Ajovalot toimii vaihtovirralla, eli niille sähkö tulee suoraan magneetolta regulaattorin ohi. Kannattaa ennemmin etsiä virtalukon takaa johto minne tulee tasajännite kun virrat on päällä.
Variaattorin kopassa ihan takapäässä on mutkitteleva kanava, josta ilman pitäisi poistua. Sieltä kannattaa kanssa poistaa materiaalia. Takavariaattori pyöriessään taitaa kierrättää sitä ilmaa jopa enemmän mitä se etuvariaattorin pikkanen muovisiipi.
Se sisäänmenoreikä ja kanava on musta turhan ahdas. Jos alumiinin hitsauksen mahdollisuus vaan löytyy niin sen putken tilalle kannattaa vaihtaa isompi. Sähköpuhallintakin käytettäessä.
Infrapunalämpömittari on muutes erittäin kätevä kun sillä saa nopeaan luettua lämpötiloja eri osista. Kiinasta saa muutamalla eurolla moisia. Variaattorin koppa kannattaa kiinnittää vain 2 pultilla edestä ja takaa niin sen saa nopeaan auki mittauksiin. Muita kohtia selkeästi kuumemmat kohdat yleensä tarkoittaa että koppaan muodostuu siihen kohtaa seisovaa ilmaa, joka ei siis virtaa lainkaan. Tästä syystä päädyin siihen takavariaattorin yläreunan porailuun.
Variaattorin jäähdytyksen paranteluun kannattaa tosiaa syventyä. Luin yhden hihnavalmistajan tekemän selvityksen jossa ne totesi hihnan ideaalilämpötilan olevan 28 astetta ja jokaisen 10 asteen nousun puolittavan hihnan keston. Kyse oli tosin kylmälaitteiden sähkömoottorien hihnoista, mutta jos siitä jonkinlaisen johtopäätöksen vetää, niin tuskinpa ne hihnat variaattoreissakaan ihan hirveästi noista poikkeaa.
Oon myös törmännyt netissä variaattorihihnoihin joissa hihnan ulkopinta muistuttaa hamashihnaa. Pyöriessään se siis aiheuttaa virtausta variaattorikoppaan. Sellaista ei ole itselle vielä sattunut testiin mutta jos moisen käsiini saan niin teen kyllä lämpötilavertailuja.
Tuommonen siis
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... orin-hihnaEipä se liika lämpö koneen toisellakaan puolella hyväksi ole. Tuntuu ajanmittaan nuo tehokkaammat tuulettimet haurastuvan sen verran että tuuletin hajoaa kertarysäyksellä. Kerran aikaisemmin käynyt jo sama. Silloin kaikki siivet tuli kopasta läpi, nyt suurin osa jäi kopan sisälle.
https://aijaa.com/c5dGKm
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein