AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

pecu_83
Pyörä:
Suzuki RM 125
Paikkakunta:
HML
Liittynyt:
28.5.2008 10:18
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut pecu_83 » 8.2.2012 22:44

Mutta eipä taida se jenkeissä tienaaminenkaan olla ihan itsestäänselvyys. Hieno olisi kyllä nähdä suomalaisia siellä. Ruotsin pojathan on tonne jenkkeihin lähteny rohkeasti kokeilemaan siipiään. Viime kesän nationalsseissa tais olla 3 ruotsalaista osassa kisoja (ja heistä vissiin 1 pääs puomille). En tosiaan tiedä millatteet näytöt pitää suomikuskilla olla että pääsee jenkkeihin ajamaan edes nollabudjetilla, saati sitten palkattuna kuskina.
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut wolvie » 8.2.2012 22:53

Kattelin jotain ohjelmaa viimevuoden puolella ja siinä kertoiltiin Englannin crossitouhuista. Jos oikein ymmärsin, niin siellä olisi kanssa mahdollista ansaita elantoa motocrossilla.
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut M-Racer » 8.2.2012 23:31

pecu_83 kirjoitti:Mutta eipä taida se jenkeissä tienaaminenkaan olla ihan itsestäänselvyys. Hieno olisi kyllä nähdä suomalaisia siellä. Ruotsin pojathan on tonne jenkkeihin lähteny rohkeasti kokeilemaan siipiään. Viime kesän nationalsseissa tais olla 3 ruotsalaista osassa kisoja (ja heistä vissiin 1 pääs puomille). En tosiaan tiedä millatteet näytöt pitää suomikuskilla olla että pääsee jenkkeihin ajamaan edes nollabudjetilla, saati sitten palkattuna kuskina.

Juttelin noiden Ruotsin tyyppien kanssa niiden diilistä ja ne ostivat motocrosslomia järjestävältä MX Heaven yritykseltä kokonaisvaltaisen paketin tammikuusta – syyskuuhun, johon sisältyi kisapyörä ja harjoituspyörä, majoitus, kuljetukset, mekaanikko, bensiinit, kisamaksut, harjoittelu ym. 45 000 eurolla. Ainoa mistä kuljettajien piti itse huolehtia oli taskurahat ja esimerkiksi Fredrik Noren tienasi Nationals kisoista kauden aikana yli 8000 dollaria palkintorahaa omaan käyttöönsä. Sanoivat myös sitä, että MM-sarjassa tiimipaikasta saa maksaa sen 60 000 - 100 000 € riippuen nopeudesta / tiimistä.

Ruotsalaisista Fredrik Norenin loppusijoitus pisteissä 26. ja Calle Aspegrenin 36. Tänä vuonna AMA Nationalseissa ja muutamissa supercrosseissa on mukana neljä kappaletta kun tänä vuonna MX1 MM-sarjassa ajanut Rickard Sandberg sekä Ruotsin mestaruustasolla kilpaillut Robert Lind liittyvät mukaan seuraan. Muistaakseni toi Rasmus Sjöberg käy / kävi vetämässä parissa superissa.

Mun mielestä jonkun suomisankarin pitäisi käydä tyrkkäämässä vaikka se vika Nationals kisa Lake Elsinoressa, Vehviläisen tukikohdasta on siihen muutama kymmenen mailia ja varmaan voisi saada pyörää vuokralle ym. Saattaapi olla, että vuonna 2013 siellä on muutenkin Nationalseissa tiimi missä tiimipäällikkö puhuu savoa, mutta en sitten tiedä onko siinä kuskeja Suomesta? Voisi myös kuvitella, että Amerikan KTM:n Offroad puolen pomo suhtautuu ainakin lähtökohtaisesti semisuopeasti suomicrossareihin eli siltä suunnaltakin voisi olla vähän helpompi saada apuja?
JayDaddy
Pyörä:
YZ450F '17
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
20.9.2003 13:23
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut JayDaddy » 9.2.2012 9:19

Tässähän on hyvää sanailua. Ja ei oikeastaan mitään lisättävää. *nyökyttelee hyväksyvästi*.

Se mikä tuosta OAT listasta pistää silmään, ihan nopealla vilkaisulla viime vuoden EM-kuskeja löytyy listalta monta: Zecchina, Zeni, Rätsep, Tonkov, Fors, Vandueren, Getteman + sitten nämä Ferrandis, Heibye, ehkä muutama jää mainitsematta. OK, nuoria jamppoja, enkä tiiä sitten että paljon sielä on rahaa laitettu pöytään, mutta en voi olla leikittelemättä ajatuksella: MX3 vs EMX2. Olisko Ludden pitänyt koittaa EM-sarjan kautta vai onko tämä MX3 nyt way to go. Potisek ajaa MX1, true, Julien Bill taas ei aja. Campano ajoi viime kaudella hyvin, mutta sekin on ottanut vähintään 5 sekkaa pois kierrosajoistaan verrattuna MX3 aikoihin (eikä muuten tuolla listalla ko. jamppaa ole siltikään...)

wolvie kirjoitti:Kattelin jotain ohjelmaa viimevuoden puolella ja siinä kertoiltiin Englannin crossitouhuista. Jos oikein ymmärsin, niin siellä olisi kanssa mahdollista ansaita elantoa motocrossilla.


True. Englannissa on paikalliset sarjat kovassa huudossa. Siinä myös yksi syy miksi sieltä ei MM-sarjan kiertäjiä juurikaan tule, niillä on liian hyvät oltavat omalla saarellaan. :) Esim. Nicolas Aubin ajaa Dave Thorpen Buildbase Honda tiimissä ja pääpaino on Englannin kisoissa, vain valikoituja MM-osakilpailuja kuuluu kalenteriin. Marc De Reuver teki sopimuksen Englantiin, kuten myös Gert Krestinov. OK, no Reuverilla ei juurikaan enää kaasukäsi riitä MM-sarjan "koville sijoille", mutta on se kyllä sen verran nimimies että ei varmastikaan ole t-paita ja lippalakki palkalla sumusaarilla vetämässä.
Stylish as usual @ 2006
@ Twitter
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut M-Racer » 9.2.2012 11:21

No luulen, että suurin syy Ludden MX3 systeemiin on Pyrhönen. Viime vuonna hengasivat jo tosi paljon yhdessä ja varmasti siinä on hyvää synergiaa, sponsseja + säästöjä kun kahdestaan kiertää sarjaa vrt. yksin EM:iä. Suomisponssien ja median kannalta varmaan esim. podium sijoitus MM sarjassa saa suuremman huomion kuin EM-kisoissa. Mitä eri sarjojen arvostukseen tulee lajin ulkopuolella, niin ei ainakaan mulla ole mitään hajua kuinka kova taso noissa F1 veneissä oli kun Seiliö siellä pärjäsi tai vaikka millainen taso on Laser Radialeissa jossa Sari Multala on voittanut MM-kultaa. Sama kai se missä sitä hanaa antaa, kunhan antaa :lol:
JayDaddy
Pyörä:
YZ450F '17
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
20.9.2003 13:23
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut JayDaddy » 9.2.2012 11:34

Vaikka MX3 "MM-sarja" on suomisponssien kannalta houkuttelevampi kun EM-sarja, niin jos tavoite on ajaa ammatikseen MX1/MX2 niin onko se sitten kuitenkaan oikea tie. En tiedä, mutta voisin kuvitella että tiimipomona oisin kiinnostuneempi niistä EM-kuskeista kun pappaluokan vetäjistä. IMO: MX3sta pitää oikeesti dominoida että joku sut huomaa. EM-sarjassa riittää vähempikin. Toisaalta, eihän se Fabvre saanut mitään järkevää pakettia kasaan, ja joutuu vielä todistamaan paikkansa MX2 MM-sarjassa. Toivotaan ny parasta kuitenkin suomipenoille. =)
Stylish as usual @ 2006
@ Twitter
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut M-Racer » 9.2.2012 14:47

Joka tapauksessa kisaaminen maailmalla vaatii rahaa ja oikeasti sponssien kannalta EM sarja on aika tyhjä arpa, hyvätkään sijoitukset siellä ei näy missään mediassa Suomessa. En tiedä minkä tasoinen toi EM-sarja oli kun Pirinen ajoi pronssille 2003, mutta ainakin itse pidän Vehviläisen ja Pyrhösen MM-mitaleja kovempina suorituksina. Sitten kun vaarina jätkät istuu kiikkustuolissa niin kyllähän MM-mitali huomattavasti hienommalta tuntuu, kuin joku EM.

