RY6
- Liittynyt:
- 13.6.2014 19:50
Tuli hommattua keewayhin Stage6 streetrace 70cc.Mukana ei tule neulalaakeria.Streetracen mäntään sopiva laakeri on oman arvion mukaan12x16x16 kun mittasin tilan leveyden.Keewayn alkuperäisen laakerin koko on 12x16x13.En ole missään nähnyt kenenkään kehottavan käyttämään muuta kuin keewayn alkuperäisen kokoista laakeria.Miksi näin?Jos ajatellaan niin alkuperäinen laakerihan on 3mm liian kapea streetracen mäntään ja pääsee vaeltamaan männäntapin ja kiertokangen välissä puolelta toiselle sivusuunnassa ja kuormittumaan epätasaisesti vain toiselta puolelta.En tiedä onko muissa 70cc tuo männäntapin leveys laakerille männän sisällä sama kuin vakio männässä mutta minä ihmettelen miksi kukaan ei kiinnitä huomiota tällaiseen kanssa vaikka aika monellakin juuri noita laakereita hajoaa.Eikö kellään muka tuu mieleen että se vakio laakeri vois olla liian kapea kun se heiluu siellä välissä monta milliä puolelta toiselle?Onko tästä ollut juttua joskus?
jonik1
- Pyörä:
- CPI Oliver -04 "Only for competition use" & CPI Formula R -07 70cc
- Paikkakunta:
- Ähtäri/Seinäjoki
- Liittynyt:
- 4.4.2006 15:13
On ollut juttua jo monta vuotta sitten, PV:n neulalaakeri menee suoraan. Kannattaa kirjotella tonne omaan topickiin niin voi jopa tulla vastauksiakin.
RY6
- Liittynyt:
- 13.6.2014 19:50
Joo oishan tämän sinne voinut laittaa, mutta hyvä kun vastasit niin sai tähänkin varmuuden.
UusJonne
- Liittynyt:
- 7.5.2014 17:01
Rikoin skobani yhden sylinterin pultin vääntämällä liian kovaa ja napsahti poikki, kaikkeni kokeiltua en saanut pultin palaa pois reiästä (vastakierretapilla, hakkaamalla talttapään ja pyöritys). Porasin alkuperäisen 6mm pultin reikään uuden 8mm reiän ja uudet kierteet, ei pitänyt ja sama 10mm reiällä ja pultteihin laitettu liimaa, ei riittänyt. Siis puskee ilmaa sylinterin ja lohkon välistä, tiiviste on kiinni pultti ei vain kiristä pyttyä tarpeeksi kireäksi lohkoon. Onko enään mitään tehtävissä muuta kuin ostaa uusi lohko.
karhujesse
- Pyörä:
- Derbi Senda 2003,Gilera rcr 2011,Solifer 50S-10,Kawasaki KX 80 -95,linhai 50 joker -06
- Liittynyt:
- 1.9.2013 16:52
minun mbk boosterissa on todella huono valoteho huonompi kuin kaverin saman vuosimallin boosterissa (01) siis tyhjäkäynnillä on valon teho siedettävä mutta kun antaa kierroksia niin himmenee eikä oikeastaa näe valolla mitään edes pimeässä eli onko jännitteensäädin paskana vai kaikki muut valot pelaa ihan hyvin paitsi takavalokin himmeä mutta entiedä liittyykö tähän mutta siis jarruvalo ja vilkut aivan täydelliset mutta nehän tulevat akusta suoraan?
jullemoro
- Liittynyt:
- 21.12.2013 13:25
Moro! Eli en nyt tiedä mistä aloitan, joten aloitan vaikka itse ongelmasta.
Skootterini ei oikeen tahdo nostaa kierroksia tarpeeksi ylös saavuttaakseen huippunopeuden. Täydessä nopeudessa, kaasu täysin auki skootteri ei saa kipinää. Tulppa on vähän enemmän mustempi kuin kuuluisi olla ja yleensä se aiheuttaa kipinän katkosta ajossa. Variaattorissa on tarvikehihna mikä kulunut 3,5mm uusi on tallissa, mutta kun laitan uuden hihnan variaattoriin niin ei vaan jaksa mennä kuin sen 20km/h. Vanhalla hihnalla hyvinä päivinä toimii mainiosti mutta välillä ei jaksa mennä ja hyytyy siihe 50-60 km/h tienoille. Myös se pistää mietityttämään, kun kaasarissa on 145 suutin ja kaasarina toimii tuo motorforce 17,5mm kopio dellortosta tillattuna scooteattackilta. olen koittanut lähteä ihan 60 suuttimesta viiden suutin koon välein(jos ei ymmärrä niin 65, 70, 75..) tuohon 145 suuttimeen ja sillä toimii parhaiten. Mutta palataan variaattoriin. Siellä on 30 prossanen vp lähiliikkeestä ostettuna. Tallissa myös stage 6 strong mikä tuntuu löysemmältä kuin tuo 30 prosenttinen, vaikka täällä motot.netissä on sanottu, että tuo stage strong olisi 50 prossasen arvoinen. Koitin silti sitäkin niin tuntui toimivan hieman paremmin tolla uudella hihnalla, ero ei kyllä kummoinen. rullat on 4g. Rullakupissa on uraa, kun on n. 19 000 km ajettu. Tekniikkana on stage 6 sporttis 50cc scooter-attackissa luokiteltu sinne midrace/high endien luokkaan, stage 6 pro replica putki ja 15 prossaset kytkinjouset. En tiedä onko koskaan kampuraa, laakereita tai stefoja vaihdettu lohkoista.
Monkesi
- Liittynyt:
- 14.8.2012 21:03
Ehtoota,
Tuli pari kysymystä vastaan ennen virittelyä. Elikkäs noihin jos joku ystävällinen vastovvaa niin saapi mainetta ja kunniaa
1. Käypikö vaakaminarellin tehari peugeotin vaakailmajäähykoneeseen?
2. Käypikö peugeotin vaakailmajäähykoneen variaattoriin esim. Malossin keltanen vp-jousi jota mainostetaan myös piaggion ja minarellin koneeseen sopivana, mainostavat myös -96 etiäppäin pösöön sopivaksi? Entäs kytkinjouset?
3. Mitä suutinta kannattaisi tilata jos laitan teharin, bilteman fiddy-suodattimen ja +15% vp ja kytkinjouset? Vakiona 54
Ja skuutteri mikä löytyy niin peugeot ludix, -07 ilmajäähy ja vaakakone
Cpijonnne
- Liittynyt:
- 3.9.2014 18:43
Ei pitäisi mennä toi vakaaminarellin tehari jos tosiaan kone on vakaailmajäähy tekniikalla, mutta en ole 100% varma asiasta eli kannattaa vielä varmistaa.
2. Käy noi vp-jouset
Ollos huva!
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 6.9.2014 1:27, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Poistettu tarpeeton lainaus.
Skootterii
- Liittynyt:
- 12.9.2014 23:14
Minulla on Derbi Gp 1 Open-skootteri, jossa on jotakin vialla. Vika on että skootteri sammuu liikennevaloihin ja muissa hidasajo tilanteissa vaikka kuinka vääntäisi kaasua tai säätäsi tyhjäkäyntiä. Siitä vain kuuluu sellainen yskäsy ja sitten sammuu ja lähtee käyntiin vasta 10 minuutin kuluttua, ei läheskään heti.
Olisiko jollakin kertoa mikä vaivaa. Kiittäen
Vauhtiviivatarra
Moderaattori
- Liittynyt:
- 5.2.2003 23:44
Alkoiko vika yllättäen vai onko koko ajan tehnyt tuota? Miten mopo käyttäytyy jos takapyörä on keskijalan varassa ja annetaan kaasua sekä pikkuhiljaa himmataan? Käykö nätisti tyhjäkäyntiä vai sammuuko ilman kaasua?
Äkkiseltään tulee mieleen että kaasarissa olisi jotain häikkää jos mopo ei suostu käymään tyhjäkäyntiä eli kaasarin putsaus lienee hyvä aloitus. Toissijaisesti luistin liike voisi olla vajavainen eli kaasu päästettynä jättäisi vedon päälle jolloin jarruja käyttämällä kone sammuu kun kytkin ei irrota. Tai vaihtoehtoisesti bensapinnassa on häikkää jolloin kaasari tulvii tai kuivuu.
Skootterii
- Liittynyt:
- 12.9.2014 23:14
Teki ihan yhtäkkiä ja sammui erään ison kaupungin keskustan liikennevaloihin. Käy nätisiti alkuun ja toimii liikennevaloissa, mutta noin 15 minuutin ajon jälkeen ongelmat alkaa. Kaasari on keväällä putsattu ja käytetty 98-bensaa. Ihme jos nyt jo tukossa.
Vauhtiviivatarra
Moderaattori
- Liittynyt:
- 5.2.2003 23:44
Aloittaisin kaasarin putsauksella, kaasuttimessa on sen verran pieniä välikköjä ettei tarvita kovinkaan kummoista roskaa ja bensansaanti häiriintyy. Tankkauksen yhteydessä saattaa esimerkiksi tuulen mukana päätyä tankkiin roskia tai muita epäpuhtauksia vaikka itse bensa olisikin puhdasta. Kuvailemassasi tilanteessa roska voisi tukkia pääsuuttimen jolloin moottori tukehtuu kun ryyppy kytkeytyy pois eikä kone saa bensaa ennenkuin moottori on jäähtynyt ja ryyppy on taas toiminnassa.
jonicc
Moderaattori
- Paikkakunta:
- Nurmijärvi
- Liittynyt:
- 27.10.2012 12:43
Meneekö skootterit vauhdissa kaasun päästäessä moottorijarrulle? Kovasti miettinyt tätä kun kierroksethan pysyvät ylhäällä niin kauan kuin rengas liikkuu, ja sehän on aivan selkeää että se tapahtuu variaattorin takia. Kuitenkaan kun tällöin ei anna kaasua, niin saako moottori ollenkaan bensaa/öljyä, vai saako se vain esim tyhjäkäynnin verran bensaa/öljyä?
Tähän mennessä tulee annettua aina välillä ikäänkuin välikaasua jos rullailee pitkään, joten haluaisin tietää että onko tuo edes tarpeellista vai voiko vaan rullata huoletta.
skopojätkä
- Liittynyt:
- 19.4.2014 17:26
Itse olen miettinyt juuri samaa.
saako muuten öljyä, "moottorijarrutuksen aikana"?
Vauhtiviivatarra
Moderaattori
- Liittynyt:
- 5.2.2003 23:44
Kun kaasu vapautetaan liikkeessä, tapahtuu moottorijarrutus. Variaattorin takapäässä oleva keskipakokytkin pyörii sellaisella vauhdilla että kytkinpaloja sisäänpäin vetävien jousten voima ei riitä kumoamaan keskipakovoimaa*. Kytkimen pyörimisliikettä taas ylläpitää keskipakovoiman aiheuttama kytkinpalojen kytkinkelloon kohdistama kitkavoima. Viimeksi mainittu heikkenee kytkimen pyörimisliikkeen ja keskipakovoiman pienentyessä kunnes jossain vaiheessa kytkin irroittaa ja skootteri rullaa vapaalla. Tämän huomaa selkeänä nykäyksenä sekä kierrosten laskuna.
Moottorijarrutuksen aikana polttoaineen- ja öljynsyöttö toimivat tyhjäkäyntiä vastaavalla volyymilla. Kaasutinkoneissa polttoaineen syöttöä ei katkaista, koska se vaatisi erillisen moottorinohjauksen ja elektronisen polttoaineen syötön, kuten ruiskutustekniikan. Autopuolella ja etenevissä määrin myös nelitahtisten moottoripyörien kohdalla kaasutinkoneita ei juuri museoikää nuoremmissa laitteissa ole vaan polttoaine ruiskutetaan imusarjaan. Kolmas vaihtoehto polttoaineen syötölle on suorasuihkutus sylinteriin jota on nähty myös skoottereissa (Aprilia SR DiTech, Piaggion Purejet-mallisto, Peugeot JetForce jne). Myös suorasuihkutusteknologiassa polttoaineen syöttö lähes pysäytetään kun kaasu vapautetaan.
Käytännössä yleinen suositus on että kaksitahtikoneilla ei tehtäisi kovin pitkiä moottorijarrutuksia. Polttoainetta ja sen mukana kaksitahtiöljyä ei syötetä moottorijarrutuksen aikana yhtä paljoa kuin normaalitilanteessa koneen pyöriessä kyseisellä kierrosluvulla. Toisaalta öljyn syötössä on yleensä pelattu varman päälle ja polttoaine/öljy-seos on useimmiten rikkaalla kuin kovinkaan laihalla. Myös mottorin lämpökuorma on moottorijarrutuksessa pienempi joten itse en näkisi tuota kovinkaan merkittävänä riskinä tekniikalle.
*Tieteellisesti valveutuneet tietänevät että keskipakovoima ei ole validi fysiikan nimitys kyseiselle ilmiölle, mutta sitä käytetään tässä yhteydessä helposti tajuttavana aputerminä.
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista