Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut Shape » 27.5.2012 15:36

Liian kuuma tulppa ei vaikuta pahemmin pakokaasujen lämpötiloihin.
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
ramba__
Pyörä:
CPI Hussar
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
18.11.2011 17:44
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut ramba__ » 27.5.2012 15:39

Vaikuttaa moottorin käyntilämpöön ja KYLLÄ samalla vaikuttaa pakoputken lämpenemiseen. Terveisin henkilö joka pystyi ennen sulattamaan kengän pakoputken päälle kunnes tajusi vaihtaa 6 lämpöarvoisesta tulpasta 8 lämpöarvoiseen...

Epäuskoiset voivat kokeilla :roll:
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
Zoneri
Pyörä:
Aina palasina..
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
10.9.2011 18:07
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut Zoneri » 27.5.2012 16:02

Vihdoin löysin sen! Ei nuo vakioputken näköiset teharit ole sen huonompia kun oikeat teharit. Ne on vaan matalakiertosempia. Kuva
Eli taitanee tulla motoforcen putki mopoon, maksaa vaan 50€! ;) Ja tuo on 2t kopiominarelli.
Paska mikä paska.
Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut Shape » 27.5.2012 16:20

ramba__ kirjoitti:Vaikuttaa moottorin käyntilämpöön ja KYLLÄ samalla vaikuttaa pakoputken lämpenemiseen. Terveisin henkilö joka pystyi ennen sulattamaan kengän pakoputken päälle kunnes tajusi vaihtaa 6 lämpöarvoisesta tulpasta 8 lämpöarvoiseen...

Epäuskoiset voivat kokeilla :roll:
Höpö höpö, nyt oikeasti hieman tolkkua noihin väitteisiin. Se lämpöarvo vaikuttaa siihen tulpan lämpötilaan ja teoreettisesti epäsuorasti kannen lämpötilaan. Mitä korkeampi lämpö arvo, sitä lyhyempi eriste ja sitä paremmin lämpötila johtuu kanteen, eli periaatteessa koneen lämpötila nousee kylmemmällä tulpalla. Kuitenkaan palamisessa syntyvien pakokaasujen lämpötilaan tulpan lämpöarvo ei vaikuta huomattavalla tavalla, ehkä jotain 0,5-1,5% luokkaa maksimissaan, joka merkitsee 600 asteen pakolämpötilassa alle plusmiinus 5 asteen heittoa. Tälläinen heitto syntyy jo vallitsevan ilmanpaineen vaihtelusta, joten mistään huomattavissa olevasta muutoksesta ei ole kyse.

Joten kertauksena, tulpan lämpötila vaikuttaa käytännössä vain tulpan kärjen lämpötilaan. Lämpöarvo taas valitaan koneen toimintalämpötilan mukaan. Talveksi suositellaan lämpimämpää tulppaa siksi, koska koneen lämpötila on hitusen alempi kuin kesällä, joten normaali tulppa karstottuisi nopeammin. Tämän takia käytetään kuumempaa tulppaa, jotta tulppaan kertyvät palamisjätteet palaisivat pois. Virheellisesti ajatellaan, että kuumaa tulppaa käytetään talvisin siksi, että koneen lämpötilaa saataisiin nostettua.

Ja jos mennään omiin kokemuksiin, niin 8 ja 10 tulpalla en ole havainnut koneen lämpötilassa eroja lämpömittarilla katsottuna.
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
Mr. Jog
Pyörä:
Yamaha jog r 2008 70 cc lower sport
Liittynyt:
27.5.2012 14:54
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut Mr. Jog » 27.5.2012 16:23

Kaasuttimessani tuntuu olevan aika paljon häikkää. Varmaan johtuu tuo putkenkin lämpeneminen sitä (?). Pistin uuden 17.5 mm kaasarin tilaukseen niin voipi auttaa.
Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut Shape » 27.5.2012 16:28

Jo kymmenen numeroa liian pieni suutin voi nostaa pakolämpötilaa 100-150 astetta, joten aluksi kannattaa koittaa reilusti isommalla suuttimella.
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
ramba__
Pyörä:
CPI Hussar
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
18.11.2011 17:44
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut ramba__ » 27.5.2012 16:31

Shape kirjoitti:Ja jos mennään omiin kokemuksiin, niin 8 ja 10 tulpalla en ole havainnut koneen lämpötilassa eroja lämpömittarilla katsottuna.


No jo on ihme mopo, ainakin molemmissa omissa skoottereissa huomaa todella ison eron tulppien lämpöarvolla. Nestejäähdytteiset on aivan eri asia, ainakin ilmajäähyissä on tuolla tulppien lämpöarvolla TODELLA iso vaikutus koneen lämpötilaan. Testatkoon kuka haluaa, muistakaa että nyt puhun ilmajäähyistä, nestejäähyt on aivan eri asia.

Huom muistakaa ilmajäähy ja nestejäähy...Ilmajäähyissä tuo tulpan lämpöarvo vaikuttaa, nestejäähyissä ei.. siis koneen käyntilämpöön.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
Zoneri
Pyörä:
Aina palasina..
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
10.9.2011 18:07
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut Zoneri » 27.5.2012 16:47

Testasin ja ei mitään eroa. 6 lämpöarvon tulpalla yhtä kuuma putki kuin 7 arvon tulpalla. Yhtä kuuma oli pakokaasut ja sylkkä. Siis tämä on 2t zonerilla jossa on suzukin type ah kone ja tuo on ilmajäähy.
Paska mikä paska.
ramba__
Pyörä:
CPI Hussar
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
18.11.2011 17:44
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut ramba__ » 27.5.2012 16:50

Saman merkkiset tulpat? Ihme juttu jos jollain ei vaikuta mitään sillä itsellä omakohtainen kokemus tuosta ja monella muullakin tutulla... Jossain mopokirjassakin kerrottiin tuosta faktaa, kopioin tänne kun pääsen käsiksi kyseiseen kirjaan.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut Palezu » 27.5.2012 18:42

Miksi se ei muka nestejäähyssä vaikuta..
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
ramba__
Pyörä:
CPI Hussar
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
18.11.2011 17:44
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut ramba__ » 27.5.2012 20:37

Vaikuttaa tietenkin muttei sitä huomaa niin helposti kuin ilmajäähyssä...
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 27.5.2012 22:08

Ja minkä takia?
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 31.5.2012 22:56

Nestejäähdytetty moottori käy tasaisemman lämpöisenä koska jäähdytysneste omaa suurehkon ominaislämpökapasiteetin. Nesteen lämpeneminen sitoo enemmän lämpöenergiaa kuin raudan/alumiinin joten äkillisiä piikkejä koneen lämpöihin ei pääse syntymään yhtä helposti kuin ajoviima- tai puhallinjäähdytyksessä.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
ramba__
Pyörä:
CPI Hussar
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
18.11.2011 17:44
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut ramba__ » 1.6.2012 14:24

Siinähän se tuli^^...
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Keskustelua vakio- ja tehopakoputkista

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 1.6.2012 15:59

Mutta ehtiikös se vaikuttaa niin paljon pakokaasun lämpötilaan, kun se ei siellä pytyssä kauaa oo. Ja jos kerta se tulppa vaikuttaa nii paljo niihin pakokaasuihin.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista