Huolto & korjaus

K2L1
Liittynyt:
8.9.2012 11:05
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut K2L1 » 3.10.2013 20:35

-JeSu- kirjoitti:Miten nuo vanhat laakerit sitten saisi näppärimmin pois, kun niitä näyttää olevan esim. swingissä 2kpl/puoli?

Ja mistähän tuon uuden pinnan nippoineen saisi ostettua, ei viitsisi koko pinnasarjaa tilata.


Jos tallin nurkasta ei löydy niin hae esim.motonetistä,biltsusta tai rautakaupasta pätkä kierretankoa,sekä muttereita ja prikkoja.
Työnnä kierretanko laakereiden/laakerin läpi ja esim.sopivia hylsyjä käyttämällä apuna välissä kiristät/prässäät kierretangon avulla vanhat pois ja samalla kaavalla uudet tilalle.
Youtubesta löytyy videoita sopivalla hakusanalla. Kyllä siitä hyvä tulee!
Pinnoja esim. 24mx tai mcscatter..
rolle1
Liittynyt:
8.8.2012 1:03
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut rolle1 » 3.10.2013 23:05

tietäiskö joku miksi pyörästäni valuu jäähdytinnestettä ulos vesipumpun alla olevasta pienestä reijästä? ja kuuluisiko siinä olla edes reikä? vesipumpun tiiviste on uusi

pyörä on siis ktm exc-f
Anssi_L
Pyörä:
450 SX-F 2013
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
4.8.2005 14:27
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut Anssi_L » 3.10.2013 23:49

rolle1 kirjoitti:tietäiskö joku miksi pyörästäni valuu jäähdytinnestettä ulos vesipumpun alla olevasta pienestä reijästä? ja kuuluisiko siinä olla edes reikä? vesipumpun tiiviste on uusi


Valuu siksi, että tiiviste vuotaa. Stefojahan on tuossa vesipumpussa kaksi, toinen pitää öljyt sisällä koneessa ja toinen jäähdytysnesteet niiden kierrossa. Reikä auttaa huomaamaan vuodot, ja kun välissä on ilmaa, ei vesi pääse öljyn sekaan tai toisinpäin.
Anssi_L
Pyörä:
450 SX-F 2013
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
4.8.2005 14:27
Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut Anssi_L » 3.10.2013 23:52

K2L1 kirjoitti:
-JeSu- kirjoitti:Miten nuo vanhat laakerit sitten saisi näppärimmin pois, kun niitä näyttää olevan esim. swingissä 2kpl/puoli?


Jos tallin nurkasta ei löydy niin hae esim.motonetistä,biltsusta tai rautakaupasta pätkä kierretankoa,sekä muttereita ja prikkoja.
Työnnä kierretanko laakereiden/laakerin läpi ja esim.sopivia hylsyjä käyttämällä apuna välissä kiristät/prässäät kierretangon avulla vanhat pois ja samalla kaavalla uudet tilalle.


Tosiaankin vaikka lakruja on kaksi, on se swingissä oleva laakeripesä luultavasti samaa halkaisijaa koko matkalta, eli laakerit voi runtata ulos samalta puolelta.
-JeSu-
Liittynyt:
24.8.2006 18:51
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut -JeSu- » 4.10.2013 1:23

Anssi_L kirjoitti:
K2L1 kirjoitti:
-JeSu- kirjoitti:Miten nuo vanhat laakerit sitten saisi näppärimmin pois, kun niitä näyttää olevan esim. swingissä 2kpl/puoli?


Jos tallin nurkasta ei löydy niin hae esim.motonetistä,biltsusta tai rautakaupasta pätkä kierretankoa,sekä muttereita ja prikkoja.
Työnnä kierretanko laakereiden/laakerin läpi ja esim.sopivia hylsyjä käyttämällä apuna välissä kiristät/prässäät kierretangon avulla vanhat pois ja samalla kaavalla uudet tilalle.


Tosiaankin vaikka lakruja on kaksi, on se swingissä oleva laakeripesä luultavasti samaa halkaisijaa koko matkalta, eli laakerit voi runtata ulos samalta puolelta.


Sama homma ilmeisesti linkuston laakereissa? Yhdeltä puolelta molemmat ulos jos on 2kpl/reikä? Eihän tässä sitten pitäisi olla mitään ihmeellistä, täytynee kokeilla josko nuo saisi vaihdettua sopivilla hylsyillä ja ruuvipenkillä.. Täytyy hakea CRC:tä laakereiden irroitukseen kaveriksi ja laakerirasvaa sitten uusille lakruille. Kiitokset!
OziBo_
Pyörä:
Ei ole
Paikkakunta:
isokyrö
Liittynyt:
22.2.2007 16:25
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut OziBo_ » 4.10.2013 7:42

-JeSu- kirjoitti:[
Sama homma ilmeisesti linkuston laakereissa? Yhdeltä puolelta molemmat ulos jos on 2kpl/reikä?

Juurikin näin. :)
8ade8
Pyörä:
Ktm exc 125 -14
Paikkakunta:
Lahti
Liittynyt:
7.5.2009 17:48
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut 8ade8 » 4.10.2013 15:50

Mikä mahtas olla vikana kun kotarin takajousi laskee tietyn verran kun istuu päälle ja sitten jämähtää aika jäykäksi iskari? Iskari ei ole semmonen tasasen jäykkä. Täytyskö iskari huollattaa vaiko onko vika swingin laakereissta taikka linkun laakereissa tai iskarin laakeressa? :D Pyörä seisoi tallissa kuukauden ja nyt huomasin asian.
SimplemÄÄn
Pyörä:
701 SM, FC 450, TE 300
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
26.10.2008 21:27
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut SimplemÄÄn » 4.10.2013 16:58

Mulla ainakin kun oli linkun laakerit päässy paskaseks niin huomasin kans hetken seisonnan jälkee et ei perhana nyt joku on kyllä pielessä kun tuntu sellaselt kovalta ja tahmeelta se jousto.
Kannattaahan ne rasvata niin siinähän se selviää sitten oliko vika niissä.
rolle1
Liittynyt:
8.8.2012 1:03
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut rolle1 » 4.10.2013 22:56

onko iso homma uusia stefa?




Anssi_L kirjoitti:Valuu siksi, että tiiviste vuotaa. Stefojahan on tuossa vesipumpussa kaksi, toinen pitää öljyt sisällä koneessa ja toinen jäähdytysnesteet niiden kierrossa. Reikä auttaa huomaamaan vuodot, ja kun välissä on ilmaa, ei vesi pääse öljyn sekaan tai toisinpäin.
imafinland
Pyörä:
FZR
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
1.12.2010 18:08
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut imafinland » 5.10.2013 11:14

rolle1 kirjoitti:onko iso homma uusia stefa?


Anssi_L kirjoitti:Valuu.



Riippuu kumpi stefa paskana, ulompi on vaan propellin takana, suoja irti ja jotai takarenkaa pinnoje välii ettei pyöri ympäri ja propelli irti, sitte pienet ruuvit kiersin ite stefaan ja niistä nykäsin pois ;)
Seo hyvä kun sen maalaa!
Anssi_L
Pyörä:
450 SX-F 2013
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
4.8.2005 14:27
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut Anssi_L » 5.10.2013 16:23

Jep, aika helppo vaihtaa. Tsekkaa myös, että propellin akseli on ok (eli ei hirveää uraa stefan kohdalla, jolloin uusikaan ei pitäisi, tai jotain epätasaisuuksia jotka rikkoisivat uudenkin stevan). Joissain pyörissä akselin voi vain vetää ulos.

Ulompi stefahan siellä on rikki, koska reiästä valuin vettä, ja sisemmän stefan toisella puolella on öljyä.
OziBo_
Pyörä:
Ei ole
Paikkakunta:
isokyrö
Liittynyt:
22.2.2007 16:25
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut OziBo_ » 5.10.2013 23:14

Nyt oon kyllä ihan hukassa.

Husqvarna WR 250 1994

IDM CDI boxi, tämä on siis ostettu aikoinaan motomasterilta, CDI:n sekä puolan korvaava yksikkö. Punainen, sininen ja musta-valkoinen piuha. Sininen ilmeisesti maadoitetaan.

Staattorilta keltainen, sininen ja musta piuha. Eli mihin noita piuhoja pitäis laitella? Meniskö staattorilta keltainen valoille? Ja musta ja sininen CDI:llekkö, cdi:n punaiseen ja musta-valkoiseen?
Ois kiva jos joku osais auttaa! :)
Villekeko
Liittynyt:
27.7.2009 16:24
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut Villekeko » 6.10.2013 18:05

Eli kyselin aikasemmin neuvoja ku pyörä imas suosta vettä koneeseen:
Upposi KX450f suohon ja niinhän siinä kävi että imas vettä koneeseen.
Ei heti hoksattu että oli imassu joten polettiin tovi käyntiin, vähänaikaa sitten kävikin, sammu tyhjäkäynniltä ja kusi huohotinletkusta valkosta öljyä.
Nyt huuheltu konetta polttoöljyllä ja vaihettu öljyt pariin kertaan. Öljynsuodattimessa suomujua näytti olevan. Kertaalleen vielä jos öljyt ja suodattimen vaihtas niin uskaltaako tuolla ajaa, ellei pura konetta ja tarkistele jokapaikkaa?!
Kone käy normaalisti ja pelaa. Onko vaarana että kampura tai kiertokanki vaurioitunut, eikä tule kestämään? Tai jotain öljykavavia tukossa? Mistä nuo nelarit sen veden koneeseen imee?

Noeihän se sitten pelannukkaan ihan kunnolla, Ei taho lähtä käyntiin kunnolla. kylmällä koneella ei passaa imua käyttää muuten ei käynnisty. Ilman imua käynnistyy paremmin. Ennen upotusta imupäällä aina toisella lähti käyntiin.
Lämpimällä koneellakin saa polkee aika reippaasti.
Samasa yhteyvesä myös puolipuristin jotenki sekoilee, että joutuu ensin yhen "napsauksen" polkaseen että menee puristin päälle. tehotkaan ei oikeen tallessa ei vastaa kaasuun samalla tavalla niinkuin ennen ja vähän tuntuu väännötki olevan kateissa! Mikähän ihime tuosa vehkeessä on?! :O
jot
Liittynyt:
29.9.2006 19:20
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut jot » 6.10.2013 21:06

joko sää sen koneen avasit? ei ole muita vaihtoehtoja!
8ade8
Pyörä:
Ktm exc 125 -14
Paikkakunta:
Lahti
Liittynyt:
7.5.2009 17:48
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut 8ade8 » 6.10.2013 21:18

-JeSu- kirjoitti:
Anssi_L kirjoitti:
K2L1 kirjoitti:
-JeSu- kirjoitti:Miten nuo vanhat laakerit sitten saisi näppärimmin pois, kun niitä näyttää olevan esim. swingissä 2kpl/puoli?


Jos tallin nurkasta ei löydy niin hae esim.motonetistä,biltsusta tai rautakaupasta pätkä kierretankoa,sekä muttereita ja prikkoja.
Työnnä kierretanko laakereiden/laakerin läpi ja esim.sopivia hylsyjä käyttämällä apuna välissä kiristät/prässäät kierretangon avulla vanhat pois ja samalla kaavalla uudet tilalle.


Tosiaankin vaikka lakruja on kaksi, on se swingissä oleva laakeripesä luultavasti samaa halkaisijaa koko matkalta, eli laakerit voi runtata ulos samalta puolelta.


Sama homma ilmeisesti linkuston laakereissa? Yhdeltä puolelta molemmat ulos jos on 2kpl/reikä? Eihän tässä sitten pitäisi olla mitään ihmeellistä, täytynee kokeilla josko nuo saisi vaihdettua sopivilla hylsyillä ja ruuvipenkillä.. Täytyy hakea CRC:tä laakereiden irroitukseen kaveriksi ja laakerirasvaa sitten uusille lakruille. Kiitokset!


Toimiiko tuo tapa myös kotarin iskarin yläpään laakereihin ja linkkuun?
Mitä rasvaa/öljyä kannattaa laittaa uusiin laakereihin?