Luddelle vaan hyviä sijoituksia MX3 MM-sarjasta, sponssit kohdilleen, muutamalla villillä kortilla koittamaan MX1 kisoja ja sitten rahoitus kasaan ja ensi vuodeksi tiimipaikkaa ostamaan....tai jättää ton pelleilyn sikseen ja lähtee jenkkeihin kokeilemaan onneaan. Varmasti paremmat radat, kuskit, sää, palkintorahat ja mikä parasta muistot jotka jäisi ks. reissusta. Lisäksi uskon, että mantereen vaihtaminen ja uudet radat ym. toisi hyvää vaihtelua kenen tahansa systeemiin ja sitä kautta myös vauhtia. Eiköhän toi MM-sarja tullut jo nähtyä IceOnen matkassa?
zeizei125
Liittynyt:
14.4.2008 14:25
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut zeizei125 » 9.2.2012 15:23

Tulee hieman sellainen fiilis, kun lukee M-racerin viestejä, että jotenkin siellä ameriikassa kaikki kävisi helpommin, ja menestys olisi taattu. Näinhän asia ei tietenkään ole. Se että joku naapurimaan kaveri siellä ajaa, ja saa "tienattua" 8000dollaria 9kuukauden aikana rahaa, ei kerro vielä mitään. Minun mielestä sitä oman vauhdin kokeilua on helpompi ja halvempi kokeilla ensin täällä Euroopassa, kuin lähteä jenkkeihin asti ajamaan.
Tuo mx-heavenin diili noille ruotsalaisille maksaa siis 45000euroa/9 kuukautta, ja jos tuo paketti käytettäisiinkin Euroopassa yrittämiseen, niin käytössäsi olisi 5000eur per kuukausi.

Verrataankohan tässä hieman eri asioita. Tuo MX-heaven ei ole mikään tiimi, vaan palveluita myyvä yritys. En usko että noita ruotsalaisia kuskeja mikään tiimi Euroopassa ottaisi sisään vain siitä syystä että he maksaisivat tiimin tilille kuuttakytätuhattaeuroa. Kyllä jotain näyttöä vauhdista pitäisi ensin olla.

Onhan tuo nykyinen MM-sarja täysin pilalla, se on totta. Syynä ovat nelitahtisten pyörien käyttö, Luongo ja hänen toiminta muuttaa motocrossin MM-sarja F1 kilpailun kaltaiseksi, puitteiltaan hulppeaksi sirkukseksi, ikärajoitukset luokissa, palkintorahojen poisto, järkyttäviä maksuja tiimeille,etc.
JayDaddy
Pyörä:
YZ450F '17
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
20.9.2003 13:23
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut JayDaddy » 9.2.2012 15:53

M-Racer kirjoitti:Joka tapauksessa kisaaminen maailmalla vaatii rahaa ja oikeasti sponssien kannalta EM sarja on aika tyhjä arpa, hyvätkään sijoitukset siellä ei näy missään mediassa Suomessa. En tiedä minkä tasoinen toi EM-sarja oli kun Pirinen ajoi pronssille 2003, mutta ainakin itse pidän Vehviläisen ja Pyrhösen MM-mitaleja kovempina suorituksina. Sitten kun vaarina jätkät istuu kiikkustuolissa niin kyllähän MM-mitali huomattavasti hienommalta tuntuu, kuin joku EM.


Onhan se näinkin, mutta kuten totesin - MX3 luokkaa tarvitsee dominoida jotta sieltä oikeesti jotain saa irti. Villillä kortilla MX1, se on mielestäni ainoa vaihtoehto tuossa kuviossa - ja sekin vaatii sitten sen että homma myös natsaa noissa MX1 kisoissa - ei epäonnea, ei selittelyä vaan kauden parasta ajoa. Veikkaan että myös tuo Ludden viime kausi on nice bonus tuohon villin kortin metsästykseen, ei täysin neverhöörd noissa ympyröissä kuitenkaan.

zeizei125 kirjoitti:Verrataankohan tässä hieman eri asioita. Tuo MX-heaven ei ole mikään tiimi, vaan palveluita myyvä yritys. En usko että noita ruotsalaisia kuskeja mikään tiimi Euroopassa ottaisi sisään vain siitä syystä että he maksaisivat tiimin tilille kuuttakytätuhattaeuroa. Kyllä jotain näyttöä vauhdista pitäisi ensin olla.


I slightly disagree. Ei nuo kaverit täysin kädettömiä ole (kuten ~4-5 kaveri MM-sarjassa on), ja olen kohtalaisen varma että 60k riittäisi "johonkin" tiimiin. Laitetaan tuohon summaan vielä vähän rahaa päälle ni varmasti löytyy fillari.

zeizei125 kirjoitti:Onhan tuo nykyinen MM-sarja täysin pilalla, se on totta. Syynä ovat nelitahtisten pyörien käyttö...


Lääkkeet. ;)
Viimeksi muokannut JayDaddy päivämäärä 9.2.2012 15:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Stylish as usual @ 2006
@ Twitter
Slage
Pyörä:
Suzuki RM-Z250
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
11.12.2011 13:39
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut Slage » 9.2.2012 15:54

zeizei125 kirjoitti:Onhan tuo nykyinen MM-sarja täysin pilalla, se on totta. Syynä ovat nelitahtisten pyörien käyttö, Luongo ja hänen toiminta muuttaa motocrossin MM-sarja F1 kilpailun kaltaiseksi, puitteiltaan hulppeaksi sirkukseksi, ikärajoitukset luokissa, palkintorahojen poisto, järkyttäviä maksuja tiimeille,etc.

Juuri näin! Paholainen itse! Tosin tota nelari-pointtia en allekirjota! Ja saishan siellä kakstahdillaki ajaa :P
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut M-Racer » 9.2.2012 16:42

zeizei125 kirjoitti:Tulee hieman sellainen fiilis, kun lukee M-racerin viestejä, että jotenkin siellä ameriikassa kaikki kävisi helpommin, ja menestys olisi taattu.

En sitä tarkoittanut, vaan onko järkeä hakata Euroopassa päätä seinään? MM-sarjassa palkkahommiin on erittäin pienet mahdollisuudet, raja menee siinä top 5 - 10 kohdilla. Ainakin ekana vuonna Kullas sai kantaa kunnolla rahaa Gariboldin tiimiin.
zeizei125 kirjoitti:Se että joku naapurimaan kaveri siellä ajaa, ja saa "tienattua" 8000dollaria 9kuukauden aikana rahaa, ei kerro vielä mitään.

Se tienaaminen ei ole mitenkään lainausmerkeissä, paljonko MM-sarjassa 26. sijoittunut tienasi palkintorahaa? :lol:

zeizei125 kirjoitti:Minun mielestä sitä oman vauhdin kokeilua on helpompi ja halvempi kokeilla ensin täällä Euroopassa, kuin lähteä jenkkeihin asti ajamaan.
Tuo mx-heavenin diili noille ruotsalaisille maksaa siis 45000euroa/9 kuukautta, ja jos tuo paketti käytettäisiinkin Euroopassa yrittämiseen, niin käytössäsi olisi 5000eur per kuukausi.

Tohon pakettiin kuului myös kisa ja treenipyörä, mekaanikko, matkat, asuminen, safkat, treenit ym. eli ainoa mitä jätkät tarvitsivat tohon päälle oli taskurahat. MM-sarjaan (MX1 ja MX2) ei mennä noin vain kokeilemaan tarvitaan se villikortti (joka jaetaan mun käsittääkseni usein muilla perustein kuin vauhdista riippuen) ja 1000€ per kisa ilmoittautumismaksua. Ei ole ihan halpaa tai hienoa odotella turhaan starttilupaa ympäri eurooppaa (mitä esim. Mäkinen ja kumppanit on harrastaneet).

zeizei125 kirjoitti:Onhan tuo nykyinen MM-sarja täysin pilalla, se on totta. Syynä ovat nelitahtisten pyörien käyttö.

Siinä meni viimeisetkin uskottavuuden rippeet :roll:
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut wolvie » 9.2.2012 16:52

zeizei125 kirjoitti:Onhan tuo nykyinen MM-sarja täysin pilalla, se on totta. Syynä ovat nelitahtisten pyörien käyttö, Luongo ja hänen toiminta muuttaa motocrossin MM-sarja F1 kilpailun kaltaiseksi, puitteiltaan hulppeaksi sirkukseksi, ikärajoitukset luokissa, palkintorahojen poisto, järkyttäviä maksuja tiimeille,etc.


Mä jo vähän odotinkin koska ZeiZei125 nostaa 2t vs 4t kortin esiin....

se on kyllä totta, että Luongon myötä MM-sarja on kokenut kovia ja monen mielestä huonoja muutoksia. On vaikea sanoa olisiko kaikki tai osa noista muutoksista tulleet jokatapauksessa.

Koska sarja on muuttunut liian kaupalliseksi on se aiheuttanut monta ongelmaa, kuten tiimien isot osallistumismaksut ja palkintorahojen poiston. em. asian johdannaisena sarja on myös muuttunut sellaiseksi että siellä ei enään kisaa maailman parhaat kuskit, vaan muutama huippu ja ne joilla on riittävästi tukijoita.

Tottakai samaan aikaan maailma on muuttunut ympärillä entistä kaupallisemmaksi, joten on ymmärrettävää että crossikin on muuttunut.

Olishan se ihan kivaa kun viivalle olisi pyrkimässä enemmän kuskeja kuin mitä puomille mahtuu.

Mitä tulee tuohon Ludden valintaan MX3 luokasta, niin luulen että tuo oli kaikkein järkevin vaihtoehto. MX2 luokassa kun on yläikäraja, niin luddella alkaa tuo raja jo lähestymään uhkaavasti. Olisihan se tuolla MX2:ssa voinut pari vuotta ajella, mutta tuskin olisi saanut tallipaikkaa kun ura loppuu iän takia kumminkin kohta.

Tällä kaudella vakiinnuttaa paikkansa MX3:ssa ja ensikaudella rupeaa metsästämään hyviä sijoituksia ja antamaan näyttöjä....
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut M-Racer » 9.2.2012 18:30

No eiköhän tossa ole noi pointit tohon hommaan...
http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-3&ID=211941
JayDaddy
Pyörä:
YZ450F '17
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
20.9.2003 13:23
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut JayDaddy » 9.2.2012 20:29

Kyllähän tuossa päällisin puolin kaikki palikat on kohdallaan, ja kaikki edellytykset pärjätä MX3 luokassa. Pikkasen kuitenkin skeptisenä, että avaako tuo sitten oikeasti yhtään mitään ovia. Pitkällä tähtäimellä siis. Esim. Billin tarkoitus oli hakea sopparia Kanadaan, koska MM-sarjassa ei ollut kiinnostusta, tai ainakaan sitten sellaista mihin olisi kannattanut tarttua. No, kai sitten maailman mestarina voi hakea suomisponsseilta sen 100k€ fyrkkaa että pääsee edes kilpaluokkiin vetämään. :P

Näyttäähän tuolla olevan Sturmin tiimi kokonaan vielä ilman kuskeja...saiskohan pankista lainaa taloa vasten, ja siitä sitten soittelemaan? Olis sitten niitä muistoja kiikkustuoliin. :)

Jaa niin, Kullas avaa kautensa vkonloppuna Lommelissa. Tässä osallistujalista:
http://www.openingscross.be/piloten.pdf
Stylish as usual @ 2006
@ Twitter
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut M-Racer » 9.2.2012 20:48

JayDaddy kirjoitti:Jaa niin, Kullas avaa kautensa vkonloppuna Lommelissa. Tässä osallistujalista:
http://www.openingscross.be/piloten.pdf

Aika hyvin tulee eurocrossia seurattua kun MX2 luokan kuskeista olen kuullut ainoastaan Kullaksesta, Takatalosta, Coldenhoffista ja Petrovista...