rolle1 kirjoitti:klikkaus kuuluu tuosta solenoidista. Virta ei pääse starttimoottorille asti. Onko solenoidi silloin rikki? Kokeilin toisen skootterin solenoidia siihen ja sama klikkaus kuuluu siitä.
Jos moottorin puristussuhdetta ei ole nostetu (
esim isompaa pytyyä pistetty yms), vaan startti on ennen toiminut samalla kokoonpanolla, niin ota ihan ensimmäiseksi variaattorinkoppa pois ja irroita bendix. Se tulee kyllä pois taiteilemalla ja sovittelemalla kun aikasi kokeilet vaikka ensin vaikuttaisikin että etuvariaattori tarvii ottaa pois tieltä. Saatuasi bendixin pois kokeile startata. Jos startti pyörii iloiseen, on luultavimmin bendixissä liikaa kitkaa ja se saattaa vaatia akselin hiomista lyhyemmäksi (
huom hio ainoastaan sieltä isomman rattaan päästä, jossa on ne pienet hampaat). Pelkästään uusi vaseliini bendixin akseliin joskus riittää.
Startti on näissä niin tarkkaan mitoitettu teholtaan, että vähänkin liikaa kitkaa eikä jaksa enää startata. Ylimääräisiä tehoja startissa ei siis ole. Se on teholtaan juuri ja juuri riittäväksi rakennettu. Se naksaus kertoo että solenoidin herätepuoli on ainakin kunnossa. Solenoidi on toiminnaltaan samanlainen kuin rele, se on vain tehty suurempia ohjattavia virtoja varten. Jos kahdella solenoidilla testasit, niin mitä luultavimmin ne on kunnossa.
Jos et omista yleismittaria voit kokeilla yhdistää paksulla johdolla (
esim auton käynnistyskaapelilla) akun suoraan starttiin. Jos starttaa on vika akun ja startin välillä, eli joko solenoidissa tai sitten startin johdon liitoksissa on niin paljon vastusta että startti ei jaksa pyöriä. Käytännössä siis hapettumaa. Jos startti ei pyöri käynnistyskaapelillakaan, ota vielä se toinen auton käynnistyskaapeli ja kytke akun maa esim koneen lohkoon. Jos startti pyörii on vika akun maapuolella. Eli silläkin puolella voi olla liitoksissa hapettumaa. Muita liitoksia ei ole kuin akun ja rungon välillä.
Jos ei startti pyöri vieläkään on aika ottaa startti irti. Luultavasti siitä on hiilet loppu. Ne saa kyllä vaihdettua itsekin, joskin ei näihin uudet startitkaan ihan hirveän kalliita ole. Jos päätät startin kunnostaa, niin ennen sen avaamista merkitse tussilla alumiiniosan ja peltisen kuppiosan asento toisiinsa nähden. Sen kun pystyy laittamaan kasatessa puoli kierrosta väärään asentoon ja silloin startti pyörii väärään suuntaan.
Joonasd9 kirjoitti:Mikä näissä syö oikein tehoja? Venttiilit raottaa, onko mahdollista/syökö tehoja? Mitään muuta?
Kuule. Ei tarvitse olla kuin 5 asteen ero lämpötilassa niin se cvk:n alipainepaska tarvitsee jo uudet säädöt, ryypyt hapettuu ja takertelee ajanmittaan, jotkut on ääritakkoja jo öljyn laadustakin, variaattorit kuluu, moottorin korkeampi käyntilämpötila vaikuttaa... Mahdollisuuksia on puoli miljoonaa, mutta jos venttiilit säätää yhden kerran oikein ei sitä tarvitse tehdä heti uudestaan ei varsinkaan monta kertaa. Noh, ainakin sen venttiilivälyksen voi sulkea pois kerran olet sen jo niin monta kertaa tarkistanut
Vilkaise nyt ainakin se kaasarin kalvo suurennuslasilla. Olen huomannut että joskus riittää nuppineulan mentävä repeämä.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein