Eetu ja muut, mulla meni 2-satkun 2:n rattaat ojan yli hypätessä - ei siis väännöllä ajettaessa vaan heti alastulossa tuntu "kruntz", siis ihan stongaan asti. Sillä oli ajettu 140h, 60 tai 80h kohdalla oli uusittu mm. kaikki laakerit kaksi aiempaa omistajaa siis, eikä mitään pienintäkään aihetta epäillä tunteja. Olin kerinny lohkojen vaihdon (ja uudet laakerit tietty) jälkeen ajaa muistaakseni 2h. Eli lohkot ei takuulal olleet kierot, laakerit ei valmiit, rattaat näytti purkaessa ja kasatessa silmään vahingoittumattomilta. Kone siis uusiks auki, uudet rattaat, ajoin kaikkiaan 7h, ei lisäongelmia. Seuraavan omistajan tiedän ainakin n. 30-40h asti, ei vielä ongelmia. Mutta ne laakerit, kun lohkoja vaihdoin, oli ihan valmiit. Kyllä 2-satkuun saa vaihtaa askin lakruja siis paljon useammin ja saattaa olal siellä lähde vaurioon - syntynyt jo aikaa sitten. A/B-kuskit ei vaan taida paljoo noin pientä vaihdetta käyttää
Mutta niin tai näin, menee ne ilman väännättämistäkin ja hassua puhua käyttövirheestä että siinä hajoo, kun sehän se on justiinsa koko 3-satkun idea vs. piikki, ja tuohon oli siis vaihdettu jo eka omistajan toimesta ns. vahvempia rattaita - en edes muista enää mitä kaikkia, itsekin taisin uusia muutakin kuin sen kakkosen.
Komppaan 1080:stä tossa, -01 on jo niin vanha etten suin surminkaan ottais ellei olis ollu vuosia samalal tutulla omistajalal ja hyvin huoltavalla kaverilla. Ihan ekana nostattais karvoja kaikki viritykset, nippuside, poniitti, rautalanka ja muut "patentit", mitä vanhemmiss aon aina enempi - kun ei voi ostaa sitä uutta osaa, ei edes kysyä hintaa ja saatavuutta, vaan mitä vanhempi, sitä enempi mennään vippaskonstein. Uudemmissa todennäkösemmin joku vippaskonsti tehdään vaan esim. siks aikaa kun saadaan se oikee osa.