4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

karrppa
Liittynyt:
22.4.2013 15:09
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut karrppa » 25.6.2013 9:58

karrppa kirjoitti:Kertokaapa mistä vois johtua reilu huohottaminen lämpimällä koneella? Väljä ei pitäs olla koska männällä ajettu parikytä kilsaa. Kannen tuohon vaihdoin ja siinä oli joku kierrätys systeemi ja tuollasta ei ollut entisessä kannessa. Voinko tuon tulpata jotenki ja voisko sen takia huohottaa?



Tähän kellään selitystä? Miten tuon tulppaus onnistuu helpoiten?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 25.6.2013 13:19

Se on secondary air cleaner. Sen tehtävänä on johtaa pakokaasuihin pakokanavan kautta puhdasta ilmaa, jolloin päästöarvot pienenee. (pieneneehän ne mittariarvot toki näinkin vaikka kyse on pikemminkin päästömittareiden huijaamisesta)
Kaikissa kansissa ei tosiaan tota ole. Esim virikansista mokoma puuttuu vallan. Vasemmalla kansi ilman S.A.C-kanavaa oikeanpuoleisessa se on. http://aijaa.com/p5mVYZ

Tee levy johon teet pulteille reiät mutta jätät keskireiän tekemättä jolloin pakokanavaan johtava reikä on tukittu.Sen metalliputken voit pistää siihen jos teet väliin esim 1mm pellistä sen peitelevyn, mutta jos haluat sen mutkan tekevän metalliputkenkin pois, niin tee se peitelevy esim 6mm lattaraudasta. Sen metalliputken voi myös leikata irti laipasta ja hitsata laipan keskireijän umpeen.

Nämä "saasteromujen" venttiilit eli egr ja sac -venttiilit toimii usein vähän sinnepäin. Ei kovinkaan usein niin kuin niiden on tarkoitus. Viallisena ne voi hyvinkin tehdä ylimääräistä "huohotusta", kun pakopaineet valskaa. Itse olen repinyt kaikista remppaamistani moottoreista egr:n ja sac:n hemmettiin, tai ainakin estänyt niiden toiminnan peitelevyillä.

EGR taas on pakoputkessa (jos sellainen on). Sekin on ihan turha kapistus, vaikka ei varsinaisesti yleensä käyntiongelmia aiheutakaan. Senkin saa poistettua käytöstä parilllakin konstilla. Helpoin on että yksinkertaisesti tunkee jonkun tulpaksi ilmanputsarille johtavaan letkuun. Se voi olla vaikka puutappikin.

Egr järjestelmässä pieni osa pakokaasuista kierrärtetään takaisin moottoriin, mutta koska kyse on jo kertaalleen palaneesta kaasusta eikä tuoreesta seoksesta, ei se voi enää osallistua moottorissa tuottamaan eteenpäin vievää energiaa. Mitä suurempi osa sitä palotilassa on, sitä pienempi osa sinne tietysti taas mahtuu sitä palavaa tuoretta seosta liike-energiaa tuottamaan. Perstuntumalla eroa ei huomaa vaikka egr:n käytöstä poistaakin, mutta ainakin voi olla varma että palotilaan menee vain palavaa seosta eikä jo kertaalleen palanutta.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 25.6.2013 14:39

Tua noi. Se letku joka alunperin tulee venakopasta ilmanputsarii, sielt tulee helvetisti savuu/höyryy. Normaalia?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 25.6.2013 14:45

Tyramies kirjoitti:Selittäkääpä joku että miten se seosruuvi TARKALLEEN toimii? nelarithan tunnetusti on vähän tarkempia seoksesta?

Seosruuvi vaikuttaa vain ja ainoastaan tyhjäkäyntikierroksilla. Säätökin on helppoa, eli kun moottori on normaalilämpöinen, etsit tyhjäkäyntiruuvila kohdan jossa moottori käy pienintä mahdollista tyhjäkäyntikierrosta. Eli kierroslukua jossa moottori juuri ja juuri jaksaa pysyä käynnissä. Nyt haet seosruuvilla kohdan, jossa moottori käy suurinta kierroslukua, jonka jälkeen säädät tyhjäkäynnin sopivaksi. Seosruuvin säätö on tehty.

Tyhjäkäyntikierroksilla moottorin imemät ilmamäärät on niin pieniä, että niin tarkkaa suutinkokoa ei pystytä valmistamaan että seossäätö saataisiin aina joka moottorissa tyhjäkäynnille sillä sopivaksi. Siksi tarvitaan vielä hienosäätö, eli seosruuvi. Jos seosruuvista ei ole apua kun kaasua hiukan avataan eli pyrkii silti booaamaan, niin tyhjäkäyntisuutin on liian pieni. Isompaa siis kehiin.

Kaasuluistin keskivaiheilla luistin neula säätää seossuhteen ja pääsuutin säätää täyskaasun seossuhteen. Tässä selventävä kuva luistin asennoista ja niihin vaikuttavista suuttimista : http://www.skootterini.com/joomla/image ... asento.jpg

Oon jo monta kertaa tämän ennenkin laittanut, mutta vaikuttaa hiukan ettei se olisi nytkään pahitteeksi. Lueppahan tuosta:

-Zone- kirjoitti:Mikä on kaasutin?

Moottoreista vähän ymmärtävät ja miksei osa pidemmällekin ehtineistä määrittelee kaasuttimen merkityksen olevan seossuhteen säätämisen ohella myös tehoa tuova kapistus. Asia on tietyllä tavalla ymmärrettävää sillä kaasukahvan kääntäminenhän suuremmalle saa pyörän kulkemaan kovempaa. Asia on seossuhteen osalta oikein, vaan kaasuttimen tehtävä on toimia myös tehoa rajoittavana tekijänä. Kuulostaako hullulta? Minäpä selitän...

Jos otamme moottorista koko kaasuttimen pois + laitamme polttoaineletkun päähän sopivan suuttimen ja työnnämme tämän kaasarin imukaulaan, voidaan vehkeellä ajaa, mikäli seossuhde on käymisen kannalta edes likimain kohdillaan. Moottorin käynnistyttyä ”kaasutin” on nyt periaatteessa täysillä ja ajaminen olisikin varsin mielenkiintoista, kun ainoa tapa hillitä eteenpäin liikuttavaa energiamäärää olisi jarruttaminen.

Tähän perustuu kaasuttimen luistin tehtävä. Sen tarkoituksena on säätää virtauspinta-alaa. Eli sitä määrää ilmaa, minkä moottorilla on mahdollisuutta sisään imeä. Kaikki varmaan sen verran tietävät, että liian pieni kaasutinhan rajoittaa moottorista saatavaa tehoa. Pienessä kaasuttimessahan tämä virtauspinta-ala on maksimillaankin pienempi, kuin suuremmassa kaasuttimessa.

Eli kun emme käännä kaasukahvaa, luisti tukkii ilman virtausreitin lähes kokonaan ja rajoittaa moottorista saatava tehoa ja vastaavasti kun käännämme kaasukahvasta saamme luistin nousemaan ylemmäksi. Virtauspinta-ala suurenee ja moottorin teho suurenee. Näin ollen kaasutinkin ON myös tehoa rajoittava elementti. Oli luistin nousu hoidettu sitten suoraan vaijerilla kahvasta luistiin tai liikkui luisti sitten alipaineella tai muulla tavoin.

Seossuhde.

Jotta moottori toimisi mahdollisimman hyvin pitää polttoaineen määrä suhteessa moottorin ilmamäärään olla sopiva. Koska käytössä on kiinteäkokoinen pääsuutin, mutta kaasuttimen virtausala muuttuva liikkuvan luistin johdosta pitää polttoaineen määrää jotenkin säätää suuremmalle sitä mukaa, kun ilman virtauspinta-ala kaasuttimessa kasvaa. Tämä toiminta on hoidettu luistin neulalla. Kun luisti nousee, nousee neula sen mukana.

Luistin neula liikkuu suutinputkessa ja polttoaine virtaa suutinputken ja neulan välisestä raosta. Jotta polttoainetta saataisiin enemmän kun luisti on noussut korkeammalle, pitää neulan olla sen päästä ohuempi, jotta neulan ja suutinputken väliin jäävä rako suurenee. Aivan samoin, kuin luisti säätää kaasuttimen ilman virtauspinta-alaa, säätää neula suutinputken virtauspinta-alaa.

Tämä on helvetin yksinkertaistettu versio kaasuttimesta, mutta tässä on sen perusajatus joka tulee ymmärtää jos aikoo kaasutinta ajatella edes yhtään sellaisena värkkinä, kuin se on.

Jos edellä kirjoitettu on ymmärretty, ei pitäisi olla vaikea tajuta esim. miksi neulaa nostamalla seos rikastuu ja päinvastoin. Eli sekin nyt vielä rautalangasta: Jos ajatellaan luistin olevan samassa asennossa ja nostamme neulaa, niin virtausala neulan ja suutinputken välissä kasvaa sillä neulahan ohenee sen päätä kohden. = Seos menee rikkaammalle sillä ilman virtauspinta-ala ei muuttunut, mutta polttoaineen virtausala muuttui. Tästä syystä neuloillakin on numeroarvot. http://img13.imageshack.us/img13/7381/mikimage1.jpg

Kun luisti on noussut ihan ylös ei neula rajoita käytännössä lainkaan suutinputken virtausalaa, sillä nyt pienin virtausala ketjussa on jo pääsuuttimessa ja koska pienin virtausala määrää minkä verran läpi voi virrata, ei neula täyskaasulla enää vaikuta vaan seossuhteen määrää nyt yksinomaan pääsuutin.

Ylläolevan saa lukea toiseenkin kertaan jos tarve tuntuu olevan.. ;)
Kaasari on varsin simppeli kapistus kun ensin sen perusajatuksen ymmärtää


E:Korjailin joutessani 6kg typoja..
Viimeksi muokannut -Zone- päivämäärä 25.6.2013 15:49, muokattu yhteensä 6 kertaa
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 25.6.2013 14:51

Retroilija kirjoitti:Tua noi. Se letku joka alunperin tulee venakopasta ilmanputsarii, sielt tulee helvetisti savuu/höyryy. Normaalia?

Jos meinaat venakopan yläreunasta lähtevää letkua, niin se on huohotin. Ei ole tosiaan normaalia, että huohottaa noin. Varmista pakoventtiilin ohjurinkumin kunto. Jos vaikka se puskisi venaohjuria pitkin pakokaasuja ulos. Jos se on kunnossa, niin sitten pyttykin pois ja varmistat männänrenkaat ja eteenkin öljyrenkaat. Jostainhan ne palokaasut pääsee ohi virtaamaan.

E: Katoin ensin että sä puhuit siitä kannen ja männän vaihdosta, mutta huohotteluongelmia muillakin. ;)
Noh, kumminkin. Palopaineet karkaa ja savuhuohotus on merkki väljästä koneesta tai kuten tuossa jo pistinkin niin pakoventtiilin ohjurin kautta se pakokaasu voi myös karata. Pääosin syy on kyllä, että kone on väljä ja palopaineet vuotaa siksi männänrenkaiden ohi.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Tyramies
Pyörä:
BomberFudet<3 & Jincheng Knight
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
12.8.2008 0:36
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Tyramies » 25.6.2013 16:14

-Zone- kirjoitti: paljon tekstiä


Kiitos tästä tietoiskusta. Nyt rupesin miettimään että mitä järkeä silloin siinä seosruuvissa on jos kerta sillä tyhjäkäynti jutulla pystyy määrittämään luistin vakio asennon kaasuttimessa :lol: anyways tutkailun jälkeen tajusin vielä että tässä 4T ihmeellisessä maailmassa kaasari eroaakin vielä muulla jutulla 2T vehkeissä.

jos kuvitellaan että kaasari on väärinpäin, niin kun avaa ne 4 pulttia, jää siihen 2 pulttia avaamatta siitä "jousen päältä", käytännössä joku tikku mikä painaa jonkun läpän alas kun vääntää tupin nurin. Kokeilin tämän toimintaa ottamalla kaasarin pohjan irti ja painamalla tätä tikkua niin rupesi ruiskuttamaan bensaa. Mikä helvetti se suutin on mikä on juuri tämän tikun vaikutuksen alaisena? (toisin sanoen seos on normaalia puolikaasulla pääsuutin+ilma, ja sitten kun se tikku painaa läpän alas niin siinä on pääsuutin+ilma+tämä ihme suutin?)

ihme muuten että powerfilter ja 95 suutin, tuntuisi snadisti buuavan alhaalta, 95 ja vakio putsari lähtee kuin valo. Sitten taas 100 ja powerfilteri niin buuaa että liikaa bensaa... ihme vehje :roll:
Tarvitsetko apua mopon kanssa? Osa-asennukset, vikadiagnostiikka ja tuning onnistuu meillä helposti! http://www.tomppa.fi <--- moposivut <---- mopohommia yli 6 vuoden kokemuksella.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 25.6.2013 16:25

Tyramies kirjoitti:Nyt rupesin miettimään että mitä järkeä silloin siinä seosruuvissa on jos kerta sillä tyhjäkäynti jutulla pystyy määrittämään luistin vakio asennon kaasuttimessa
***
Kokeilin tämän toimintaa ottamalla kaasarin pohjan irti ja painamalla tätä tikkua niin rupesi ruiskuttamaan bensaa. Mikä helvetti se suutin on mikä on juuri tämän tikun vaikutuksen alaisena?

Tyhjäkäynnillä seosta ei tule pääsuuttimelta, vaan tyhjäkäyntisuuttimelta ja tähän piiriin vaikuttaa se seosruuvi. Kun kaasua avataan, alkaa polttoainetta virrata myöskin pääsuuttimen kautta.
http://www.youtube.com/watch?v=wyspAHrMbb8
***
Tuo ihmettelemäsi "tikku" on kiihdytyspumpun reaktiotanko. Se ihmettelämäsi suutin on kiihdytyspumpun suutin. Sitä ei tarvii vaihtaa. Se oikeammin nyt vain saa sen kiihdytyspumpulta tulevan bensan ruikkaaman sopivana suihkuna, ei niinkään muuta sen kiihdytyspumpun tuottamaan bensamäärään. http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaasutin
**
Näiden alipainepaskat on kyllä sikawattumaisia säädellä. Itse tappelin vuosia kunnes investoin lambda-anturiin ja mittariin, Helpompi säätää kun saa seurata mittaria. Tosin silloinkin joutuu välillä arvaileen, missä asennossa luisti on. Se kun voi alkaa tekemään ihan omiaan vaikka kaasukahvalla ei asentoa muuttaiskaan - http://www.youtube.com/watch?v=fnJuGZl1vnQ
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
nesu
Pyörä:
Peugeot XPS -04
Liittynyt:
18.9.2012 20:08
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut nesu » 27.6.2013 0:18

Moro!

Kaverilla on solifer xtr50 skuutteri ja hiukan ongelmia pukkaa. 2vko sitte toimi ihan normaalisti, mutta sitten yhtäkkiä tehot rupesivat hiipumaan ja nyt kulkee noin 30kmh ja vääntöä ei ole juuri ollenkaan. Kierrokset nousevat juuri noin 6t. Jos lisää kaasua hiljalleen niin ne nousee sinne 6t:n mutta sitten laskevat. Kaasari vaihdettiin äskön ja sillä ajettu vain 1km. Bensaa tulee normaalisti ja tulppa on musta millä tahansa säädöillä. :s
radon-
Pyörä:
110cc Monkey
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
23.7.2010 19:47
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut radon- » 27.6.2013 17:08

Katso että luisti liikkuu kuten pitääkin, jos se takertelee niin luultavasti käy niin rikkaalla että karstottaa tulppaa. Isolla suuttimella itse en saanut tulpan väriä muuttumaan (koot oli 90 -> 98), ainoa mistä eron huomasi oli bensankulutus... Ihme laitteita nämä kyllä on, tai se alkuperäinen kaasari lähinnä.
Poliisien varalta: Kansallinen lainsäädäntö
nesu
Pyörä:
Peugeot XPS -04
Liittynyt:
18.9.2012 20:08
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut nesu » 27.6.2013 22:32

Kun avasin kaasarin paketista niin luisti liikku aika minimi määrän (0.5-1cm)
radon-
Pyörä:
110cc Monkey
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
23.7.2010 19:47
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut radon- » 28.6.2013 0:00

Katso että onko luistin kannessa joku luistin liikettä rajoittava tappi, tms. Jos on niin poista se, ja varmista että luisti liikkuu kunnolla, sujuvasti eikä takertele yhtään. Jos takertelee niin voit hioa sitä hiomapaperilla hieman ohuemmaksi ja laittaa jotain sprayöljyä joka luultavasti korjaa tilanteen.
Poliisien varalta: Kansallinen lainsäädäntö
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 28.6.2013 1:03

Nyt tää perkele pitää ajossa välillä hiljasta sirinää ja esim ylämäkeen liikkeelle lähettäessä pientä kolinaa. Kuinkas pahasti tää ny leipoo?
sauvula95
Liittynyt:
1.7.2013 0:32
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut sauvula95 » 1.7.2013 0:56

Toimiiko kiinaskootteri ilman minkäänlaisia sähköjä ? :s
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 1.7.2013 0:58

No ei tietenkään. Ei se kipinä tulppaan pyhästä hengestä tule.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
sauvula95
Liittynyt:
1.7.2013 0:32
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut sauvula95 » 1.7.2013 2:19

kyllä ainakin mun kaverin derbi atlantis toimii vaikka siinä ei ole edes akkua kiinni :s

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista