AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

JM82
Pyörä:
KTM 250SX -16, KTM 150SX -13, Honda CR 125R -86, Husaberg FE 650 smoto -08
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
8.5.2003 19:28
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut JM82 » 9.2.2012 21:26

Mielestäni mm-sarjassa pitäisi tehdä seuraavat muutokset:

-Avataan sarja uudestaan kaikille kuljettajille, nopeimmat 40 mukaan sunnuntain kisaan lauantain aika-ajojen perusteella. 10 parhaalle rahapalkinnot.

-Perinteiset radat takaisin mm-sarjaan esim, Foxhill, Namur yms..Ei mitään keinotekoisesti tasamaalle tehtyjä pilipaliratoja.

-Luokkajako 125,250 ja avoin. MX1, MX2 ja MX3 nimitykset eivät kerro tavalliselle kadunmiehelle mitään. Sama kuutiotilavuus 2t ja 4t pyörille. (mielestäni nelitahtisten tekniikka on kehittynyt niin paljon, etteivät enää tarvitse tasoitusta moottorin koossa)
http://www.youtube.com/watch?v=JdXWY6ICs-c
http://www.youtube.com/watch?v=Mod_6dG__Qw
jot
Liittynyt:
29.9.2006 19:20
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut jot » 9.2.2012 21:37

JM82 kirjoitti:-Luokkajako 125,250 ja avoin. MX1, MX2 ja MX3 nimitykset eivät kerro tavalliselle kadunmiehelle mitään. Sama kuutiotilavuus 2t ja 4t pyörille. (mielestäni nelitahtisten tekniikka on kehittynyt niin paljon, etteivät enää tarvitse tasoitusta moottorin koossa)


Haha!
JM82
Pyörä:
KTM 250SX -16, KTM 150SX -13, Honda CR 125R -86, Husaberg FE 650 smoto -08
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
8.5.2003 19:28
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut JM82 » 9.2.2012 21:46

jo kirjoitti:
JM82 kirjoitti:-Luokkajako 125,250 ja avoin. MX1, MX2 ja MX3 nimitykset eivät kerro tavalliselle kadunmiehelle mitään. Sama kuutiotilavuus 2t ja 4t pyörille. (mielestäni nelitahtisten tekniikka on kehittynyt niin paljon, etteivät enää tarvitse tasoitusta moottorin koossa)


Haha!


Mikäs tuossa oli hauskaa? Jenkkien amatöörisarjoissa ja australiassa on jo säännöt muutettu niin, että puolikkaat 2t pyörät ajavat samassa luokassa pikkunelareiden kanssa. Ainakin niiden tulosten perusteella näyttäisi olevan aika tasaväkistä.
http://www.youtube.com/watch?v=JdXWY6ICs-c
http://www.youtube.com/watch?v=Mod_6dG__Qw
Jaze
Pyörä:
KTM 125sx 2009
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
20.7.2005 22:09
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut Jaze » 9.2.2012 21:56

On kyllä niin tuntematonta sakkia tuolla lommelissa :D
Moniko suomalainen kuski pääsisi jenkki natikoiden karsinnoista kisaan?
Kullas, Pyrhönen... :s
Ei riemulla rajaa kun crossilla ajaa!
Jaze
Pyörä:
KTM 125sx 2009
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
20.7.2005 22:09
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut Jaze » 9.2.2012 22:12

JM82 kirjoitti:Mielestäni mm-sarjassa pitäisi tehdä seuraavat muutokset:

-Avataan sarja uudestaan kaikille kuljettajille, nopeimmat 40 mukaan sunnuntain kisaan lauantain aika-ajojen perusteella. 10 parhaalle rahapalkinnot.

-Perinteiset radat takaisin mm-sarjaan esim, Foxhill, Namur yms..Ei mitään keinotekoisesti tasamaalle tehtyjä pilipaliratoja.

-Luokkajako 125,250 ja avoin. MX1, MX2 ja MX3 nimitykset eivät kerro tavalliselle kadunmiehelle mitään. Sama kuutiotilavuus 2t ja 4t pyörille. (mielestäni nelitahtisten tekniikka on kehittynyt niin paljon, etteivät enää tarvitse tasoitusta moottorin koossa)


Kannatetaan. Ei kyllä montaa hienoa rataa enää nykyään löydy.
Rahat kuuluu todellakin kuskeille jotka ammatikseen sitä tekevät.
Samat kuutiotilavuudet tahdeista riippumatta olis vallan mainio veto!

Jokatapauksessa jotain radikaalia olis tehtävä ja äkkiä. Mikähän on nykyään katsoja määrien keskiarvo mm-kisoissa?
Ei riemulla rajaa kun crossilla ajaa!
zeizei125
Liittynyt:
14.4.2008 14:25
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut zeizei125 » 9.2.2012 22:26

JM82 kirjoitti:Mielestäni mm-sarjassa pitäisi tehdä seuraavat muutokset:

-Avataan sarja uudestaan kaikille kuljettajille, nopeimmat 40 mukaan sunnuntain kisaan lauantain aika-ajojen perusteella. 10 parhaalle rahapalkinnot.

-Perinteiset radat takaisin mm-sarjaan esim, Foxhill, Namur yms..Ei mitään keinotekoisesti tasamaalle tehtyjä pilipaliratoja.

-Luokkajako 125,250 ja avoin. MX1, MX2 ja MX3 nimitykset eivät kerro tavalliselle kadunmiehelle mitään. Sama kuutiotilavuus 2t ja 4t pyörille. (mielestäni nelitahtisten tekniikka on kehittynyt niin paljon, etteivät enää tarvitse tasoitusta moottorin koossa)


Hienoa JM82! Olette todella tolkun mies, olen täysin samaa mieltä noista asioista mitä mainitsit.
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut M-Racer » 9.2.2012 23:24

Jaze kirjoitti:Moniko suomalainen kuski pääsisi jenkki natikoiden karsinnoista kisaan?

Nopeesti tsekkasin neljästä kisasta karsinta-aikoja ja noin 9 - 12 sekunnin sisään kun vetää kärjestä niin pitäisi päästä eriin. Sitten vertasin eroja Thunder Valleyn MX of Nations kisaan ja siellä Harri oli 5 sek kärjestä eli olisi luultavasti heittämällä erissä, Erikson ja Ludde 10 sek tuntumassa eli juuri ja juuri pääsisivät mukaan. Varmaan jätkillä oli pieni jännäkakka housussa siellä eli jos tottuisi tohon touhuun ja luulisi niilläkin vauhdin kasvaneen eli nekin varmemmin erissä mukana? Samaan kyytiin hyvänä päivänä varmaan voisi laskea Mäkisen, Koskelan, Tiaisen ja ehkä Lehtisen?
välzy
Pyörä:
4-pyöräinen & KTM EXC250 -11
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
29.11.2008 21:59
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut välzy » 10.2.2012 10:26

JM82 kirjoitti:-Luokkajako 125,250 ja avoin. MX1, MX2 ja MX3 nimitykset eivät kerro tavalliselle kadunmiehelle mitään. Sama kuutiotilavuus 2t ja 4t pyörille. (mielestäni nelitahtisten tekniikka on kehittynyt niin paljon, etteivät enää tarvitse tasoitusta moottorin koossa)

Toi olisi kyllä hyvä, mutta mahtaisiko löytyä tarpeeksi kuskeja piikkiluokan mm-sarjaan enää nykypäivänä? kun kuitenkin jos kakstahdilla haluaa ajaa nii saa jo ajaa puolikkaalla pikkunelarien seassa, niin veikkaan että sinne sortuisi moni, toki siellä kyllä taso varmaankin kovempi..

Pyörävalikoimakin on aika suppea, ja moni niistäkin jo aika vanhaa tekniikkaa verrattuna kotariin joka vielä edes kehittää kakstahtisia..
OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut OA243 » 10.2.2012 10:51

Ekologisuuden kannalta oiskin tosi fiksu päätös, ei varmaan herättäis ollenkaan vastustusta. Zeizein ja JM:n mielestä pitäis siis mennä kehityksessä taaksepäin? Ja tavalliselle kadunmiehelle MX1, MX2 ja MX3 ei tuu ikinä tarkottamaan mitään. Lisäks ne menee vielä eri tavalla kun endurossa. :D

Radatkin pitäis muuttaa tylsemmiksi ja vähemmän yleisöystävällisemmiksi, sekä vielä erilaisemmiksi kun jenkeissä. Ainoo pointti missä oli jotain ideaa ja mikä ois oikeasti toteutettavissa oli toi aika-ajo- ja rahapalkintosysteemi.
JM82
Pyörä:
KTM 250SX -16, KTM 150SX -13, Honda CR 125R -86, Husaberg FE 650 smoto -08
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
8.5.2003 19:28
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut JM82 » 10.2.2012 11:03

välzy kirjoitti:
JM82 kirjoitti:-Luokkajako 125,250 ja avoin. MX1, MX2 ja MX3 nimitykset eivät kerro tavalliselle kadunmiehelle mitään. Sama kuutiotilavuus 2t ja 4t pyörille. (mielestäni nelitahtisten tekniikka on kehittynyt niin paljon, etteivät enää tarvitse tasoitusta moottorin koossa)

Toi olisi kyllä hyvä, mutta mahtaisiko löytyä tarpeeksi kuskeja piikkiluokan mm-sarjaan enää nykypäivänä? kun kuitenkin jos kakstahdilla haluaa ajaa nii saa jo ajaa puolikkaalla pikkunelarien seassa, niin veikkaan että sinne sortuisi moni, toki siellä kyllä taso varmaankin kovempi..

Pyörävalikoimakin on aika suppea, ja moni niistäkin jo aika vanhaa tekniikkaa verrattuna kotariin joka vielä edes kehittää kakstahtisia..


UEM125 luokassa on ainakin ollut täydet puomit, joten tuskin kuskeista olisi pulaa. Luokka olisi sopiva ponnahduslauta junnuille isompiin luokkiin. Husqvarnalta ja TM:ltä on kotarin lisäksi tullut tälle vuodelle päivitetyt 125:set, joten kyllä vielä pyöriäkin löytyy vaikka japsit jammua lukuunottamatta eivät niitä enää valmistakkaan .

OA243 kirjoitti:Ekologisuuden kannalta oiskin tosi fiksu päätös, ei varmaan herättäis ollenkaan vastustusta. Zeizein ja JM:n mielestä pitäis siis mennä kehityksessä taaksepäin? Ja tavalliselle kadunmiehelle MX1, MX2 ja MX3 ei tuu ikinä tarkottamaan mitään. Lisäks ne menee vielä eri tavalla kun endurossa. :D

Radatkin pitäis muuttaa tylsemmiksi ja vähemmän yleisöystävällisemmiksi, sekä vielä erilaisemmiksi kun jenkeissä. Ainoo pointti missä oli jotain ideaa ja mikä ois oikeasti toteutettavissa oli toi aika-ajo- ja rahapalkintosysteemi.


Onko OA243:lla näyttöä 4-tahtisten crossipyörien ekologisuudesta? Eivät käytännössä ole paljon ekologisempia kuin 2t pyörätkään ja melusaaste on huomattavasti pahempi.

Ja mitä tulee ratojen tylsyyten niin ota selvää esim. namurin radasta ennenkuin alat puhumaan mitään..
http://www.youtube.com/watch?v=JdXWY6ICs-c
http://www.youtube.com/watch?v=Mod_6dG__Qw
hp199
Liittynyt:
5.8.2007 17:09
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut hp199 » 10.2.2012 11:28

Ei nyt väännetä tätä 2-t vs 4-t kisailuksi.

Toi luokkajako hommahan ois oikeinkin järkevä; 125 luokastahan tulisi se selkeä aloitusluokka, eikä mitään keinotekoisia ikärajoituksia tarvittaisi nykyisen MX2 luokan tapaan, kaikki kuitenkin haluaisi urallaan eteen päin 250 luokkaan, openista (tai 500) luokasta tulisi sitten se kuninkuusluokka ja samalla poistuisi ongelmaluokka MX3. Kaikki voittaisivat ja ihan tavallinenkin kadunmies ymmärtäisi luokkajaon.

Yleisöystävällisyys on kyllä hämärtynyt pahasti lajin sisällä. Kyllä ne tiukat kamppailut sijoista on se mikä yleisöä kiinnostaa, eikä mitkään linkutukset tasanopeushyppyreistä. Homman pitää olla niin yksinkertaista, että sen tajuaa ekaa kertaa katsomassa olevatkin.
OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut OA243 » 10.2.2012 11:31

En pikasella hakemisella löytänyt uudempaa klippiä kun des nations 2001, missä toi namur kyllä näyttää enemmän leveeltä enskapolulta kun nykyaikaselta crossiradalta.
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut M-Racer » 10.2.2012 12:35

OA243:sen kanssa samoilla linjoilla. Kaksitahti fanaatikot voisi mun mielestä mennä nyt vaan ajamaan sitä EMX125 luokkaa ja ottaa IHAN rauhassa...

JM82 kirjoitti:-Luokkajako 125,250 ja avoin. MX1, MX2 ja MX3 nimitykset eivät kerro tavalliselle kadunmiehelle mitään. Sama kuutiotilavuus 2t ja 4t pyörille. (mielestäni nelitahtisten tekniikka on kehittynyt niin paljon, etteivät enää tarvitse tasoitusta moottorin koossa)

Kuinka paljon F1 nimitys kertoo niiden autojen kuutiotilavuudesta?

JM82 kirjoitti:UEM125 luokassa on ainakin ollut täydet puomit, joten tuskin kuskeista olisi pulaa. Luokka olisi sopiva ponnahduslauta junnuille isompiin luokkiin. Husqvarnalta ja TM:ltä on kotarin lisäksi tullut tälle vuodelle päivitetyt 125:set, joten kyllä vielä pyöriäkin löytyy vaikka japsit jammua lukuunottamatta eivät niitä enää valmistakkaan .

Kuskit on junnuja ja vauhti sen mukaista, ei missään nimessä ansaitse MM-arvoa. EM-sarjana toimii junnuille. Aika kova hehkutus oli tietyillä hahmoilla tosta Suomenkin MX125 luokasta...sitten kun kausi alkoi ei ollut Remestä tai muita oikeita vetomiehiä ajamassa, Siilinjärven superiinkin oli kokonaista 15 kuskia vaivautunut paikalle...

JM82 kirjoitti:Onko OA243:lla näyttöä 4-tahtisten crossipyörien ekologisuudesta?

Luin tutkimuksen jossa oli todettiin, että nyrkkisääntönä voidaan pitää 2-tahtisten hiilidioksidi päästöt on noin 5 - 7 kertaiset plus joka toisella tahdilla bensaa raakana putkesta pihalle. Moottorikelkoissa CO päästöt esim. 2-tahti 220g/mi ja 4-tahti 35g/mi...

JM82 kirjoitti:Ja mitä tulee ratojen tylsyyten niin ota selvää esim. namurin radasta ennenkuin alat puhumaan mitään..

Ota selvää ratojen turvallisuudesta, ennen kuin tulet puhumaan mitään. Käytiin vuosia sitten kävelemässä rata ympäri ja nostagiaa kyllä, mutta osittain sellainen kinttupolku ja puut kiinni radassa ettei mitään järkeä, nykyendurossa ajetaan tollasilla pätkillä. Ei mitään tekemistä modernin motocrossin kanssa. Lisäksi mun tietojen mukaan toi on ympäristö ja kulttuurisista syistä suljettu lopullisesti crossilta eli turha haikailla niiden perään.

Sori Välzy 8o
Viimeksi muokannut M-Racer päivämäärä 10.2.2012 21:30, muokattu yhteensä 3 kertaa
hp199
Liittynyt:
5.8.2007 17:09
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut hp199 » 10.2.2012 13:29

JOS lajia halutaan kehittää enemmän suurelle yleisölle, niin kehityksen täytyy myös mennä suuren yleisön ehdoilla. Ei valmistajien eikä lajin sidosrymien ensisijaisilla eduilla.

Tavan katsojille kun ei edes ole selvää mikä on enduron ja crossin ero. Puhumattakaan mitä tarkoittaa nämä nykyiset luokat. Lajista mitään ymmärtämätönkin sensijaan tajuaa selkeästi luokat 125, 250 ja 500, ja pitää itsestäänselvyytenä 500 olevan se vaativin luokka.

Keep it simple, sanois amerikanmies :)


Toi Siilinjärvi muuten ei ehkä ole paras vertailukohta osallistujamäärille - superi ja kaukana etelän porukoitten mielestä ... tai ehkäpä onkin, Mx125 luokassa etelän kisoissa n.35 osallistujaa - siilinjärvellä 15. MXB luokassa etelän kisoissa yleensä n.70 osallistujaa - siilinjärvellä 24. Siis kummassa luokassa oli isompi osallistujakato....??
välzy
Pyörä:
4-pyöräinen & KTM EXC250 -11
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
29.11.2008 21:59
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut välzy » 10.2.2012 16:19

M-Racer kirjoitti:juttua

nyt meni kyllä lainailut hassusti, minä en ole noista yhtäkään kirjoittanut :)