai voidaan haudata koko homma. Ja Vantaalle tulee pattisuora.


Tämä on totta. Tais Pitkähalme sanoa et 5 luokkaa ja 117 ilmoittautunutta. Ei kai siinä muuta syytä ole kun liian vaikea rata. Periaatteessa ymmärrän kyllä että esim. B-luokka kärsii osallistujakadosta, mutta tuota A-luokan pienuutta pidän häpeällisenä.

Hovi kirjoitteli Hyvinkään aikana et (suurella osalla?) jengillä A-luokassa petti kunto. Superissa liian vaikee rata. Alkaa tää koko touhu näyttämään siltä et siirrytään kaikki Speedwayn puolelle. Lyhyet erät ja saa vetää munat tankilla. Tosin, kyllä sinnekin tarvii tehdä shikaaneja ja ties mitä kieputuksia ettei vaan keskinopeudet nouse liikaa.

E: En tiedä yleisömäärää, mutta omaan silmään sitäkään ei paljoa ollut. Syytä en tiedä.
Stylish as usual @ 2006
@ Twitter
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut M-Racer » 27.5.2013 9:23

Todella ärsyttävää TMK:n puolesta, koska tekivät taas kovan homman kisan eteen. Luulen että aika moni kyllä tiesi kyseisestä tapahtumasta, mutta eivät tulleet paikalle. Mikä voisi olla syynä:
- crossi ei yksinkertaisesti kiinnosta, koska muitakin tapahtumia on paljon ja netistä löytää viihdettä niin helposti
- pitäisikö lipun hinnan olla vieläkin halvempi? 16€ kahdesta päivästä ei kyllä ole paljon
- toisivatko julkkikset ihmisiä paikalle?
- aktiivisten crossin seuraajien kiinnostusta vähensi varmaan pienet osallistujamäärät

Mitä muita syitä voisi olla?
Viimeksi muokannut M-Racer päivämäärä 13.6.2013 12:10, muokattu yhteensä 2 kertaa
JayDaddy
Pyörä:
YZ450F '17
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
20.9.2003 13:23
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut JayDaddy » 27.5.2013 9:54

Näin lajiniilona... 16€ (20€ portilta) ei ollut paha hinta. Lapset oli 10€. No, meni siihenkin meidän tiimiltä 60€, mutta mielestäni OK. Onhan tämä se lippulaivatuote. Keli oli hyvä, rata oli hyvä, järjestelyt kaikkineensa olivat hyvät. Tuli siinä kyllä itsekin kisojen jälkeen mietittyä että ei tullut "wanhoja tuttuja" tänä vuonna vastaan mihin on aikasempina vuosina törmännyt esim. 10 vuoden jälkeen.

Aikataulu näytti paperilla paremmalta kun se sitten loppuviimein oli, osaltaan johtuen C/A luokan LCQ:n peruuntumisesta. Yllättäviä 15min taukojakin tuntui olevan vaikka radan kasteluun meni se 5min. Kaivuri taisi kerran pyörähtää radalla?
Tuo kaksi luokkaa oli mielestäni liian vähän. Rata olisi kestänyt (ainakin) yhden lisäluokan. Taitaa jotain sääntöpykäliäkin tästä olla, mutta enemmän olisi saanut olla tapahtumaa. Ottaen huomioon että varsinaiset kisat alkoivat vasta 14:15 niin tuota olisi voinut aikaistaa ja mahduttaa (ainakin) yhden luokan lisää. Pikkasen taiteilua, koska jos rata hajoaa alta niin...

Olisiko sitten esim. MXJ pitänyt ajaa lauantaina? Mietin lähinnä sillä, että jos lauantaina ajettaisiin ns. kisaluokat ja sunnuntaille rataa muutettaisiin isolla kädellä: pattisuora pois, triplasta viiminen patti pois, ehkä tiukemmista paikoista (esim. 2-2-2-suoralta) keskimmäinen tupla pois yms. Toisiko tämä lisää sunnuntain harrastelupäivään kuljettajia? Tekisi sellaisen että C/B kuljettajatkin pystyisivät ajamaan. Voisi palvella myös MXB ja MX125 luokkaa kun olisi jo etukäteen tiedossa että rataa tullaan helpottomaan.
Stylish as usual @ 2006
@ Twitter
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut M-Racer » 27.5.2013 11:12

Ei välttämättä mikään huono idea, ehkä joku MXJ:ssä ajava piikkikuski tulisi ajamaan myös sunnuntaina. Toisaalta itse haluaisin vanhan jenkki systeemin eli heatit, semit, last chance ja finaali, koska nykyään alkueräissä kisataan ainoastaan ykköstilasta ja ysisijasta (vika suoraan jatkoon). Mutta siis ei tuo MXC/A, MXJ ja SX lauantaina ja sunnuntaina MX125, MXB ja MXC/B välttämättä kuulostaisi pahalta. Joka tapauksessa pitää kuitenkin muistaa että Suomessa ei ole oikeasti muita kuin harrasteluokkia ja siksi radat pitää suunnitella sen mukaan, että jengi pääsee maanantaina taas töihin tai kouluun vaikka hypyn pituus menisi metrin yli tai vajaaksi. MXJ luokkaanhan pääsee kun on sopivan ikänen ja omistaa lisenssin ja pyörän eli ei ole tarvinnut ajaa metriäkään aikaisemmin.
suomihärkä
Liittynyt:
14.6.2005 18:56
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut suomihärkä » 27.5.2013 12:47

Tuossa soittelin useita kuskeja läpi tiedustellen syytä poisjääntiin.
Yksikään SM-Supercrossia ajanut kuski ei jäänyt pois sen takia että rata olisi vaarallinen/pelottava.
Syyt ovat olleet henkilökohtaiset, on häitä ja sen semmoisia.
Yksi kysymys tosin heräsi mieleeni?
Oliko mm. Helsingin kisassa olleita Baltian ja Ruotsin kuljettajia infottu Turun kisasta?
Pieni kansainvälinen leima kisassa, olisi voinut tuoda paikalle myöskin yleisöä?
Vai onko niin, että vain hallikisat ovat niitä, jonne kuskeja voisi ulkomailta tuoda.
Ookoo, Ruotsissa oli samaan aikaan MX1-luokan kapinat, mutta mm. Sjöbergille voisi maistua ehkä helpommin saatavissa oleva Supercross mestaruus Suomesta, kuin podium sija Ruotsin MX1-luokasta?
Baltiassa olleista kisoista en tiedä? Olivatko kaksikko Kutsar ja Kahro tietoisia Turun Superista?
Turku kun on kuitenkin mitä mainioin paikka saapua mm. Baltiasta ja Ruotsista!
Siilinjärvi on tietys asia erikseen :-)

Tämä siis vain tuli mieleen, kun M-Racer tuumas että jotain tarvitsee asialle tehdä ja pian :-)
JayDaddy
Pyörä:
YZ450F '17
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
20.9.2003 13:23
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut JayDaddy » 27.5.2013 13:25

Osallistujamäärät napattu aika-ajoista:
Hyvinkää, MX2: 45
Hyvinkää, MX1: 33
Rauma, MX2: 35
Rauma, MX1: 27
Turku: 27

Ilmeisesti superia ei sitten vaan haluta pikkupyörällä ajaa, koska startti on niin isossa roolissa? En tiedä, mutta eihän tuo hyvältä näytä.
Stylish as usual @ 2006
@ Twitter