4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 9.4.2014 21:51

Ja eihän vaan tullut asentaressa pistettyä rulliin kilokaupalla vaseliinia? :) Ja mikäli tuli niin se remmi luistaa vielä hyvän aikaa.. Laitoitko sinne muutes oikean kokoiset ja painoiset rullat ?
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
kadfe
Liittynyt:
27.3.2014 19:01
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut kadfe » 9.4.2014 21:58

En laittanut yhtään vaseliinia. Laitoin 5grammaset alkuperäisten tilalle.
tomppatikku
Pyörä:
Yamaha DT -07,CH Racing -06, Polaris Sportsman 500 -13
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
21.3.2011 19:32
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut tomppatikku » 10.4.2014 6:12

Mulla olis tollanen solifer ja ostin sen eilen,siihen oli entinen omistaja laittanu 80cc pytyn,19mm kaasarin, sain gepsiin 63km/h.Onko mahdollista että löytyy vielä kuristuksia vai rajoittaako vakiopuola noin paljon?
Ja mitä muuta viriä vois vielä laittaa?
kortti ~ off [x] on []
kilvet ~ off [x] on []
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 10.4.2014 7:41

About tuon verran ne voi kulkeakkin, nopeus riippuu suurimmaksi osaksi kannesta. Jos löytyy isoventtiilinen kansi niin pitäisi kyllä hiukan kovempaa rullata, vakio/pikkuvenaisella tuo on ihan normaali nopeus. Sylinterisi voi myös oikeasti olla 72cc, moni tuntuu myyvän niitä tuolla "80cc" merkinnällä. "100cc" on oikeasti 82cc jne.
tomppatikku
Pyörä:
Yamaha DT -07,CH Racing -06, Polaris Sportsman 500 -13
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
21.3.2011 19:32
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut tomppatikku » 10.4.2014 8:46

Juu kiitoksia tiedosta! Mitä muuta toho vois viel laittaa? kytkin,tehopuola?
kortti ~ off [x] on []
kilvet ~ off [x] on []
Akilrl
Liittynyt:
1.10.2013 8:22
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Akilrl » 10.4.2014 8:52

Ostaakko uusi kaasari vai korjaus-sarja?

Eli mopo on Kymco super 8 4t. 72cc sylinteri vakiokannella / nokalla. Käsittääkseni tuo kaasari on sama kuin muissakin kinuski nelareissa, eli 18,5 (manuaalin mukaan). Virivaja myy siihen korjaus settiä, mutta olen kuullut että myös luisti kannattaisi uusia, koska on muovia ja turpoaa.

Toinen vaihtoehto olis ostaa suoraan virivarasta tuo PD19J KEIHIN. Onko kokemuksia siitä? Onko se yhtään parempi kuin tuo vakiokaasari kymcossa?

Ps. Tarkotus ei ole rikkoa äänivallua eikä venyttää ranteita, pikemminki hieman lisää sitkeyttä vastatuulta varten ja silti saada värkki säätöihin edullisiin työmatkoihin.
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 10.4.2014 9:02

Osta uus kaasari vaan, niin halpoja ne on.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 10.4.2014 10:52

Nämä kaikki kiinanskoden alipainekaasarit on surkeita. Toiset enemmän, toiset vähän vähemmän surkeita. Manuaaliin on turha tuijotella sitä kaasarin kokoa. Se todellinen koko on aika paljonkin pienempi.

-Zone- kirjoitti:Eipä se alkuperäinenkään muutes ole 18mm vaikka niin tekniset tiedot sitkeesti väittääkin. Kaasarin kokoahan ei mitata imukaulan liitoskohdasta, vaan siitä kohtaa missä on pienin läpireikä. Lähes aina tämä kohta on luistin kohdalla. Ja se kun on vakiokaasarissa 16mm niin jos kaasarin läpiporaus olisi 18mm tarkoittaisi se sitä että ilma pääsisi virtaamaan luistin kummaltakin puolelta luistin ohi. 16mm luisti kun ei millään voi tukkia 18mm reikää, vaan läpiporauksen on oltava hivenen luistia pienempi.

Toisissa näiden kaasareissa on pyöreä läpiporaus ja niiden kaasarit vastaa läpivirtauspinta-alaltaan melko tarkkaan 14,5mm kaasaria ja toisissa on poraus pystysuunnassa ovaali, jolloin virtausala on hivenen suurempi vaikka luisti onkin 16mm. Suurimmasta ovaaliporauksen kaasaristani mittasin 16,2mm pyöreää virtausreikää vastaavan alan ja toinen ihan vastaava oli tasan 16mm.

Tästä asiasta oon kyllä aiemminkin turissut. Mulla siis on useampikin alipainekaasari. Pienimmässä niistä on noin 13mm vastaava virtausala. Siinä on 18mm luisti. Se myytiin mukamas 19mm PD19J kaasarina. Ilmeisesti siitä on jäänyt tehtaalla viimeinen läpiporaus tekemättä. Kaikkein parhaiten se toimii ja parhaimmat säädöt olen sillä saanut. 82cc sarjalla sillä olen päässyt ihan samat huiput kuin isommillakin, mutta kulutus on selvästi pienempi


Akilrl kirjoitti:Ps. Tarkotus ei ole rikkoa äänivallua eikä venyttää ranteita...

Voin käsi raamatulla vannoa, että vaikka löisit siihen 90cc sarjan sekä kaikki muutkin herkut mitä löytyy, ei ranteiden venymisestä ole takuulla pelkoa :)
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Akilrl
Liittynyt:
1.10.2013 8:22
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Akilrl » 10.4.2014 11:20

Joo ei ne ole kokomatkalta 18,5 eikä 19, mutta siihen haluisin vähä tietoa että onko tuo keihinin kaasari yhtään sen kummempi ku kymcon vakiokaan? Säädettävyys yms. Onko keihinissäkin muovinen luisti.
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 10.4.2014 15:16

Muovinen näissä kaikissa taitaa olla, mahtaako vanhoissa auton alipainekaasareissakaan olla metallisia. Liian painava.
Tees niin että ostat PHBG:n ja teet itte tai ostat Radonilta holkin jolla sen saa sovitettua kinuskiin. Loputtomasti laadukkaampi kaasari, ei tarvi arvailla missä luisti menee ja osia löytyy helposti ilman mutuilua että mikähän kymmenestä eri variaatiosta tämä on.
Itsellä tämä setuppi ja hyvin toimii, laakista lähtee aina käyntiin kun pikkasen ryypyttää. Ainoa huono puoli tässä on kiihdytyspumpun puute, joten kone pruukaa buuata kaasua nopeasti käännettäessä, mutta eihän näiden pelien kanssa kiire ole koskaan.
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 10.4.2014 22:37

Solikastani löytyi kyllä metallinen luisti, tai ainakin siltä vaikuttaisi. Piti hioa kun ei oikein liukunut kunnolla kolossaan ja mustan pinnan alta paljastui ihan normi metallipinta. "Maalipinta", tai miksi sitä nyt voikaan kutsua oli kyllä yllättävän paksu, joten ei ihme jos luistia luulee muoviseksi. Voi toki olla että omassani on joku erilainen/vaihdettu luisti, mutta näytti kyllä ihan perus kiinakaasarin luistilta. Kalvon muoviosa neonkeltainen.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 10.4.2014 23:26

Mulla on sekä täysin muovisia että alumiinisia jotka on mustaksi pinnoitettu jollain. Luultavimmin anodisoitu. Muovisessa (joita on selvästi harvemmassa) taitaa olla pohjaosan sisään valettu jotain metallia sillä 0-200g tarkkuusvaaka ei näyttänyt paljoakaan painoeroa. Muovisessa on myös muukin luistin seinämäpaksuus suurempi.

Yhteen alumiiniseen (18mm luisti) olen vaihtanut kalvon 16mm luistista kun siitä meni kalvo ja oli hyllyssä varalla 16mm luistinen toiseen kaasariin eikä uutta 18mm olisi sinä viikonloppuna noin vain saanut. Kokonaan muoviseen ei kalvoa saa käytännössä vaihdettua, mutta alumiiniluistiseen saa.

Kalvon yläpuolella on muovikiekko, jonka päälle luistin reuna on prässäämällä käännetty. Varovasti pienillä tongeilla yms työkaluilla kun prässätyn reunan kääntää suoraksi muovikoiekon saa pois ja kalvon vaihdettua. Tämän jälkeen onkin helppo luisti taas koota. Parilla sopivankokoisella hylsyllä ja vasaralla saa luistin prässättyä uudestaan. Toista avauskertaa reuna ei enää kestä ja varomattomalla käytöllä se lohkeilee paloina jo ensimmäiselläkin kertaa.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Akilrl
Liittynyt:
1.10.2013 8:22
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Akilrl » 11.4.2014 7:56

Alkaa kyllä kuulostamaan järkevältä ostaa vaan tuo virivaran 19mm keihini. Vakiossa on kyllä myös kiihdytyspumppu ja luisti on 18mm, mutta joutuis ostaan luistin kalvon, korjaussarjan ja ehkä myös ryypyn, niin miksi ei sit ostais uutta kaasaria samantien ja jättäis tuon vanhan varaosaks.
kadfe
Liittynyt:
27.3.2014 19:01
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut kadfe » 13.4.2014 21:20

Kuinka lujaa tuollaisen kiinalaisen skopan saa kulkemaan ilman sylinterin vaihtoa? :D
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 13.4.2014 22:13

No 60 tasasella vois olla jo aika hyvä lukema. Alamäkeenhän nää nyt voi kulkee ties kuin paljon. Pienessä pytyssä on vaan se ettei se jaksa vääntää. Joten riippuu hyvin paljon mitä kaikkee sille oikeesti tekee ja kuka ajaa, missä asennossa kuu on, paljonko on tankissa bensaa yms.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista