Kierrosluvun rajoittimet #2

jkoljo Moderaattori
Pyörä:
Peugeot TKR LC 70cc HighEnd - with NOS, Husqvarna CR125
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
9.2.2008 20:02

ViestiKirjoittanut jkoljo » 26.5.2009 16:22

pielinen kirjoitti:Eli pulssitus suodatetaan analogisesti, jolloin saadaan jänniten, kun tällä jännitteellä ohjataan fettiä, niin fetistä saadaan vastus?

Vastusta tietenkin käytettäisiin maadottamiseen, eli saataisiin konkka ilmiö aikaan. Tämmöinen ratkaisu vähentäisi pätkimistä, ja toimisi justiin säädetyllä nopeudella. Eli anturi mittaisi nopeuden ja kun se nousee tietyn raja arvon yli, niin aletaan jätättämään sytytystä niin kauan, että nopeus tasaantuu.

Aivan, lineaarisella fetillä tuo saattaisikin olla mahdollista, tosin vastuksen arvo ei ole kovin hyvin ja helposti siltikään säädettävissä. Tuolla "vastuksella" ei siltikään saataisi kondensaattorin aiheuttamaa aikavakiota aikaan, koska cdi toimii digitaalisesti. Aikavakion synnyttämiseen ja tuollaisen rajoittimen toimimiseen tarvittaisiin muuttuvaa kapasitanssia. Nopeuden tasaaminen on vaikeaa ohjelmoinnin kannalta, rajoituksesta tulee siten aaltoilevaa.
Team JSR | High-End Peugeot | Viilattu | 20,85 hp dynossa | Got NOS? | NOS testailua osa 2
pielinen
Liittynyt:
5.8.2008 13:35

ViestiKirjoittanut pielinen » 26.5.2009 16:46

Jep se nopeuden säätämiseen tarvisis jonkun tyypisen laskentaan, esim PID säädin saattaisi toimia aika hyvin.
Olenko ymmärtänyt oikein, impullis lataa kondensaatoria, jolloin sen jännite ei riitä laukaisemaan kipinää, ennen kuin konden saatori on riitävästi latautunut, että jännite olisi noussut riittävästi?

Mulla on mennyt jotenkin ajatukset sekaisin :D tuota vastusta miettiessä. Helpompi olisi varmaan tehdä kokonaan uusi cdi, missä mikrokollektrorilla säädettäisin sytytyksen myöhästäminen, samalla sais toteutettua kierosten mukaan säätyvä sytytyksen.
Eli vaikka mikro piiri sykkimään 16Mhz taajuudella, ja impulssi aiheuttaa keskeytyksen, missä timmeri nollaantuu, kun asetettu timmerin arvo täytyy aiheutuu uusi keskeytys, missä fetille ohjataan jännite, mikä liipaisee kipinän. Tuota timmerin arvoa säädettäisiin kierrosten ja nopeuden mukaan.

Toisaalta toimisihan tämä myös impulssi käämissä, mutta nolla viive voisi aiheuttaa ongelmia, kun se on mahdoton toteuttaa. :S

Edit, siis aattelin tuon vastuksen niin, että se kuormittaa impulssi käämiä, mikä laskee pulssi nousu nopeutta. Mutta se varmaan aiheuttaa kipinän liiallisen vaimenemisen, ja sytytys epävarmenee.
jkoljo Moderaattori
Pyörä:
Peugeot TKR LC 70cc HighEnd - with NOS, Husqvarna CR125
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
9.2.2008 20:02

ViestiKirjoittanut jkoljo » 26.5.2009 17:07

pielinen kirjoitti:Olenko ymmärtänyt oikein, impullis lataa kondensaatoria, jolloin sen jännite ei riitä laukaisemaan kipinää, ennen kuin konden saatori on riitävästi latautunut, että jännite olisi noussut riittävästi?

Helpompi olisi varmaan tehdä kokonaan uusi cdi, missä mikrokollektrorilla säädettäisin sytytyksen myöhästäminen, samalla sais toteutettua kierosten mukaan säätyvä sytytyksen.

Edit, siis aattelin tuon vastuksen niin, että se kuormittaa impulssi käämiä, mikä laskee pulssi nousu nopeutta. Mutta se varmaan aiheuttaa kipinän liiallisen vaimenemisen, ja sytytys epävarmenee.

Juu, tosiaan kondensaattorin latautumisessa kestää hetken, ja tänä aikana cdi ei anna (edit: tarpeeksi jännitettä. Sori.) virtaa sytytyskäämille. Tässä taidetaan mennä jo koko sytytysjärjestelmän uusimiseen, tuo olisi kyllä mahdollista, mutta ei mielestäni järkevää. :) Mielenkiintoinen idea toisaalta, pitänee kokeilla kun tulee liikaa aikaa. Itse ajattelin jossain vaiheessa sytytyksen uusimista oopicin avulla, se olisi täysin mahdollista ohjelmoitavuuden vuoksi.

Periaatteessa tuon vastuksen käyttäminen on mahdotonta, koska cdi-boksin sisäiset komponentit eivät ole lineaarisia, vaan digitaalisia. Sytytys siis tapahtuu tai ei tapahdu, kipinä on aina yhtä vahva tai sitten sitä ei ole ollenkaan. Pulssinnousunopeutta voisi ehkä saada hidastettua, mutta uskoisin että muutos ei ole tarpeeksi suuri ennen kuin cdi ei enää sytytä. Kapasitanssin hyödyntäminen on kuitenkin helpoin ja varmin tapa.

Optoerottimella impulssikäämi kiinni oopiciin, magneettikytkin renkaalle ja fetti oopic-ohjattuna sytytyskäämille. Fettiä voisi ohjata suoraan oopicilla, sen pwm-oliolla impulssikäämin optoerottimen ohjaamana. Toimisi, jos säätäisi tarpeeksi, ja jos mikropiirin prosessorin nopeus ei tule vastaan. Miten musta tuntuu että viedään rajoittimet aika pitkälle? :lol:
Team JSR | High-End Peugeot | Viilattu | 20,85 hp dynossa | Got NOS? | NOS testailua osa 2
pielinen
Liittynyt:
5.8.2008 13:35

ViestiKirjoittanut pielinen » 26.5.2009 17:14

Sulla meni nyt tuo kondensaatori vähän väärin, mutta ei takerruta pikkus seikkoihin, siis kyllähän cdi menee jännite vaikka kondensaatori latautuisi, mutta se jännite ei riitä liipaisemaan cditä. Tai ainakin näin luulisisin sen toimivan?
Tosin eihän perus koulun fysikassa mitään indunktanssista/kapastanssita opetata. :(
Viimeksi muokannut pielinen päivämäärä 26.5.2009 18:56, muokattu yhteensä 1 kerran
jkoljo Moderaattori
Pyörä:
Peugeot TKR LC 70cc HighEnd - with NOS, Husqvarna CR125
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
9.2.2008 20:02

ViestiKirjoittanut jkoljo » 26.5.2009 17:43

pielinen kirjoitti:Sulla meni nyt tuo kondensaatori vähän väärin, mutta ei takerruta pikkus seikkoihin, siis kyllähän cdi menee jännite vaikka kondensaatori latautuisi, mutta se jännite ei riitä liipaisemaan cditä. Tai ainakin näin luulisisin sen toimivan?
Tosin eihän perus koulun fysikassa mitään indunktanssista/kapastanssita opetata. :(

Onko sulla meseä, voitaisiin sunnitella oikein kunnolla uusi sytytys järjestelmä? :D
oma, jaguaari3 at hotmail.com

Näinhän se toimii, siis juu, jännite on hieman alhaisempi silloin kun kondensaattori latautuu, ja sen latauduttua cdi saa tarvitsemansa voltit impulssikäämiltä ja antaa kipinän. Ehkä kirjoitin vähän epäselvästi, sitä se väsyneenä kirjoittaminen teettää. Mese ->
Team JSR | High-End Peugeot | Viilattu | 20,85 hp dynossa | Got NOS? | NOS testailua osa 2
aerox08
Pyörä:
Yamaha Aerox -08
Liittynyt:
24.5.2009 15:48

ViestiKirjoittanut aerox08 » 29.5.2009 19:53

APUA KIIRE oon yrittäny asentaa tuota phot ecoa eikä onnistu ohjeet tuli mutta en tiiä kumpi niistä on roxin ohjeet ja ei ymmäretä niitä kunnolla voisko joku kertoa? KIIRE KIIRE KIIRE pyörä on aerox -08
Ari$aka
Pyörä:
Honda CRF 450 '04
Paikkakunta:
Soini
Liittynyt:
2.10.2006 20:01

ViestiKirjoittanut Ari$aka » 31.5.2009 20:06

Mikähän mun rajottimeen tuli? Poppien laiton jälkeen rajotin pois päältä-> pätkii niinku rajotin ois päällä ja säädetty päin persettä. Kuumentaa myös hemmetisti konetta. Rajotin päällä-> rajottaa ja toimii normaalisti ilman pätkimistä.

Rajottimen maajohdon otin irti niin toimii normaalisti. :o
"Kun haluton laittaa tarpeettoman tekemään hyödytöntä, tuntuu siltä, että turha työ menisi hukkaan"
Mmakkee
Pyörä:
Kawasaki KX250F -12
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
17.4.2009 21:14

ViestiKirjoittanut Mmakkee » 7.6.2009 12:08

Miten roxiin saa tuollaisen moposportin rajoittimen kiinni ja toimimaan? Eli mikä johto minnekkin?
Pöö
Nitroo`
Pyörä:
Yamaha Slider
Liittynyt:
28.9.2008 12:31

ViestiKirjoittanut Nitroo` » 9.6.2009 0:51

Mmakkee kirjoitti:Miten roxiin saa tuollaisen moposportin rajoittimen kiinni ja toimimaan? Eli mikä johto minnekkin?

tossa ois jos vaan jaksaa vähän lukea tätä topicii.. -> Mustan johdon maadotat johonki, ja toi toinen tulee siihen johtoon joka lähtee magneeton pick-up -anturilta. Valko-sininen tai valko-punanen. Menee siis magneetolta cdi-boksille, ja tyrkkäät ton johdon rosvoliittimellä siihen väliin.
On ollu Yamaha DT, Mbk Nitro 70cc, Derbi DRD PRO ja nyt Yamaha Slider, että oon kyll mopoja ruuvannut.


M : Scott Voltage lasit -> http://www.motot.net/talli/osat/id21435/
.
dtdt
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
26.10.2005 17:43

ViestiKirjoittanut dtdt » 11.6.2009 10:42

Saiskohan pösöön laitettuu semmosen perus 16-asentoisen rajottimen niin et se on pääl kun laittaa pitkät päälle?
Viimeksi muokannut dtdt päivämäärä 11.6.2009 21:36, muokattu yhteensä 1 kerran
J-P@
Pyörä:
| Booster 02' |
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
1.2.2009 15:00

ViestiKirjoittanut J-P@ » 11.6.2009 18:41

Nitroo` kirjoitti:
Mmakkee kirjoitti:Miten roxiin saa tuollaisen moposportin rajoittimen kiinni ja toimimaan? Eli mikä johto minnekkin?

siihen johtoon joka lähtee magneeton pick-up -anturilta....Valko-sininen tai valko-punanen...ton johdon rosvoliittimellä siihen väliin.

Valko-sininen, itellä ei toiminu valko-punases.
Suosittelen ennemmin tinaamaan sen johdon sinne väliin, kun nuo rosvoliittimet on perseestä, ainakin se mikä siinä mukana tulee. Tinaammalla taataan rajoittimen varma toiminta kaikissa olosuhteissa. :D
Kuvat.fi - J-P@
Mmakkee
Pyörä:
Kawasaki KX250F -12
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
17.4.2009 21:14

ViestiKirjoittanut Mmakkee » 11.6.2009 22:37

ahh! ihanaa epävarmuutta:D mutta kokeilen siihen sinivalko johtoon..
Pöö
J-P@
Pyörä:
| Booster 02' |
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
1.2.2009 15:00

ViestiKirjoittanut J-P@ » 11.6.2009 22:40

Mmakkee kirjoitti:ahh! ihanaa epävarmuutta:D mutta kokeilen siihen sinivalko johtoon..

Eiii.. :D Tarkkana, tarkkana, valko-siniseen ei sini-valkoseen.
Kuvat.fi - J-P@
Mmakkee
Pyörä:
Kawasaki KX250F -12
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
17.4.2009 21:14

ViestiKirjoittanut Mmakkee » 12.6.2009 0:13

valkosini, sinivalko... ihan sama :lol: noei valkosiniseen sen tökkäsen
Pöö
Super8
Pyörä:
Pösö Vivacity 09 + Kymco Super 8 2t
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
24.5.2009 11:40

ViestiKirjoittanut Super8 » 14.6.2009 15:42

Toimiiko tuo kymcoissa oleva kierrosrajoitin sillai, että kun se vaaleanpunainen piuha on katkaistuna siinä vaiheessa, kun virrat pistetään päälle, se rajoitin on pois toiminnasta koko sen ajan kun skootteri on käynnissä?

Jos toimii tuolla tavalla, saisi tuohon vaihtoreleellä ja magneettikytkimellä ihan kätevän patenttiratkaisun aikaiseksi.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista