Näin useamman vuoden jälkeen sanoisin että vakiokannelle suurin pytty mitä kannattaa tarjota on 72cc ja 82cc pytylle jo isoventtiilikansi.
Pikkuvenaisella jää täytös 82cc:lla nokasta huolimatta heikoksi ja detomista voi kesähelteillä ilmetä. Siltikin vaikka tuossa sarjassa onkin tuo kovera mäntä. Olen saanut ajanmittaan sellaisen mielikuvan, että sen aiheuttaa liian kuumana käyvä pakoventtiili käytettäessä 82cc:lla pikkuvenaista kantta. Näihinhän kun on myös kuperia mäntiä joita ei kannata ikinä käyttää pikkuvenaisen kanssa vaan ne vaatii aina isovenaisen.
Niillä kone vetää kyllä ihan eritahtiin mitä koverilla, mutta puristussuhde kannattaa mitata ja tarvittaessa tiputtaa. Itse sain 82cc sarjan mukana kannen ja kuperan männän. Puristukset oli sillä paketilla tehtaan jäljiltä jätetty järjettömästi yli 16:1 joten olkaapahan tarkkoina. Tehtaan jäljiltä kun markkinoille tosiaan pääsee tavattoman paljon puolivalmiita osia ja osa osista ei edes sovi. Kaikkien mäntien kanssa tulee männänrenkaiden päittäisvälys aina tarkistaa. Ohjeet tähän :
http://www.mediafire.com/view/ycpj9a7c6 ... EndGap.pdfPikkuvenaisen kanavia ei kannata kannesta suurentaa yhtään, vaan muotoilla paremmin virtaaviksi. Oikeastaan asia pätee kyllä isovenaiseenkin, joskin muotoilussa voi ottaa vapaammat kädet. Pyttyyn kansi hengittää viimekädessä venttiililautasen ja seetin välistä. Eteenkin pikkuvenaisella kannella ja vakiolla nostolla siihen ei kovin iso rako jää josta sen kaiken seoksen on kuitenkin kuljettava. Lisäksi tulee huomioida, että venttiili on maksiminostonsa verran auki aivan pienen hetken ja muun ajan on joko avautumassa tai sulkeutumassa jolloin keskiarvoinen virtausala on maksiminostoakin pienempi.
Viri ja varan virinokka on ihan hyvä keskivertovalinta, vaikka nosto siinä vakion kanssa nyt saman suuruinen onkin. Vakionokan kesto pyttyä vaihdettaessa on niin omituinen kysymys, että en tähän ikään mennessä ole keksinyt mitä sillä oikein tarkoitetaan.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein