Ledit, neonit ym. valoviritykset #4

Napoleon Dynamite
Pyörä:
Lieju Marathon PRO 125cc

ViestiKirjoittanut Napoleon Dynamite » 1.9.2009 7:54

Ei niihin mitää sulakkeita tarvii:D
Ei ainakaa itelläni oo viel kärähtäny, ku oli pari valoo kii..
Kahta en vaihda: neloselta ykköselle ja vauhdista pakille.
avehi
Pyörä:
Aprilia SR 50 R -09

ViestiKirjoittanut avehi » 1.9.2009 21:32

Vielä yhen kysymksen repäisisin tässä.. :nolo:
Olen edellee hieman kujalla tän sulakkeen kanssa..
Eli millainen ja mikä esim. (1A, 7.5A.. jne.) pitäisi olla..? :nolo:
Aprilia SR 50 R -09
jkoljo Moderaattori
Pyörä:
Peugeot TKR LC 70cc HighEnd - with NOS, Husqvarna CR125

ViestiKirjoittanut jkoljo » 2.9.2009 19:41

avehi kirjoitti:Vielä yhen kysymksen repäisisin tässä.. :nolo:
Olen edellee hieman kujalla tän sulakkeen kanssa..
Eli millainen ja mikä esim. (1A, 7.5A.. jne.) pitäisi olla..? :nolo:

Ampeerinen on todennäköisesti ihan hyvä. Sulakkeen virtakesto ei ole kovin tarkkaa, kunhan valojesi virrankäyttö ei ylitä sulakkeen arvoa, eikä sulake ole mikään naurettavan iso ( yli 10A ).
Team JSR | High-End Peugeot | Viilattu | 20,85 hp dynossa | Got NOS? | NOS testailua osa 2
renesanss|
Pyörä:
4 pyörää

ViestiKirjoittanut renesanss| » 9.9.2009 18:57

Teholedi ,tavitsenko tämän kanssa tälläistä . Vai voinko vain iskeä tuon teholedin suoraan 12V akkuun ?
"Selkeällä voimalla ja aivan sama millä vaihteella"
Jasuuu
Pyörä:
Skyteam 150, Aprilia SX-07, HusQvarna sm125s

ViestiKirjoittanut Jasuuu » 10.9.2009 21:41

Tohonhan tarviit kaikki maailman jäähytyssiilet yms =)
-Cassu-
Pyörä:
Yamaha aerox

ViestiKirjoittanut -Cassu- » 10.9.2009 22:15

renesanss| kirjoitti:Teholedi ,tavitsenko tämän kanssa tälläistä . Vai voinko vain iskeä tuon teholedin suoraan 12V akkuun ?

Ja ton kynnysjännite on 14v, nii ei edes pala mopon akulla. :D
Pics!
Naked
Pyörä:
VAG

ViestiKirjoittanut Naked » 11.9.2009 15:06

Trumpe kirjoitti:
julle93 kirjoitti:Voiko niin ledivilkut lyödä suoraan kiinni vai pitääkö väliin laittaa jotain (esim.. releet tai vastuksia) eli vilkut tulee aeroxiin jos sillä ny jotai välii o.

Jos sää jotain minivilkkuja tjs. tarkotat, niin mun mielestä ei tarvii mitään siihen väliin. Eli pistät vaan uusien vilkkujen johot siihen mihin vakiovilkkujen johot meni. :D

Lainataampas vanha viesti, mutta itse laitoin minivilkut kiinni, niin ne ei vilkkunu, vaan palo koko ajan. Piti laittaa vakiovilkkujen kanssa rinnakkain niin vilkku. Mitä laitan väliin, jotta ne vilkkuisi normaalisti?
Napoleon Dynamite
Pyörä:
Lieju Marathon PRO 125cc

ViestiKirjoittanut Napoleon Dynamite » 11.9.2009 20:03

Naked kirjoitti:
Trumpe kirjoitti:
julle93 kirjoitti:Voiko niin ledivilkut lyödä suoraan kiinni vai pitääkö väliin laittaa jotain (esim.. releet tai vastuksia) eli vilkut tulee aeroxiin jos sillä ny jotai välii o.

Jos sää jotain minivilkkuja tjs. tarkotat, niin mun mielestä ei tarvii mitään siihen väliin. Eli pistät vaan uusien vilkkujen johot siihen mihin vakiovilkkujen johot meni. :D

Lainataampas vanha viesti, mutta itse laitoin minivilkut kiinni, niin ne ei vilkkunu, vaan palo koko ajan. Piti laittaa vakiovilkkujen kanssa rinnakkain niin vilkku. Mitä laitan väliin, jotta ne vilkkuisi normaalisti?

Uus vilkkurele vois olla ihan hyvä idea, muuta ei nyt tule mieleen... Tai sitten jotkut vastukset.
Scaleo1
Pyörä:
CBR 600cc F2

ViestiKirjoittanut Scaleo1 » 13.9.2009 0:50

-Cassu- kirjoitti:
renesanss| kirjoitti:Teholedi ,tavitsenko tämän kanssa tälläistä . Vai voinko vain iskeä tuon teholedin suoraan 12V akkuun ?

Ja ton kynnysjännite on 14v, nii ei edes pala mopon akulla. :D
Kyllä se toimii. Tuo lähinnä tarkoittaa, että se kestää sen 14v. Teoriassa se palaa 12v aavistuksen himmeämmin, mutta toimii kuitenkin. Ja kyllä täysi mopon akku yleensä antaa yli 12v...
Honda Cbr F2 600cc Klik
Youtube channel Klik
jkoljo Moderaattori
Pyörä:

ViestiKirjoittanut jkoljo » 13.9.2009 1:02

No eipäs. Ledi voi ottaa suuriakin jännitteitä, jopa yli 100v sisään kärähtämättä, kaikki on kiinni virrasta. Kynnysjännite on alin jännite jolla ledi päästää virtaa läpi, joten ledi ei pala sitä alemmalla jännitteellä. Sama pätee esimerkiksi diodiin, johon ledi pohjautuu. Tuon kokoluokan ledi saattaa kyllä hehkua 12 voltillakin, mutta ei siitä todellista valotehoa saa sillä irti.

Ja kyllä tuo teholed tarvii virtareguloinnin, mutta mötikkä jonka linkitit ei ole läheskään tarpeeksi järeä siihen hommaan. Mikä tahansa ledi (paitsi valmiiksi vastukselliset) kärähtää ilman virtaregulointia tai etuvastusta.
Team JSR | High-End Peugeot | Viilattu | 20,85 hp dynossa | Got NOS? | NOS testailua osa 2
mjäxä
Pyörä:
Ktm 125 -09

ViestiKirjoittanut mjäxä » 16.9.2009 16:04

Kannattaako ostaa ledinauhat vai erikseen ledejä? Kummat olisi helpompi asentaa ja pitääko ledi nauha olla vesitiivis? Valaiseeko ledit paremmin kuin neon tai kylmäkatodi putket?
jkoljo Moderaattori
Pyörä:

ViestiKirjoittanut jkoljo » 19.9.2009 14:31

Ledinauha helpompi asentaa, ja sen kyllä tulisi olla vesitiivis mopoon laitettaessa. Yleisesti ottaen erilliset ledit ovat parempia valoteholtaan kun ledinauha, ja molemmat tehokkaampia kuin kylmäkatodit. Tämä johtuu ledien kapeasta valokeilasta, mutta huomaa että varsinkin normaaleja superkirkkaita erillisiä ledejä käytettäessä valaistavasta alueesta tulee "täplikäs".

Eivät ne kylmäkatoditkaan huonoja ole, ja lisäksi ovat todella yksinkertaisia asentaa: kuva ja kuva.
Napoleon Dynamite
Pyörä:
Lieju Marathon PRO 125cc

ViestiKirjoittanut Napoleon Dynamite » 19.9.2009 16:38

Tällästä jos tunkisin skootteriin 4 kipaletta keulaan, ja 4 kipaletta persuksiin, niin mitäs kaikkea tohon väliin pitäisi laittaa? Ajattelin siis tehdä niin, että yhdessä piuhassa on 4 kpl. Elikkä keulan ja perän piuhat eivät olisi liitoksissa toisiinsa (paitsi akusta).
Nitroo`
Pyörä:
Yamaha Slider

ViestiKirjoittanut Nitroo` » 28.9.2009 17:59

Miten toi ledinauha asennetaan ? ja tarviiko vain on/off kytkimen ? -> http://www.easyparts.nl/showarticles_info/0118220375//
On ollu Yamaha DT, Mbk Nitro 70cc, Derbi DRD PRO ja nyt Yamaha Slider, että oon kyll mopoja ruuvannut.

M : Scott Voltage lasit -> http://www.motot.net/talli/osat/id21435/
.
Scaleo1
Pyörä:
CBR 600cc F2

ViestiKirjoittanut Scaleo1 » 30.9.2009 21:51

Nitroo` kirjoitti:Miten toi ledinauha asennetaan ? ja tarviiko vain on/off kytkimen ? -> http://www.easyparts.nl/showarticles_info/0118220375//
Tarviit kytkimen, ellet halua, että se palaa kokoajan. Laitat akusta + navasta johon katkasijalle, katkasijalta lednauhalle ja lednauhan miinusjohto runkoon.

Itse olen laittanut tuollatavalla, mutta mulla menee viel katkasijan lisäksi virtalukon kautta. Lisäksi sulake kannattaa olla tai jos et vaivaudu sitä laittamaan, niin piä poika palovakuutukset kunnossa ;D

En oo varma, että onko tossa nauhassa johtoi valmiina, jos ei ole niin sun pitää siihen johot kolvata...
Honda Cbr F2 600cc Klik
Youtube channel Klik

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista