4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

Zoneri
Pyörä:
Aina palasina..
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
10.9.2011 18:07
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Zoneri » 28.4.2012 20:19

Katso venavälykset. Jos kierrokset vaeltaa niin aika varmasti on imuvuotoa. Kokeile laittamalla jtn spraytä imukaulan viereen, jos nostaa tai laskee kierroksia rajusti, imuvuotoa löytyy.
Paska mikä paska.
tu0ma5
Liittynyt:
8.6.2010 22:44
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut tu0ma5 » 28.4.2012 21:23

Mikä voisi olla soliferissä vikana kun tyhjäkäynniltä kääntää vähänkään kaasua niin skootteri sammuu?

Olen säätänyt tyhjäkäyntiä ja seosta ihan kaikkiin asentoihin mikään ei muutu.
Käyntiin solifer lähtee hyvin ilman kaasua , mutta ei jos kääntää kaasua käynnistäessä niin ei tapahdu mitään.

Skootterilla on ajettu 4km.
riippuu mistä roikkuu
Zoneri
Pyörä:
Aina palasina..
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
10.9.2011 18:07
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Zoneri » 28.4.2012 21:43

Itelläkin tuota teki omassa solikassa, ratkaisu oli pari kertaa polkasta kaasu pohjassa ja tuon jälkeen polkea käyntiin ja pumpata kaasua. Kerran kun se pääsee korkeille kierroksille, sen jälkeen toimii siihen asti kun kone on kylmä... :D
Tuokin on taitolaji
Paska mikä paska.
tu0ma5
Liittynyt:
8.6.2010 22:44
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut tu0ma5 » 28.4.2012 22:03

Zoner v2 kirjoitti:Itelläkin tuota teki omassa solikassa, ratkaisu oli pari kertaa polkasta kaasu pohjassa ja tuon jälkeen polkea käyntiin ja pumpata kaasua. Kerran kun se pääsee korkeille kierroksille, sen jälkeen toimii siihen asti kun kone on kylmä... :D
Tuokin on taitolaji



10min yritin tuota neuvoasi ja paras tulos oli 30sekunttia tyhjäkäyntiä jonka jälkeen skootteri sammui taas. Edelleenkin pienikin kaasun kääntäminen sammutti skootterin :(

Olisiko sinulla tai muilla muita vinkkejä?
riippuu mistä roikkuu
jaani3
Liittynyt:
9.6.2011 0:08
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut jaani3 » 29.4.2012 17:07

tu0ma5 kirjoitti:
Zoner v2 kirjoitti:Itelläkin tuota teki omassa solikassa, ratkaisu oli pari kertaa polkasta kaasu pohjassa ja tuon jälkeen polkea käyntiin ja pumpata kaasua. Kerran kun se pääsee korkeille kierroksille, sen jälkeen toimii siihen asti kun kone on kylmä... :D
Tuokin on taitolaji



10min yritin tuota neuvoasi ja paras tulos oli 30sekunttia tyhjäkäyntiä jonka jälkeen skootteri sammui taas. Edelleenkin pienikin kaasun kääntäminen sammutti skootterin :(

Olisiko sinulla tai muilla muita vinkkejä?


Pistä kaasari likoomaan bensaan minuutiks ja pistä kii
Zoneri
Pyörä:
Aina palasina..
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
10.9.2011 18:07
Re: Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Zoneri » 29.4.2012 17:23

tu0ma5 kirjoitti:
Zoner v2 kirjoitti:Itelläkin tuota teki omassa solikassa, ratkaisu oli pari kertaa polkasta kaasu pohjassa ja tuon jälkeen polkea käyntiin ja pumpata kaasua. Kerran kun se pääsee korkeille kierroksille, sen jälkeen toimii siihen asti kun kone on kylmä... :D
Tuokin on taitolaji



10min yritin tuota neuvoasi ja paras tulos oli 30sekunttia tyhjäkäyntiä jonka jälkeen skootteri sammui taas. Edelleenkin pienikin kaasun kääntäminen sammutti skootterin :(

Olisiko sinulla tai muilla muita vinkkejä?

Se ilmeisesti ryypyttää liikaa. Kokoile vaikka ilman ilmanputsarin kuria ja automaattiryyppy pois otettuna.
Paska mikä paska.
ramba__
Pyörä:
CPI Hussar
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
18.11.2011 17:44
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut ramba__ » 29.4.2012 20:26

Pääsuutin tukkeessa, irroita kaasari ja putsaa..
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
L_rppa
Pyörä:
2x NSR 125
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
23.12.2007 22:52
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut L_rppa » 30.4.2012 13:37

Vika olikin irronnut seosruuvi, no nyt se liikkuukin mutta n. 20km/h ja huutaa. Mahtaakohan olla liian kevyet rullat, 5g?
ramba__
Pyörä:
CPI Hussar
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
18.11.2011 17:44
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut ramba__ » 30.4.2012 13:56

Luultavasti rullat kulmikkaat tai hihna luistaa.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
L_rppa
Pyörä:
2x NSR 125
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
23.12.2007 22:52
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut L_rppa » 30.4.2012 13:58

Molemmat on uusia.
radon-
Pyörä:
110cc Monkey
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
23.7.2010 19:47
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut radon- » 30.4.2012 14:20

No ei siinä oo muuta vaihtoehtoa kun että hihna tai kytkin luistaa.
Poliisien varalta: Kansallinen lainsäädäntö
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 30.4.2012 15:20

Miksköhän rullat ei vois olla liian kevyet? Perusteluja?
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
ramba__
Pyörä:
CPI Hussar
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
18.11.2011 17:44
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut ramba__ » 30.4.2012 15:22

Ei 5 gramman rullat voi olla niin kevyet ettei kulkisi yli 20km/h. Kannattaa kuitenkin tsekata ettei ole kulmikkaat jos satuit vaikka top racingit ostamaan... ( :lol: )
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
Zoneri
Pyörä:
Aina palasina..
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
10.9.2011 18:07
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Zoneri » 30.4.2012 15:32

Hei kaikki paljonko kulkee, kun laitan 1gr rullat, kulkeeko TÄYZII kysyjät, lukekaa tämä postaus!
Erityiskiitos Varijarille, joka on koonnut tiedot!

Kyseessä siis "50cc baotian", "139QMA/QMB" koneella.

1. Perustilanne kiihtyvyys mitattu seuraavilla muutoksilla:
- kaasarista tappi lyhennetty että luisti aukeaa koko aukon verran
- jäykempi jousi takavariin (sininen?.. oli mukana NK500-02-KIT1 nokka paketissa)
- 6.6g rullat (oli mukana NK500-02-KIT1 nokka paketissa)

Kiihdytys paikaltaan ja ajanotto videolta alkaen 10km/h mittarinopeus
10-30km/h 4.2s
10-40km/h 7.7s
10-50km/h 14.3s
10-60km/h 26.1s
Huiput mittamatkan päässä 62km/h
Kommentit: ihan ok, meno/kierrokset hyytyy n. 25-30km/h kohdilla

2. kiihtyvyys seuraavilla muutoksilla:
- saksasta "racevari" http://www.4takt-shop.de/images/user/12 ... _vario.jpg jossa tuli n. 5g rullat (ei ole noin tarkkaa vaakaa :( )
10-30km/h 4.1s
10-40km/h 7.0s
10-50km/h 12.1s
10-60km/h 22.3s
Huiput mittamatkan päässä 64km/h
Kommentit: Aika iso muutos korkeammilla nopeuksilla, ehkä pelkillä 5g rullillakin pääsee samaan.. entinen variaattori oli hiukan kulahtanut rullauriltaan. Tällä variaattori/rulla combolla kierrokset nousivat alussa ja koko kiihdytyksessä mukavasti.

3. kiihtyvyys seuraavilla muutoksilla:
- 72cc pytty (saksasta 80cc ilmoitettu!?!?! 47mm sylinterin poraus)
- NK500-02-KIT1 nokka
(vakio pytty oli kunnossa mutta männässä kiinnileikkaantumisen jälkiä...)

Tehty: (TODO: Tämä mittaus huomenna... pers dyno sanoo että ei kummosta muutosta olisi tulossa.. saas nähdä)
10-30km/h 3.3s
10-40km/h 5.5s
10-50km/h 8.7s
10-60km/h 14.8s
Huiput mittamatkan päässä 68km/h
Kommentit: Huh, persdyno ei sanonut mitään mutta kyllähän nuo ajat muuttui huomattavasti !!! Noh, persdyno on aika huono näissä kun tehoja niin vähän :)



4. kiihtyvyys seuraavilla muutoksilla:
- racevariaattoriin kokeeksi 6.6g rullat, vain 3kpl, loput 3 n.5g rullia

Tehty.. TODO: Tämä mittaus huomenna...

10-30km/h 3.2s
10-40km/h 5.3s
10-50km/h 8.4s
10-60km/h 14.2s
Huiput mittamatkan päässä 71km/h

Kommentit: hmm.. pientä parannusta taas!! :) Ei ihan niin paljon huutanut, tai siten oli vain tunne,.. fiilis oli että olisi "väännökkämpi", liekkö kolmen painavemman rullan ansiosta asettunut sopivammalle kierrokset vs. välitys


5. kiihtyvyys seuraavilla muutoksilla:
- racevariaattoriin kokeeksi 6.6g rullat, nyt kaikki 6..

Tehty... TODO: Tämä mittaus huomenna...

10-30km/h 3.0s
10-40km/h 5.0s
10-50km/h 7.7s
10-60km/h 12.7s
Huiput mittamatkan päässä 72km/h

Kommentit: Heh, pikkasenko vaikutti !!... kiekat oli jälleen pikkusen matalemmalla ja jälleen tuntui että oli väännökkäämpi ja niinhän tuo kummasti 10-60 aika parani, ja näköjään myös alkukiihtyvyys. Aika jännä, kepeemmät rullat auttoi vakiossa paljon mutta painavemmat oli paremmat isommalla pytyllä ja nokalla.
Se mitä jäi kokeilematta oli tuo "vakio" tilanne racevarilla ja painavilla rullilla.. mutta kaikkeen ei repee




6. kiihtyvyys seuraavilla muutoksilla:
- racevariaattoriin sen vakio rullat (5g?), sinisen naraku takavarijousen tilalle vakio jousi, 19mm kaasari

10-30km/h 2.9s
10-40km/h 5.0s
10-50km/h 7.9s
10-60km/h 12.4s
Huiput mittamatkan päässä 73km/h

Kommentit: Aikamoista sählinkiä oli tuon vanhan kaasarin kanssa,.. joten uusi 19mm on taas paikallaan. Tässä mittauksessa pääosassa oli tuo vakion painejousen kokeilu racevariattorin kanssa,.. kulku ja kiihtyvyys on ihan ok taas, ja mittausten perusteella ei näytä paljon väliä olevan onko raskaammat rullat + jäykempi jousi vai kevyet rullat + vakio jousi.. Joka tapauksessa nyt tuli paras 10-60 aika kaikista mittauksista, vaikka toki ymmärrän että pienikin tuuli vaikuttaa tuolla yli 50 vauhdeissa heti suuntaan tai toiseen.

Että näillä jatketaan... kaasarissa voisi olla pientä säätövaraa, pitää käydä tulppa tutkimassa tuon ajon jäljiltä ja sytkän aikaistamisen kimppuun voisi käydä lähipäivinä. Noh, kun tykkään varmistella niin pitäähän ne 6.6g rullatkin vielä testata tuon vakio painejousen kanssa...




7. kiihtyvyys seuraavilla muutoksilla (baotian numero 2, 2006, 49qt-7b):
- täysin vakio

10-30km/h 4.1s
10-40km/h 7.5s
10-50km/h 13.3s
10-60km/h 23.2s
Huiput mittamatkan päässä 66km/h

Kommentit: Jeps, eli siinä oli kiihtyvyys data 2006 vakio baotiaanista, mittari tarkastettu gepsillä, heittää juuri saman kuin edellisessä skootterissa (edelliset mittaukset)
-Vakiorullat 6.5g ja kaasarissa rajoitintappi




8. kiihtyvyys seuraavilla muutoksilla (baotian numero 2, 2006, 49qt-7b):

- 4.8g rullat
- kaasarin rajoitin tappi poistettu


10-30km/h 3.3s
10-40km/h 5.37s
10-50km/h 8.3s
10-60km/h 13.0s
Huiput mittamatkan päässä 73km/h

Kommentit: HUH, eipä ole paljon eroa tuohon eka skootterin parhaaseen aikaan ja siinä on sentään 72cc pytty, viri nokka ja virivaria ja kaikenlaisia kombinaatioita kokeiltu. Tämä viritys maksoi siis vain rullien hinnan ja melkein samaan pääsi.. :o





17.8.2011,
9. Kiihtyvyys ostokunnossa (baotian numero 3, BT50QT-9 2004):

- 72cc pytty
- rullat 8.5g
- nokka ???
- "uusi kaasari"
- suurtehopuola


10-30km/h 3.4s
10-40km/h 5.7s
10-50km/h 8.5s
10-60km/h 13.3s
Huiput mittamatkan päässä luokkaa 64km/h, ei kulje paljon sen enempää nyt..

Kommentit: Perusmittaus baotian numero 3:lla joka on ns. pikkubaotis kuten ekakin.. :) Lähtee paikaltaa kohtuullisesti, kiekat hyytyy alun jälkeen ja sitten alkaa taas kiekat kasvamaan 35 vauhdista eteenpäin, kiertää sitten aika kovaa mutta ei kulje 63-65 mittarinopeutta enempää.. Jotain on ehkä outoa kun ei tuon paremmin. Aika samaa linjaa kuin aiempikin "pikku" baottiaani samantyylisillä muutoksilla.
Jatkan "vika selvitystä"...





17.8.2011,
10. Kiihtyvyys variaattori vaihdon jälkeen (baotian numero 3, BT50QT-9 2004):

- 72cc pytty
- rullat 6.5g "vakiovariaattori"
- nokka ???
- "uusi kaasari" (Keihin)
- suurtehopuola


10-30km/h 2.8s
10-40km/h 4.8s
10-50km/h 7.5s
10-60km/h 11.3s Uusi enkka muuten :)
Huiput mittamatkan päässä luokkaa 70km/h, ei kulje paljon sen enempää nytkään..

Kommentit: Tuli tehtyä variaattoriselvitystä.. Paikallaan oleva variaattori oli uusi mutta kas kummaa, rullakupin nousulla variaattorin avautumista oli rajoitettu!! Variaattori oli joku saksasta tilattu "vakio". Kaveri oli kokeeksi laittanut 8.5g rullat kun kevyemmillä huippuja ei tullut.. Itselläni lojui nurkissa pari alkuperäistä variaattoria ja niistä vertailin nousuja tuohon, jäi useita millejä vajaaksi nousu tällä rajoitetulla painoksella.

Laitoin sitten vakiovariaattorin ja 6.5g rullat, kiihtyvyyttä tuli lisää ja nopeutta myös... voisi kokeilla vieläkin kevyempiä rullia (muistelin että aiemmin 6.5g olis passeli 70cc kanssa mutta sehän olikin "virivarin" kanssa eikä vakiovarilla.. )





20.8.2011,
11. Kiihtyvyys 4.7g rullien vaihhon jälkeen (+imuvuotoa fixattu) (baotian numero 3, BT50QT-9 2004):

- 72cc pytty
- rullat 4.7g "vakiovariaattori"
- nokka ???
- "uusi kaasari" (Keihin)
- suurtehopuola


10-30km/h 2.7s
10-40km/h 4.5s
10-50km/h 6.9s
10-60km/h 10.7s Uusi enkka muuten taas :)
Huiput mittamatkan päässä luokkaa 70km/h.

Kommentit: Vaihdoin 4.7g rullat, ottihan tuo kiekkaa aika lahjakkaasti, ehkä 5.5g olis passelit tähän. Imuvuotoa fixasin jotenkin (varastosta löytyi vähemmän rikki oleva lämpöeriste kaasarin kurkkuun. Uusi tulossa postissa joskus..)
Noh, Tähän astisista testeistä parhaat ajat.. kaipa tuossa sitten palikat toimii ihan ok. Mitään magiaa tai edes kovin hyvää tulosta tämä nyt ei toki ole, näkeepähän jostain edes vähän mikä vaikuttaa minkäkin verran.
Mitähän seuraavaksi,.. kannen kanavat voisi ehkä siistiä..




28.8.2011,
12. Kiihtyvyys kannen porttailun jälkeen (+imuvuotoa fixattu uudella bakeliitilla) (baotian numero 3, BT50QT-9 2004):

- 72cc pytty
- rullat 4.7g "vakiovariaattori"
- nokka ???
- "uusi kaasari" (Kei-hin :) ns. vakiosuutin, 84-86, ei ole merkintää)
- suurtehopuola


10-30km/h 2.5s
10-40km/h 4.1s
10-50km/h 6.4s
10-60km/h 10.1s Uusi enkka muuten taas :)


Kommentit: Siistin/porttasin siis kannen, pakoaukko oli luokkaa 15mm ja sen suurensin pakarin aukon, n 18mm kokoiseksi. Imuaukon koko oli jo nyt n.18mm, joten sitä en suuaukolta suurentanut. ns tasku alueen venttiileiden alla pyrin muotoilemaan jouhevaksi ja samalla suurentamaan ahtaalta vaikutavia kohtia.. tyyliin 20% työllä saa 80% hyödyn :)
Palotilassa poistin jyrkkiä särmiä venttiilien ympäriltä, muodot jouheviksi sielläkin siis.
Samalla vaihdoin kaasarin bakeliitti tiivisteen uudeksi.. tyhjäkäynti asettui nyt hyväksi. Jotain hämärää on nyt huippu kierroksilla, hiukan kakoo/nykii ja hellittää jos kaasua hiukan löysää.. meneeköhän suutin hommiksi vai menikö kierrokset sitten jo liian korkeelle..

En kyllä olisi uskonut että homma edes vaikuttaisi mitään, niin onnettoman pieniltä venttiilit ja aukot näyttivät mutta hurjan paljohan tuo vaikutti sitten 10-60km/h aikaan, yli puoli sekuntia !!! Toistin mittauksen ja sama tulos.

Nyt lähden kokeilemaan 5.5g rullat kun tuntuu että nuo 4.7g kiekuu ihan liikaa




28.8.2011,
13. Kiihtyvyys rullien vaihdon jälkeen 4.7g -> 5.5g (baotian numero 3, BT50QT-9 2004):

- 72cc pytty
- rullat 5.5g "vakiovariaattori"
- nokka ???
- "uusi kaasari" (Kei-hin :) ns. vakiosuutin, 84-86, ei ole merkintää)
- suurtehopuola


10-30km/h 2.5s
10-40km/h 4.2s
10-50km/h 6.6s
10-60km/h 10.7s blääh


Kommentit: Plääh, huononi useita kymmenyksiä, ajo on rauhallisempaa mutta kiihtyvyys ei paras mahdollinen. Edelleen huono kaasarin käytös korkeilla kierroksilla.. ei taida tänään jaksaa rassata enää suuttimien parissa..

Linkki palstalle mistä on kopioitu: http://www.skootterini.com/foorumi/inde ... pic=1269.0
Viimeksi muokannut Zoneri päivämäärä 30.4.2012 22:04, muokattu yhteensä 2 kertaa
Paska mikä paska.
ramba__
Pyörä:
CPI Hussar
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
18.11.2011 17:44
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut ramba__ » 30.4.2012 15:48

Kauheaa luettavaa kun on teksti täynnä toimimattomia lainauksia, lihavointeja ym..
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista