4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 10.2.2014 21:49

Omalla kohdalla syy on 99% ollut takavari jos hihna menee noin nopeaan. Jos variaattorin lautaset ei ole naarmulla edessä eikä takana, niin ota takavari auki ja putsaa + uutta vaseliinia voimansiirtolevyn liukupintaan. Tarkista samalla kuluma http://youtu.be/iR8db6ZTv0o

Tuossa takavarin purkamisesta http://youtu.be/2pmqTNJEQ4A

Varmista ettei etuvariaattorikaan takertele tai ole kulunut holkkiin nähden. Oma on pahimmillaan mennyt tämmöseksikin : http://s1103.photobucket.com/user/Napan ... 7.mp4.html
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Hoofy
Pyörä:
Baotian Fude Rebel
Paikkakunta:
Forssa
Liittynyt:
14.8.2013 21:52
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Hoofy » 10.2.2014 21:58

-Zone- kirjoitti:Omalla kohdalla syy on 99% ollut takavari jos hihna menee noin nopeaan. Jos variaattorin lautaset ei ole naarmulla edessä eikä takana, niin ota takavari auki ja putsaa + uutta vaseliinia voimansiirtolevyn liukupintaan. Tarkista samalla kuluma http://youtu.be/iR8db6ZTv0o

Tuossa takavarin purkamisesta http://youtu.be/2pmqTNJEQ4A

Varmista ettei etuvariaattorikaan takertele tai ole kulunut holkkiin nähden. Oma on pahimmillaan mennyt tämmöseksikin : http://s1103.photobucket.com/user/Napan ... 7.mp4.html

Tuo etu/takavari tuntuu olevan kyä vähän loppuun ajettuja... Olen siis tilannut jo uudet etu/takavarin (http://alturl.com/v3fy9) ja toivon että tuo korjaisi sen ongelman... Tulin siis vain kysymään muilta että oisko voinu olla jotain muuta syytä :P Kaikki ovat kyä sanoneet että takavariaattori olis naarmuilla/loppuun kulunut tai etuvarissa olis jotain vikaa. Sitä myös ihmettelen että kun ekaa kertaa otin etuvariaattorin irti, niin ne rullat oli siellä ihan miten sattu :I

Uuden hihnankin tilasin myös, toivon että olisi vähän laadukkaampi kuin tuo edellinen: http://alturl.com/9wn7h
Ilmoittelen sitten vaikka tänne kun osat on saapuneet ja olen ajanut n. 50km sillä uudella hihnalla ja uusilla vareilla.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 10.2.2014 22:14

Joo, uudet osat on tietty viisas valinta, mutta ennen kiinniruuvausta kiinnitä huomioo siihen takavariin. Niitä on jotkut saaneet uutenakin jo sekundoina ja hihnat on mennneet hetkessä niilläkin. Ei ne uudet näihin niin kauhean kalliitakaan ole joten sikäli viisas valinta.

Ota vanhatkin osat silti auki tutkimuksiin. Jos on selvää kulumaa niin voinee sanoa että vika on löytynyt. Liika lämpö on hihnalle myös pahasta kuten esim hiekka mutta tällaiseen vuoden aikaan ne on tuskin nyt syypäitä. Epäilisin kulumaa/takertelua. Rullakupista kannattaa silmäillä myös niitä 3 sakaraa jotka menee liukupaloihin. Ainakin mulla tuppaa kulumaan rullakupin tapit vaikka ne liukupalat luulisi olevan pehmeempää materiaalia.

Takertelu takavarissa johtaa usein siihen että hihna pyrkii kiertymään ja tästä se ei oikein tykkää ja hajoaa kohtuu nopeaan. Jos hihna katkee niin etuvariaattorin rullakuppi pääsee liukumaan ilman mitään vastetta ja rullat menee lähes aina sikinsokin. Eteenkin jos ne on reilummin kuluneet. Tuskin niitä kukaan sekaisin on pistänyt.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 10.2.2014 23:07

Hommasin toisen koneen tuohon solikkaan, mitäs tämä mäntä ja kansi sanovat näille asiantuntijoille? Kahdessa muussa kannessani venoissa on pienet kuopat keskellä, näissä tasaiset lautaset ja uppoavat syvemmälle kanteen, myös kanavat näyttävät siistimmiltä. Sylkkä oli perus 50cc, mäntä ei kyllä vakiolta näytä.

Kuva

Kuva

Kuva
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 11.2.2014 0:12

Mäntä näkyy olevan Naraku ja ilmeisimmin on myös kansikin.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 11.2.2014 1:08

Hieno homma, näin itse vähän epäilinkin. Kulki kyseisellä setillä about 65 - 70km/h tasaisella kun oli vielä kaverin omistuksessa. Täytyykin katsella jos laittaisi nuo kiinni kun on kyllä selvästi paremmat kanavat tuossa kannessa kuin vakiossa. Venat taitaa olla saman kokoiset kummassakin?
Hoofy
Pyörä:
Baotian Fude Rebel
Paikkakunta:
Forssa
Liittynyt:
14.8.2013 21:52
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Hoofy » 11.2.2014 17:35

jaahas, ja nyt sitten kysyisin että onko kenelläkään kokemusta tuosta virijavara.fi varashälyttimestä kaukokäynnistyksellä? Itselleni saapui tänään semmoinen postilaatikkoon, kytkin kiinni ja hyvin toimii paitsi kaukokäynnistys. Kun napautan kapulan starttinappia kaksi kertaa nopeasti, niin kuuluu vain kaksi naksahdusta vaikka sireenin pitäisi piipata kerran ja sitten starttimoottorin pyöriä. Mikä on vikana? Pitääkö mun vetää jokin johto siitä hälyttimen boksista starttimoottorille?
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 11.2.2014 18:06

Itellä on, ja kyllä se ihan sen yhden liittimen laittamalla toimii, relettä se ohjaa. Kannattaa tarkistaa onko liittimen johdot kunnossa ja puhtaat. Niin, ja se toimii niin että ekalla painalluksella vilkut palaa hetken ja toisella pyörittää niin kauan kuin hakkaat nappia ja irrottaessa kilauttaa sireeniä.

E: Niin, semmonen tyhmä kysymys itellä että kun sen happimittarin hankkii niin kytketäänkö se anturi vaan suoraan mittariin ilman sen kummempia? :D
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 11.2.2014 18:28

Retroilija kirjoitti:E: Niin, semmonen tyhmä kysymys itellä että kun sen happimittarin hankkii niin kytketäänkö se anturi vaan suoraan mittariin ilman sen kummempia? :D

Riippuu anturista montako johtoa on. http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/lambdasimpple.pdf
1 johtoinen kytketään suoraan. 2 johtoisessa on myös erillinen maajohto, nelijohtoisessa (valkoiset piuhat) on lisäksi lämmitysvastus joista toinen tulee +12v ja toinen on lämmityksen maa.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Hoofy
Pyörä:
Baotian Fude Rebel
Paikkakunta:
Forssa
Liittynyt:
14.8.2013 21:52
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Hoofy » 13.2.2014 22:48

Hoofy kirjoitti:Ilmoittelen sitten vaikka tänne kun osat on saapuneet ja olen ajanut n. 50km sillä uudella hihnalla ja uusilla vareilla.

joo tosiaan, tänään kävin vaihtamassa varikoppaan kaikki uusiks (takavari, etuvari jnejne) ja ajelin tuon 50km pintakaasulla, kiihdyttelin välillä ja sit ajoin hiljaa/niin kovaa kuin pääsi. Tällä kertaa ei hihna katkennut ja hyvin pelaa taas skoba ! Ja sitten vielä tuo virijavaran varashälytin probleema= Otin yhteyttä virijavaraan, ja lupasivat lähettää ilmatteeks mulle toisen hälyttimen (en tiedä lähettääkö sen pelkän mustan boxin vaiko koko setin, ja en edes kysynyt mitään uutta tilalle jne.) Mutta todella paljon positiivista palautetta virijavara.fi sivulle ! Mahtavaa toimintaa :)

Mutta nyt on sitten vielä yksi probleema: Ajaessa kun pistän lyhyet päälle, niin hetken ajon jälkeen menee pitkät valot itsestään päälle ja valoteho heikkenee. Sitten se menee takaisin lyhyille ja tekee sitä kokoajan n. ½minuutin välein. Missä vika? johdot oon kattonu ja näyttäis ihan hyvässä kunnossa olevan. Ja saisko tuohon baotianiin mistään kirkkaampaa etuvaloa? kun siinä on kaksi semmoista hehkulampun tapaista valoa, jotka eivät tosiaankaan ole kirkkaat.
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 14.2.2014 0:05

Virijavaralta löytyy halogeenipolttimoita kinkkiskopoihin.
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 15.2.2014 13:51

Mahtaakohan toi 16mm Dellu olla liian pieni Virijavaran 90cc ja isovenakannen kaveriks?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 15.2.2014 14:24

Kyllä sitä kokeilla kannattaa.
Aina nimittäin kannattaa muistaa, että kansi hengittää venttiililautasen ja seetin välistä joten asiaan vaikuttaa käytetty nokkakin. Vaikka kanava ja venttiililautanen olisi esim 20mm ei se todellakaan tarkoita että tämä olisi myös hyvä kaasarikoko kuten jotkut tuntuu asian ymmärtäneen.

Esimerkki: Jos venttiili aukeaisi maksiminostolla 1mm niin jokainen vissiin tajuaa että väliin ei järin iso rako jää ja tästä raosta on silti sen kaiken polttoaineilmaseoksen kuitenkin kuljettava. Siinä ei mitään meinaa onko kaasari 20 vai 24mm kun seos joutuu kuitenkin menemään ahtaan reiän läpi.

Laskekaapa joskus huviksenne vaikkapa 23mm imuvenan virtausala kun venttiilinousu on esim vaikkapa 5mm. Sekään ei nimittäin vielä järin suuri virtausala ole. Korostan että nyt on kyse aina venttiilinoususta. Nokan nosto ei välttämättä kerro vielä mitään kun pitää huomioida keinuvipusuhde mikäli se ei ole 1:1. Venalautasen ja seetin väliin jäävästä pinta-alasta voi vielä laskea ekvivalenttihalkaisijan eli mitä se pinta-ala vastaa pyöreän reiän halkaisijaksi muutettuna. Näin sitä on helpompi verrata siihen kaasariin.

Eipä se alkuperäinenkään muutes ole 18mm vaikka niin tekniset tiedot sitkeesti väittääkin. Kaasarin kokoahan ei mitata imukaulan liitoskohdasta, vaan siitä kohtaa missä on pienin läpireikä. Lähes aina tämä kohta on luistin kohdalla. Ja se kun on vakiokaasarissa 16mm niin jos kaasarin läpiporaus olisi 18mm tarkoittaisi se sitä että ilma pääsisi virtaamaan luistin kummaltakin puolelta luistin ohi. 16mm luisti kun ei millään voi tukkia 18mm reikää, vaan läpiporauksen on oltava hivenen luistia pienempi.

Toisissa näiden kaasareissa on pyöreä läpiporaus ja niiden kaasarit vastaa läpivirtauspinta-alaltaan melko tarkkaan 14,5mm kaasaria ja toisissa on poraus pystysuunnassa ovaali, jolloin virtausala on hivenen suurempi vaikka luisti onkin 16mm. Suurimmasta ovaaliporauksen kaasaristani mittasin 16,2mm pyöreää virtausreikää vastaavan alan ja toinen ihan vastaava oli tasan 16mm.

Tästä asiasta oon kyllä aiemminkin turissut. Mulla siis on useampikin alipainekaasari. Pienimmässä niistä on noin 13mm vastaava virtausala. Siinä on 18mm luisti. Se myytiin mukamas 19mm PD19J kaasarina. Ilmeisesti siitä on jäänyt tehtaalla viimeinen läpiporaus tekemättä. Kaikkein parhaiten se toimii ja parhaimmat säädöt olen sillä saanut. 82cc sarjalla sillä olen päässyt ihan samat huiput kuin isommillakin, mutta kulutus on selvästi pienempi.

Eli itse kyllä kokeilisin sillä 16mm alkuun ja jos suurempi ei tuo siihen verrattuna muuta kuin suuremman kulutuksen niin 16mm vaan takaisin kiinni.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
V_T_E_C
Pyörä:
honda vt 125 shadow Baotian speedy(ikuisuus projekti)
Paikkakunta:
RAISIO
Liittynyt:
9.10.2011 20:59
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut V_T_E_C » 17.2.2014 9:49

Nyt olisi aika myydä oma kinuski pois.
Mitä mieltä täällä ollaan onko hinta liian kova?
http://www.nettimoto.com/baotian/speedy/1636232
Tyhmät ei opi ja viisaille ei tarvitse opettaa
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 17.2.2014 16:50

Ihan sopivan hintanen omasta mielestäni, kun löytyy toiset vanteet ja nastakumitkin. Kyllähän tuosta joku vielä tulee varmaan tinkimään... :roll:

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista