Akilrl
- Liittynyt:
- 1.10.2013 8:22
Akilrl kirjoitti:Kymcon super 8 Ongelmaa:
Kone on juuri rakennettu uusiksi 72 pytyllä, venttiilit läpätty ja virivajasta ostettu uusi keihinin 19mm kaasari. Toimi aluksi (kaasun keskialueellaa tahtoi silloinki booata) nyt on alannut tekemään semmosta että ei meinaa käynnistyä millään, kaasun kanssa saa käyntiin mutta käynti on sellaista kun joku pumppaisi kaasua. Ku antaa hieman enemmän kaasua käy pumpaten hieman korkeemmilla kiekoilla ja savuttaa. Tähän mennessä tarkastettua: kansi ei vuoda, ventiilit ei vuoda, jako on kohdallaan, kaasari käyty läpi ja suuttimet ei tukossa, en ole löytänyt imuvuotojakaan. Ainakin pytyn ulkopuolella näyttäisi kipinä tulevan. Kokeilin myös toisella tulpalla.
E: myös männänrenkaat oli kunnos
Nyt loppuu insinööriltä tietämys, voisko joku mopopoika auttaa?
Nyt kun on niin moni asia tutkittu niin alkasin kehittelemään uutta teoriaa... Venttiilit näyttävät tiivistävän täydellisesti ohivuoto testissä, vaan kuinka käy 70 kuutioisen männän alasmenon tuottaman alipaineen kanssa? Voiskohan pitää venoja jokseenkin hieman auki? Tuossa kannessa ei ollut ollenkaan sisempiä jousia, joka jokseenki tuntui hieman erikoiselta. Tätä teoriaa myös vastustaa tuo ongelman alkaminen vasta moottorin hetken toimittua "oikein". Sillonki kyllä oli häikkää... Mutta ei noin pahasti
-Zone-
- Liittynyt:
- 22.6.2005 22:42
Akilrl kirjoitti:vaan kuinka käy 70 kuutioisen männän alasmenon tuottaman alipaineen kanssa? Voiskohan pitää venoja jokseenkin hieman auki?
Ei kuulosta uskottavalta. Imutahdin aikana männän mennessä alas imuventtiili tietysti onkin auki nokan vuoksi, mutta työtahdissa männän mennessä alas venat on kiinni. Kannattaa kuitenkin muistaa että mäntä ei silloin ime kuten se tekee imutahdissa, vaan se männän liike alaspäin johtuu palopaineesta ja sama paine joka työntää mäntää alas pyrkii painamaan niitä venttiileitä kannessa kiinipäin.
Onko venttiilivälykset riittävän suuret? Itse käytän pikkuvenaisessa kannessa imupuolella 0,13mm ja pakopuolella 0,18mm. Näitä kokoja ei ihan jokaisesta rakotulkista löydy, mutta storm motor myy rakotulkkia josssa on vähän erikokoisempiakin kokoja ja sillä olen itse säätänyt. Isovenakannella olen todennut itsellä toimiviksi 0,15 imussa ja 0,20 pakopuolella. Ihanne venttiilivälyshän on sellainen että se on normaalilämpöisessä koneessa mahdollisimman lähellä nollaa, mutta ei kuitenkaan koskaan nollassa.
Ehdottomasti tuplajouset kanteen jo senkin takia että venat ei alkaisi hyppimään korkeilla kierroksilla nokan profiilista riippumattomasti. Vuotavasta venasta kun palaa tiivistyspinta nopeaan piloille. Viristä ja varasta sai halvalla uudet jouset.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Eevil stöö
- Liittynyt:
- 15.4.2013 20:15
Eevil stöö kirjoitti:http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139qmb-152qmi-157qmj/Performance-Kit-3-Cylinder-cylinder-head-82ccm-50mm-including-valves-with-SLS-GY6-4-stroke-engine-139QMB-139QMA
Eli jos tuon tilaan ja muutaman suuttimen ni alkaa batsku keulia hieman paremmin 5g rullilla?
no tarvitseeko minun muuta ostaa kun kyseinen pytty ja suuttimia niin toimii?
Ledinauha
Moderaattori
- Pyörä:
- Aprilia RS 125cc '06 Cagiva Mito MK I 125cc '93 Cagiva Mito EVO2 125cc '05 Derbi Senda 70cc '09 Solifer SFR 72cc '11
- Paikkakunta:
- Kouvola
- Liittynyt:
- 23.4.2013 19:13
No tuossahan tuleekin jo kansi mukaan, lienee tosin pienillä venoilla. Eli palotila on kyllä suunniteltu tuolle 82cc pytylle, mutta venat samat kuin vakiossa. Hommaa mieluummin isovenakansi, vaikka kyllä se tuollakin varmaan toimii kun kerta pakettina myyvät.
-Zone-
- Liittynyt:
- 22.6.2005 22:42
Jeps, taitaa olla pikkuvenainen kansi. Se puristustilavuus kannattaa mitata siitä kannesta ja matematiikalla laskea varmistuksesksi olemassaoleva puristussuhde, jotta ollaan varmasti järkevällä alueella. Kuvan perusteella näyttäisi olevan kyllä kovera mäntä, mutta aina ne kuvat ei edusta sitä mitä paketissa tulee. Jos kuva pitää paikkansa niin tuo
S.A.C. venttiilin kanava kannattaa tukkia peltilevyllä. Itse poistankin ne vakiokoneistakin sillä tuo aiheuttaa usein ongelmia kun se venttiili alkaa sohlaamaan. Useimmista virikansistahan tuo puuttuukin.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Ledinauha
Moderaattori
- Pyörä:
- Aprilia RS 125cc '06 Cagiva Mito MK I 125cc '93 Cagiva Mito EVO2 125cc '05 Derbi Senda 70cc '09 Solifer SFR 72cc '11
- Paikkakunta:
- Kouvola
- Liittynyt:
- 23.4.2013 19:13
Itseasiassa tuolta Saksasta saa muistaakseni aina tilattua joka settiin kannen tuolla kanavalla tai ilman, oman mielen mukaan. Isovenakansia taitaa löytyä vain ilman SAC-venttiilin paikkaa.
-Zone-
- Liittynyt:
- 22.6.2005 22:42
Tänään mulle tuotiin uusi kaasari jossa neulaventtiili putsaamisesta/säätämisestä huolimatta ei aina pitänyt. Vuosi, ei vuotanut, vuosi, jne jne.. Syvennyin sitten ongelmaan: Neulaventtiilissä se pieni rautalanka joka tulee kohon sakaraan, näkyi ottavan neulaventtiilin runko-osaan kiinni. Se oli siinä ja siinä pitikö neulavena välilä vai ei. Nyppäsin koko sen rautalangan helkuttiin neulaventtiilistä ja alkoi välittömästi pitämään. Ihan vaan vinkkinä, jos teillä on joskus neulaventtiiliongelmia.
Omassa kaasarissa taas on vaihteeksi ryyppyongelmia. Pitänee ottaa se seuraavaksi työnalle.
E: Ryyppymäntä oli jämähtänyt pysyvästi kaasariin kiinni. Itri ei lähde edes tongeilla vetämällä. Ryyppyä ei saanut ehjänä irti vaan sekin meni palasiksi. Onneksi on sentään kaasareita hyllyssä.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Akilrl
- Liittynyt:
- 1.10.2013 8:22
-Zone- kirjoitti:Tänään mulle tuotiin uusi kaasari jossa neulaventtiili putsaamisesta/säätämisestä huolimatta ei aina pitänyt. Vuosi, ei vuotanut, vuosi, jne jne.. Syvennyin sitten ongelmaan: Neulaventtiilissä se pieni rautalanka joka tulee kohon sakaraan, näkyi ottavan neulaventtiilin runko-osaan kiinni. Se oli siinä ja siinä pitikö neulavena välilä vai ei. Nyppäsin koko sen rautalangan helkuttiin neulaventtiilistä ja alkoi välittömästi pitämään. Ihan vaan vinkkinä, jos teillä on joskus neulaventtiiliongelmia.
Omassa kaasarissa taas on vaihteeksi ryyppyongelmia. Pitänee ottaa se seuraavaksi työnalle.
E: Ryyppymäntä oli jämähtänyt pysyvästi kaasariin kiinni. Itri ei lähde edes tongeilla vetämällä. Ryyppyä ei saanut ehjänä irti vaan sekin meni palasiksi. Onneksi on sentään kaasareita hyllyssä.
Oliko päässy paskaa männän väliin O-renkaan ohi?
-Zone-
- Liittynyt:
- 22.6.2005 22:42
Se liitos on niin tiivis että sitäkautta se ei ilmaa kyllä ime. Helpommin se paska kulkeutuisi sen ryyppykanavan kautta ilmanputsarin puolelta. Mikään ei paskaan edes viittaa kun se on niin puhtaan näköinen joka puolelta, joten ei oikein vaikuta siltäkään että ilmanputsarin ohi olisi roskaa päässyt jostain välistä. Onpahan vain mäntä juuttunut jostain syystä. Ja lujaa. Tuossa kaasarissa se ryyppymäntä olikin kyllä aika jämpti. Sellanen melko nahkea pistää ryyppy paikalleen. Yhdessä toisessa se ei mahtunut edes paikalleen ilman ryyppymännän hiontaa santapaperilla ja tuonkin kanssa mietin sitä, mutta ei vaan tullut hiottua.
Tässä kun asiaa mietin niin mieleen tuli seuraavaa:
Koska ryyppymäntä ei lämpene ja laajene, on juuttumiseen jokin muu syy. Kiinnihapettuminen on yksi mahdollisuus, mutta silloin voisi kuvitella että hapettumaa olisi muuallakin kaasarissa. Koska ryyppymäntä oli alkujaankin tiukka paikalleenpistettäväksi, epäilen että se ei ollut täysin pyöreä vaan soikea (itseasiassa täydellisen pyöreää on olemassa vain matematiikassa) ja vaikka se yhdessä asennossa menikin paikalleen, ei se ehkä toisessa asennossa olisi mahtunut.
Ryypyn liikkuminen päälle / pois yhdessä koneen tärinän kanssa on vähitellen kääntänyt ryyppymäntää ja ennen kiinnijuuttumistaan se on ollut kääntyneenä sellaiseen asentoon että kun ryypyn vahapatruuna on sitten viimeisen kerran työntänyt ryyppyä pois päältä se on jämähtänyt puoliväliin liikerataansa.
Eipä mulle oikein muuta syytä tässä mieleen tule.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Jusuquu
- Pyörä:
- Husqvarna SM 125 -10
- Liittynyt:
- 16.7.2011 20:03
Pystyykös tuollaiseen solifer 50r, vaihtaa variaattorinhihnan ottamalla sen renkaan puoleisen, ?kytkimen? Irti? Tai sitten joku kertoo hyvän konstin millä saa sen etummaisen hammaspyöräm irti.
-Zone-
- Liittynyt:
- 22.6.2005 22:42
Pystyy sen hihnan vaihtamaan irroittamalla pelkän takavariaattorinkin, mutta suosittelen sen etuvariaattorin avaamista jotta saa samalla tarkistettua rullien kunnon. Etuvariaattorin mutteri lähtee helpoiten auki pulttipyssyllä. Voit myös tehdä etuvariaattorin lukitsimenkin. Se on itseasiassa varsin hyvä niin variaattorin saa auki vaikka tienpäällä. Lukitsin
http://www.racingplanetusa.com/images/m ... &shop_ID=1Toisenlainen lukitsin
https://www.youtube.com/watch?v=9JyVv46OSCk
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Jusuquu
- Pyörä:
- Husqvarna SM 125 -10
- Liittynyt:
- 16.7.2011 20:03
Remmi vaihdettu, kerran vaivalloisesti hörähti käyntiin sen jälkeen ei millään. Joku johto joka tulee variaattorista oli mennyt poikki, korjasin sen ja ei vieläkään käyntiin. Mikäköhän on voinut mennä persiilleen? Olevinaan kaiken pitäisi olla kunnosaa
-Zone-
- Liittynyt:
- 22.6.2005 22:42
Se johto mikä tulee variaattorista on nopeusrajoittimen johto. Eli kun mopo saavuttaa tietyn nopeuden se alkaa pätkimään sytytysvirtaa. Siihen johtoon voi laitta katkaisijan ja näin saa rajoittimen päälle ja pois. Tutki nyt perusasiat, eli saako hyvin bensaa yms. (hana suodatin, neulaventtiili, pääsuutin, luistikalvo, kipinä jne.) Helpottaa kummasti jos kysyjä kertoo mitä se on jo itse tarkistanut, niin ei tarvitse enää huomioida niitä 5,9 miljoonaa muuta syytä joista se voi johtua.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Jusuquu
- Pyörä:
- Husqvarna SM 125 -10
- Liittynyt:
- 16.7.2011 20:03
Kipinä tulee ja saa bensaa, ennen remmin vaihtoa toimi siis normaalisti
-Zone-
- Liittynyt:
- 22.6.2005 22:42
Tarkista nyt vielä kerran että kipinä on hyvä ja bensaa saa riittävästi (90% se vika kun vaan löytyy kumminkin näistä). Itsellä on vahingossa jäänyt muutamankin kerran bensaletku penkin kaukalon alle puristuksiin. Monesti näissä on bendiksissä turhan paljon kitkaa ja joskus pelkkä variaattorinkopan irrotus ja takaisinlaitto tekee sen verran lisäkitkaa bendixiin että startti ei jaksa pyörittää ihan riittävän nopeasti.
Luultavimmin koitit sitä kyllä kiksistäkin käyntiin (?). Kipinäongelmiin on sivujalan turvakatkaisin ensimmäisten tarkistettavien joukossa. Ovat todella usein näissä sohloja. Omassakin on poistettu koko se turvakytkin ja ohitettu juottamalla johdot.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista