Onnittelut oikean merkkisen pyörän hankinnasta!
Tai no makuasioitahan nää on...
Mutta aiheeseen...
Ekaksi, aiotko ajaa kilpaa (siis virallissa enskakilpailuissa)?
Jos aiot niin ainakin valot joudut rakentamaan ja ehkä myös paremman äänenvaimennuksen. Joutunet myös käytännössä takavanteen vaihtamaan tai pinnauttamaan 18" vannekehälle (19" sääntörenkaita on vielä aika heikosti saatavilla).
Jos et aio kisaa ajaa niin sitten noilla ei oo käytännössä väliä.
Muutenhan Hussella enska ja crossiversiot näyttää hyvin samoilta mutta aikaspaljon niissä kuitenkin on näkymätöntä eroa. Et kertonut koskeeko tuo työläs ajettavuus vain alustaa vai onko kone myös turhan äkkinäinen pienillä kierroksilla.
Iskarit on jokatapauksessa ihan erilaiset: Esim enskoissa 08-09 etupää on perus (yks kammioinen) 50mm Marzu Shiver kun taas crossissa oli jo vuonna 07 tuplakammioinen. Jossain vaiheessa crosseihin tais muuttua keulaksi Kayaba (olikohan vasta 2010?).
Anyway ennustan kyllä että shimmitykset menis molemmissa päissä uusiksi ainakin sisäänjouston puolesta. Herkyyttä pitäis saada lisää... Jouset voi ollakkin paremmin tontilla mutta siitäkin osaava iskarintekijä antaa paremmin oikeaan osuvan lausunnon.
Koneen puolesta kannattais varmaan kysellä MP-Racingistä onko vauhtipyörässä eroa eli onko enskassa painavampi, jos on niin sellainen rauhoittaa alakierros ryntäilyjä. Kattelin jopa varaosakirjasta mutta kun käämitys ja vp on niputettu samalle nrolle ja enskassa on aina eri käämitys valojen takia niin varmaa tietoa ei löytynyt. Syttyboxeissa ei tainnut kaasarivehkeissä olla eroa (eiks toi oo kaasarilla?) eikä itse asiassa kaasarin säädöissäkään täystehoisissa enskoissa.
Renkaista vielä:
Harrastus enskassa oon kyllä vältellyt noita FIM-sääntökumeja kun niissä (taka) nappulat on vain 13mm matalia niin ei niissä oikein oo pitoa kuin ihan ekalla ajokerralla. Takana oon käyttänyt esim Misukan S12:sta tai AC10:ä tai muita vastaavia yleis tai "pehmeenkelin" crossirenkaita. Jos ajomaastoissa on louhikkoa yms kovenpaa niin sitten esim M12 vois olla pidempi ikäinen.