Päätin tänne laittaa kyselyä aiheesta vaikka onkin yleistekninen kysymys, mutta kyseessä crossipyörä. Tilanne on siis se, että pyörääni ei saa oikeanlaista mäntää kuin KTM:ltä sopivan suolaiseen hintaan (380€/ovh). Tarvikkeena saattaisi saada EHKÄ soveltuvaa mäntää, mutta kyseisestä männästä joutuisi jättämään alemman männänrenkaan pois, jotta se ei vaurioittaisi sylinteriä.
Onko mitään haittoja mikäli jätän kaksirenkaisesta männästä alemman männänrenkaan pois? Alunperin pyörässä on ollut vain yksirenkainen mäntä ja mitoitus kanavissa sen verran tiukka, ettei kaksi rengasta toimi enää turvallisesti. Normaalisti laittaisin itsekin tietty vain ja ainoastaan alkuperäistä, mutta jos pyörän huoltoväli on 20h ja mäntä vaihtuu 40h välein, niin en näkisi, että rengasura täyttyy tuona aikana liikaa sonnasta saatika heikentäisi rakennetta niin paljoa että se estäisi asentamisen pyörään.
Tällä hetkellä varmistan eräältä myyjältä josko uudemmassa mäntämallissa olisi samat mitat tuon mun männän kanssa. Vanhanmallinen mäntä ei taas sovellu laisinkaan rakenteensa vuoksi. Kyseessä on siis sellainen malli, johon ei saa aftermarket mäntiä ellei sitten teetä vanhan mukaan.
Ajatuksia, kommentteja? Kaikki käy
Onko mitään haittoja mikäli jätän kaksirenkaisesta männästä alemman männänrenkaan pois? Alunperin pyörässä on ollut vain yksirenkainen mäntä ja mitoitus kanavissa sen verran tiukka, ettei kaksi rengasta toimi enää turvallisesti. Normaalisti laittaisin itsekin tietty vain ja ainoastaan alkuperäistä, mutta jos pyörän huoltoväli on 20h ja mäntä vaihtuu 40h välein, niin en näkisi, että rengasura täyttyy tuona aikana liikaa sonnasta saatika heikentäisi rakennetta niin paljoa että se estäisi asentamisen pyörään.
Tällä hetkellä varmistan eräältä myyjältä josko uudemmassa mäntämallissa olisi samat mitat tuon mun männän kanssa. Vanhanmallinen mäntä ei taas sovellu laisinkaan rakenteensa vuoksi. Kyseessä on siis sellainen malli, johon ei saa aftermarket mäntiä ellei sitten teetä vanhan mukaan.
Ajatuksia, kommentteja? Kaikki käy