Larppari kirjoitti:Mitä tota, jos rupeen kaitteita maalaamaan, ehkä vähän muokkaamaankin, niin millasella hiomapaperilla kannattaa ruveta hiomaan? Joku 400-600? Ja sanokaa suoraan että onko mitään järkeä maalata esim Motipin SPRAY maaleilla?(oon maalannu ennenkin) Ja jos joku vois selittää ton katteiden kuiduttamisen tai sen kun muokataan ja yhdistetään katteita ym, tällaselle tumpelolle mikä ei ymmärrä noista tietopankin ohjeista hölkäsen pöläystä.
Kannattaa aloittaa hiomaan jollain 400 vesihiomapaperilla ja lopettaa 1200 vesihiomapaperiin. Näin saat vanhan lakkapinnan pois ja uusi maali jää kiinni. Kannattaa lukea se "
Lasikuitukatteiden teko" ohje ajatuksella ja soveltaa sitä hieman omaan käyttö tarkotukseen. Mutta pääidea on siis:
1. Tee muotti. Kun muotti valmis, pistä elmukelmua tms. pohjalle
2. Pistä muotin pohjalle hartsin (myydään Biltemassa polyesteritäyte nimellä) ja kovetteen sekoite (sekoitusprosentti muistaakseni 0,02% eli desia kohden 0,02ml).
3. Lasikuitumattoa päälle ja uus kerros hartsin + kovetteen sekoitusta. Kerroksia kannattaa tehdä 3-4 niin saat jo vakio katteita kestävämmän. Tämän jälkeen annat kuivua.
4. Pakkelia päälle. Itse suosittelen lasikuitupakkelia. Pakkelia + kovetteen sekoitetaan keskenään (sekoitusprosenttia en muista mutta se kerrotaan purkissa). Tee tämä tarpeeksi monta kertaa jotta pinta on tasainen.
5. Maali päälle. Jos näet reikiä / epätasauksia niin niihin lisää pakkelia. Lopuks lakka.
Itse olen maalannut omat takakatteet spray-maalilla ja ihan hyvää jälkeä tuli. Yksi valuma löytyy mutta sitä ei löydä kovin hyvin. Mutta jos rahaa löytyy niin automaalaamo.