4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

Joonasd9
Liittynyt:
20.9.2011 18:49
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Joonasd9 » 10.6.2013 19:42

Mikähän mun kymco agilityssä nyt vielä mättää..

72cc, varin holkki rajottamaton, rajottamaton cdi, 5.5g rullat, uusi imukaula, uusi variaattorinhihna, 98 suutin, venttiilit säädetty ties kuin monta kertaa, +35% vpjousi ja +1500rpm kytkinjouset.

Siltikin tämä muoviraketti liikkuu juuri ja juuri 60km/h tasaisella, vaikka viime kesänä mentiin vanhalla hihnalla ja imukaulalla lähes 70km/h. Mikä näissä syö oikein tehoja? Venttiilit raottaa, onko mahdollista/syökö tehoja? Mitään muuta?
crusnik
Pyörä:
Baotian Fude 2007 (BT49QT-7/BT49QT-7C)
Paikkakunta:
Nummela
Liittynyt:
10.6.2013 14:30
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut crusnik » 10.6.2013 20:30

Tojaa kirjoitti:elipä sulla saattaa olla ryyppy kokoajan päällä jos automaatti ryyppy käytössä ja johto on irti.

blah, arvatenkin :/
mistä tietää onko automaatti ryyppy vai ei? ..yritin etsiä netistä räjäytyskuvia ja/tai sähkökaavioita tms mut ei osunu haaviin - tai en osaa etsiä, ns puusilmä.. menopeli on BT49QT-7 / BT49QT-7C v.2007
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 10.6.2013 20:44

No jos ryypystä lähtee johto ni son automaatti. :roll:
radon-
Pyörä:
110cc Monkey
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
23.7.2010 19:47
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut radon- » 11.6.2013 15:06

Joonasd9 kirjoitti:Mikä näissä syö oikein tehoja? Venttiilit raottaa, onko mahdollista/syökö tehoja? Mitään muuta?


Laiska kiinalainen moottori, yksinkertaisesti, eikä mikään muu.
Poliisien varalta: Kansallinen lainsäädäntö
Joonasd9
Liittynyt:
20.9.2011 18:49
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Joonasd9 » 11.6.2013 15:13

Radon joo, muttakun yhtäkkiä talven jäljiltä vauhti tippui 70km/h -> 55-60km/h nii ei se nyt ihan normaalia ole. Talvella ajoin ehkä vähän päälle 100km ni mikä tossa voi talven aikana yhtäkkiä mennä että tolleen toi vauhti tippuu?
ilkkap
Liittynyt:
13.6.2013 18:53
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut ilkkap » 13.6.2013 18:57

Moro!

Mikäs mun Baotianissa on! Tossa muutama viikko sitten lakkasi toimimasta kokonaan, sitä ennen ei toiminut sähköstartilla, vain pelkällä polkemisella, nyt ei toimi silläkään. Akku on ladattu (ja tarkastettu, että toimii), tulppa antaa kipinää. Kun koitan polkea mopoa, niin se tuntuu ihmeen "väljältä", eikä edes lupaa. Tsekkasin polkimen kopan sisälle, ja vaikutti olevan ihan kunnossa kaikki sielä, ei edes hirveän kuluneet olleet vielä nämä kulutusosat.

Vinkkejä?
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 13.6.2013 19:28

Säädäppä venttiilit ihan aluks.
karrppa
Liittynyt:
22.4.2013 15:09
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut karrppa » 17.6.2013 18:24

Kertokaapa mistä vois johtua reilu huohottaminen lämpimällä koneella? Väljä ei pitäs olla koska männällä ajettu parikytä kilsaa. Kannen tuohon vaihdoin ja siinä oli joku kierrätys systeemi ja tuollasta ei ollut entisessä kannessa. Voinko tuon tulpata jotenki ja voisko sen takia huohottaa?
Tyramies
Pyörä:
BomberFudet<3 & Jincheng Knight
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
12.8.2008 0:36
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Tyramies » 18.6.2013 15:43

Hyvää iltaa arvon baotian miehet. Viimeisestä postauksestani tänne on kulunut noin 4v ja vähän päässyt unohtumaan että mitenkä näitä viritettiin. Joskus aikanaan minulla oli 72 kuutioinen, vakio kaasuttimella, 5.1gramman rullilla, violetilla jousella ja isolla pakoputkella varustettu baotiani mutta myin sen pois kun siirryin autoon. Nyt taas tuli hankittua itselle fude työmatkoja varten.

kysymykset kuuluvat: mitä rajoittimia tai kuristimia oli 2004 ja 2005 vuoden baotian skoottereissa? kyseessä siis tämä perus fude classic malli: Kuva

Niin samaan syssyyn vielä: mitä kierteitä kaasutin käyttää eli siis mikä kaasutin näissä vanhoissa fudeissa on ja millä kierteellä olevat suuttimet käypi? Entäs kannatiko imukauloja porata yms niinkuin 2 tahdissa? Onko kehitys kulkenu siihen että näihin sais nykyään isompaa kun 72cc sylinteriä? Vai mennäänkö samalla setillä mitä 2008 tehtiin? :lol:

pahoitteluni etten jaksa lukea jonnin joutavia aikaisempia viestejä foorumilta ;)
Tarvitsetko apua mopon kanssa? Osa-asennukset, vikadiagnostiikka ja tuning onnistuu meillä helposti! http://www.tomppa.fi <--- moposivut <---- mopohommia yli 6 vuoden kokemuksella.
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 18.6.2013 17:07

Ton vuosimallin kureista en tiiä mutta käyppä nää läpi.
-Tappi kaasarin kannessa
-Ahdas pakarin pää
-Kuri ilmanputsarissa
-Prikka varissa
-Painavat rullat
-Rajotettu CDI
-Sähkönen rajotin varissa
Imukaulan poraamisella ei tee mitään jos ei laita isovenakantta, venat ne kuiteski loppuje lopuks määrittää paljo sitä tavaraa pääsee pyttyy. Muistaakseni 5mm kierteet suuttimessa, ihan samat CVK:t näis kaikis on. 90cc pyttyjä saa nykyjää.
Tyramies
Pyörä:
BomberFudet<3 & Jincheng Knight
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
12.8.2008 0:36
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Tyramies » 19.6.2013 9:21

Kiitos vinkeistä. Katsoin skootterin läpi ja oli 6 johtoinen cdi yksikkö, joista pinkki johto menee kyllä liittimeen mutta itse liittimestä ei mene CDI yksikköön sitä metalli-liitintä, outoa... Mopo kyllä kulkee 13tkm ajetuksi ihan hyvin, ei ylimääräisiä ääniä ja jaksaa ylämäetkin mennä vaikka kuljettajan paino noin 80kg. Kulku puoli mittarin mukaan 65km/h ja ei tarkistettu vielä varia. Mistä saa Helsingissä näitä osia mitä kaipaisin? Isompaa pyttyä, suuttimia CVK kaasuttimeen?, ehkä pipercross ilmansuodatin?
Eikös näissä vanhemmissa malleissa ollut isoventtiilikansi alunperin kiinni mopossa? Löytyy kaksi samanlaista, 2005 ja 2004 vuoden mallit. Toisaalta voisi kyllä hieman lukea että kuinka esim imu venttiilin aukioloaika vaikuttaa mopon tavaran saantiin.

Kun puhuit että venttiilit määrittää paljonko se saa seosta, niin jos pidentäisi venttiilin aukioloaikaa (venttiilinvälys? nokkaratas?) silloinhan se saisi enemmän tavaraa?
Luin jostakin että tämä vakiokaasutin (kokoa en tiedä) riittäisi isommallekkin koneelle kunhan suuttimia vaihtaa? Minkälaisia suuttimia kannattaa käyttää 72 tai 80cc koneen kanssa? Ajattelin heti ensimmäiseksi laittaa mopoon violetin vastapainejousen ja 5.5gramman rullat etuvariaattoriin.
Tämän lisäksi heti kun joku kertoo mistä Helsingin läheltä voisi hakea sylinterisarjan, ostan sen :lol:
Minkälaisia putkia olette käyttäneet, ja tarkoitan nyt suoraputkia siis käytännössä jotain handmade vai ihan leovince v6 putkea?
Tarvitsetko apua mopon kanssa? Osa-asennukset, vikadiagnostiikka ja tuning onnistuu meillä helposti! http://www.tomppa.fi <--- moposivut <---- mopohommia yli 6 vuoden kokemuksella.
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 19.6.2013 14:31

Katos kuule virijavara.com. Sieltä saat kaikkein halvimmalla Suomesta tavaraa, 82cc pyttyki maksaa mäntinee ja tiivisteinee 42e. Piperossia ei kannat laittaa, ei se muuta kovin mitää ku imuääniä ja se vasta kauheelta kuulostaaki jos ei oo kunnon mörinäputkee. Venavälyksellä sä ny et saa tehoja revittyy, katot vaan että ne on semmonen 0.10mm. Jos oikeesti haluut isomman nokkarattaan ni ostat Jorelta tai eBaysta, näillä Narakun sun muiden "reisink" nokkarattail ei tee mitää.
80cc koneelle tarvinnee jo 24mm kaasarin, näitäki saa virijavaralta. Tehoputkil ei kovin mitää näis tee, tuon vaan poraat avarammaks ja poistat mahdolliset kurit ni son aivan riittävä.
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Palezu » 19.6.2013 23:19

Eihän se pelkkä nokkaratas tehoja tuo, nokka-akselia varmaan meinaatte :)

Helpoitenhan näistä tehoa saa kun vaihtaa vain ison pytyn. Joren nokka-akselilla ei mun käsittääkseni mitään hurjistuttavaa tehonlisää saa, maksaa 100e ja luultavimmin alaväännöt heikkenee ja kone kuluu nopeammin.

80cc pytyllekin 24mm kaasari on aivan liian iso koska vakiokannen imuvena ei päästä seosta lävitseen sen enempää kuin about 15 millin kaasarikaan. Tosin, jos ostaa tommosen alipainepaska 24 millisen, taitaa se todellisuudessa olla paljon pienempi, mutta siltikin turhan iso ja hinta-hyöty-suhde erittäin huono.

Iso pytty, avara putki, kuristimet pois, vakiokaasari säädettynä hyvin ja variaattori kuntoon, nuo on varmaan järkevimmät viritystoimenpiteet jos haluaa kinkki skobasta tehot irti ilman isoa rahanmenoa. Kunnollinen luistikaasari on myös hyvä hankinta jos haluaa saada toimimaan kylmilläkin keleillä ja muutenki paremmin.. :D
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
Joonasd9
Liittynyt:
20.9.2011 18:49
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Joonasd9 » 20.6.2013 1:47

Mikähän mun kymco agilityssä nyt vielä mättää..

72cc, varin holkki rajottamaton, rajottamaton cdi, 5.5g rullat, uusi imukaula, uusi variaattorinhihna, 98 suutin, pipercross, +35% vpjousi ja +1500rpm kytkinjouset, venttiilit säädetty ties kuin monta kertaa, kaasarin kalvo katsottu valoa vasten eikä ollut reikiä,

Siltikin tämä muoviraketti liikkuu juuri ja juuri 60km/h tasaisella, vaikka viime kesänä mentiin vanhalla hihnalla ja imukaulalla lähes 70km/h. Mikä näissä syö oikein voi syödä tehoja talven jälkeen kun ei ole tahtonut kulkea mihinkään?

Edit: Ja toinen kysymys, onko tuolla väliä kun vakiohihna olisi 743x18 niin laittaa kiinni 729x18?
Viimeksi muokannut Joonasd9 päivämäärä 20.6.2013 18:06, muokattu yhteensä 1 kerran
Tyramies
Pyörä:
BomberFudet<3 & Jincheng Knight
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
12.8.2008 0:36
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Tyramies » 20.6.2013 9:07

Laitan tähän hieman tutkimustuloksia, skootteri fude classic baotian perus kinkki 2004
kaikki nopeudet testattu noin 200metrin matkalla, kuljettajan paino n. 80kg


Aivan vakio, ei CDI rajoitinta, ei vaihettu rullia tjsp: nopeus GPS mitattuna 54km/h mittarin mukaan noin 60km/h.

Vaihdoin suuttimen ?? --->95 ja annoin olla vakioilmanputsarin: röpötys heti kun yritti ajaa.
Avasin originaalin ilmanputsarin ja ajoin ilman sitä kantta: GPS mitattu nopeus 59-60 mittarin mukaan noin 72km/h.

95 suutin+ powerfilter, malossi violettijousi, 5,5gramman rullat: pientä buuausta alakierroksilla mutta sitten lähtee, mittarin mukaan edelleen sama noin 70-75km/h mutta gps max 63km/h.

Virivaralta tänään tilaukseen isompaa pyttyä ja katson milloin tulee niin laitan varmaan 120 suuttimen ja kokeilen sillä isompaa pyttyä. Tällä hetkellä 95 suutin ja powerfilsu niin buuaa alhaalta n.1 sekunnin ja sitten vasta lähtee, kokeilenpa töiden jälkeen 105 suutinta jos toimisi sillä paremmin.

Selittäkääpä joku että miten se seosruuvi TARKALLEEN toimii? nelarithan tunnetusti on vähän tarkempia seoksesta?
Tarvitsetko apua mopon kanssa? Osa-asennukset, vikadiagnostiikka ja tuning onnistuu meillä helposti! http://www.tomppa.fi <--- moposivut <---- mopohommia yli 6 vuoden kokemuksella.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista