4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 11.7.2024 9:25

Megiksennautiskelija kirjoitti:tietäiskö kukaa viel et mitä rajoittimia Df50qt-6 "sanremo fudesta" löytyy?
pitäs saaha ees pikkase lisää tehoa jotenkin ilman vaihtamatta pyttyä.

= Mahdotonta.

Rajoittimista ; Vanhemmissa malleissa oli kaasarin luistikammion kannen sisäpuolella rajoitintappi estämässä luistin nousua ylös asti. Joissain malleissa on ollut rajoitinlevy (käsittääkseni näitäkään ei ole ollut enää pitkään aikaan). Se on 3 pultilla kiinni rullakupin takana. Rajoitin prikkoja tai rajoitinholkkeja näissä on harvemmin ollut. Rajoitettuja cdi bokseja taitaa olla eniten ja takavariaattorin nopeusanturit on kanssa suht yleisiä. Niissä on anturi variaattorin kopan sisäpuolella ja johto lähtee cdi-boksille. Ruiskukoneisten rajoittimien ohittaminen on hankalaa. Isoin osa on valmistettu ilman mitään rajoittimia sillä eipä nämä niitä edes tarvitse. Teho on onnettoman vähäinen jo alkujaankin ja mäennousukyky vakiopytyllä on aivan surkeaa.

Omasta mielestä 72cc pytty on järkevin laittaa. 82cc vääntää ja kulkee mutta kampiakselin laakeroinnit ei tahdo kestää enää sitä ja osassa 82cc sarjoissa on ihan hullut puristukset ja kone detoo 98 bensallakin lyhyessä ajassa paskaks jos laittaa kiinni suoraan paketista, eli niiden kanssa joutuu mkittailee palotiloja, sovittaan puristussuhdetta sopivaksi yms ja muutenkin tietää mitä tekee.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
skobasäätäjä50
Liittynyt:
6.8.2024 0:24
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut skobasäätäjä50 » 6.8.2024 0:38

Skootterissani (znen merkkinen kiinaskoba) oli ennen vikaa, kun ei millään tahtonut lähteä käyntiin ja jos lähti hyvällä tuurilla ja minuuttien startin sahauksella se ei käynyt tyhjäkäyntiä nätisti ja muutenkin kylmänä kiihtyi todella heikosti ja hitaasti (välillä saattoi vauhti tippua esim 30kmh -> 20kmh ja sitten taas lämmettyään jaksoi kulkea. Hiljattain venttiileitä tutkiessa rakotulkki näytti että välys oli melko pieni. Noh, suurensin välystä 0.1mm ja imuventtiilin 0.08. Skootteri pelasi mainiosti ja veti paremmin kuin ennen, tyhjäkäynti kävi moitteetta yms yms. Tänään skootterilla ajaessa kuului kilahdus ja vehje sammui ajosta. Vikaa tutkiessa paljaustui melkoinen tuho: pakoventtiili palanut, männässä n sentin halkaisijaltaan oleva reikä. Osaisiko joku auttaa mikä tämän aiheutti ja miten välttyä tältä jatkossa, kun en mikään varsinainen ammattilainen näiden kanssa ole. Öljyä oli tarpeeksi, tosin öljyt oli vaihtopisteessä tässävaiheessa.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 7.8.2024 10:26

skobasäätäjä50 kirjoitti: tuho: pakoventtiili palanut, männässä n sentin halkaisijaltaan oleva reikä.

Se voi olla ollu liian laihalle säädetty. Männässä olevasta reijästä ja venttiilin palamisesta voi myös jotain päätelmiä tehdä. Yksi mahdollinen on detominen, jolla tarkoitetaan nakutusta. Tuossa nyt jotain: https://club.autodoc.fi/magazin/miksi-moottori-nakuttaa Myös wikipediassa näkyi nopeasti vilaistuna suht hyvin kerrottu asiasta. Löytyy hakusanalla nakutus.

Huonoa käyntiinlähtemistä voi vähän kompensoida kaasariversioissa sillä että laittaa mopon joka päivä hetkeksi käyntiin vaikka mihinkään ei tarvitsisi mennä. Näin kesällä bensa haihtuu kaasarista ja koska näissä on automaattihana mikä aukeaa moottorin alipaineella ei uutta bensaa saada kaasariin kuin vasta kun alipaine on siihen riittävä. Starttauskierroksilla (eteenkin enemmän ajetussa moottorissa) ei tahdo kunnolla moudostua riittävää alipainetta ja kestää kauan ennen kuin kaasarissa bensaa on taas riiittävästi kun hana aukeilee ajoittain tai vain osittain. Toki näiden kaasaritkin on oikukkaita kapistuksia ja aiheuttaa omat ongelmansa mutta tuo on yksi syistä millä pitkät starttausajat selittyy. Siellä kaasarissa kun on bensaa vain noin puolet kohokammiosta joten kesähelteillä se haihtuu sieltä huohotuskanavan kautta parissa päivässä. Joskus yhdessä jo.

skobasäätäjä50 kirjoitti:.. suurensin välystä 0.1mm ja imuventtiilin 0.08...

Nämäkin on ainakin itselle ollu vielä liian pienet välykset ja mä käytän imupuolella 0,13mm ja pakopuolella 0,18mm. Näitä kokoja ei löydy ihan kaikista rakotulkeista mutta stormista löyty hyvä rakotulkki (hyvä kompromissi on 0,15 molemmissa ja jota moni käyttää). Venttiilit on äänekkäämmät rallattajat mutta enää ei ole kantamista esiintynyt tai venttiiliä ei ole noilla välyksillä palanut.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista