Palezu kirjoitti:Tä, mistä muualta se ilma sitten sinne pyttyyn voi tulla kuin huuhteluista?
Palautumalla sylinteriin pakoputkesta, jolloin seassa on hyvin todennäköisesti myös palokaasuja, ja seos on kuumempi, jolloin tiheys pienenee ja koneesta saatava teho ja hyötysuhde laskee verrattuna siihen että ilma olisi kylmää.
Palezu kirjoitti:kun taas kaasarikoneessa polttoainetta ei soisi menevän paljoa hukkaan putkesta ulos.
Toisaalta kisakoneissa on ideanakin se, että etenevä pakopulssi luo niin pitkäikäisen/vahvan "alipaineen" putken alkukäyrään ja sylinteriin, että osa seoksesta imaistaan jopa kaasarilta asti pakoputkeen. Ei siis pelkästään kampikammiosta. Sen jälkeen paluupulssi ahtaa tämän alkukäyrässä majailevan lastin takaisin pyttyyn ja kolmosen kautta nelosen puhaltimella sierra jättää sen. Ja eihän sitä ilmaa/seosta olla hukkaan heittämässäkään missään vaiheessa, siis putkesta ulos.
Palezu kirjoitti:Luulisin myös että aivan samalla lailla voi ajatella sen pakoputken vaikuttavan koneen toimintaan kuin kaasarikoneessakin. Ei se putki tiedä onko siellä imuilman seassa bensaa vai ei. // (mutuilisin että se tutkimani pytyn pakoaukko oli matala, ja olen kuullut tarinoita että ditechissä on vakiona tehot aika matalilla kierroksilla).
Olen samaa mieltä. Ja tuo pakoaukon mataluus tukee hyvin teoriaa, että suorasuihkukoneessa luotetaan enemmän siihen että ilma saadaan kampikammiosta puhtaana ja viileänä pyttyyn, kun että sitä odotellaan tulevaksi pakoputken puolelta em. prosessissa. Ja mitään absoluuttistahan tässä ei ole, vaan että pakoputken merkitys sinänsä vähenee tätäkin kautta. Ehkä.
Silti teharilla on merkitystä kunhan muut koneen aspektit ovat kunnossa.