4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 4.6.2013 15:11

Ei tarvitsisi montaakaan sivua palata taaksepäin kun nokkakeskustelua juuri oli..
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
dabisshh
Pyörä:
Bultaco Lobito
Paikkakunta:
Kymenlaakso, Kotka
Liittynyt:
24.8.2011 20:08
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut dabisshh » 5.6.2013 22:40

tussi testissä jäi pieni jälki sinne ylös mut voisko olla liian keposat rullat ni siksi ei kierrä sinne ylös saakka vai onko sahailuiden viilailujen aika:D eikai mikäänvoi kusasta sen etvarin leikkelyn kanssa ettei rullat mee pois sijoiltaan ajossa sen jälkee tai hihna pomppaa varin lautasen yli yms. pelottaa virittää kotikonstein ku pieleenmeno riski kasvaa:D
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 5.6.2013 23:21

No jos pari milliä jää, niin ei sen vuoksi kannata alkaa muokkaamaan tai edes uhrata tunteja aikaa syyn selvittämiseen. Kulunut hihnakin kun tekee myös että se ei enää nouse ihan ylös vaikka lautaset yhteen meniskin, tosin hihnan täytyy olla silloin kyllä jo aika kapea. Pointti on ettei sinne jää mitään senttiä sitä tussin jälkeä. Ja kuten sanottua jos moottori ei jaksa edes kiertää sinne suurimmalle välitykselle, niin viilailusta ei ole mitään hyötyä.

Variaattorin yli se hihna ei sieltä kyllä tule, mutta parempi olla viilailematta mikäli ei ymmärrä mitä on tekemässä ;) Voimansiirtolevyistä ja variaattoreista muutes, että eipä ne virivaritkaa kaikille riitä, vaan ihan niitäkin muokkaillaan tarpeen mukaan. http://s254.photobucket.com/user/jonik1 ... t=3&page=1
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
rolle1
Liittynyt:
8.8.2012 1:03
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut rolle1 » 8.6.2013 18:15

mikä vois olla vikana kun starttaan niin kuuluu pelkkä klikkaus eikä starttimoottori pyöri? Akku juuri ladattu
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 8.6.2013 21:30

Mä tein piruuttani ton tussitestin ja jäähän se puolentoista senttiä jälkee. Ei ol pulttipyssyy käytös just nyt mut pistäkääs alustavaa ideaa että mitä pitäis kattoa.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 8.6.2013 23:48

No kauheastihan ei pääse tekeen ja tarkisteleen jos et saa variaattoria auki.
Ensimmäinen musta on tarkistaa että rullakuppi ylipäätään pääsee liikkumaan koko matkan. Sitten rullapaino että jaksaako se kone ylipäätään kiertää suurimmalle välitykselle ja samalla kannattaa vilkaista rullakupista ne tapit, että onko kynnystä. Kuis on hihnan leveys ? Syy voi tietysti löytyä takavariaattoristakin. Senkin tulee liikkua takertelematta, eikä vastinjousi saa olla liian jäykkä käytetyille rullille. Noista nyt ainakin voisi lähteä alkuun.

E: Kuis moni on muuten tajunnut että variaattori tarvitsee säännöllistä huoltoa? Niin edessä kuin takanakin. Takana on syytä käyttää niin hyvää vaseliinia voideltaessa voimansiirtolevyn liukutappeja kuin mahdollista. Eritoten lämpöä sen on syytä sietää reilusti.

rolle1 kirjoitti:mikä vois olla vikana kun starttaan niin kuuluu pelkkä klikkaus eikä starttimoottori pyöri? Akku juuri ladattu

Mahdollisuuksia voi olla useita. Starttimoottorin kaapeleiden kiinnityksissä liikaa resistanssia, starttisolenoidi sökö, startin hiilet loppu, bendixissä liikaa kitkaa jne.. http://www.virijavara.fi/kauppa/starttim.php
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
rolle1
Liittynyt:
8.8.2012 1:03
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut rolle1 » 9.6.2013 10:52

[/quote]
Mahdollisuuksia voi olla useita. Starttimoottorin kaapeleiden kiinnityksissä liikaa resistanssia, starttisolenoidi sökö, startin hiilet loppu, bendixissä liikaa kitkaa jne.. http://www.virijavara.fi/kauppa/starttim.php[/que]


klikkaus kuuluu tuosta solenoidista. Virta ei pääse starttimoottorille asti. Onko solenoidi silloin rikki? Kokeilin toisen skootterin solenoidia siihen ja sama klikkaus kuuluu siitä.
Joonasd9
Liittynyt:
20.9.2011 18:49
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Joonasd9 » 9.6.2013 11:39

.
Viimeksi muokannut Joonasd9 päivämäärä 10.6.2013 19:41, muokattu yhteensä 1 kerran
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 9.6.2013 12:10

rolle1 kirjoitti:klikkaus kuuluu tuosta solenoidista. Virta ei pääse starttimoottorille asti. Onko solenoidi silloin rikki? Kokeilin toisen skootterin solenoidia siihen ja sama klikkaus kuuluu siitä.

Jos moottorin puristussuhdetta ei ole nostetu (esim isompaa pytyyä pistetty yms), vaan startti on ennen toiminut samalla kokoonpanolla, niin ota ihan ensimmäiseksi variaattorinkoppa pois ja irroita bendix. Se tulee kyllä pois taiteilemalla ja sovittelemalla kun aikasi kokeilet vaikka ensin vaikuttaisikin että etuvariaattori tarvii ottaa pois tieltä. Saatuasi bendixin pois kokeile startata. Jos startti pyörii iloiseen, on luultavimmin bendixissä liikaa kitkaa ja se saattaa vaatia akselin hiomista lyhyemmäksi (huom hio ainoastaan sieltä isomman rattaan päästä, jossa on ne pienet hampaat). Pelkästään uusi vaseliini bendixin akseliin joskus riittää.

Startti on näissä niin tarkkaan mitoitettu teholtaan, että vähänkin liikaa kitkaa eikä jaksa enää startata. Ylimääräisiä tehoja startissa ei siis ole. Se on teholtaan juuri ja juuri riittäväksi rakennettu. Se naksaus kertoo että solenoidin herätepuoli on ainakin kunnossa. Solenoidi on toiminnaltaan samanlainen kuin rele, se on vain tehty suurempia ohjattavia virtoja varten. Jos kahdella solenoidilla testasit, niin mitä luultavimmin ne on kunnossa.

Jos et omista yleismittaria voit kokeilla yhdistää paksulla johdolla (esim auton käynnistyskaapelilla) akun suoraan starttiin. Jos starttaa on vika akun ja startin välillä, eli joko solenoidissa tai sitten startin johdon liitoksissa on niin paljon vastusta että startti ei jaksa pyöriä. Käytännössä siis hapettumaa. Jos startti ei pyöri käynnistyskaapelillakaan, ota vielä se toinen auton käynnistyskaapeli ja kytke akun maa esim koneen lohkoon. Jos startti pyörii on vika akun maapuolella. Eli silläkin puolella voi olla liitoksissa hapettumaa. Muita liitoksia ei ole kuin akun ja rungon välillä.

Jos ei startti pyöri vieläkään on aika ottaa startti irti. Luultavasti siitä on hiilet loppu. Ne saa kyllä vaihdettua itsekin, joskin ei näihin uudet startitkaan ihan hirveän kalliita ole. Jos päätät startin kunnostaa, niin ennen sen avaamista merkitse tussilla alumiiniosan ja peltisen kuppiosan asento toisiinsa nähden. Sen kun pystyy laittamaan kasatessa puoli kierrosta väärään asentoon ja silloin startti pyörii väärään suuntaan.

Joonasd9 kirjoitti:Mikä näissä syö oikein tehoja? Venttiilit raottaa, onko mahdollista/syökö tehoja? Mitään muuta?

Kuule. Ei tarvitse olla kuin 5 asteen ero lämpötilassa niin se cvk:n alipainepaska tarvitsee jo uudet säädöt, ryypyt hapettuu ja takertelee ajanmittaan, jotkut on ääritakkoja jo öljyn laadustakin, variaattorit kuluu, moottorin korkeampi käyntilämpötila vaikuttaa... Mahdollisuuksia on puoli miljoonaa, mutta jos venttiilit säätää yhden kerran oikein ei sitä tarvitse tehdä heti uudestaan ei varsinkaan monta kertaa. Noh, ainakin sen venttiilivälyksen voi sulkea pois kerran olet sen jo niin monta kertaa tarkistanut :D Vilkaise nyt ainakin se kaasarin kalvo suurennuslasilla. Olen huomannut että joskus riittää nuppineulan mentävä repeämä.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Tojaa
Pyörä:
Ex. Baotian milansportti imuri -07, VARASTETTU : skyteam monkey -06, Ex kiinanimuri baotian -08, Ex imuri nimeltään Sanili -04, toinen ex Sanili imuri -04
Paikkakunta:
Pirkanmaalta jostakin.
Liittynyt:
7.5.2010 17:40
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Tojaa » 10.6.2013 0:46

onko näissä moottorin kiinnikkeissä eroja? kymcon moottori ainakin näyttää ulkoa päin samalta kuin milan sportin. eli meneekö heittämällä kiinni? onko näissä kampiakselin laakerit variaattorin lohkossa kiinni? kuva kyseisestä moottorista mitä harkitten. Kuva
Skyteam on ongelmajätettä.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 10.6.2013 1:21

Ihan samoja 139qma/b koneitahan ne on. Lohkoja on vaan eripituisia riippuen renkaiden koosta. 10" renkaisessa on lyhyin lohko.

Tojaa kirjoitti:onko näissä kampiakselin laakerit variaattorin lohkossa kiinni?

Mitähän nyt oikein tarkalleenottaen meinaat.. Variaattorin lohkossa tietysti on kampiakselin laakeri mutta ei variaattorin kopassa.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Tojaa
Pyörä:
Ex. Baotian milansportti imuri -07, VARASTETTU : skyteam monkey -06, Ex kiinanimuri baotian -08, Ex imuri nimeltään Sanili -04, toinen ex Sanili imuri -04
Paikkakunta:
Pirkanmaalta jostakin.
Liittynyt:
7.5.2010 17:40
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Tojaa » 10.6.2013 1:34

Variaattorin lohkossa tietysti on kampiakselin laakeri
tuota juuri meinasin. piti varmistaa ettei siellä ole vielä yhtä lohkoa variaattorin jälkeen missä laakeri olisi kiinni. onko kokemusta purkaa alakerta? tarkistus mielessä itellä olisi niin lähteekö helposti irti kampiakseli laakerista ilman hajoittamista ja saako vielä samalla laakerilla takaisin kiinni? pakko näitä asioita varmistaa vielä ennen kun alkaa purkamaan :D kokemusta kyllä löytyy mankin koneiden kanssa muttei muiden. paitsi yläkerran vaihtoja.
Skyteam on ongelmajätettä.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 10.6.2013 2:00

Ihan saa purettua ja kasattua. Laakerit on kiinni kampiakselissa, eli ne lähtee irti lohkosta ei niinkään helpolla akselista. Joren videoista voit vilkuilla koneen rakennetta : http://youtu.be/pZS0ENIIT0M
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
crusnik
Pyörä:
Baotian Fude 2007 (BT49QT-7/BT49QT-7C)
Paikkakunta:
Nummela
Liittynyt:
10.6.2013 14:30
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut crusnik » 10.6.2013 14:37

Fude saa liikaa bensaa.. mistä lähden etsimään ongelmaa, vääränlainen kaasari? Tosin skootterin johdoista osa on irti ku katteita otti pois eikä mtn tietoa mistä johdot voisivat olla
Tojaa
Pyörä:
Ex. Baotian milansportti imuri -07, VARASTETTU : skyteam monkey -06, Ex kiinanimuri baotian -08, Ex imuri nimeltään Sanili -04, toinen ex Sanili imuri -04
Paikkakunta:
Pirkanmaalta jostakin.
Liittynyt:
7.5.2010 17:40
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Tojaa » 10.6.2013 17:44

elipä sulla saattaa olla ryyppy kokoajan päällä jos automaatti ryyppy käytössä ja johto on irti.
Skyteam on ongelmajätettä.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista