-Zone-
- Liittynyt:
- 22.6.2005 22:42
Miksi et renkaasta mittaa?
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Ledinauha
Moderaattori
- Pyörä:
- Aprilia RS 125cc '06 Cagiva Mito MK I 125cc '93 Cagiva Mito EVO2 125cc '05 Derbi Senda 70cc '09 Solifer SFR 72cc '11
- Paikkakunta:
- Kouvola
- Liittynyt:
- 23.4.2013 19:13
Löytyy tuollainen kytkinkello ja varikoppa missä on nuo nopeudentunnistusvermeet jo valmiina. On siis alunperin sitä rajoitettua CDI:tä varten tuolla, johdosta saan suoraan signaalin mikä kertoo kytkinkellon nopeuden, tarvitsisi tietää ne perävälit jotta voin laskea renkaan nopeuden.
-Zone-
- Liittynyt:
- 22.6.2005 22:42
Niin, mutta et kertonut, miksi et renkaasta mittaa. Tiedän täysin kyllä tuon rajoitinrakenteen. Ja jos muutes ajattelit sigmaan tuota liittää niin sen ei pitäisi toimia siinä kun sigman "anturi" on pelkkä reed-kytkin, joka ei siis anna ulos sähköpulssia magneetilla, vaan ainoastaan kytkee on/off. Jos taas teet nopeusmittaria itse esim PIC-piirillä niin asia on hivenen toinen mutta järkevintä musta olisi kyllä silloinkin mitata suoraan renkaan kierroksia.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Ledinauha
Moderaattori
- Pyörä:
- Aprilia RS 125cc '06 Cagiva Mito MK I 125cc '93 Cagiva Mito EVO2 125cc '05 Derbi Senda 70cc '09 Solifer SFR 72cc '11
- Paikkakunta:
- Kouvola
- Liittynyt:
- 23.4.2013 19:13
Atmelin ATMega328 käytössä, AVR mikrokontrolleri siis. Helpompi minusta lukea suoraan tuosta sensorista kuin alkaa värkkäämään uutta kiinnitystä magneeteille ja reed/hall-sensorille. Mittaristosta löytyy lisää juttua tuossa mun
projutopikissa.
-Zone-
- Liittynyt:
- 22.6.2005 22:42
Kappas, tää olikin vähän vakavampi projekti eikä sigmamodaus kuten arvelin. Noh, kumminkin. Iitsellä on ollut vain kymppituumaisia joissa on siis kaikkein harvin perä. Nuo muu on siitä ongelmallisia että perävälitykset on vaihdelleet. Useimmissa 12" perissä on 10:1 välitykset vakiona, mutta esim Tysconissa oli vakiona 15:1. Sekin siis 12" rengaskoolla.
Varmuuden asiaan saa siis vain laskemalla. 12" perään saa muutes kymppituumasen välityksen kun vaihtaa kaikki esim jostain purkuskodesta. Se onkin hyvä esim jo 82cc satsin kanssa. Sikäli renkaasta mittaaminen on järkevää että perävälitystä voi muuttaa jälkikäteenkin ilman että tarvitsee nopeusmittarin koodiin puuttua. Jarrulevylle voi ostaa
magneettipultin jolla homman saa hoidettua siististi ja etupyörästähän on esim hyvä mitata.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Ledinauha
Moderaattori
- Pyörä:
- Aprilia RS 125cc '06 Cagiva Mito MK I 125cc '93 Cagiva Mito EVO2 125cc '05 Derbi Senda 70cc '09 Solifer SFR 72cc '11
- Paikkakunta:
- Kouvola
- Liittynyt:
- 23.4.2013 19:13
Hyvä huomio muuten nuo perävälit ja niiden vaihtaminen, ajatus oli laittaa kerralla kunnon koodi sisään ja sulkea laatikko. Taidan sittenkin kallistua tuohon renkaasta lukemiseen niin voi vaihdella kokoonpanoa sitten varin / perävälitysten osalta. Toisella kytkinkellollahan tuo oma ehdotukseni ei edes toimisi.
rx-nu98
- Liittynyt:
- 3.8.2013 13:06
Mikäköhän tossa meidän kiinanskopos on kun syksyllä vauhissa sammu eikä lähtennyt käyntiin. Nyt ois tarkotus saada toimimaa se. Moottori kyl pyörii mut pitää erinlaista ääntä kun yleensä, tulppa antaa pienen kipinän.
Retroilija
- Pyörä:
- Pappatunturi, 1999 GSX600F
- Paikkakunta:
- Pori
- Liittynyt:
- 31.10.2011 9:11
Tarkasta öljyt, säädä venat, vaihda tulppa, putsaa kaasari, tarkasta kalvo ja ryypyn toiminta.
rx-nu98
- Liittynyt:
- 3.8.2013 13:06
Joo uuden tulpan hommasin ja lupaili paljon enemmän mutta ei lähtennyt käyntiin silti, mitä seuraavaks kannattaa kattoo?
Retroilija
- Pyörä:
- Pappatunturi, 1999 GSX600F
- Paikkakunta:
- Pori
- Liittynyt:
- 31.10.2011 9:11
No säädäppä ne venttiilit ja kato kalvo läpi taskulampulla että löytyykö reikiä.
Retroilija
- Pyörä:
- Pappatunturi, 1999 GSX600F
- Paikkakunta:
- Pori
- Liittynyt:
- 31.10.2011 9:11
Zonelta kysyisin kun aikoinaan niistä lambdalaitteista selitti, passaisko ihan Biltemasta yleismallinen auton happianturi ja -mittari? Olis se kyllä kätevä, etenkin kun vieläkin tolla paskalla ajelen kesät talvet vielä ens vuoteen ja melko varmasti tulee vielä lisää viriä. Noita olen katellut. Saisin amiksen autopuolen väellä teetettyä
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Auton ... rit-52950/http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autot ... ari-32257/
-Zone-
- Liittynyt:
- 22.6.2005 22:42
Jeps, itsellänikin on vastaava kapeekaistainen mittari (jostain ooppelista tuo mun). On halpoja ostaa uutenakin (huutonetistä löytyy usein lambda antureita). Mittarina on diy-ledimittari.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Ledinauha
Moderaattori
- Pyörä:
- Aprilia RS 125cc '06 Cagiva Mito MK I 125cc '93 Cagiva Mito EVO2 125cc '05 Derbi Senda 70cc '09 Solifer SFR 72cc '11
- Paikkakunta:
- Kouvola
- Liittynyt:
- 23.4.2013 19:13
Eipä kyllä ole kauhean kallis, pitää varmaan itsekin värkätä jossain vaiheessa tuollainen. Lienee "hiukan" helpompi saada kaasari säätöihin.
Jos eBaysta tilaaminen on mahdollista ja löytyy luottoa kiinalaiseen laatutyöhön (kuten kaikilla tämän topikin keskustelijoilla) voisi
tässä olla halpa vaihtoehto.
-Zone-
- Liittynyt:
- 22.6.2005 22:42
Mä hitsasin putkeen toisen putkenpätkän jonka päähän pistin sen kierteen lambdalle. Näin se anturi ei tuki sitä mopon ohutta alkukäyrää. Jotakuinkin tuossa kohtaa se on.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Hoofy
- Pyörä:
- Baotian Fude Rebel
- Paikkakunta:
- Forssa
- Liittynyt:
- 14.8.2013 21:52
Terve, mulla ois tuommonen baotian fude race -kiinaskoba, josta on kaks kertaa nyt mennyt variaattorin hihna poikki. Skootterilla on ajettu 10052km, ja tuossa 10000km kohtaalla katkes se alkuperäinen hihna. Noh, vaihdoin sitten uuden hihnan siihen (
http://www.virijavara.fi/kauppa/product ... .php?p=242) ja pistin sen sitten kiinni. Mutta n. 50km ajon jälkeen alkoi hihna haisemaan hyvin vahvasti palaneelle, ja kun pysähdyin tien viereen niin variaattorin kopasta nousi savua. Työkalut oli onneks mukana niin avasin kopan ja huomasin että hihna oli kulunut täysin puhki. Huomasin myös että se hihna oli alkanut kulumaan tuosta reunasta ja siitä sitten oli hiljalleen purkautunut.
Eli kysymys on: Mistä johtu että tuo hihna katkes n. 50km ajon jälkeen? Pitääkö niitä sisäänajaa vai onko siellä variaattorin levyt naarmuilla tai jotain kun repii hihnan ihan säpäleiks?
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista