Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

jnd
Liittynyt:
10.1.2010 17:35
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut jnd » 22.2.2012 21:38

Siis tilasin easypartsista barikitin akselin koska orkkis väänty, mutta se pitäs varmaan tasapainottaa
Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut Shape » 22.2.2012 22:02

No en kyllä millään usko, että tasapainottamiselle olisi tarvetta, vaikka kyseessä olisikin tarvikemerkki. Sitä paitsi vasta useampisylinterisissä kampiakselin tasapainossa oleminen tulee oleelliseksi, kun samalla akselilla on useampi epäkeskopaino. Yksipyttyisen kampiakseli on kuitenkin aina "epätasapainossa".
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
jnd
Liittynyt:
10.1.2010 17:35
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut jnd » 22.2.2012 22:07

Ok. minkä takia akseli suositellaan tasapainottamaan koneremontin yhteydessä jos käyttää vanhaa akselia?
Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut Shape » 22.2.2012 22:11

Ahaa joo olet ilmeisesti lukenut tietopankin artikkelin. Siellä näköjään ollaan käytetty virheellistä termiä, eli tasapainottamista. Oikea termi olisi suoristaminen/kellottaminen, eli tarkistetaan ettei kampiakselin limput ole liikkuneet toisiinsa nähden ja ettei akselin päissä olisi heittoa kuin muutama sadaosamilli. Jos heittoa on liikaa, niin kone tärisee normaalia enemmän ja laakerit/stefat kuluvat nopeammin.

Korjasin tietopankista tämän tiedon kohdilleen.
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
jnd
Liittynyt:
10.1.2010 17:35
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut jnd » 22.2.2012 23:02

Aa, nyt alkaa selkiimään. Mites muuten kun on noita orkkis mallisia kampuroita, ja sitten on noita missä limppu on täys ympyrä, ilmeisesti jälkimmäisellä saa enemmän painetta kampikammioon, mutta onko siinä jotain huonoja puolia? Ditechiin ei löytynyt tarvikkeena kun täys ympyrää

E: nyt on kampura kiinni ja täristää matalillla, syökö nuo full circle (kisakampura nimeltään?) kampurat kuin laakereita?
Rajis-
Pyörä:
Bemari, KTM
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
30.7.2010 19:57
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut Rajis- » 18.4.2012 20:49

http://www.easyparts.nl/showarticles_info/0227100030200/0-4019-968-1681-1994-893-4079/77/Crankshaft_RMS_Sport_Piaggio-_Gilera_Pin_%C3%9812.htmlOnkos tämmöset RMS:än kampurat ihan hanurista kun on noin halpoja? Kehtaako tollasta laittaa stalkkeriin kiinne ja onko järkevämpää ostaa jotkin muut petarit, kuin alkuperäset(easypartsilla alkuperäset 13e kipale)? :)
Osaa kaupan!
Ex pärrät: Aprilia Sx -09, Typhoon x2, Aprilia Mx125 -07, Derbi DRD125 -09, Derbi -02, Stalker -99, Booster -00, Gilera RCR -06, Rieju Spike -10, Aprilia Amico -94, 125cc Monkey, Bse 160cc, Husse SMS -08, DT125Re Smoto, Derbi 300EXC, Husse WR125
_mönkey_
Pyörä:
Husqvarna SMS 125 -09, Suzuki Address
Paikkakunta:
Rauma
Liittynyt:
16.11.2006 17:35
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut _mönkey_ » 18.4.2012 21:47

En oikein tiedä mihin muuallekkaan tämä kuuluis, joten: Mikäs on "turvallinen" seinämävahvuus vauhtipyörälle? Morinin vauhtiksesta nyt otettu 1mm pois etuosasta ja kehältä, kehällä seinämävahvuutta on jäljellä vielä 3mm ja tarttis lisää painoa saada pois! Uskaltaako sipasta millin vielä pois? Materiaalista en ole aivan varma, jotain seostettua rautaa? Ruostuu ainakin.
Käykää kurkkaa galleriaa :)
roxii
Pyörä:
Yamaha Aerox -o3
Liittynyt:
3.2.2009 20:21
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut roxii » 18.4.2012 23:27

Pohdiskelin tässä kun joku puhui, että teho kasvaa jos kampikammiota pienentää niin jos esimerkiksi laittais puolen millin kerroksen kemiallista metallia kampikammioon niin teho nousisi? Jos joku ihmettelee kysymystä niin en ole tosiaankaan laittamassa kemiallista metallia sinne, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn , että auttaako tuo kampikammion pienentäminen tehoon. :D
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 19.4.2012 7:53

Rajis- ite laittasin Shapen suositteleman Motoforce Racing kampuran, maksaa joku 80-90€ ja kestää midrace virit, sekä pienentää kampikammion tilavuutta, jollon kierrosherkyys nousee.

Ja roxii, eikai se ihan noin mee, että pienenys nostaa tehoo heti. Kierrosherkkyys ja muut voi kasvaa, mutta en usko että siitä tehoa saadaan, ainakaan paljoa.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
theroksimies
Pyörä:
yamaha aerox (50 polini sport)
Liittynyt:
10.4.2012 23:24
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut theroksimies » 19.4.2012 8:00

Pikku kysymys. "Jossei kampura mennyt keskelle, paukuttele lohkoja auki noin 0.5 cm. Laita kampuran molempiin päihin mutterit, jotta voit tarvittaessa lyödä vasaralla päihin. Jos kampiakseli näyttäisi olevan enemmän toisella reunalla kuin toisella, napauttele varovasti vasaralla sille puolellle kampiakselin päätä, missä rako on pienempi samalla lohkosta kiinni pitäen. Jatka lohkojen kiristämistä samalla kampiakselia keskittäen. Toista tarvittaessa". niin pitääkö sen kampuran olla iha tuhannesosamillilleen keskellä vai riiytääkö jos kattoo silmällä sen niin keskelle ku saa. mää sain muuten sen kampuran liikkuun ilma lohkojen avausta ku ei jaksanu ni piti vaa lyyä kovempaa :roll:
Ei kaahata saa ei virittää saa, voi poliisit tulla ikkunan taa :)
jkoljo Moderaattori
Pyörä:
Peugeot TKR LC 70cc HighEnd - with NOS, Husqvarna CR125
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
9.2.2008 20:02
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut jkoljo » 19.4.2012 9:23

Ei sen ihan tuhannesosamillilleen tarvitse olla, kunhan on suunnilleen. Silmämääräinen tarkastelu riittää.

theroksimies kirjoitti:mää sain muuten sen kampuran liikkuun ilma lohkojen avausta ku ei jaksanu ni piti vaa lyyä kovempaa :roll:

Onneksi olkoon hienosta suorituksesta. Nyt jos joku haluaa saada kampuran kieroon/muuten pilalle, hän osaa tehdä sen noudattaen näitä ohjeita. Suosittelisin lämpimästi koneen purkamista ja kampuran kellottamista.
Team JSR | High-End Peugeot | Viilattu | 20,85 hp dynossa | Got NOS? | NOS testailua osa 2
theroksimies
Pyörä:
yamaha aerox (50 polini sport)
Liittynyt:
10.4.2012 23:24
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut theroksimies » 19.4.2012 11:34

Juu ei se hyvää tee vaan ei se lyönti niin kova ollu että sais kampuran mutkalle :)
Ei kaahata saa ei virittää saa, voi poliisit tulla ikkunan taa :)
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 19.4.2012 12:44

Mistäköhän sen tiedät?
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Zoneri
Pyörä:
Aina palasina..
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
10.9.2011 18:07
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut Zoneri » 19.4.2012 13:18

Itellä vakiona jo vispaa suht koht paljon kampura. Kiinanlaatu :lol: Voiko ton ite kellottaa suoraksi vai joutuaako viedä koneistamolle?
Ite sain kampuran pois lohkoista ilman hakkaamista. Eli se on jo vakiona ollut epätasapainossa. Sen verran se oli vispannut, että kampura oli kuluttanut kampuran ja laakerin liitoksen väljäksi.
Paska mikä paska.
Rajis-
Pyörä:
Bemari, KTM
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
30.7.2010 19:57
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut Rajis- » 19.4.2012 14:51

Reetuhai2 kirjoitti:Rajis- ite laittasin Shapen suositteleman Motoforce Racing kampuran, maksaa joku 80-90€ ja kestää midrace virit, sekä pienentää kampikammion tilavuutta, jollon kierrosherkyys nousee

Tarkotus olis päästä mahollisimman halvalla, kun perjaatteessa myyntiprojekti kyseessä :lol: Kestääkö tollanen RMS kampura vakiopyttyä tarpeeks hyvin, eikä kierteet mee heti kiristäessä paskaks? :D
Osaa kaupan!
Ex pärrät: Aprilia Sx -09, Typhoon x2, Aprilia Mx125 -07, Derbi DRD125 -09, Derbi -02, Stalker -99, Booster -00, Gilera RCR -06, Rieju Spike -10, Aprilia Amico -94, 125cc Monkey, Bse 160cc, Husse SMS -08, DT125Re Smoto, Derbi 300EXC, Husse WR125

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista